Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

pakemppa

New Member
Liittynyt
26 Heinäkuu 2008
Voipi olla tyhmä kysymys, mut en keksi miten Evo IX:n ajovalopolttimon saisi vaihdettua? ...ja yritin kyllä etsiä haulla, mut en löytänyt eli olisiko jossain vaikka kuvallinen ohje.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Jos on mikrokokoiset näpit, ni sen voi saada vaihdettua, mutta käytännössä puskuri irti, jotta saat umpion irti, jolloin saat sitten polttimon vaihdettua.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Moppi sanoi
eikö oo ohjekirjaa?siitähän se ainaki pitäs selvetä

Enpä kysyisi, jos sieltä olisin löytänyt...auton mukana Evo VIII ohjekirja, enkä ainakaan siitä mitään selvää ohjetta löydä. Täytyisi olla Lampunvaihto for dummies opas;)
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

pexi sanoi
Jos on mikrokokoiset näpit, ni sen voi saada vaihdettua, mutta käytännössä puskuri irti, jotta saat umpion irti, jolloin saat sitten polttimon vaihdettua.

Jos tosiaan noin vaikeaa, niin taitaa mennä auto jonnekin korjaamolle lampun vaihtoon...
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

pakemppa sanoi
Jos tosiaan noin vaikeaa, niin taitaa mennä auto jonnekin korjaamolle lampun vaihtoon...

Ei se mikään paha homma oo. Se puskuri on nopee irrottaa.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

pakemppa sanoi
Jos tosiaan noin vaikeaa, niin taitaa mennä auto jonnekin korjaamolle lampun vaihtoon...

;D

......kyllä ny vähän kannattaa harrastella.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

pexi sanoi
Ei se mikään paha homma oo. Se puskuri on nopee irrottaa.

Löytyiskö jostain ohjetta, mielellään kuvallista?

Evo VIII:n ohjekirjassa näyttäisi siltä (jos oikein ymmärrän) että polttimo vaihdettaisiin jostakin renkaskotelon kautta...tämä ei ilmeisesti päde Evo IX:ään?
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Itse puskuri irtoaa näin ainakin seiskassa. Varmaankin 8 ja 9 ihan samalla lailla.

Kiinnitysklipsut irti maskin päältä. Samoin niiden ulkopuolilla olevat 10mm pultit. Kaikki puskurin alareunassa kiinni olevat muovinastat irti pohjapanssareista (hankalin homma, mutta lähtevät irti kun kääntää meisselillä painamatta _yhtään_). Etupyörien edestä sisälokarin 2 muovinastaa irti samalla menetelmällä. Puskurin reuna on kiinni pyörän etupuolella sisälokarissa 10mm ruuvilla. Nämä pois molemmilta puolilta. Ruuvaantuu ylöspäin, joten vaatii kurkkausta. Nyt puskuri lähtee irti vähän nykäisemällä. Suosittelen että 2 jamppaa tekee tämän eri puolilta pitäen ettei mikään naarmuunnu tai puskuri putoa.

Molemmat umpiot on kiinni kahdella 10mm ruuvilla päältä, yhdellä syylärin puolelta sivusta ja yhdeltä läheltä sisälokarin reunaa umpion alla. Pari sähköliitintä irti ja umpio on vapaa.

Ainakaan omassa ei ajovaloja mahtunu vaihtamaan kunnolla irrottamatta umpioita. Sama parkille ja vilkulle. :-\
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

:eek:fftopic

Faijalla oli aikanaan yksi stadin viimeisistä palvelu-huoltoasemista. No jos olisi vielä niin sinne kun tulisi eeva polttimon vaihtoon niin vot ;D.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Biim sanoi
Itse puskuri irtoaa näin ainakin seiskassa. Varmaankin 8 ja 9 ihan samalla lailla.

Kiinnitysklipsut irti maskin päältä. Samoin niiden ulkopuolilla olevat 10mm pultit. Kaikki puskurin alareunassa kiinni olevat muovinastat irti pohjapanssareista (hankalin homma, mutta lähtevät irti kun kääntää meisselillä painamatta _yhtään_). Etupyörien edestä sisälokarin 2 muovinastaa irti samalla menetelmällä. Puskurin reuna on kiinni pyörän etupuolella sisälokarissa 10mm ruuvilla. Nämä pois molemmilta puolilta. Ruuvaantuu ylöspäin, joten vaatii kurkkausta. Nyt puskuri lähtee irti vähän nykäisemällä. Suosittelen että 2 jamppaa tekee tämän eri puolilta pitäen ettei mikään naarmuunnu tai puskuri putoa.

Molemmat umpiot on kiinni kahdella 10mm ruuvilla päältä, yhdellä syylärin puolelta sivusta ja yhdeltä läheltä sisälokarin reunaa umpion alla. Pari sähköliitintä irti ja umpio on vapaa.

Ainakaan omassa ei ajovaloja mahtunu vaihtamaan kunnolla irrottamatta umpioita. Sama parkille ja vilkulle. :-\

Nyt kyllä ei voi rehellisesti enää kommentoida muuta kuin vittu mitä vehkeitä. Olen joskus kiroillut lamppujen vaihdon kanssa VAG-vehkeissä, mutta nyt kyllä tuli ylivoimainen voittaja. Ihmeellistä hommaa! Onneksi tulee EU-direktiivi (joskus), että ei saa myydä autoja jonka polttimoita ei voi vaihtaa ilman työkaluja. (Ei tosin koske xenon tai led autoja)
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

No siis ainakaan mun näpit ei mahtu irrottamaan kuin pitkät ja ehkä toisen (vasemman) puolen lyhyen jos se on halogeeni (xenonin takakuori on pidempi ja vaatii mm kolmen ruuvin irrotuksen että luukun saa edestä). Toisella puolella edessä on paisuntasäiliö joka pitäis ruuvata pois. Kulmaparkki ja vilkku on sitten jo sen verran syvällä lokarissa että menee hankalaksi.

Onhan nää toki vähän hankalahkoja.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Cirrus sanoi
Nyt kyllä ei voi rehellisesti enää kommentoida muuta kuin v***u mitä vehkeitä. Olen joskus kiroillut lamppujen vaihdon kanssa VAG-vehkeissä, mutta nyt kyllä tuli ylivoimainen voittaja. Ihmeellistä hommaa! Onneksi tulee EU-direktiivi (joskus), että ei saa myydä autoja jonka polttimoita ei voi vaihtaa ilman työkaluja. (Ei tosin koske xenon tai led autoja)

No CTR:ssä oli sama homma.... Kerran vaihdoin umpiot ja kerran polttimot. Mallu tauon kanssa pihamaalla 45 min laaki... :D
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

-JP- sanoi
No CTR:ssä oli sama homma.... Kerran vaihdoin umpiot ja kerran polttimot. Mallu tauon kanssa pihamaalla 45 min laaki... :D

Kyllä mä ainakin vaihdoin ensimmäiseen CTR:ääni polttimot ihan konetilasta käsin umpioita irroittamatta. Toiseen ei tarvinnut kun oli Xenonit :) Evoon ei ole vielä onneksi tarvinnut vaihtaa kun ei ole niin paljon pimeääkään kuin Suomessa. Pitkäthän tuossa katiskassa on omasta mielestäni aika hyvätkin.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Tarzi sanoi
Kyllä mä ainakin vaihdoin ensimmäiseen CTR:ääni polttimot ihan konetilasta käsin umpioita irroittamatta.

Et oo nähny mun käsiä... Pois kyllä polttimon sain mutta en enää uutta tilalle. :)
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Sisälokarin kautta molemmissa vaihdetaan vilkut, parkit ja lähivalot(VIII ja IX).
Vähän ahdasta on, mutta ei mahdotonta ;)
Kuvalliset ohjeetkin löytyy molempien ohjekirjoista.
Xenoneista ei ole tietoa...
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

ei ainakaan mun kasissa vaihdu sisäloksun kautta. ton verran pitää purkaa...
http://i181.photobucket.com/albums/x56/tepi_08/IMG_0256.jpg
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Vaikuttaa just sellaselta homalta joka on mukava tehdä parkkiksella tammikuussa.

Kun auton ton verran joutuu purkamaan niin suosittelen molemppien polttimoiden vaihtoa kerralla, ellei halua viikon välein irrotella puskinta.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

MitsuT sanoi
ei ainakaan mun kasissa vaihdu sisäloksun kautta. ton verran pitää purkaa...
http://i181.photobucket.com/albums/x56/tepi_08/IMG_0256.jpg
Kyllä mä ainakin vaihdoin sisälokarin kautta omaani ;D
Ei tarvinnut puskuria irroittaa...
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

overboost sanoi
Kyllä mä ainakin vaihdoin sisälokarin kautta omaani ;D
Ei tarvinnut puskuria irroittaa...

Täytyypä yrittää tuolta sisäloksun kautta, polttimo on nimittäin vieläkin vaihtamatta. Miten ne lokasuojan reunassa olevat muoviset tapit saa irti?
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Se keskikohta vaan "ylöspäin" ja sit se tappi lähtee ihan vetäsemällä...
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?


yritin eilen vaihtaa ysiin kirkkaammat lähivalopolttimot, mutta totesin, että eipä onnistu sisälokarin kautta. (tämäkin asia olisi selvinnyt lukemalla ensin forumia.. :seina) ihme seppä saa olla, jos onnistuu irroittamatta puskuria ja umpioita. ei ainakaan näillä nakeilla!

seuraava kysymys, johon en ihan suoraa vastausta löytänyt haulla; voisiko joku saman homman tehnyt kertoa, että jos laittaisin jonkun xenonkitin noiden hooykkösten tilalle,

-mahtuuko mikä tahansa setti sinne ahtaaseen tilaan (itsellä ei mitään kokemusta xenonien asennuksesta, joten en tiedä, minkälaiset kannat niissä on.), vai pitääkö olla juurikin ahtaisiin paikkoihin suunniteltu setti?

-tuleeko vakio halogeeniumpiolla valokuviosta minkälainen? pari kertaa on tullut vastaan xenonillinen ysi/kasi, ja ihan hyvältähän ne näytti.. eikös yseissä ole xenoneita ainakin jenkkilässä tehdasasennuksena? onko kukaan vaihtanut koko umpioita, ilmeisesti laillisuus suomessa ei ole niilläkään sen parempi?!
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Sopii ihan normi H1 konversio sarja. Sytkäyksikölle on paikka lampun pohjassa. Sitä polttimon kiinnitys "rautalankaa" joutuu hiukan muotoilee, muuten bolt-on hommaa. Ja valokuvio on ihan ok.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?


muistaako joku, onko ysin ajovaloumpiot kiinni neljällä pultilla? tuli laitettua xenonit keulalle, sitten puskuri takasin ja lopputuloksena 2 ylimääräistä pulttia. :seina ja umpiot on siis tällä hetkellä kiinni kolmella (kaksi päällä ja yksi edessä syylärin puolella) pultilla. muuta en keksi kuin että umpioistahan ne täytyy puuttua.. ja vielä hetki sitten olisin voinut vannoa, että kolmellahan ne oli kiinni.. sen siitä saa, kun purkaa ja kasaa eri päivinä. prkl.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

sisälokarin takana on se neljäs pulttipaikka.
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

evo-9 sanoi
sisälokarin takana on se neljäs pulttipaikka.
Onko?
Mielestäni ei ole kyllä...
Puskurissa on pultteja seuraavasti ainakin:
maskin kohdalla 2pulttia + 2 muovinastaa.
Coolerin reunoilla (tulpanreiät mistä pultteihin pääsee käsiksi)
Lokasuojan kulmassa
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Harri K sanoi
Onko?
Mielestäni ei ole kyllä...
Puskurissa on pultteja seuraavasti ainakin:
maskin kohdalla 2pulttia + 2 muovinastaa.
Coolerin reunoilla (tulpanreiät mistä pultteihin pääsee käsiksi)
Lokasuojan kulmassa

juurikin näin se puskuri on kiinni (plus sitten x määrä niitä muovisia klipsuja). ei umpiossa kyllä munkaan mielestä ollut sisälokasuojan puolella pulttia. ja kyllä mä olin sen alapuolenkin katsovinani, mutta.. no, pysyy ne paikallaan kolmellakin, ei jaksa heti uudestaan purkaa puskuria. dementia ei ilmeisesti katso ikää. :mad:
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Peke sanoi
Minkä merkkisiä xenoneita suosittelette?

Itellä AMP-merkkiset Evossa ja saman merkkiset oli myös edellisessä autossa ja erittäin hyvin ovat molemmat setit pelittäneet. Vaikuttaa laadukkailta ja varaosiakin on saatavilla.
Tuolta itse tilasin -> http://www.katuauto.fi
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Ite jouduin jumppaamaan puskimen pari kertaa irti tossa kun xenon poltin sano sopimuksen irti. Nyt menee abaut tunnissa koko homma. On kyllä ihme homma että pitää puskuri irrottaa. Ihan sula mahottomuus vaihtaa poltin ohjekirjan ohjeitten mukaan...
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Itse tuli tänään tehtyä kyseinen operaatio Evo kasiin...
Ja itse en selvinny ilman puskurin irroitusta.
Aikaahan toi vei useamman tunnin.......yks ruuvi tuppas katkeen( oli ruostunut) :seina ja rekisterikilven alla olevaa ruuvia en ihan heti huomannu :nykii.....
Se umpio on ainakin kasissa neljällä ruuvilla kiinni, oli vaan puhetta aikaisemmin täällä foorumilla evo ix:n umpion kiinnityksestä...
 
Vs: Evo IX ajovalopolttimon vaihto?

Alko taas v*ttuilemaan toinen xenon poltin, nyt meni hermo ja vaihdan takas normaalit halogeenit. Viimeks koitin tosiaan ohjekirjan mukaan, mutta eihän mun käsi sinne mahu. Täytyy siis valjastaa emäntä tekemään polttimon irtiotto ja uuden takasin laitto, niin ei tarvii toivottavasti puskuria irroitella. :driver
 
Takaisin
Ylös Bottom