EVO V alapallonivelen vaihto

Liittynyt
25 Huhtikuu 2008
Tykkäykset
0
#1
Paukahti ajossa alapallo ja pyörä vinkkeliin..Pihassa pimenee aikas äkkiä töitten jälkeen,mutta onko se pallonivel tosiaan vaan "työnnetty" yläpäästään koloonsa (kiristyspultilla varmennettu). Enempiä vielä purkamatta näyttäis tältä. Olen kyllä useitakin palloja vaihtanut ja ne on järjestäen mutterilla ja vielä sokalla yläpäästään kiinni. Vaiko oli vain näköharhaa pimeässä yhdistettynä heikkoon tuikkuun ja paleluun??
Aion kyllä vaihtaa koko tukivarren ja camskilliltä;muutamassa puolta halvemmassa tarvikevarressa (valokuvien mukaan) on näköjään koiranluiden kiinnitys erilainen..?!!
Kiinnostaa myös mahdolliset vinkit ja kokemukset kyseisestä operaatiosta.
Ei muuta kuin amerikan auto alle ja pääsiäisnäyttelyyn!
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Tykkäykset
8
#2
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

evo 5 ja evo 6 alusta on erilaiset joten ole tarkkana kumman tilaat.

Evo 6 on erikseen irroitettava "osa" kolmella pultilla plus yksi mikä kiristää pallonivelen. Vitosessa taas kaikki yhtä ja samaa.
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#3
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Cou73 sanoi
Paukahti ajossa alapallo ja pyörä vinkkeliin..Pihassa pimenee aikas äkkiä töitten jälkeen,mutta onko se pallonivel tosiaan vaan "työnnetty" yläpäästään koloonsa (kiristyspultilla varmennettu). Enempiä vielä purkamatta näyttäis tältä. Olen kyllä useitakin palloja vaihtanut ja ne on järjestäen mutterilla ja vielä sokalla yläpäästään kiinni. Vaiko oli vain näköharhaa pimeässä yhdistettynä heikkoon tuikkuun ja paleluun??
Jep, pultti irti ja ehkä vähän ruuvimeisseliä väliin niin pallonivel lähtee irti navasta. Ei ole sellainen tavanomainen jumittava kartio vaan paljon parempi rakenne joka on helppo avata.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2008
Tykkäykset
0
#4
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Kattelinkin just Camskillin räjäytyskuvaa ja päädyin samaan, mitä pimeässä katselin. Kuitenkin pallonivelhän mulla lähti (tai leikkautui) irti, eli siellä pyörän navassa taitaa sitten olla pätkä pallonivelen tappia?? ja arvatenkin sen mahdollisen pätkän poisotto vaatii koko etunavan purkamista ja työstöä jossain konepajalla.

Osaatteko sanoa kuinka syvälle sen tapin pitäisi mennä sinne kartioon? Ja miten se uusi alatukivarsi ylipäätään "ahdetaan" sitten paikalleen (tunkilla alapuolelta) vai pitäiskö sen mennä ihan heittämällä pohjaan ja sitten vaan pallonivelen kiristyspultti paikalleen ja kireälle?
Ja sitten pitäis vetarin kumit vaihtaa molemmat samantein (sisempi menikin tässä rytinässä paskaksi). Miten olette venyttäneet esim. sisemmän nivelen kumin päälle niveltä irroittamatta vetarista? Kuulemma onnistuu jollain kikalla.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
5
Sijainti
Tampere
#5
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

lataas tää wsm:n sivu:
http://www.lilevo.com/mirage/EVO%204-5%20Service%20Manual/wsm/G33A.pdf
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#6
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Kyllä se pala sieltä tulee kun kampeat vähän sitä napaa leveämmälle ruuvimeisselillä. Ja uuden asennus paikalleen vaan ihan käsin tarvittaessa vähän ruuvarilla napaa levittäen, tapissa on kavennus mitä kiristyspultti sivuaa joten ei voi mennä väärin.

Unohdat nyt ne perinteisen kartioliitoksen kikkakakkoset, sellaisia ei vaan tarvita lainkaan tässä rakenteessa.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Tykkäykset
8
#7
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

ast sanoi
Kyllä se pala sieltä tulee kun kampeat vähän sitä napaa leveämmälle ruuvimeisselillä. Ja uuden asennus paikalleen vaan ihan käsin tarvittaessa vähän ruuvarilla napaa levittäen, tapissa on kavennus mitä kiristyspultti sivuaa joten ei voi mennä väärin.

Unohdat nyt ne perinteisen kartioliitoksen kikkakakkoset, sellaisia ei vaan tarvita lainkaan tässä rakenteessa.
+1
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
5
Sijainti
Tampere
#8
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

ast sanoi
Kyllä se pala sieltä tulee kun kampeat vähän sitä napaa leveämmälle ruuvimeisselillä. Ja uuden asennus paikalleen vaan ihan käsin tarvittaessa vähän ruuvarilla napaa levittäen, tapissa on kavennus mitä kiristyspultti sivuaa joten ei voi mennä väärin.

Unohdat nyt ne perinteisen kartioliitoksen kikkakakkoset, sellaisia ei vaan tarvita lainkaan tässä rakenteessa.
ja lisäyksenä että se alapallon hahlo kannattaa laittaa just eikä melkein kiinnityspultin kanssa linjaan. Siittä pitää käsin ilman työkaluja saada se kiinnityspultti lävitse paikalleen, jos lyö jollain niin vaarana on että alapallon hahloon tulee naarmu ja sitte se ei lähdekää enää helposti pois.
Kilpureissa kun noita avataan jatkuvasti niin tuppaavat olee jo tiukatkin kyllä ellei hio vähän hiomapaperilla sitä alapallon akselia sileeksi uudelleen.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2008
Tykkäykset
0
#9
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Kiitosta paljon ohjeista! Päivä pelastui.
Sain ronkittua enempää purkamatta semmosen sentin mittaisen pätkän pallonivelen tappia veks. Nyt vaan odotellaan uutta tukivartta.
Ja löytyikös siihen vetari kumin asennukseen mitään kikkaa? Pelastais toisen päivän.. :palvo
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Club Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
13
#10
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Cou73 sanoi
Kiitosta paljon ohjeista! Päivä pelastui.
Sain ronkittua enempää purkamatta semmosen sentin mittaisen pätkän pallonivelen tappia veks. Nyt vaan odotellaan uutta tukivartta.
Ja löytyikös siihen vetari kumin asennukseen mitään kikkaa? Pelastais toisen päivän.. :palvo
Nivelen joudut irroittamaan vetoakselista. On olemassa myös sellasia ylivedettäviä kumeja mut pääset oikeesti helpommalla kun irrotat nivelen. ;)

Vanhasta kumista vaikka sivuleikkureilla klemmarit poikki.
Samoilla sivareilla tai mattopuukolla vanha kumi halki.
Nivel irtoaa kun napautat vasaralla nivelen takapuolelta napakasti suoraan pois päin.
Uusi kumi paikalleen.
Rasvaa paljon niveleen.
Vetarin päässä oleva sokan asetat tarkasti kohdalleen niin, että nivel on siinä huulilla.
Vasaralla napautus niveleen niin loksahtaa pohjaan.
Kumi paikalleen ja klemmarit kiinni.

Sisäpään kanssa sama homma mut vetari irtoaa vetämällä maljastaan.
 

Cou73

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2008
Tykkäykset
0
#11
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Kiitoksia kaikille ohjeista! Uusi alatukivarsi paikoillaan ja nivelten kumitkin saatiin vaihdettua.
 
Liittynyt
5 Tammikuu 2012
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#12
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Minulla olisi vasemman alapallonivelen vaihto edessä. Olisiko jollakin varmaa linkkiä oikeaan osaan? Mitä ketjusta luin niin evo kutosen nivel ei käy vitoseen, mutta netissä taas osanumerot menee ihan ristiin rastiin. Osalla sivuista luki, että 5/6 käy samat?? Jos vaikka kerralla saisi oikean osan, niin ei sitten joudu ulkomoille vääntämään vaihdoista yms.
 

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Club Member
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Tykkäykset
2
Sijainti
Vantaa
#13
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Miro1991 sanoi
Minulla olisi vasemman alapallonivelen vaihto edessä. Olisiko jollakin varmaa linkkiä oikeaan osaan? Mitä ketjusta luin niin evo kutosen nivel ei käy vitoseen, mutta netissä taas osanumerot menee ihan ristiin rastiin. Osalla sivuista luki, että 5/6 käy samat?? Jos vaikka kerralla saisi oikean osan, niin ei sitten joudu ulkomoille vääntämään vaihdoista yms.
https://m.ebay.co.uk/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVO-4-5-FRONT-SUSPENSION-LOWER-ARM-BALL-JOINT-BRAND-NEW-/301252111793

Omaan neloseen ostin ja laitoin tälläiset
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Club Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
13
#14
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Miro1991 sanoi
Minulla olisi vasemman alapallonivelen vaihto edessä. Olisiko jollakin varmaa linkkiä oikeaan osaan? Mitä ketjusta luin niin evo kutosen nivel ei käy vitoseen, mutta netissä taas osanumerot menee ihan ristiin rastiin. Osalla sivuista luki, että 5/6 käy samat?? Jos vaikka kerralla saisi oikean osan, niin ei sitten joudu ulkomoille vääntämään vaihdoista yms.
Vitosessa kiinteä alapallonivel. Kutosessa pultattava.
Vitosen vasen tukivarsi MR455757.

http://shop.printsport.fi/fin/etu_alatukivarsi_l_e5_kiintea_alapallonivel-p-13213-0/
 

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Club Member
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Tykkäykset
2
Sijainti
Vantaa
#15
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

Jos vitosessa on samanlainen tukivarsi kun nelosessa, se alapallonivel on prässätty tukivarteen. Eli on vaihdettavissa.
 
Liittynyt
5 Tammikuu 2012
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#16
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

lancer evo-r sanoi
Vitosessa kiinteä alapallonivel. Kutosessa pultattava.
Vitosen vasen tukivarsi MR455757.

http://shop.printsport.fi/fin/etu_alatukivarsi_l_e5_kiintea_alapallonivel-p-13213-0/
Eli joutuu koko tukivarren vaihtamaan vitosessa? Ei saa pelkkää niveltä?
 
Liittynyt
5 Tammikuu 2012
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#17
Vs: EVO V alapallonivelen vaihto

ihavaajuuso sanoi
https://m.ebay.co.uk/itm/MITSUBISHI-LANCER-EVO-4-5-FRONT-SUSPENSION-LOWER-ARM-BALL-JOINT-BRAND-NEW-/301252111793

Omaan neloseen ostin ja laitoin tälläiset
No tuo olisi jo erittäin edullinen vaihtoehto. Kyllä mä taidan ton hommata. Hinnassa kuitenkin yli 200€ ero.
 
Ylös Bottom