EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Veeti-Boy

New Member
Liittynyt
20 Lokakuu 2010
Eli ongelma on reilusti koholla olevat CO-arvot (3,5 %) ja pieni lambda-arvo (~0,9). Vehje käy siis liian rikkaalla ja silti pitäis saada Saksassa TÜV-paperit. Muista päästöarvoista en tiedä, koska niitä ei täällä jostain syystä ilmoiteta. Löytyisikö joltain fiksummalta ratkaisua päästöjen pienentämiseen?

Autossa on lastu, Maxspeedin putki (downpipe, G-katti ja loppuosa), Walbron 255 bensapumppu, EVO 8 MR bypass ja APEXIn AVC-R boost controller. Muutokset tehty edellisen omistajan toimesta. Kojelaudassa palaa moottorin merkkivalo, mikä on edellisen omistajan mukaan palanut siitä lähtien kun putkisto on vaihdettu. Downpipen jälkeiseen lambda-anturiin tulevan piuhakimpun johdoista osa on irti. Näille ei myöskään ole löytynyt paikkaa (johtuisiko alkuperäisen katin ja g-katin eroista)... Tyhjäkäynti on jouhevaa eikä kärry nyi missään tilanteessa. Tehot on kohillaan.

Voisiko ECU olla säädetty käymään liian rikkaalla tarkoituksella vai onko todennäköisempää, että ongelmat johtuvat esim. rikkinäisestä lambda-anturista?

Vastauksia odotellessa :seina
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Voisin sano suoraan, et lambda-anturista johtuu. En tiiä miten näissä mitsuissa, mutta korjaava on yleensä etummainen.
Takimmainen vaan pikkusen haistelee yleensä. Niin ihan varmasti kiukuttelee asiasta ja päästöt solmussa jos piuhoja revitty.

Ja eihän toi mene leimasta läpi jos merkkivalo palaa. Vaikka olisikin päästötkin kohdallaa.
Oletko lukenut vikakoodit et mikä siel herjaa et moottorivalo palaa ?
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Lambda-antureita olenkin päivän etsiskellyt netistä. Samaa mieltä olen, että etummainen antaa ECU:lle signaalin seostukseen. Uskaltaako näihin laittaa korvaavia antureita? Meinaa olla aika iso hinta ero alkuperäisen ja esim. Boschin/Walkerin välillä...

En ole käyttänyt autoa tietokoneen nokassa. Pitänee käydä luetuttamassa huollossa vikakoodit. Merkkivalon saa kyllä pariksi päiväksi pois kun käyttää akun navat irti.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Jos asut tässä pk-seudulla niin voin lukea ilmatteeksikin noi koodit. Ei tarvii 50€ maksaa merkkifirmalle.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Etummainen lambda paskana, mul oli samat oireet se se oli syyllinen.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Kiitos nopeista vastauksista!

Asustelen toistaiseksi Saksan baijerissa. Ensi vuoden alkupuolella takaisin Oulun seudulle. Mitsu tuliaisena :driver

Onko kokemuksia aftermarket antureista? Alla löytämiäni:

Bosch LSU4.2 5-wire, wide-band, N3737: http://forums.evolutionm.net/sale-engine-drivetrain-power/456424-odyssey-pc680mj-mini-battery-new-bosch-wideband-o2-sensor.html ~70e

http://www.japanesemotorspares.co.uk/product_info.php?currency=USD&pName=mitsubishi-lancer-evo-7-8-9-lambda-sensor-oxygen-sensor&products_id=3711

Walker 250-24631 tai 250-24400 <70e

OEM: http://www.lancershop.com/customer/product.php?productid=2889&cat=0&page=1

Löytyskö keltään osanumeroa OEM:lle (japanparts.com)?

Tilattu kokeeksi Boschin universaali 0258986507... Päivittelen ensi viikolla ratkesiko ongelma!
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Peke sanoi
Etummainen lambda paskana, mul oli samat oireet se se oli syyllinen.

Ja olikos myös etummainen dp:n katti pskana? Jonka vuoksi lambda hajoaa..eikös näissä sitä ollut
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Ei tietoo, luultavasti ei ku Veholla tekivät kaiken takuuseen ja korjauksen jälkeen päästöt oli niinku pitikin. Sit ton korjauksen jälkeen vaihtui melkein heti koko putkisto turbolta lähtien...
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Oskilloskooppi näytti pyöreää nollaa vanhalle lambdalle --> säätää rikkaalle. Anturin vaihdon jälkeen tuli nättiä sinikäyrää. Luultavammin vika siis löytyi. Teen päästömittaukset myöhemmin kun olen laittanut taemman lambdan väliin simulaattorin. Tällä pitäisi päästä eroon vikavalosta ja katsastusmiehen kitinöistä. Vikakoodit luettu ja ne viittasivat lambdoihin...
 
Vs: EVO9 päästöt koholla

Oskilloskooppi näytti pyöreää nollaa vanhalle lambdalle --> Joo yleensä kun kunnossa on niin jännitevaihtelu on 0-1 volttiin suht joutuisasti,tosin senkin voi mitata
signaalijohdosta ihan volttimittarilla digitaalisella siis.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Käykö tuo mainittu Boschin universaali 0258986507 Evo 9:iin? Oletan Veeti-Boyn tekstin perusteella, että tässä vaihdettiin juuri tuo Bosch alkuperäisen tilalle.
Hintaerot näyttäs olevan tosiaan aika isoja alkuperäisen ja tuon Boschin anturin välillä, joten jäis rahaa muuhunkin.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Tarzi sanoi
Käykö tuo mainittu Boschin universaali 0258986507 Evo 9:iin? Oletan Veeti-Boyn tekstin perusteella, että tässä vaihdettiin juuri tuo Bosch alkuperäisen tilalle.
Hintaerot näyttäs olevan tosiaan aika isoja alkuperäisen ja tuon Boschin anturin välillä, joten jäis rahaa muuhunkin.

Periaatteessa mikä tahansa nelijohtoinen käy mutta ei välttämättä sitten ole 100% bolt-on kuten termi universaali jo antaa ymmärtääkin. Tiedän tapauksia että Motonetin 50€ anturillakin on päästy evolla pitkälle mutta joku toinen voi sanoa että alkuperäinen on se ainoa oikea.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Mistäs porukka on yleensä hankkinut noita uusia Lambdoja pääkaupunkiseudulla tai netissä?
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

En tiiä onko ysissä eri lambda ku vitosessa mut mulla on kotona asennusta odottamassa Denson orkkista vastaava lambda, DOX-0314 ulkomuistista tuo numero. Ainakin vitosessa toi lambda vaatii pitkän johdon (950mm orkkis).

Samalla voisin kysyä vinkkejä tohon lambdan asennukseen, yläkautta kai tuo on helpompi vaihtaa ootteko ottanu pakosarjan molemmat lämpösuojat irti? Entäs syylärin?
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Basbarduu sanoi
En tiiä onko ysissä eri lambda ku vitosessa mut mulla on kotona asennusta odottamassa Denson orkkista vastaava lambda, DOX-0314 ulkomuistista tuo numero. Ainakin vitosessa toi lambda vaatii pitkän johdon (950mm orkkis).

Samalla voisin kysyä vinkkejä tohon lambdan asennukseen, yläkautta kai tuo on helpompi vaihtaa ootteko ottanu pakosarjan molemmat lämpösuojat irti? Entäs syylärin?

Lambda on "suht hollilla". Lämpökilven irroittaminen voi ollakkin sitten ihan kiva jumppa jos pultit oikein kunnolla jumissa.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Ton ylemmän lämpökilven oon kerran irrottanu ja keskimmäinen pultti oli siinä kunnossa ettei sitä voinu enää takas laittaa. Mut miten paljon cube oot purkanu autoa että oot vaihtanu ton anturin? ja yläkautta siis?
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Basbarduu sanoi
Ton ylemmän lämpökilven oon kerran irrottanu ja keskimmäinen pultti oli siinä kunnossa ettei sitä voinu enää takas laittaa. Mut miten paljon cube oot purkanu autoa että oot vaihtanu ton anturin? ja yläkautta siis?

Kun vaihdoin hukkaportin kellon niin tuli irroitettua molemmat.

Ensin yläkautta niin paljon kun sai ja sen jälkeen keula ylös ja pukeille. Pukkien päällä sitten CRCtä pultteihin ja vääntää auki. Omat voimat/usko loppui mutta onneksi serkulla oli ruutia enempi ja homma hoitui.

Tosin sen lambdan varmaan saa ilmankin lämpökilven irroittamista? En just nyt muista. Auto tuolla parin kilsan päässä niin pitää kattoo konehuoneeseen..
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Uus Lambda tilattu eilen. Parin viikon sisään saanen sen vaihdettuakin. Katsotaan korjaantuuko fuel trimmit ja O2 sensorin antamat lukemat :)
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Uudella Lambdalla (Denso DOX-0314) rupes antamaan dataloggerille järkeviä arvoja reippaasti vaihdellen koko ajan ja short term fueltrim-lukematkin muuttui järkeviksi siitä staattisesta +24%:sta :D Auto piristyi anturin vaihdon jälkeen ja kulutus palas normaaliin. Vika siis korjaantui tuolla anturin vaihdolla.
 
Vs: EVO9 päästöt koholla (ratkaistu)

Mukava kuulla että sait auton toimimaan. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom