Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
-JP- sanoiJos EVO VII :tä saa maailmalta alle 7k€ niin kuka haluaa ajaa vanhan Ulko Wessannäkösellä Kolmosella !?? (**ja porot nokkaan nyt !!!**)
??? ooon vaan ihmeissäni.... ja tämä on faktaa... eukku
-JP- sanoiJos EVO VII :tä saa maailmalta alle 7k€ niin kuka haluaa ajaa vanhan Ulko Wessannäkösellä Kolmosella !?? (**ja porot nokkaan nyt !!!**)
??? ooon vaan ihmeissäni.... ja tämä on faktaa... eukku
Sudo sanoiJotkut henkilöt haluaa myös ennemmin ajella R32 GTR skylleillä kuin R34:silla. Syyt voikin sitten vaihdella laidasta laitaan aina huoltokuluista ulkonäkömieltymyksiin ja tunnekysymyksiin.
marko_h sanoiTässä syitä ja faktaakin:
Evot ovat kehittyneet ihan väärään suuntaan koko ajan. Lisää painoa on tullut koko ajan mutta tehoa on tullut lisää ihan liian vähän.
Kolmonen on vakiona nopeampi kiihtymään kuin uudemmat vakiot + monet ohjelmoidut uudemmat. Lisäksi kolmosta on helppo piristää saman verran kuin uudempia ohjelmoimalla.
Kaikki evot ovat melko varsin vaatimattomia kiihtyydeltään vakioina eikä niistä saa pikkumuutoksilla nopeita.
Ei herneitä, mutta itse en ole kyllä vastaavaa ongelmaa huomannut. En omalla kolmosella enkä kaverin ysin kyydissä. Mahtaako teidän kylillä olla jotain kuussataaheppasia turbovolvoja sitten keskimääräistä enemmän vai? :-*marko_h sanoiEi herneitä nenään mutta jos auto näyttää siltä, että se on suorituskykyinen mutta ei pärjää kunnolla edes tehokkaimmille dieseleille (puhumattakaan teinien viripeleistä) niin, lienee syytä ihmetellä, miksi kukaan haluaa maksaa sellaisesta kymmeniä tuhansia.
marko_h sanoiKolmonen on vakiona nopeampi kiihtymään kuin uudemmat vakiot + monet ohjelmoidut uudemmat. Lisäksi kolmosta on helppo piristää saman verran kuin uudempia ohjelmoimalla.
Uudemmat evot pudottavat arvoaan yhden kolmosen arvon verran muutamassa vuodessa ja jos osan ko. summasta käyttää puolet vanhemman evon laittamiseen, niin siitä saa oikeasti nopean.
-JP- sanoiMitäs vittua Datsuneista nyt oikein puhutaan ?
Eikös kyse ollut Evoista ?
MakeM sanoiitse en ole kyllä vastaavaa ongelmaa huomannut. En omalla kolmosella enkä kaverin ysin kyydissä.
6v putkeen testannut tätä eikä ole kuin kerran hylätty liian kuluneista etujarrupaloista. Oikeat vaatimukset ja käytäntö on kaksi eri asiaa ja käytännössä inssit ei putkistosta tai monesta muustakaan viripalikasta kiinnostu sitten yhtään.marko_h sanoiTässä syitä ja faktaakin:
1.1.-98 jälkeen jo pelkkä putkiston vaihto katista taaksepäin aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa, jos ei ole esittää tyyppihyväksyntäpapereita.
Uudemmat evot pudottavat arvoaan yhden kolmosen arvon verran muutamassa vuodessa ja jos osan ko. summasta käyttää puolet vanhemman evon laittamiseen, niin siitä saa oikeasti nopean.
-JP- sanoiSelvä !! Alastarossa nähdään !! Voit virittää vessaas ihan miten haluut tuun vakio evolla viivalle ja yritän pysyä kyydissä.... :driver eukku
marko_h sanoiJa vakio-ECU:lla ei kovin suuria tehoja saa irti.
ast sanoiJuuri pari päivää sitten postasin tämän tuonne tekniikkalinkkeihin:
http://www.youtube.com/watch?v=u7R-KKDNE3Q&fmt=22
Vakio ECU.
Mitä kiihtyvyyksiin tuli niin varsinaiset vertailut evo mallien välillä oli hienosti väistetty vertaamalla muihin autoihin ja ilman lähteitä tietty... Lähteitä ja aikoja kaipailtaisiin.
Miten muuten tulkitset asetusta turbomoottorin muuttamisesta kun putkiston vaihdossa vanhempiin ei mielestäsi ole ongelmaa?
marko_h sanoiEli ennen 1.1.1998 käyttöönotetussa autossa saa tehdä aika paljon asioita ja sen jälkeen lähes jokainen muutos vaatii periaatteessa todistuksen tyyppihyväksyntämääräysten täyttymisestä. Putkiston voi siis vaihtaa tuota vanhempaan autoon huoletta, koska putkisto on eri asia kuin moottori.
ast sanoiLöytyykö tähän jostain lähdettä? Olen nimittäin aina ollut siinä uskossa että putkiston muutosten katsotaan vaikuttavan moottorin tehoon ja siten olevan muutoskatsastuksen alaisia asioita.
marko_h sanoiLähde on postaamassani lakilinkissä. Pykälä 9 ja pykälä 3. Joista ensimmäisessä sallitaan muutokset ja jälkimmäisessä kielletään lähes kaikki EY-tyyppihyväksytyiltä.
ast sanoiJuu eli näyttäisi olevan tosiaan näin että putkisto käsitellään erikseen moottorin lisäksi.
Lisäsinkin jo tuohon ylläolevaan viestiini kysymyksen:
Mistä kohdasta pakoputkiston sitten katsotaan alkavan? Onko esimerkiksi pakosarja pakoputkistoa? Entä downpipe tai turbon jälkeen oleva "turbo elbow"?
Entä mikä on tulkinta ilmansuodattimen tai turbolle suodattimelta tulevan putken kohdalla? Katsotaanko niiden kuuluvan moottoriin?
marko_h sanoiVaikeaa on uskoa, että tuon postaamasi linkin evo kävisi vakio-ECU:lla. Ja eipä tuonkaan kanssa Suomen katsastuksesta läpi pääsisi, vaikka vakio-ECU:lla kävisikin. Paitsi jos on tuttu katsastaja
marko_h sanoiJa jos tuo teho irtoaa vakioturbolla, niin vielä parempi, kun normaaliajokin onnistuu mukavasti ja auto on nopea myös maksimikiihtyvyydessä.
jcarlson sanoiSen lisäksi en näe syytä miksei uudemmissakin voisi katsastuksessa olla aftermarket ECU käytössä, ei se katsari sitä rupea esille tonkimaan ja ihmettelemään. Yhtä vähän se siitä tajuaa kuin vaikka suuttimien vaihdosta kun ei silmille mitenkään hyppää akkua heiluttaessa.. :
marko_h sanoiSuomi-evo 8-10 ovat paikaltaan kiihtyvyydessä vakiona valitettavasti samaa luokkaa esim MB:n ja BMW:n tehodieseleiden kanssa (E 420 cdi ja 335D) ja ihan pikkuisen takana hätyyttelevät putkiviri-Civic Type R:t yms. Ja nyt ei verrata nopeutta radalla vaan ihan puhdasta kiihtyvyyttä paikaltaan.
jcarlson sanoiEi se OBD-testaus ongelmaa tuota orkkiksen kanssa varsinkaan. Ensinnäkään orkkis eculla se ei kerro yhtään mitään siitä onko karttoja muuteltu vai ei. Kunhan molemmat lambdat toimii ja antaa järjellisiä arvoja niin ollaan jo pitkällä. Misfirejä nyt ei kuulu olla toimivassa viritetyssäkään moottorissa. Läpi menee vaikka olisi 500hv mappaus orkkisecussa (kokemuksia ei mitsuista).
marko_h sanoiPakosarja kuuluu moottoriin (tämä lukee tuossa lakilinkissä). Downpipe on osa pakoputkistoa eli saa vaihtaa, jos auto ei ole EY-tyyppihyväksytty (tästä ei tosin ole selkeää lakitekstiä jolla asian voisi varmistaa). Turbo elbow:sta en osaa sanoa.
miikka sanoiMun tietojeni mukaan pakosarja(t), downpipe ja katalysaattori ovat "moottoria" ja katilta taaksepäin putkistolle saa sitten tehdä mitä haluaa. Näin ainakin sanoi pari katsaria kun kesällä asiasta kysyin.
Peke sanoiKyl ei oo ykskään bimmeri tullu mukana ku on muutamia kisoja tullu otettua. Ja nimenomaan paikalta valoista tai ihan hiljasesta vauhdista. 335:lla(bensa) oli pitovaikeuksia, pitää olla todella osaava kuski + hyvät olosuhteet, jos meinaa Evolle pärjätä edes jotenkin. Kaveri ajanu putkiviri+lastu Evo 9:llä 12.6 vartin ja oli joku tainnu mitata 0-100km/h 4.5s noilla muutoksilla. Minusta siihen saa olla aika kova bimmeri tai type-rä, jos mukana aikoo pysyä.
marko_h sanoiKatsopa tuo lakilinkki tarkemmin. EY-tyyppihyväksyttyyn saa tehdä vain seuraavia muutoksia ilman tyyppihyväksyntätodistuksia:
Evo on siirtynyt kevyempään sarjaan painimaan, kun muut ovat nostaneet tasoaan viimeisen 15 vuoden aikana merkittävästi
marko_h sanoiVerrataanpa vähän kehitystä
Evo 1 1993 - Evo X 2009 (tai ysi tai kasi)
MB (taksimalli) tehokkain diesel 1993 - MB (taksimalli) tehokkain diesel 2009
Honda Civic (tehokkain 1993) - Honda Civic tehokkain 2009
Ferrari 348, 1993 - Ferrari 430, 2009
Eli kiihtyvyyskehitys on ollut muilla kuin evoilla melkoinen (valitettavasti näin)
Ja saman ikäisistä, kun verrataan esim. 1995 evo 3 vs BMW M3, niin bimmeri jää selvästi (testattu käytännössä). Entä BMW M3 2007-2009 vs vakio evo kasi, ysi tai kymppi?
Esim Ferrarin teho on nyt vajaat 500 hv ja suorituskyky sen mukainen. Mitä kaikkea uuteen 1,5 tonnin painoiseen kymppiin saisi tehdä, että tuon voisi haastaa (tai ysiin tai kasiin).
Evo on siirtynyt kevyempään sarjaan painimaan, kun muut ovat nostaneet tasoaan viimeisen 15 vuoden aikana merkittävästi
Silti jokainen edellistä painavampi uusi evo on ollut rallissa nopeampi kuin edellinen.
Niko Päivinen sanoiTässähän se hassu juttu onkin: mikä olisikaan evo-mallien suorituskyky nykyisellä moottori-alusta-voimansiirtotekniikalla, jos olisi ns. pysytty paremmin lestissä, eikä lähdetty rakentelemaan mitään autobahn-proomujen japanilaista vastinetta?
InF sanoiEvo X 60-70k euroo, M3 110-120k euroo, Ferrari 380k euroo
vai miten se oli, kyllähän se kymppikin varmaan aika kovaa menis jos laittas siihe 300tuhannel virityosia
marko_h sanoiEsim Ferrarin teho on nyt vajaat 500 hv ja suorituskyky sen mukainen. Mitä kaikkea uuteen 1,5 tonnin painoiseen kymppiin saisi tehdä, että tuon voisi haastaa (tai ysiin tai kasiin).
-JP- sanoiTässä herroille Autotekniikkaa lyhyt oppimäärä : http://www.youtube.com/watch?v=oXqodDOwbNM&hl=fi
Kyllä auton pitää myös pystyä kääntymään jos se on oikeasti nopea.
marko_h sanoiNiinpä, varsin valitettava kehityssuunta. Jos painoa vähennettäisiin pari sataa kiloa ja tehoa lisättäisiin 50-100 hv, niin uusi evo olisi melkoinen katupeli eikä painiskelisi samassa sarjassa MB:n dieseleiden kanssa.
Niin menisi aika moni muukin
Ja jos Civic Type-R:ää virittäisi sen ja evon hintaerolla, niin sekin menisi melkoisesti.
InF sanoino mut kuka haluu etuvedon
marko_h sanoiPointti oli vaan siinä, että alkuperäinen evo päihitti kiihtyvyydessä monta kertaa kalliimmat.
-JP- sanoiMites muut ominaisuudet ?
Alkaa olemaan 2000 luvun puolella jo melkomielenkiintoista nelivetojärjestelmää Evoissa.
Jos pyörät ei kosketa tiehen tai niissä ei ole pitoa niin on aivan sama paljonko kone huoneesta lähtee löylyä tai kuinka kevyt auto on.
-JP- sanoiMitäs vittua Datsuneista nyt oikein puhutaan ?
Eikös kyse ollut Evoista ?
Sudo sanoiJoku tykkää äitistä ja joku tyttärestä.
marko_h sanoiJa jos Civic Type-R:ää virittäisi sen ja evon hintaerolla, niin sekin menisi melkoisesti.
Harri K sanoija ollaan taas tilanteessa että sulla on se eu-tyyppihyväksytty mitä ET saa muuttaa..en tajua ny pointtias ku uusia evoja "ei saa mielestäsi" muuttaa mut sitte uutta thaippaaria saakin ???