Evo5 pari kysymystä

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Evoluutio5

New Member
Liittynyt
23 Marraskuu 2009
Yritin etsiä vastauksia täältä mutta en löytäny.
- Millaisiin tehoihin vakio suuttimet riittää?
- Millaisiin tehoihin vakio turbo riittää? kuinka hyvin riittää esim jonnekkin 350 hevosen paikkeille?
- Onko noissa japsi tuonneissa 180km/h nopeudenrajoitin jos on niin miten sen saa pois? onko siihen joku helppo kikka vai meneekö hankalaksi?
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

En osaa sanoa, riittää se mutta vähän järkevyyden rajoissa, on nopeudenrajoitin ja saa pois.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

- vakiosuuttimet 370-400 hv riippuen bensanpaineesta
- vakioturbo 360-390 hv
- on rajoitin, saa pois esim. ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla mikä on muutenkin ajankohtaista jos puhutaan 350 hv tehoista
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

ast sanoi
- vakiosuuttimet 370-400 hv riippuen bensanpaineesta
- vakioturbo 360-390 hv
- on rajoitin, saa pois esim. ECU:n uudelleen ohjelmoinnilla mikä on muutenkin ajankohtaista jos puhutaan 350 hv tehoista
Kiitokset vastauksista, kukas tekee evoihin noita uudelleen ohjelmointeja? ja missä hinnoissa noi ohjelmoinnit on?
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Kutoseen (varmaan myös vitoseen) ohjelmointeja tekee ainakin st-motors hintaan 750e oli autossa mitä muutoksia tahansa ja sitten nämä vakiot eli artec power ja harinen johonkin 650e hintaan perus vireillä.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Harisen hinta-arvio evo kutosen säädöille,perusvireillä oli 750-800€ kun tuossa syyskuussa kyselin asiaa.
Aikaa säätöön varataan päivä.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Tunari-82 sanoi
Harisen hinta-arvio evo kutosen säädöille,perusvireillä oli 750-800€ kun tuossa syyskuussa kyselin asiaa.
Aikaa säätöön varataan päivä.
Tarkemmin muisteltuna tais olla pelkästään artec powerin hinta perusvireillä tuo 650e.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Kannattaa melkein suosiolla ostaa esim. briteistä lancerregisterin kautta esim. Apexin power FC moottorinohjaus. L-Jetroa saa käytettynä about 400€ ja D-Jetroa 600€ toimituksineen.
Säätöhän sitten maksaa erikseen näihinkin, esim. AMW:llä tais olla pari vuotta sitten parin sadan luokkaa säätö penkissä.

Suosittelen lämpimästi tuota MAPillista D-Jetro mallia, autosta tuli säädön jälkeen tosi "herkkä", kaasuun vastaavuus ja käyttöalue parani huomattavasti, polttoainetaloudellisuuskin näytti parantuneen.
Tän lisäksi kannattaa tietysti samalla päivittää b-pumppu, downpipe yms.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Mulla olisi muuten ylimäärinen L-Jetro PowerFC + Commander kapula. Sopii Evo 4-6 malleihin ja hintaa vaikkapa 350 euroa :)

Säätö maksaa AMW:llä muistaakseni 80 euroa tunti ja säätöön menee 2-3 tuntia.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

habahaba sanoi
Kannattaa melkein suosiolla ostaa esim. briteistä lancerregisterin kautta esim. Apexin power FC moottorinohjaus. L-Jetroa saa käytettynä about 400€ ja D-Jetroa 600€ toimituksineen.
Säätöhän sitten maksaa erikseen näihinkin, esim. AMW:llä tais olla pari vuotta sitten parin sadan luokkaa säätö penkissä.

Ja niille ketkä tätä vaihtoehtoa miettii niin kysykään ennen ostamista AMW:ltä tarkka hinta arvio kaikkineen mitä tarvitsee, että tuon saa toimimaan. Itse nimittäin mietistelin täälläkin myynnissä ollutta HKS:n boxia mutta onneksi kysyin ensin AMW:ltä koska pelkästään ohjaimen asetukset / asennus / säätö olisi ollut 700€ :nykii

Mikäs muuten on se saavutettu hyöty erillisellä moottorinohjauksella verrattuna uudelleen säädettyyn vakio ecuun ???Olettaen siis, että puhutaan perusviri autosta. Aikuisten oikeesti viritetyssähän se on tietääkseni pakollista käyttää jotain muuta kuin vakioo.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Säädettyyn vakioon verrattuna ei merkittävää hyötyä, mutta halvempi ja nopeampi säätää uudelleen muutosten jälkeen. Evo 4:ssa joutuu joka tapauksessa vaihtamaan ECU:n joten tulee halvemmaksi ostaa esim. käytetty Power FC ja säädättää se kuin hankkia uudempi vakio-ECU ja säädättää se.

HKS on kallis, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Ite ostin evo6 vakio ecun,johon on kopioitu ralliart.in boksin kartat.
Jos joskus vaikka enemmän virittelee,niin saa ohjelmoida tuon uudestaan ja jättää vakio ecun hyllyyn,mikäli haluaa joskus palauttaa auton takaisin vakioksi.
Mutta tuskin tulee ainakaan ennen kevättä piristämisen tarvetta,kun vielä sais tuota lunta :driver
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

evo6 sanoi
Ja niille ketkä tätä vaihtoehtoa miettii niin kysykään ennen ostamista AMW:ltä tarkka hinta arvio kaikkineen mitä tarvitsee, että tuon saa toimimaan. Itse nimittäin mietistelin täälläkin myynnissä ollutta HKS:n boxia mutta onneksi kysyin ensin AMW:ltä koska pelkästään ohjaimen asetukset / asennus / säätö olisi ollut 700€ :nykii

Mikäs muuten on se saavutettu hyöty erillisellä moottorinohjauksella verrattuna uudelleen säädettyyn vakio ecuun ???Olettaen siis, että puhutaan perusviri autosta. Aikuisten oikeesti viritetyssähän se on tietääkseni pakollista käyttää jotain muuta kuin vakioo.
Ei pidä sekoittaa Power FC:tä tuohon HKS F-Con V Prohon, Apexin purkki on hyvin pelkistetty verrattuna HKS:ään. Toki tarvittavat parametrit silläkin saa muutettua ja kartat kohdalleen, mutta HKS:stä löytyykin jo sitten sytkäohjaukset, paukut ja Launch Controllit yms. herkut.
Power FC:t ovat merkkikohtaisia joka automallille, boxissa on lisäksi valmiina peruskartat sisällä, eli auton saat käyntiin sillä. Melkein kaikki muut säädettävät moottorinohjaukset ovat ns.yleismallisia, toki niihin saa merkkikohtaisia johtosarjoja, mutta säädössä on yleensä ottaen isompi homma vrt. Apexi.

Säädettävän moottorinohjauksen hyöty on juuri siinä, että joka kerta kun vaihdat osia autoon(esim. suuttimet, putkisto, nokat tms) sun ei tartte mennä hakemaan uutta lastua á 650€, toki esim. Power FC:kin pitää säätää muutosten jälkeen, eli kustannuksia siitäkin syntyy.
Harva autoharrastajakaan rakentaa autoaan kerralla mieleisekseen, ainakin itse parantelen ja vaihtelen osia pikkuhiljaa..
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Apexia säätää myös Fin-Ranaco Härmässä, Keski-Suomessa www.obdtuning.fi, myös Etelä-Suomesta tais löytyä muutamakin paikka.. (Ettei suinkaan kukaan luule että AMW olisi HKS:n F-CONin tapaan ainoa paikka Suomessa missä saa ko. purkin säädettyä) :driver
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Mitkäs nokat kannattais vitoseen pistää? Suomesta vai ulkomailta ja millasilla asteilla/nostoilla? Tehotavote +400 pyöriltä.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Bosch sanoi
Mitkäs nokat kannattais vitoseen pistää? Suomesta vai ulkomailta ja millasilla asteilla/nostoilla? Tehotavote +400 pyöriltä.

Kysytään ensin millä turbolla? Stroker vai ei?
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Vois ite kanssa vähän tiedustella samaa tosin Kutoseen.

Eli mitkä nokat?

- 2.0l (mahd pitkäiskuiseksi mutta ei stroukkeri)
- Wisecot
- H-kanget
- laakerit
- arp pultit kanteen/lohkoon
- hks paksumpi kannentiiviste
- Evo 9 "80 series" ahdin

Tarkoitus hakea enempi laajaa käyttöaluetta eikä niin mitään maksimitehoja pienellä alueella.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Juu siis tuossa on iskun pituus ihan sama mikä vakiossa, mutta pisemmät veivit ja matalammat männät. Muutetaan siis kampisuhdetta.

Iskun pituuden kasvattaminen kun on juurikin sitä stroukkausta. Ja jos iskutilavuus pidetään samana ja iskun pituutta halutaan lisätä, pitäisi vastaavasti porausta pienentää, mikä onkin hiukka hankalampi homma.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

cubeqtio sanoi
Vois ite kanssa vähän tiedustella samaa tosin Kutoseen.

Eli mitkä nokat?

- 2.0l (mahd pitkäiskuiseksi mutta ei stroukkeri)
- Wisecot
- H-kanget
- laakerit
- arp pultit kanteen/lohkoon
- hks paksumpi kannentiiviste
- Evo 9 "80 series" ahdin

Tarkoitus hakea enempi laajaa käyttöaluetta eikä niin mitään maksimitehoja pienellä alueella.

Itsellä käytännössä juurikin tuo sama kokoonpano ja hankin siihen juuri GSC S1 nokat HKS:n säädettävillä nokkapyörillä. Ensimmäiset todelliset ajokokemukset pitäisi saada tulevana viikonloppuna. Tuolle kansipahville ei ole mitään todellista tarvetta.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

nokonzok sanoi
Itsellä käytännössä juurikin tuo sama kokoonpano ja hankin siihen juuri GSC S1 nokat HKS:n säädettävillä nokkapyörillä. Ensimmäiset todelliset ajokokemukset pitäisi saada tulevana viikonloppuna. Tuolle kansipahville ei ole mitään todellista tarvetta.

Kerro sitten miltä tuntuu. Pistä vaikka privalla jos et julkiseen jaksa lätistä. :)

Mä tosiaan haen myös katuajettavuutta autolla, ettei se ihan ratavehkeeksi muutu.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

cubeqtio sanoi
- 2.0l
- Wisecot
- H-kanget
- laakerit
- arp pultit kanteen/lohkoon
- hks paksumpi kannentiiviste

Onko kuinka salaista tietoa että minkä verran suunnilleen joutuu kyseisistä osista köyhtymään?
Mielessä ylipaineistus
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

lancer evo-r sanoi
Onko kuinka salaista tietoa että minkä verran suunnilleen joutuu kyseisistä osista köyhtymään?
Mielessä ylipaineistus

No mä tilaan varmaan setin SIT kun lompakko antaa myäden. Tällä hetkel talouden ylläpito yksin ku toinen ei oo duunissa on vähän "rahaa hukkaavaa". :)

Ilmeisesti toi alta 600hp Ross Sport setti olis 950 eur tienoilla + 100e pultit + toiset 100e + laakerit saman verra + 50-100 e kanne tiivisteesee + muut tiivisteet 100e tod näk (venakoppa, pako, imu, öpohja...)

Tossa tollee "musta tuntuu" hinta. :) Niin ja jos haluu koneistuksen + nokat... nokkapyörät.. :)

Sit ite haluun viel tota 9:n ahistinta.. Sen verta kuullu hyvää kehua siitä.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Jos sitä HKS:n tiivistettä meinasit, niin se on yli 200e käikäle. Tosin kuten Noko sanoikin, niin tuossa vaiheessa melko turha sijoitus. No tietty on sit varaa, jos alkaa ysin ahdin ahistaa. Samoin suosittelisin ottamaan kerrasta täydellisen tiivistesarjan, jos koneen meinaa osiksi laittaa ja lohkon porauttaa/hoonata mikä tän ikäsissä alkaa olee, jos ei pakollista, niin hyvin viisasta. Kansi kannattaa kanssa tarkastuttaa. Pako-ohjurit oli omassa ainakin lopussa ja näin on ollu useemmissakin Evoissa kuulemma.

Jos bensapuoli on vakio, niin Walbron tai vastaavan ja suuttimet tuo nyt vaatii vähintään noiden lisäks.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Samppa sanoi
tarkastuttaa. Pako-ohjurit oli omassa ainakin lopussa ja näin on ollu useemmissakin Evoissa kuulemma.

Nelosesta oli ohjurit loppu 113 tkm kohdalla, yksi pakoventtiili paloi luultavasti sen vuoksi.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

-JP- sanoi
No harkitsisin itse tuohon settiin vaikka esim. 205 TT.

Jotain erityistä tässä ahtimessa?

Oma targetti on tosiaan 400hp tienoilla ja vääntöä sit oikeestaan 500nm tms.. En sitte tiedä onko realistista..
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

cubeqtio sanoi
Jotain erityistä tässä ahtimessa?

Oma targetti on tosiaan 400hp tienoilla ja vääntöä sit oikeestaan 500nm tms.. En sitte tiedä onko realistista..

9:n vakioahtimella tuo on ihan mahdollista.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

cubeqtio sanoi
Oma targetti on tosiaan 400hp tienoilla ja vääntöä sit oikeestaan 500nm tms.. En sitte tiedä onko realistista..

Ysin ahdin on varmasti ihan hyvä ratkasu noille tehoille. Tuntuu vaan pirun isolta rahalta laittaa pataan noin paljon ja jäädä vain noihin tehoihin. Samalla rahalla kun saisi huomattavasti enemmän tai sitten voisi pysyä lähes vakio kamoilla siellä 350hv pinnassa, jopa ylikin eikä maksaisi murto-osaa tuosta. Mutta kyllä tuo varmaan hyvin toimiva paketti on, jos tosiaan on valmis sijoittamaan noihin tehoihin nuo summat rahaa.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

nokonzok sanoi
Kysytään ensin millä turbolla? Stroker vai ei?
Turbosta voi kanssa antaa hyviä ehdotuksia. Tällä hetkellä ei stroukata. autolla ajettu noin 75t ja koneistamolla sano että kaikki ohjurit ja venttiilit vaihtoon.(väljät) vaihdetaan sitten samalla jäykemmät jouset, lautaset ja nokat.
Ideana vaihtaa amw:n imusarja, pakosarja, putkisto ja sitten amw:lle säätöön kun tuo f-con pro tuossa hyllyssä odottelee.

Mitään tarkkaa tavotetta ei tehoille juurikaan ole. Jos välttäis isot alaväännöt ja sais kiertää korkeelle.(9000rpm??) ;D
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

cubeqtio sanoi
Jotain erityistä tässä ahtimessa?

Oma targetti on tosiaan 400hp tienoilla ja vääntöä sit oikeestaan 500nm tms.. En sitte tiedä onko realistista..

Samoilla linjoilla Sampan kanssa. Mitä järkeä on Stroukata jos et ajatellut ottaa tuon enempää tehoa ulos ?

205 sella pääset tuonne +500 tienoille. Kuitenkin kohtuu hintainen ja vakion kaltainen (vähemmän lagia kuin isommissa). Sopii myös ei strokattuihin koneisiin tosin männät ja kanget vaihtaisin.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Samppa sanoi
Ysin ahdin on varmasti ihan hyvä ratkasu noille tehoille. Tuntuu vaan pirun isolta rahalta laittaa pataan noin paljon ja jäädä vain noihin tehoihin. Samalla rahalla kun saisi huomattavasti enemmän tai sitten voisi pysyä lähes vakio kamoilla siellä 350hv pinnassa, jopa ylikin eikä maksaisi murto-osaa tuosta. Mutta kyllä tuo varmaan hyvin toimiva paketti on, jos tosiaan on valmis sijoittamaan noihin tehoihin nuo summat rahaa.

Hmm, olen vain ottanut ton paketin "varman päälle".

Jos tuota lähemmäs 400hp ois targettina (se 350-360hp ois jo tarpeeks) ja jotain 500nm niin millä paketilla pääsis?

-JP- sanoi
Samoilla linjoilla Sampan kanssa. Mitä järkeä on Stroukata jos et ajatellut ottaa tuon enempää tehoa ulos ?

205 sella pääset tuonne +500 tienoille. Kuitenkin kohtuu hintainen ja vakion kaltainen (vähemmän lagia kuin isommissa). Sopii myös ei strokattuihin koneisiin tosin männät ja kanget vaihtaisin.

Eli kutosen oma ahdin riittäisi?
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Samppa sanoi
Ysin ahdin on varmasti ihan hyvä ratkasu noille tehoille. Tuntuu vaan pirun isolta rahalta laittaa pataan noin paljon ja jäädä vain noihin tehoihin. Samalla rahalla kun saisi huomattavasti enemmän tai sitten voisi pysyä lähes vakio kamoilla siellä 350hv pinnassa, jopa ylikin eikä maksaisi murto-osaa tuosta. Mutta kyllä tuo varmaan hyvin toimiva paketti on, jos tosiaan on valmis sijoittamaan noihin tehoihin nuo summat rahaa.

Itsellä hakusessa jotakuinkin yllä mainitulla setillä n. 400 hp / 550 nm. Lähellä ollaan jo. Onhan siinä arvokasta kamaa, mutta oikein säädettynä ikuinen kone. Lisäksi en henk. koht. oikein koe tarvetta suuremmille tehoille kun se ei kuitenkaan enää jäällä juuri mitään auta. Kuivalla taas välitykset loppuu auttamatta kesken (RS). Muutenkin oma filosofia on ollut mahdollisimman alhaalta lähtevä vääntö ja laaja alue. Kohtuullisen hyvin on näyttänyt onnistuvan, mutta kerrotaan lisää kun auto saadaan kunnon säätöihin.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

nokonzok sanoi
Itsellä hakusessa jotakuinkin yllä mainitulla setillä n. 400 hp / 550 nm. Lähellä ollaan jo. Onhan siinä arvokasta kamaa, mutta oikein säädettynä ikuinen kone. Lisäksi en henk. koht. oikein koe tarvetta suuremmille tehoille kun se ei kuitenkaan enää jäällä juuri mitään auta. Kuivalla taas välitykset loppuu auttamatta kesken (RS). Muutenkin oma filosofia on ollut mahdollisimman alhaalta lähtevä vääntö ja laaja alue. Kohtuullisen hyvin on näyttänyt onnistuvan, mutta kerrotaan lisää kun auto saadaan kunnon säätöihin.

Niin tilanne on tietysti eri, kun vanha kone porsii ja uutta rakennetaan. Samahan sitä silloin on sinne kestävämmät kamat laittaa, kun vielä luultavasti melko samalla rahalla saa.

Ja tietty se on tavoitteista ja käyttötarkoituksesta kiinni. Sen mukaanhan ne valinnat on tehtävä mitä haluaa autoltaa. Tuollaseen kovaan ratarankasuun varmaan hyvä paketti, kun tekee kestävistä palikoista ja jättää reilusti varaa keston kannalta.

Omaan makuun välitykset ihan liian lyhyet GSR:ssäkin. Jostain pitäs keksiä joku 50km/h lisää huippuja välitysten puolesta. Mutta mä matelenkin suorilla teillä ja harvemmin rääkkään radalla :)
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

cubeqtio sanoi
Jos tuota lähemmäs 400hp ois targettina (se 350-360hp ois jo tarpeeks) ja jotain 500nm niin millä paketilla pääsis?

Jos se 360/500 riittää niin tarvitset ahtopaineen säätimen, 3" putkiston, Walbro pumpun ja ECU:n säädön.

400 hv tarvitset lisäksi nokat, männät, kanget ja ahtimen.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

ast sanoi
Jos se 360/500 riittää niin tarvitset ahtopaineen säätimen, 3" putkiston, Walbro pumpun ja ECU:n säädön.

400 hv tarvitset lisäksi nokat, männät, kanget ja ahtimen.

Bensapumppu puuttuu ja ahtopaineen säädin.


Ecu sit naputellaan ite ja sulatetaan kone. :)
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

Kannattaisikohan tässä tilanteessa alkaa miettimää jo moottorinohjauksen päivitystä.
Itse vaan saattaisn senkin puolen laittaa kuntoon,kun se tahtoo olla että mikään ei ikinä riitä ;)
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

cubeqtio sanoi
Ecu sit naputellaan ite ja sulatetaan kone. :)
Tuon homman kun opettelet niin varmasti löytyy hommia kun muiden ecuja säätelet. Siinähän voisi tienatakkin vähän euroja.
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

evo6 sanoi
Tuon homman kun opettelet niin varmasti löytyy hommia kun muiden ecuja säätelet. Siinähän voisi tienatakkin vähän euroja.

Meinaat, että haluat sulattaa omankin koneen?

:D
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

nokonzok sanoi
Meinaat, että haluat sulattaa omankin koneen?

:D

Unohtu sana kunnolla tuosta sanojen opettelet ja niin välistä "...kun opettelet niin varmasti..."
 
Vs: Evo5 pari kysymystä

evo6 sanoi
Tuon homman kun opettelet niin varmasti löytyy hommia kun muiden ecuja säätelet. Siinähän voisi tienatakkin vähän euroja.

Omaani vaan..

Harmittaa vähempi jos omat vehkeet
levii eikä jonkun muun.. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom