Evo7 tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Eli nyt jos paneutuis tähänki kunnolla. Evo on tuota tehny koko mun omistaman ajan. Tai aluksi teki siis tyhjäkäynnin heittelyä ja ylösjäämistä ja syyhän oli selvä tähän: tk-mosa ja se vaihdettiin (ehjään käytettyyn).

Vaan toi pieni heijaus jäi ja kone käy rikkaal ton apexin turbotimerin lambdamittauksen mukaan (ja pidän sitä aika luotettavana kun arvot on muute ok). Teoreettinen tämä arvo, koska ei virallinen AFR mittaus:
http://www.roadraceengineering.com/instructions/autotimer.htm tämmöne siis.

Kone käy jotenki "raskaasti" vähän. Pietari sääti tyhjäkäynnin evoscannilla Alastarolla ja siinä se oli mahtava. Sen aikaa mitä autoa käytettiin oli tyhjäkäynti täysin tasainen
Vaan kotio päästessä "vika" palasi. Normi ajossa afr on tasaisen paitti toki moottorijarrus tai vedolla. Eli normi ajos ei huomaa yhtää mitään.

Mahdollisuudet?
- By-pass vuotaa? (vakio muovinen käytössä)
Apexin elektroninen ahtopainemittari näyttää alipaineella -0.2bar vähemmän alipainetta kuin kaasuläpän jälkeen oleva mekaanisen toisen mittarin mittaus. 0 bar ja siittä ylöspäin mittarit näyttää yhtenevät arvot täysin. Ahdoilla kuiteki pitää 1.4-1.7bar paineet koko vedon ajan (riippuen onko kumpi "ohjelma" käytössä apexissa)

- Walbro (tai joku muu suurtehopumppu) on tankissa ja työntää liiaksi bensanpainetta tyhjäkäynnillä? (luin MLR:stä tämmöstä että paluulinja ei ehdi vetää kaikkee? )

- Alipainevuoto? (vaan missä..ei löydy ei)

- Kaasuläpän tyhjäkäyntiruuvin O-rengas vuoto? (mahdollista, vaihdetaan kun saa uuden)

- rajummat nokat vaihdettu? (kuulostais melkee siltä, nostaako tyhjäkäyntiä vain?)

- lambda ei korjaa? (softamuutos? ..softattu toi kaara on kun kartat on katottu kertaallee nopeesti)
logia otan evoscannilla kun ehtis...

- imunokka hampaan pielessä? (tsekkaan tänään)

edit: AFR-mittaustapa ei ole luotettava, joten muutin otsikkoa ja viestin sisältöä.
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Paljonko on alipainetta tyhjäkäynnillä?
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Samppa sanoi
Paljonko on alipainetta tyhjäkäynnillä?
-0.3bar avc-r:n mukaan ja -0.5bar toisen mittari mukaan. Aika lähellä noin.
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Missäs se AVC-R:n anturi sijaitsee?
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Oon aina miettiny miten noi turbotimerian AFR mittaukset toimii kun autossa ei kuitenkaan ole laajakaistalambdaa jolla olisi hajua missä ne seokset menee oikeesti siellä 14 rikkaammalla.
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

MakeM sanoi
Missäs se AVC-R:n anturi sijaitsee?

samas paikkaa ku tässä:
http://www.lancerregister.com/art_avcrfitting.php
eli bensanpaineensäätimen vieressä.
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Harri K sanoi
-0.3bar avc-r:n mukaan ja -0.5bar toisen mittari mukaan. Aika lähellä noin.

-03 on pirun vähän. -0,5 alkaa olla jo tontilla. Yleensä vakio nokilla noin -0,6 mutta riippuu mittarista. Monissa halppismalleissa nimenomaan tuo alipainepuoli heittää. Avc-r pitäs kyllä olla melko tarkka, jos vaan kunnossa on ja anturi oikein kytketty.

Laitas mittarit mittaa samasta pisteestä, niin selviää mitä ne näyttää oikeesti suhteessa toisiinsa.
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Samppa sanoi
-03 on pirun vähän. -0,5 alkaa olla jo tontilla. Yleensä vakio nokilla noin -0,6 mutta riippuu mittarista. Monissa halppismalleissa nimenomaan tuo alipainepuoli heittää. Avc-r pitäs kyllä olla melko tarkka, jos vaan kunnossa on ja anturi oikein kytketty.

HKS:n mittari on toi toinen (pilarissa oleva).
Eli Apexin AVC-R:n vois luottaa ja tämän perusteel ois alipainevuoto?

edit: kävin ottaa tarkat arvot:
AVC-r -400
HKS vähä alta -550

ajossa 60kmh nopeudes alamäes ilman kaasua
AVC-r -500...-550
HKS - 700
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Harri K sanoi
HKS:n mittari on toi toinen (pilarissa oleva).
Eli Apexin AVC-R:n vois luottaa ja tämän perusteel ois alipainevuoto?

Rajut nokat tekee vähemmän alipainetta. Jakohan oli kohallaan? Toi tossa hämää, että säädön jälkeen se on toiminut vähän aikaa. Imuvuotohan tuskin tota alipainetta muuttaa suoranaisesti. En tiiä mitä se sit tekee, kun sotkee myös seokset maffillisessa? Tossahan mitataan imusarjan painetta, niin sen pitäs imee sit jostain läpän ja koneen välistä aika rankasti ohi, jos 0,3bar ero alipaineessa. Luulis, että vaikuttas käyntiin jo vähän enemmänkin.
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Samppa sanoi
Rajut nokat tekee vähemmän alipainetta. Jakohan oli kohallaan? Toi tossa hämää, että säädön jälkeen se on toiminut vähän aikaa. Imuvuotohan tuskin tota alipainetta muuttaa suoranaisesti. En tiiä mitä se sit tekee, kun sotkee myös seokset maffillisessa? Tossahan mitataan imusarjan painetta, niin sen pitäs imee sit jostain läpän ja koneen välistä aika rankasti ohi, jos 0,3bar ero alipaineessa. Luulis, että vaikuttas käyntiin jo vähän enemmänkin.
Jaon tarkistan vielä tänää tarkemmin. Pitäs toi koko jakopää vaihtaa varmuude vuoks muuteki.
Alipaine heittelee tyhjäkäynnil niin että HKS:n mittariki "väpättää" vähän.
Muute auto siis pelaa loistavasti ja vetoja on ja ahtaa tonne 1.7bar ainakin (en oo koittanu enempää ;D )
Tyhjäkäynti on vaa on melkee ku rallipelissä, muttei ni rajuna.

EGR vena jäisi auki? vaikuttaako?
EGR:n pääl oleva letku oli löysäl joskus (klemmari lähes irti) mut tiukkasin sen.
 
Vs: Evo7 AFR tyhjäkäynnillä 11-15, tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

EGR:n aukijääminen haittaa tyhjäkäyntiä, tuota ilmiötä oli Manin ysissä kun sinne oli jääny se venttiilinpalanen väliin. Markus sitte huomas sen ja toimi sen jälkeen kun ennenkin. Käytännössä se imee enemmän ilmaa. Katoppa evoscannilla mitä näyttää fuel trim low, octane feedback ja lambdan arvo kun lähtee aaltoilee. Muistaakseni manilla se meni vaan laihalle kun imi sieltä ilmaa eikä lambdan korjaus enää riittänyt.
 
Vs: Evo7 tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Jakopää (check) kohdillaan oli.

Avasin sitte viel tk-moottorin ja putsasin ja sitte sain poikki (toistamisee) by-passin ohjauskaran. Liimaus ei pitäny, niin tein päittäisliitoksen sijaan sisäkkäisen uuden nipan siihen ja ny toimii :peukku
Samal myös korjaantui TÄYSIN tyhjäkäynti :peukku :driver

AFR näyttää ny tyhjäkäynnil tasasesti 14.4-14.7. Eipä hypi sekään enää! Liekkö tuohon sittekin asennettu laajakaista kun lambda-arvo taas näyttelee puuta ja heinää...
Mut kylläpä on kiva ny paikallaa ku ei "ryski" ;D
 
Vs: Evo7 tyhjäkäynti aaltoilee vähän (750-900rpm)

Korjausta aiempaan! eihän mmhg olekaan sama kuin bar, piruvie, ois pitäny tajuta :)

eli 380mmhg = ~0,51bar :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom