Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Nyt kovemmilla pakkasilla joku pyöristä tuntuu pitävän pientä vouvotusta/ulinaa ensimmäisen vajaan kilometrin. Sen jälkeen ääni häviää täysin kunnes auto on täysin kylmennyt. En saa paikallistettua ääntä mihinkään pyörään erikoisesti (epäilen oikeaa puolta silti), mutta selvästi liittyy renkaan pyörimiseen ja tihenee nopeuden mukaan häviten taustameluun kolmenkympin jälkeen. Itse arvailisin laakerin pitävän ääntä, mutta millä selvitän asian varmasti? Käsitykseni mukaan koko napa on ostettava kerralla, joten hintaa on se vajaan parisataa per kulma, joten ei viitsisi lähteä arvailemaan vikanurkkaa.

Muistan, että samaa ääntä kuuluin myös viime talven ihan loppupuolella, mutta ilmojen lämmetessä hävisi täysin.
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Voi olla laakeri, mutta mulla vouvaa samoin..Yleensä alkaa jos painaa jarrua, eli liittyy jarruun + AYC, koska olen sen puolen navan jo vaihtanut. Ei aiheuttane toimenpiteitä :)
Ja tosiaan jotain 500m matkan kuuluu kävelyvauhdis ja jarrul painelemal saa häviimään.

Saattaa myös olla vetarin maljan jälkeen oleva peltilevy, joka estää kuran menon boorituksille (välissä lunta tai joskus saanu pienen kolhun ja ottaa kiinni) Arvelua tämä vain....
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Mullakin on alkanut pitää samanlaista ääntelyä nyt kovilla pakkasilla. Taitaa taas olla vaan yks Evon uusi "ominaisuus".
Eikun kovaa ajoa ja mankkaa kovemmalle.. :driver ;D

:eek:fftopic

Keskuslukkokaan ei tunnu toimivan takaovissa lainkaan kun pakkanen menee alle -15C.
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Ääni on sellane "ui ui ui ui" ja tihenee vauhdin mukaan... vahvin epäilys siis jarrut :)
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Tomaatissa sen verran parempi tuo äänieristys, että mitään ylimääräisiä kolinoita tuo auto ei ole pitänyt. Lukkojenkaan kanssa ei ole ollut pulmaa. Jarrut tuli itselläkin mieleen, mutta palat ja levyt on juuri kesällä vaihdettu eikä sillä ollut vaikutusta ääneen. En ole huomannut että jarruttelu vaikuttaisi vouvotukseen, mutta pitääpä ottaa asiaksi kokeilla seuraavalla kylmästartilla.

Lähinnä vaan mietin sitä miten kyttyrää nelikko tykkää jos laakeri yhtäkkiä hirttääkin kiinni... muuten itse ääni ei häiritse kun ei pitkään kestäkään. Lancer registeristä koitin hakea vastaavaa ääntä, mutta loppui mielikuvitus kesken kääntäessä "vouvotusta". ;D
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

mystinengalant sanoi
Sama vaiva löytyy ja löytyy muutamasta muustakin nelikosta kuuleman mukaan.

Yleistä oiretta siis. Eli onko meidän kaikkien vessat räjähtämässä käsiin vai vinkuuko vaan huvikseen... :)

Tämä asia jäi painamaan mieltä, koska edellisellä maantiereissulla meni turhan ronskisti bensaa (noin +1.5L/satku) vaikka rauhallisesti ajelinkin. Ettei jossain joku kohta kanittaisi. Auto ei kyllä kampea mihinkään edes jarruttaessa. Tosin pakkasta (-27 parhaimmillaan) oli varsin roimasti, joten ehkä voimansiirto ei vaan päässyt pitkälläkään matkalla lämpiämään ja antoi täten oman lisävastuksensa lisäten kulutusta..?
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Jos kyseessä on pyöränlaakeri niin kyllä ääni pikkuhiljaa voimistuu jolloin paikallistaminen onnistuu helpommin. Yksi konsti on nostaa auto nosturille ja "kuunnella" kierrejousesta ääntä, kun rengas pyörii niin viallinen laakeri tuntuu sormessa erilaiselta kuin ehjä.
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Biim sanoi
Yleistä oiretta siis. Eli onko meidän kaikkien vessat räjähtämässä käsiin vai vinkuuko vaan huvikseen... :)

Tämä asia jäi painamaan mieltä, koska edellisellä maantiereissulla meni turhan ronskisti bensaa (noin +1.5L/satku) vaikka rauhallisesti ajelinkin. Ettei jossain joku kohta kanittaisi. Auto ei kyllä kampea mihinkään edes jarruttaessa. Tosin pakkasta (-27 parhaimmillaan) oli varsin roimasti, joten ehkä voimansiirto ei vaan päässyt pitkälläkään matkalla lämpiämään ja antoi täten oman lisävastuksensa lisäten kulutusta..?

Sun tomaattis ei lukittunu noil pakkasilla :D Samaa vaivaa rahikaisella....

ja jarrut ne vaa on...2 talvee oon kuunnellu "uikutusta" joka aamu melkee. Kesä tulee ni loppuu..laakeri se ei ole kun nekin uutta ja jarrut samoin.
Aja se vika esiin vain ;)
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Harri K sanoi
Sun tomaattis ei lukittunu noil pakkasilla :D Samaa vaivaa rahikaisella....

Totta tuokin. Lukittautuminen ei oo herkässä eikä meinaa lukossa pysyä vaikka miten varpailla yrittää ajaa. :) Voiko tuolle muuten mitään itse tehdä?
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Samaa uikutusta pitää mullakin kun lähtee liikkeelle kun auto seissyt pitempään (yön yli) paikallaan.
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Biim sanoi
Totta tuokin. Lukittautuminen ei oo herkässä eikä meinaa lukossa pysyä vaikka miten varpailla yrittää ajaa. :) Voiko tuolle muuten mitään itse tehdä?

Jonkun lähemmäs 30km kilsaa saa ajaa kovilla pakkasilla että lukittuu. Ja minun autossa kun ainakin ne öljyt kiertää vaihteiston ulkopuolella niin voishan sitä koittaa pistää jotain pahvia sen jäähdyttimen eteen. :p
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

mystinengalant sanoi
Jonkun lähemmäs 30km kilsaa saa ajaa kovilla pakkasilla että lukittuu. Ja minun autossa kun ainakin ne öljyt kiertää vaihteiston ulkopuolella niin voishan sitä koittaa pistää jotain pahvia sen jäähdyttimen eteen. :p

Eipä tuo lukittunut kunnolla yli 150km matkallakaan. ;D
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Biim sanoi
Totta tuokin. Lukittautuminen ei oo herkässä eikä meinaa lukossa pysyä vaikka miten varpailla yrittää ajaa. :) Voiko tuolle muuten mitään itse tehdä?

Sen että kun auton saa lämpöseks 20km jälkee tms niin vetää yhden rajumman kiihdytyksen ni sitte se lukittuu ;)
 
Vs: Evo VII pyörän laakerissa vikaa?

Harri K sanoi
Sen että kun auton saa lämpöseks 20km jälkee tms niin vetää yhden rajumman kiihdytyksen ni sitte se lukittuu ;)

Eikun ongelma on lähinnä se ettei se meinaa pysyä lukossa. Lukittuu kyllä kun kaasun nostaa. Ilmeisesti mitä kylmempi sen herkempi on lukkoa availemaan. Ei toki muuhun vaikuta kuin kulutukseen hieman nostavasti.
 
Takaisin
Ylös Bottom