Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Heekeli

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Eli auto on Evo4 gsr 97 ja ongelmia esiintyy noin 3000-4000 kierroksen kohdilla kun painat kaasun pohjaan normaali matka-ajosta. Esim. autoa ohittaaksesi(kierrokset alle 3000rpm)---> kaasupohjaan niin auto tökkää yleensä 2 kertaa välillä 3000-4000rpm ennen kuin taas kiihtyy normaalisti.

- Kylillä pyöriessä ongelmaa ei esiinny.
- Joskus syttyy tökkäyksien jälkeen häiriövalot pakoputki+moottori ja sammuvat parin sekunnin kuluttua.
- Tökkää vain isoilla vaihteilla 4ja5

Mikähän mahtaa olla vikana etenkin nuo häiriövalot kummastuttaa ?
Nouseekohan ahtopaine liiaksi vai mitä... ei ole ahtopainemittaria.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Saattaa olla että ahdot karkaa ja tulee fuel cut.
Laita vaikka vain väliaikaisesti ahtopainemittari,niin näet paljonko ahtaa.
Kannattaa lukea vikakoodit,niin selviää miksi syttyy se valo.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Spoolissa kylmällä kelillä nämä evot tuppaavat ahtaamaan liikaa ja tämä on suojattu fuel cutilla eli ns. "töksäys". Ei ole kannattavaa tahallaan hakea tätä töksymistä sillä ei se kauhean hyvää koneelle kuitenkaan tee.

Helpoin tapa on pistää ahtopainemittari ja katsoa mitä paineet on.

Onko autoon vaihdettu ilmansuodatin? Entäs putkistoa?
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Voi olla myös huonot tulpat tai liian suuri kärkiväli tulpissa. Fuelcut kuitenkin luultavimmin.

Omassa evossa myös kylmillä keleillä nykimistä kesäsäädöillä. 1,7bar on raja milloin alkaa nykimään, vaikka käytössä on kipinänvahvistin.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

timppa811 sanoi
Voi olla myös huonot tulpat tai liian suuri kärkiväli tulpissa. Fuelcut kuitenkin luultavimmin.

Omassa evossa myös kylmillä keleillä nykimistä kesäsäädöillä. 1,7bar on raja milloin alkaa nykimään, vaikka käytössä on kipinänvahvistin.

Itsellä vakiopuolat ja iridium tulpat ja 2bar paineella jaksoi vielä pätkimättä. Tosin kärkiväli tarkistettu.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

cubeqtio sanoi
Itsellä vakiopuolat ja iridium tulpat ja 2bar paineella jaksoi vielä pätkimättä. Tosin kärkiväli tarkistettu.

Oliskohan itsellä sitten puolissa jotain häikkää..Kärkiväli itelläkin on pienennetty. Millaisilla kärkiväleillä ajelette?

Käsittääkseni puolat pitäisi kuitenkin riittää 500hv tasolle ilman mitään kipinänvahvistimiakin.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

timppa811 sanoi
Oliskohan itsellä sitten puolissa jotain häikkää..Kärkiväli itelläkin on pienennetty. Millaisilla kärkiväleillä ajelette?

Käsittääkseni puolat pitäisi kuitenkin riittää 500hv tasolle ilman mitään kipinänvahvistimiakin.

Muistaakseni 0,6 vai 0,5. Ei nyt just tule mieleen. Muistaakseni ESV:n entisessä Rata-evossa oli HKS isoahdin ja tomein 2.2strokekone ja siellä mentiin vakiopuolilla. Vetoja oli tarpeeksi.

OT: Tosin toi ahtopaine saavutettiin vanhingossa tossa -14c pakkasilla kun solenoidi jäätyi auki.. Piikkipaine oli 2.2bar (mittari piikkas pohjaan eli 2.5bar) ja jatkuva oli päältä 2bar. Bensa loppus mystisesti vakiosuuttimilla walbrolla... Tosin veti kuivalla asfaltilla kitkoilla nelosella tyhjää pitkän matkaa.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Kyllä tuo ihan vakiovekotin on suodattimiltaan ja putkiltaan.
Itsekkin hieman epäilin tuota fuelcuttia mutta haeskelinkin juuri jotain varmistustä tälle ajatukselle ja tosiaan se ahtopainemittari pitää hommata että sais jotain varmuutta asialle.

Ja nuita häiriövalo hommia siksi että tuleeko kellään mieleen vastaavaa kokemusta asiasta ja ehkä jopa korjausta, että kun sitä ja sitä sähköliitintä hiplaat/kutittelet puhut hempeitä niin ongelma katoaa ja taas mennään... Tai jotain menossa kun häiriöilee.

No ei muutako ahtopainemittaria kiinni ja koodit lukemaan.
Itsekkin huomannut että ehkä herkimmin tulee tökkäyksiä mitä kylmempi ilma.

Onko sille muuten mitä tehä jos on juuri tuota fuelcuttia ettei sitä enään tulis ?
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Heekeli sanoi
Onko sille muuten mitä tehä jos on juuri tuota fuelcuttia ettei sitä enään tulis ?

Konetta se vissiin suojaa, mut re-mappauksella sitä rajaa saa nostettua. Soittelin tossa Prodriven Terry Stamperille ihan muissa asioissa ja se sano et hyvin helposti saa fiflattua vakio ecullakin.



E: typo
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Heekeli sanoi
Onko sille muuten mitä tehä jos on juuri tuota fuelcuttia ettei sitä enään tulis ?

Säätämällä moottorinohjausta. Pääasiassa säätää ahtopainesolenoidia. Tosin voihan sitä fuelcuttirajaa nostaa tai ottaa kokonaan pois, mutta ei kannata jos itse osaa säädellä omaa autoaan.

MSRH sanoi
Konetta se vissiin suojaa, mut re-mappauksella sitä rajaa saa nostettua. Soittelin tossa Prodriven Terry Stamperille ihan muissa asioissa ja se sano et hyvin helposti saa fiflattua vakio ecullakin.

Jep. Fuel cutin on tarkoitus säästää konerikolta. Myös uudelleenohjelmoinnilla saadaan tämä fuel cutin ilmeentyminen.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Evo 4 ECU ei ole säädettävissä. Hukkaportin kello voi jumittaa ja aiheuttaa tuon.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

ast sanoi
Evo 4 ECU ei ole säädettävissä. Hukkaportin kello voi jumittaa ja aiheuttaa tuon.

Good point. Olin jotenkin 5-6 evon ecussa.

Edit: Aina voi tehdä ecuswäpin. :)
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Eli lopputulema:

1. Korjaa vika (hukkiksen kello)
2. Tee ecusväppi
3. Juo kaljaa
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

MSRH sanoi
Eli lopputulema:

1. Korjaa vika (hukkiksen kello)
2. Tee ecusväppi
3. Juo kaljaa

Aika hyvä lista. Ihan vastaisuuden varalle tähän voisi joku kommentoida eroaako 4 -> 5 ->6 eevojen ecun softat toisistaan juurikaan eli onko kaikki ok ihan vaan muoviloota vaihtamalla?
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Biim sanoi
Aika hyvä lista. Ihan vastaisuuden varalle tähän voisi joku kommentoida eroaako 4 -> 5 ->6 eevojen ecun softat toisistaan juurikaan eli onko kaikki ok ihan vaan muoviloota vaihtamalla?

Kyllä loota vaan vaihdetaan, ainoo mikä siinä on että evo4:ssä on pienemmät suuttimet joten jos jatkaa niitten kanssa niin pitää suutinkorjaus evo 5-6 ecun softaan. Jos vaihtaa suoraan isommat suuttimet niin ei tarvii tehä mitään.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Juurikin noin. Tosin tarkastaisin ihan varmuudeksi silti pinnilähdöt Evo 4 suhteessa evo 5/6 ecuun ettei tule ylläreitä.

Myös ahtopainesolenoidin taulukkoa tarvii varmuudeksi katsella, ettei sekin yllätä.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Ainakin itsellä meni neloseen viitosen ecu suoraan heittämällä.Ainut että se flash juttu kun puuttui niin se piti vetästä loikkajohdolla säätöjä varten.Silti suosittelen että vaihdat suuttimet,putkiston,bensapumpun ja sen 5/6 ecun ja meet esim.AMW:lle käymään.Noiden jälkeen itsellä oli ainakin paljon parempi fiilis ;D
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

No niin täällähän tulee hyvien ohjeiden lisäksi selvää auton virittämiseen yllyttävää ohjetta ;D (ei hulluja/tyhmiä saa yllyttää)
Tämä on vain lisää vettä myllyyn kun miettii tulevaa kesää että mitä tekis.

Miten muuten voiko sitä kelloa korjata jollain poppaskonstilla vai onko aina helpompi ja parempi kun laittaa uuden tilalle?

Pitääkin alkaa hieman kattelemaan nuita ecuja ja suuttimia ja muuta jännää että jos vaikka innostuu.
Saa tarjota omiaaan jos nurkista löytyy.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Heekeli sanoi
No niin täällähän tulee hyvien ohjeiden lisäksi selvää auton virittämiseen yllyttävää ohjetta ;D (ei hulluja/tyhmiä saa yllyttää)
Tämä on vain lisää vettä myllyyn kun miettii tulevaa kesää että mitä tekis.

Miten muuten voiko sitä kelloa korjata jollain poppaskonstilla vai onko aina helpompi ja parempi kun laittaa uuden tilalle?

Pitääkin alkaa hieman kattelemaan nuita ecuja ja suuttimia ja muuta jännää että jos vaikka innostuu.
Saa tarjota omiaaan jos nurkista löytyy.

Osta uusi tilalle. Turha sitä alkaa korjata.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Ja osta mielellän sitten se kasin kello. Siitä löytyy se suoja.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

[jo sanoi
Ja osta mielellän sitten se kasin kello. Siitä löytyy se suoja.

Ja osta mielellään myös kasin ecu niin saat sisään kunnon firmiksen. Ceddy on jees mutta todellinen ilo ja support alkaa vasta 7/8 eculla IMHO.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

Pietari sanoi
Ja osta mielellään myös kasin ecu niin saat sisään kunnon firmiksen. Ceddy on jees mutta todellinen ilo ja support alkaa vasta 7/8 eculla IMHO.

Jos tykkää jatkuvasti rassailla. Normaalille viritä ja aja käyttäjälle 5/6 ECU on ihan yhtä hyvä ja CeddyModsin tapauksessa hyvin dokumentoitu ja helppo, ei tarvitse ihmetellä miten mikäkin vikakoodi disabloidaan.

Ja sen verran suhteellisuudentajua voisi olla myös vastaajilla (kehenkään erityisesti tätä kohdistamatta) että kun kysytään mikä vakiokuntoista autoa vaivaa kun se pätkii niin ensimmäiseksi aletaan antamaan säätely- ja viritysvinkkejä vian korjaamisen sijaan... ;D
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

ast sanoi
Jos tykkää jatkuvasti rassailla. Normaalille viritä ja aja käyttäjälle 5/6 ECU on ihan yhtä hyvä.

No niinhän tuossa just kirjoitin että ceddy on jees, ei sinä mitään vikaa ole. Mutta ei 5/6 rommien tuella kehumaan pääse, sou lääst siison, ja ecut maksaa melkein saman kuin uudempien. Olet toki oikeassa että 5/6 ecu riittää hyvin varsinkin jos ei asiaa harrasta mutta tulevaisuus näyttää 7/8/9/10 miehelle hieman paremmalle.
 
Vs: Evo4 Nykimistä noin 3000rpm kohdalla

ast sanoi
Ja sen verran suhteellisuudentajua voisi olla myös vastaajilla (kehenkään erityisesti tätä kohdistamatta) että kun kysytään mikä vakiokuntoista autoa vaivaa kun se pätkii niin ensimmäiseksi aletaan antamaan säätely- ja viritysvinkkejä vian korjaamisen sijaan... ;D

:p Roger. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom