evo 9 kestävyys

tontsa78

ex Evo ix
Liittynyt
18 Lokakuu 2012
Sijainti
Helsinki
Terve

Olen viemässä evo 9 amworksille säädettäväksi ja teho tavotteeksi 380hv 500nm.
Evossa tällä hetkellä 3 tuuman putki turbolta asti ja vapari suodatin.
Miten hyvin kestää vakio kiertokanget ton tehon noston?
Rupeeko noi vakio kannenpultit jo noilla tehoilla antautumaan.
Kytkin antautuu varmasti jos paikalta lähettelee, mut eipä ole tarkoitus lähetellä.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Kai siinä aika rajoilla aletaan olemaan. Mutta kaikki riippuu niin monesta asiasta, eli saattaa kestää, mutta saattaa olla kestämättäkin :)
 
Vs: evo 9 kestävyys

Ei se orkkiskytkinkään loputtomiin kestä, mitä enemmän vääntöä voi rajoittaa, sen parempi. Siis ei se "kerta homoa tee" mutta kyllä se siinä pikkuhiljaa ottaa itteensä ja lyhentää jäljellä olevia kilsoja. Mutta se on kait sitä kuuluisaa motorsporttia. Kyllä se on paljon hauskempi 380hv kun 280hv :) Ei mikään ole ikuista. Konekkin on kovemmilla ja kyllä niitä on paskaksi mennyt kun on kaikki otettu irti. Kannataa miettiä mitä tahtoo. Mutta maltisella käytöllä ja kun otetaan lyhyitä vetoja niin tulee kestämään suht hyvin.
 
Vs: evo 9 kestävyys

mystinengalant sanoi
Mutta maltisella käytöllä ja kun otetaan lyhyitä vetoja niin tulee kestämään suht hyvin.

Mielestäni / oman kokemuksen mukaan oleellinen tieto yllä.
Asia on aivan toinen, jos kierretään Ahvenistoa ympäri 10 kierrosta alle vartissa tai otetaan kaikki irti kadulla muutaman sekunnin kiihdytyksessä 0-100.
Edellisessä kannattaa ottaa varman päälle tai vaihtaa vahvempia osia, mutta jälkimmäisessä käytössä saa kiusata yllttävänkin paljon (koputtaa puuta...) ennenkuin jotain hajoaa.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Kytkin lähtee kyllä vaihtoon sit, kun alkaa olemaan loppu.
Vääntöhän tossa alkaa olemaan rajoilla. Täytyy jutella martikaisen kanssa jos säätäis vähemmän vääntöä tosta, niin ei tule heti veivit kurkistamaan kyljestä.
Kertokaahan evo 9 omistajat omista kokemuksista tuntuu, et jokaisella on noissa 350-400hv vähintään tehoa.
 
Vs: evo 9 kestävyys

No se on sen 6kk ku vaihdat kytkimen. Mut sehä o vaa vaihtaa järeempää tilalle. Hyvä "sulake" se vakiokytkin" on siellä, ei saa muuta sillo vielä rikki ;D

Toki jos ilmanottokin on ollut mallia "avoin/estää oravat", niin alkaa siellä ahdin olee jo vainaa valmiiksi ja senkin korjaus/päivitys tulee eteen hyvin pian kun paineita isonnetaan. Toki siis en tiedä lähtökohtaa mistä nyt lähdetään ja millaisella käytöllä auto on tähän asti ollut. Ysi on kuitenkin jo "vanha" automalli, joten uudesta kokoonpanosta ei voida puhua.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Evolla ajettu tällä hetkellä 41tkm, seinäjoelta kävin hakemassa 5kk sitten.
Tarkalla pidolla ollut ja kuntokin sen mukainen. Enkä minäkään tällä hulluna ole räppäilyt.
 
Vs: evo 9 kestävyys

harrik:n mainitsema sulake on on kyllä erittäin fiksu idea.
ysin vakiokytin kestää 500nm vääntöä normi rata-ajossa erittäinkin hyvin. (ja katuajossa)
tottakai jo päätät usein harrastaa launchia niin se antautuu, ja kun vaihdat kestävämmän kytkimen ja asetelman niin pidemmän päälle antautuu jotain paljon kalliimpaa. elämä on päätöksiä täynnä..
 
Vs: evo 9 kestävyys

Niin, ja omassa ysissä oli e 400hp/500nm, eikä vakiokytkimessä mitään vikaa ollut. (ellei kuljttajan virheitä lasketa) ;D
 
Vs: evo 9 kestävyys

simonsays sanoi
(ellei kuljttajan virheitä lasketa) ;D

jep. mr missed-a-gear-there-bugger... :)

mutta joo itse olen laittamassa vr4:seen evon vakiokytkintä näillä näkymin, vääntöä tulee varmasti olemaan se 500Nm (joutuu rajoittamaan etskulla jo)
 
Vs: evo 9 kestävyys

Mulla väännettiin 382hp/ noin 540nm ja 1.74bar viime keväänä AMW.llä
 
Vs: evo 9 kestävyys

Aika rapeat paineet vakiokoneesta, Tuossa alkaa jo olemaan kovilla. Sanoisin että siellä 1.5 bar piikkipaineen kohdalla menee hyvin noilla vakioahtimilla.
 
Vs: evo 9 kestävyys

mystinengalant sanoi
Aika rapeat paineet vakiokoneesta, Tuossa alkaa jo olemaan kovilla. Sanoisin että siellä 1.5 bar piikkipaineen kohdalla menee hyvin noilla vakioahtimilla.
Ysin ahdin kestää ton vielä hyvinkin.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Täällä ajettu evo 6 ahtimella 1.5bar (melkein jatkuvalla) jo kaks kesää. Rataa myös viis kertaa kesässä..
 
Vs: evo 9 kestävyys

Ja ensikesän jälkeen kuullaan tuloksia miten vakioturpo kestää stroukkerin kanssa ::) :p
 
Vs: evo 9 kestävyys

Tuskinpa Maatsi jättää autoon sellaisia säätöjä millä vakiokone ei kestäisi (normaalilla käytöllä). Sikailut ja huonot tuurit sitten toki erikseen.

Ja jos hajoaa niin sittenhän rakennetaan uudestaan paremmilla osilla, eiks je? Ei se sen monimutkaisempaa ole. :)
 
Vs: evo 9 kestävyys

Paljon ysissä ahtopaineet pitäis vakiossa olla?
Tuli tossa laitettua ahto mittari ysiin kiinni ja paineet nousee 1.5 bar. 1,2,3,vaihteella ahdot tippuu 1,3bar.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Mulla omassa Evo7:ssa ahdot 1.7bar ja tehoa noin 360-370hv, ja syksyllä meni kanki solmuun Evosta. Nyt on koko kone laitettu kunnon laakereilla, kangilla ja männillä.

Suosittelen omien kokemusteni perusteella koneen uudelleenrakentamista 400hv tienoilla, jos tykkää antaa kenkää autolle.
 
Vs: evo 9 kestävyys

tontsa78 sanoi
Paljon ysissä ahtopaineet pitäis vakiossa olla?
Tuli tossa laitettua ahto mittari ysiin kiinni ja paineet nousee 1.5 bar. 1,2,3,vaihteella ahdot tippuu 1,3bar.

1.2 bar
 
Vs: evo 9 kestävyys

DaJackal sanoi
Tuskinpa Maatsi jättää autoon sellaisia säätöjä millä vakiokone ei kestäisi (normaalilla käytöllä). Sikailut ja huonot tuurit sitten toki erikseen.

Ja jos hajoaa niin sittenhän rakennetaan uudestaan paremmilla osilla, eiks je? Ei se sen monimutkaisempaa ole. :)

Joo emmäkään usko, että silleen säätää. Jos ois paikka missä itse tekis koneen, niin tekisin kyllä heti paremmista palikoista koneen. Eihän noi osat nyt mitään älyttömiä maksa, mutta jos joutuu teettämään jossain pajalla sit kyl rupee maksamaan.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Nyt on maatsilla käyty evoa säätämässä 370hv500nm Enempää ei viitti tosta vakio koneesta enään ottaa, et pysyy nipussa. :driver

Mitäs eroa fg360 evolla on vakio malliin? Lähinnä moottorin erot eiks siellä oo samat hilut koneessa?
 
Vs: evo 9 kestävyys

Tontsa78 sanoi
Mitäs eroa fg360 evolla on vakio malliin? Lähinnä moottorin erot eiks siellä oo samat hilut koneessa?

Samat hilut. Eli ei mitään eroa moottoreiden välillä. FQ400 mallissa vasta koneessa eriosat.
 
Vs: evo 9 kestävyys

-JP- sanoi
Samat hilut. Eli ei mitään eroa moottoreiden välillä. FQ400 mallissa vasta koneessa eriosat.

Muistaakseni kanget.

Budjettipäivitys evoon on vaihtaa kanget. Männät kestää isojen poikien mukaan 500hp.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Eikös ns.rod jobeja ei täälläpäin paljoa tehdä? Vaatii mäntien koneistuksen tapille. Helpompaa ehkä ostaa uudet männät samalla. Ellei oo tietty vehkeitä omasta takaa tjsp.
 
Vs: evo 9 kestävyys

-JP- sanoi

Niin mä vähän olin muistavina, et samat hilut koneessa. Eli ei pitäis olla mitään ongelmaa vielä noilla tehoilla. vääntöhän ne kanget solmuun väntää. Mullakin toi 500nm 3400 kieroksilla jos pelottaa, et kanget menee solmuun, niin ei vedättele isoilla vaihteilla mistään 80km vauhdista. Eikä kierrätä ihan tappiin.

Ja kaverin evossa vaikka takohilut koneessa, niin veivi tuli kurkistamaan lohkosta. Penkissä vajaa 600hv700nm 2.3 stroukker mosa. Aika paljon käytöstä kiinni miten kestää. Ja kestihän toi kaverin vanha moottori 20.000km :driver
 
Vs: evo 9 kestävyys

Tontsa78 sanoi
Penkissä vajaa 600hv700nm 2.3 stroukker mosa.

Alkaa jo muutkin paikat morjesteleen noilla väännöillä , vaikka kone kestäisikin. Laatikko ja perä sanoo Poks n.+ - 600Nm paikkeilla.

Mutta mukavia lukemia huudella netissä ja paikallisilla huoltoasemilla.
 
Vs: evo 9 kestävyys

-JP- sanoi
Alkaa jo muutkin paikat morjesteleen noilla väännöillä , vaikka kone kestäisikin. Laatikko ja perä sanoo Poks n.+ - 600Nm paikkeilla.

Mutta mukavia lukemia huudella netissä ja paikallisilla huoltoasemilla.

Jep, laatikko oli mennykkin paskaksi. Ja ei kuulemma paikalta viitti lähetellä ettei voimansiirto hajoa, mut maisema vaihtuu vähän eri tavalla, kun jollain softa putki vireillä olevalla evolla.
 
Vs: evo 9 kestävyys

Tontsa78 sanoi
Jep, laatikko oli mennykkin paskaksi. Ja ei kuulemma paikalta viitti lähetellä ettei voimansiirto hajoa, mut maisema vaihtuu vähän eri tavalla, kun jollain softa putki vireillä olevalla evolla.

millä se maisema vaihtuu jos auto on pajalla konerikkosena? Bussilla? ;D

anteeks offtopic mut oli pakko
 
Vs: evo 9 kestävyys

Manq sanoi
millä se maisema vaihtuu jos auto on pajalla konerikkosena? Bussilla? ;D

anteeks offtopic mut oli pakko

Tallista löytyy muitakin leluja 911turbo.

Eikä toi mitsukaan kauan pajalla ollut, kun taas oli kunnossa.
 
Takaisin
Ylös Bottom