Evo 9 pakoputki ja katsastus

Evo TTT

New Member
Liittynyt
25 Marraskuu 2008
Sijainti
Nokia, Suomi
Minkälaista pakoputkiviritystä voi Evo ysiin Suomessa tehdä jotta katsastuksessa päästömittaukset menee läpi?
Esim jos on 3" suora putki ja metallikat..jne.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

periaatteessa varmaan katsastajasta kiinni.joku vaatii hyväksytyn putken ja joku kattoo että päästöt ok ja äänet,niin ei välitä tai tajua että on vaihdettu.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Taitaa koko putkistossa olla se hyväksyntä suurempi ongelma kuin päästöt. Viimeksi kun putkiviritteisen tyyppihyväksytyn auton omistin sai putki olla äänimääräysten rajoissa katista taaksepäin mitä tahansa. Sen sijaan alkupäähän ei lähtökohtaisesti saa koskea. Katin voi toki vaihtaa jos uudesta löytyy hyväksynnät.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Mitä teetkään niin älä hukkaa orkkis putkea ,jos vaan on jotain tilaa sitä säilytellä.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

mulla oli viimeksi alkupää tehty ja loppu hyväksytty.down pipessä katti.ja läpi meni että heilahti.
nyt on 3tuuman suoraa ilman kattia ja kats.laitan vakion kiinni,tai näin olen suunnitellut :D
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Itse vaihdoin suosiolla vakiohormin katsastukseen. Tosin isommasta putkesta puuttuu katti niin se olisi saattanut aiheuttaa vähän ongelmia ::)
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Ei tarvita hyväksyntöja putkelta (dp tai catback). Asia varmistettu AKE:sta. Äänirajat eivät kuitenkaan saa ylittyä.

Katti pitää olla hyväksytty
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

*köh* itseltä lähtee suoraan turbolta 3 tuumanen ralliartin putki 5" ralliartin ulostulolla... jos tahtoo mittauksista läpi niin vakio boksi kii ja vakio putkisto... tosin mul on itel evo3 et aivan eriasia :nykii
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

-JP- sanoi
Jos sulla on aikaa , niin mitkä leimat pitää olla katissa ?

Noin tarkasti en selvittänyt asiaa mutta veikkaan, että jonkinlainen e-merkintä riittää?
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

markho sanoi
Noin tarkasti en selvittänyt asiaa mutta veikkaan, että jonkinlainen e-merkintä riittää?

Jos vaan jollain olis kuvaa ko. Leimasta niin postais sen tänne...

Varmaan CE leimaa haetaan ?
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

-JP- sanoi
Jos vaan jollain olis kuvaa ko. Leimasta niin postais sen tänne...

Varmaan CE leimaa haetaan ?

vaiko EC?
Ainaki kilpureis hyväksytään tämä: http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/RTSmotorsport/evoIX_rakennus/2.kasausta/DSCN0036.JPG
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

overboost sanoi
Numero E:n perässä tarkoittaa maata jossa hyväksyntä on tehty.
17 tarkoittaa Suomea, eli ei nyt ihan noin mene.
KÄYTÄNNÖSSÄ menee,katsureille riittää tuo merkintä.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

ST sanoi
KÄYTÄNNÖSSÄ menee,katsureille riittää tuo merkintä.
Kyllä se E17 varmasti kelpaa, mutta ei taida olla monen katin hyväksyntää Suomessa tehty.
Siis kaikki E-hyväksytyt käy.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

markho sanoi
Ei tarvita hyväksyntöja putkelta (dp tai catback). Asia varmistettu AKE:sta. Äänirajat eivät kuitenkaan saa ylittyä.

Katti pitää olla hyväksytty

Ajattelin kuitenkin varmuudenvuoksi tilailla omaan koslaani catbackin TUV- paperilla. En tiedä onko hyötyä mutta onpahan joku lappu mitä katsurille vilautella.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Samppa sanoi
Onks siellä ne e-merkinnät pöntöissä?

Ei ole. Tai ei ainakaan mitään mitä täällä ihmiset ovat kirjoitelleet. Sillä sitä aiemmin kysyin ,koska merkintojä ja stansseja on kyllä joka osassa ,mutten oikein vieläkään hahmota onko niistä mitään muuta hyötyä kuin ,että on komeita katsella. :)
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Jos ei ole papereita millä putkiston muutoskatsastaa ja niissä merkinnöissä ei ole E-merkintää, niin tuskimpa niillä paljon mitään tekee.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Ei tarvita muutoskatsastusta eikä hyväksyntää, kunhan meteli pysyy rajoissa ja kattia ei vaihdeta hyväksymättömään.

Soittakaa itse AKE:en, jos epäilette asiaa. Multa saa yksityisviestillä ko. henkilön nimen, joka AKE:ssa vahvisti asian. Hän vastaa katsastusten valvonnasta mutta en kuitenkaan laita hänen nimeään tänne julkisesti
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

-JP- sanoi
Hyvät tehon lisäykset antoi , vai mitä meinaat ?

Eiku tarkotin niitä hienoja tekstejä ja stanssauksia niissä pöntöissä ;D Että ei oo merkitystä, jos ei e-merkintöjä löydy. Siis leiman kannalta. Mutta jos tosiaan nykyään näin hienosti on, että pöntöt saa vaihtaa, niin eihän tuossa sitten mitään. Hylättyjä on kyllä itselläkin tiedossa, kun ei ole pöntöistä merkintöjä löytynyt, mutta kaippa ne katsastajat ei oo taas vaihteeks tienneet kuinka homma menee.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

^- Niissä lapuissa on kyllä vielä tilaa.... ::) köh.. köh... vähän yskittää... mut mut...
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

markho sanoi
Ei tarvita muutoskatsastusta eikä hyväksyntää, kunhan meteli pysyy rajoissa ja kattia ei vaihdeta hyväksymättömään.

Soittakaa itse AKE:en, jos epäilette asiaa. Multa saa yksityisviestillä ko. henkilön nimen, joka AKE:ssa vahvisti asian. Hän vastaa katsastusten valvonnasta mutta en kuitenkaan laita hänen nimeään tänne julkisesti
Paperille kun tämän saisi, epäilen kyllä ???
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Täällä vielä päätös, johon tuo putkiston muuttamisen vapaus perustuu:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Luku 2
9 §
Pakoputkiston muutokset

Pakoputkiston vähäiset muutokset, mukaan lukien putkiston kahdennukset, ovat sallittuja seuraavin edellytyksin:

a) auton melu ei muutoksen jälkeen saa ylittää meluarvoja, jotka olivatSuomessa voimassa auton käyttöönottoajankohtana tai 85 dB(A) taikka, mikäli auton kokonaismassa on suurempi kuin 3500 kg, 92 dB(A), pienemmän arvon ollessa määräävä;

b) pakoputken pään tai päiden on halkaisijaltaan ja sijoitukseltaan oltava rakenneasetuksen määräysten mukainen; ja

c) katalysaattorin saa asentaa, mutta sitä ei saa poistaa, mikäli se on välttämätön autoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi; mikäli putkisto kahdennetaan, on myös katalysaattorit kahdennettava.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Mulla meni hermo tohon vikavaloon ku on AMW:n 3" putki ilman kattia.
Otin polttimon pois nii johan helpotti... Orkkisputki sit leimalle.
Mietin kans tota spaceriä lambdalle, mutta ei näköjää auta?
Kertokaa ihmees vaan jos joku tietää miten ton vikavalon saa pois. Ohjelmoimalla varmaan saakin mutta huomataankos se sitten konttorilla vaikka olisikin orkkisputki kiinni?
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

emsii sanoi
Mulla meni hermo tohon vikavaloon ku on AMW:n 3" putki ilman kattia.
Otin polttimon pois nii johan helpotti... Orkkisputki sit leimalle.
Mietin kans tota spaceriä lambdalle, mutta ei näköjää auta?
Kertokaa ihmees vaan jos joku tietää miten ton vikavalon saa pois. Ohjelmoimalla varmaan saakin mutta huomataankos se sitten konttorilla vaikka olisikin orkkisputki kiinni?


no ei varmasti huomata niin helposti kuin poistettua polttimoa.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

emsii sanoi
Mulla meni hermo tohon vikavaloon ku on AMW:n 3" putki ilman kattia.
Otin polttimon pois nii johan helpotti... Orkkisputki sit leimalle.
Mietin kans tota spaceriä lambdalle, mutta ei näköjää auta?
Kertokaa ihmees vaan jos joku tietää miten ton vikavalon saa pois. Ohjelmoimalla varmaan saakin mutta huomataankos se sitten konttorilla vaikka olisikin orkkisputki kiinni?

Kannattas laittaa se polttimo takas.... Ilmoittelee vähän muistakin asioista kuin putken vaihdosta...
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Tuollahan niitä vinkkejä on njetissä ja jopa tämänkin foorumin jäsenalueella ettei tarvi kaljuuntua yhden lambdan takia. Eikä tarvii polttimoita poistella mut tietty jokainen tyylillään.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Pietari sanoi
Tuollahan niitä vinkkejä on njetissä ja jopa tämänkin foorumin jäsenalueella ettei tarvi kaljuuntua yhden lambdan takia. Eikä tarvii polttimoita poistella mut tietty jokainen tyylillään.

jeps :peukku ei muuten pala mullakaan ce valo ;D tuli testattua se modi, vaikka ottaa lamdan lämmityksen piuhan irti ei sytytä vikavaloa ;)
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Mietin kans tota spaceriä lambdalle, mutta ei näköjää auta?

Ei mulla vaan pala mitään valoa eikä anna vikakoodia vaikka on tuommonen amw "pätkä".
Mulla on kyl semmonen korokepala siin lambdassa et se on ylempänä haistelemassa.
Mut eihän tuo putki kyl menekkään leimasta läpi et orkkis pitää olla
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

kyl mulla meni amw putkistolla edellinen evo 9 katsastuksesta läpi. :peukku
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Vaikkei mulla Evo olekkaan niin mulla 2. lambdan jatkeena lambda simulator eikä pala CEL ;) Valo on tosiaan IMO melko tärkee olla toimintakunnossa, mut ei sen EY päästönormien vahvimisesta tarvitse ilmoitella ;D
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Aikalail yhtä tyhjän kans onko se poltin sielä vai ei. Kumminki palaa koko ajan tolla putkella niin se ei kerro mulle mitään jos uusi "vika" ilmenee.
Poltin tottakai katsastukseen kiinni.
Laittakaa ihmeessä linkkiä mistä löytyy tietoa miten ton lämpötila vikavalon saa ohitettua/kumottua? Koittanu kyllä etsiä mutta ei oo löytyny ainakaa vielä mitään.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

emsii sanoi
Aikalail yhtä tyhjän kans onko se poltin sielä vai ei. Kumminki palaa koko ajan tolla putkella niin se ei kerro mulle mitään jos uusi "vika" ilmenee.

Niin sehän kertoo ,että jotain on ehkä pielessä , mahdollisesti ehdit korjaamaan valon ilmoittaman ongelman , mutta kyllähän sit huomaat ilman valoakin kun on jotain "vikaa".
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

-JP- sanoi
Niin sehän kertoo ,että jotain on ehkä pielessä , mahdollisesti ehdit korjaamaan valon ilmoittaman ongelman , mutta kyllähän sit huomaat ilman valoakin kun on jotain "vikaa".
Mitä mulle kertoo valo mikä palaa KOKO AJAN sen takia kun putkessa ei ole kattia?
Ei mitään. Eihän toi todellakaan ole fiksua ottaa poltinta pois mutta tässä tapauksessa ja tällä hetkellä, se on ihan sama onko se sielä vai ei.

Googlettelin tossa hetken ja löysinkin jotain tietoa miten sen sais blokattua.
Taidan nyt ensin kokeilla tota spaceriä josko se auttais.
Onko muut kokeillu tollasella vai onko jotain muuta vaihtoehtoa?
Täälä varmaan useimmilla katti poistettu kokonaan niin luulisi tietoakin löytyvän.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

emsii sanoi
Onko muut kokeillu tollasella vai onko jotain muuta vaihtoehtoa?
Toistoa: Itsellä O2 Sensor Simulator ja CEL ei pala. Tämä siis kertoo ECUlle että 2. Lambda näyttää kokoajan "ihan ok" lukuja. Näin siis ei tarvii 2. Lambdan olla paikallaan (pitää olla kiinni mut on ihan sama vaikka roikkuisi ilmassa ;D ) ja vikavalo ilmoittaa jos jotain muita vikoja ilmenee. ;)

Ja moottori on 4G63 N/A ja Lambdakin on ihan sama kuin teillä.
 
Vs: Evo 9 pakoputki ja katsastus

Tietääkö kukaan mitään suomalaista puljua mistä sais tollasen lambda spacerin tilautettua, vai onko tilattava ulkomailta?
 
Takaisin
Ylös Bottom