Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Oliko autossasi vakio- vai after market- kytkin crankwalkin iskiessä

  • Vakiokytkin

    Äänet 7 87.5%
  • After market -kytkin

    Äänet 1 12.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    8

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Laitetaan tänne kysely aiheesta, josta on esitetty oletuksia. Eli on oletettu, että after market -kytkin voisi olla ainakin osasyy crankwalkin syntymiseen ja toisaalta päinvastaistakin on oletettu. Katsotaan, jos tämä kysely antaisi vastauksia.

Valitse kumpi kytkin sinulla oli crankwalkin iskiessä. Älä vastaa, jos autossasi ei ole todettu crankwalkia. = älä äänestä. Vastata toki voi tähän topiciin kirjoittamalla
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Lisäähän tuo tietysti kuormaa päittäislaakerille, jolloin metalli-metalli -kosketuksen tapahtuessa kuluminen on voimakkaampaa. Se vaan että miksi koko kosketuksia pääsee yleensäkkään syntymään..
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

En äänestänyt, koska ei koske minua, mutta vastaan tähän vähän mutua...Jos tämä markho haittaa niin poistan kyllä tämän tai siirrän tohon toiseen topicciin.

Ton syntymiseen varmaan vaikuttaa myös se millaista ajoa autolla on. Eli jos ajetaan pitkään maantieajoa eikä vaihtoja tule niin paljon niin ei ota päittäislaakereihinkaan niin paljon. Jos ajetaan kaupunkiajoa pääasiassa ja vaihtoja tulee paljon niin myös päittäiskuorma on isompi. Kampiakseli pyöriessään ei paljon pitkittäisliikettä aiheuta jos kaikki kunnossa.

Ja mietitään tilannetta, kun autoa käynnistetään ja kytkintä meistä varmaan lähes jokainen silloin painaa. Siinä vaiheessa ei viellä ole öljynpainetta eli ei vaikuta miten öljy virtaa laakerin ja kammen väliin, tosin on siellä öljykylpy kuitenkin.
Jos autossa jäykempi paineasetelma niin silloin myös vetää kampiakselia kovempaa laakeri vasten.
Eli vaikuttaa hieman.

Kaikesta huolimatta lohkossa ilmeisesti suunnittelu virhe öljykanavassa tai jotain sen suuntaista, koska metallikosketusta pääsee käymään. Mahdollisesti myös laakerimateriaalissa jotain. En tunne yhtään tätä moottoria muuta kun erinlaisena evo 5:stä.

Äänestys menee varmaan lähes kokonaan vakiokytkimelle koska niillä varustettuja autoja suurin osa on.
Samaa walkkia tiedän olevan Ford focuksessa ja siitä juurikin nämä näkemykset ovat tulleet.
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

jappes sanoi
Ton syntymiseen varmaan vaikuttaa myös se millaista ajoa autolla on. Eli jos ajetaan pitkään maantieajoa eikä vaihtoja tule niin paljon niin ei ota päittäislaakereihinkaan niin paljon. Jos ajetaan kaupunkiajoa pääasiassa ja vaihtoja tulee paljon niin myös päittäiskuorma on isompi. Kampiakseli pyöriessään ei paljon pitkittäisliikettä aiheuta jos kaikki kunnossa.

Niin. Noita metalli-metalli -kosketuksia ei vaan kuuluisi syntyä, oli se ajo mitä tahansa. Käsittämätön suunnitteluvirhe kyllä, onhan tästä monta teoriaa olemassa internetissä. Pojat sahaillu lohkojakin kahtia yms..
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Tarkennus:

Älä vastaa, jos autossasi ei ole todettu crankwalkia = älä äänestä.

Vastata toki voi tähän topiciin kirjoittamalla
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Jappes: Näitä crankwalkkeja myös syntyy 7 pulttisissa jenkki eclipseissä ja siellä mantereella on varmasti erillaista ajoa kuin japanin maalla joten ei se ajotyyli tässä vaikuta.

Lohkojen sahailu:

http://magnusmotorsports.com/?page_id=323
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Juuri mietin tuota ihan samaa: vaivaako crankwalk automaatteja ihan samalla lailla vai ei?

Kytkinasetelman jäykkyyden lisäksi myös käyttäjän/käytön rooli (kuten jo mainittiinkin) on varsin merkittävä: toinen kuski pitää valoissa vaihdetta päällä ja kytkimen painettuna, kun toinen laittaa aina vaihteen vapaalle. Pitemmän ajan kuluessa merkittävä ero, moottorin pyöriessä samaan aikaan tyhjäkäyntiä pienillä öljynpaineilla...
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Esitän tässä yhden teorian vielä:

Evoissa on helmasyntinä voimakkaissa toiseen suuntaan tapahtuvissa käännöksissä tippuva öljynpaine (Evo 4-9 oikealle käännyttäessä, vanhemmissa toisin päin). Öljyt karkaavat öljypohjasta siten että pumppu alkaa vetämään ilmaa joukkoon. Kenties tämä rikkoo valmiiksi alimitoitetun tai valmiiksi huonosti voidellun laakerin öljykalvon?

Esimerkki, painemittari on toinen vasemmalta, öljyä täytetty vähän yli ylämerkin: http://www.vimeo.com/12306209
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Kyllä automaatitkin kärsii crankwalkista, etenkin viritetyissä turbiinin paisumisen takia.

Tuntuu itseasiassa että pahiten crankwalkista kärsii juuri 7 bolt DSM:t.
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

ast sanoi
Esitän tässä yhden teorian vielä:

Evoissa on helmasyntinä voimakkaissa toiseen suuntaan tapahtuvissa käännöksissä tippuva öljynpaine (Evo 4-9 oikealle käännyttäessä, vanhemmissa toisin päin). Öljyt karkaavat öljypohjasta siten että pumppu alkaa vetämään ilmaa joukkoon. Kenties tämä rikkoo valmiiksi alimitoitetun tai valmiiksi huonosti voidellun laakerin öljykalvon?

Mahdollista tuokin, varsinkin kun monilla juuri rata-ajossa syöpynyt tuo laakeri reilummin. Pitäis tehdä joku vastusmittaus laakerin ja kammen välillä eri olosuhteissa niin näkis öljykalvon paksuuden.. ;D
Auttaakos nuo loiskelevyt tuohon ongelmaan?
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

MakeM sanoi
Auttaakos nuo loiskelevyt tuohon ongelmaan?

Isot pojat ovat puhuneet ettei siihen auta muu kuin kuivasumppu tai öljyn lievä ylitäyttö jos ei satu olemaan tonneja ylimääräistä.
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Mitähän lievä ylitäyttö tarkoittaa tässä tapauksessa..
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

tepi sanoi
Jappes: Näitä crankwalkkeja myös syntyy 7 pulttisissa jenkki eclipseissä ja siellä mantereella on varmasti erillaista ajoa kuin japanin maalla joten ei se ajotyyli tässä vaikuta.

Joo selitin vähän huonosti tossa ekassa viestissä, tarkoitin että sen huomaa pienemmissä kilometrimäärissä noissa autoissa joilla ajetaan kaupunkia enemmän. Eli joka tapauksessa se tulee,mutta havaitaan vasta myöhemmin jos ajetaan pitkää matkaa niin kilometrejä ehtii kertymään enemmän. Tämä tosiaan kokemuksena fordista ja arvelen vaan että vaikuttaa samalla tavalla merkistä riippumatta.
Samoin jos ajetaan pätkäajoa niin kuluttaa öljyä enemmän kun välykset eivät ole kohdallaan verrattuna siihen jos ajaa pitkää matkaa. Tämä syö luonnollisesti öljypohjasta öljyä ja kuten tässä joku jo mainitsi niin vaikuttaa sekin. Ei kaikki ihmiset vaan tarkasta niitä öljyjä ja sitten se herkästi vetää ilmaa mukaan ja auttaa walkin syntymistä.
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

MakeM sanoi
Mitähän lievä ylitäyttö tarkoittaa tässä tapauksessa..

Siihen ei ole selvää vastausta löytynyt, muutama desi arvioisin. Pitää testata seuraavana ratapäivänä muuttuuko tilanne jos lisää desin pari öljyä.
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Tulin, näin ja voitin. Toista kertaa siis laakeria vaihtoon kohta, näemmä uudestaan tullu välystä jo yli milli. Pakko kai se kampikin vaihtaa jossain vaiheessa, ellei koko autoa sitten.
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Voiko olla vaikutusta asiaan että painelaakeri nojaa koko ajan asetelman käpäliin eli ei ole välystä yhtään, jolloin se kuormittaa koko ajan kampuran laakereita. Ja kun levy kuluu, niin asetelman käpälät tulee ulospäin (painelaakeriin päin), jolloin kampuran laakereitten päittäis kuormitus kasvaa koko ajan.

Hullulla on hullut teoriat :kuningas
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Taitaa vaan olla puutteellisesta voitelusta kiinni, ei niinkään tuosta kuormituksesta. Eipä rakenne muuten muista autoista eroa.
Liekö kuluu edes kierroksilla, tyhjäkäynnillä matala öljynpaine ja pieni pyörimisnopeus tekevät voitelemisesta vaikeampaa jolloin kytkimen painaminen aiheuttaa sitten ikävän kosketusvoitelutilanteen. Galantissa ja Evo 4 eteenpäin vaihtuikin kohta josta öljy otetaan laakerille.

Liekö kampiakselissakin jotain vikaa vakiona, riittämätön laakeripinnan pinnankarheus tai muuten väärät toleranssit.

Saattaa olla ettei kytkimen painaminen tai mikään muukaan aiheuta isommilla kierroksilla mitään kulumaa laakeriin, koska öljynpaineet ovat korkeammat ja laakerin kantokyky parempi suuremmasta pyörimisnopeudesta johtuen.
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

MakeM sanoi
Tulin, näin ja voitin. Toista kertaa siis laakeria vaihtoon kohta, näemmä uudestaan tullu välystä jo yli milli. Pakko kai se kampikin vaihtaa jossain vaiheessa, ellei koko autoa sitten.

OT: Missä meinaat teettää homman?
 
Vs: Evo1,Evo2,Evo3,Evo4 Crankwalk-kytkin-kysely

Menee ensi keskiviikkona ST-Motorsille pelkän laakerin vaihtoon, katellaan mitä siitä seuraa lyhyehköllä aikavälillä.
Ei oikein nyt ensi talven budjettiin sopis kampiakselin vaihto kun saattaa opintotuetkin katketa ::smoke
 
Takaisin
Ylös Bottom