Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#1
Tuli tällainen Pajero ostettua kesällä projektiksi. En ollut aiemmin juurikaan autoja laitellut, joten tämä koko homma on harjoitusluonteinen. Eli ratkaisut eivät aina välttämättä ole parhaita mahdollisia, mutta yrityksen ja erehdyksen kautta tässä opitaan koko ajan. :)

Kilometrejä tässä kapistuksessa oli rapiat 450 tkm ja leimaa vielä vähän jäljellä.

Kuvia lisäilen sitä myöden kun kerkiää.

Tänne voi kommentoida: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=42605.0



 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#2
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Myyjän mukaan runkoa oli hitsailtu, toinen etujarru ei toimi ja tankki vuotaa jos tankkaa yli puoleen väliin. Tankin vuoto hoitui letkuja uusimalla ja paikallinen autokorjaaja hoiti uuden (romikselta) jarrukengän.

Auto oli sisältä aika törkysessä kunnossa, jyviä yms lattiamattojen riekaleiden alla jne. Tässä kuva alkusiivouksen jälkeen:



Lisäkse peltiosat olivat pahemmin ruostuneet miltä aiemmin näytti - tällaista jälkeä tuli ihan kädella repäisemällä:



 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#3
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Siispä uutta peltiä reikiin ja ehjemmät etulokarit romikselta, jota tosin sai paikata myöskin. Autossa oli noin kymmenkunta paikkauskohdetta, kuljettajan paikalta näki renkaan pyörivän kun vähän lattiamattoa raotti sun muuta mukavaa.

Tuli tehtyä vähän rouhea takakaari taivutuskalujen puuttuessa :)
Pakkelilla räkäsaumat piiloon..









Lopuksi epäkeskolla hiomista ja ikkunoiden suojaus uutta maalia varten:



 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#4
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Sitten uutta maalia selkään. Lopputulos oli siihen nähden hyvä, etten ollut pahemmin ennen ruiskua kädessäni pitänyt. Musta automaali peitti kuitenkin kertavedolla, konepellin maalasin kahteen kertaan ja siitä tulikin sitten appelsiinipinta.







Pari kohtaa on jo vähän ruostunut kiireessä tehtyjen pohjatöiden takia, varmaankin unohtanut pohjamaalata jostain. Nyt ainakin tiedän, ettei automaalissa ole ruosteenestopigmenttiä.. Lisäksi kyljissä ollut massaus ei näköjään kovin hyvin pidä maalia pinnassaan. :p Eli paikkamaalausta tiedossa kunhan moiseen innostuu.
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#5
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Sisustuksia:





Pitihän tuonne nyt pienet subbaritkin laittaa..


Verhoilu ei ole näköjään vahvin alani:
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#6
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Koko syksy oli pelkkää ajoa, lukuunottamatta hätäjarrutuksessa katkennutta jarruputkea. Jonkun koira yritti itsemurhaa, ei onnistunut kuitenkaan väistöliikkeen ansiosta, vaikka jarrut hävisivätkin.

Tänään auto viimein leimattu. Vikalistassa oli runkopalkkien hitsaus: sijainti: kaikki. :peukku ja jousien riipukkeet makasi runkoa vasten.
Runkonumero ei ollut myöskään luettavissa ja oma lattarautameistaus ei heille kelvannut. Koko päivä meni etsiessä korjaamoa joka suostuisi numeron naputtamaan.. Muuten olisi mennyt koko katsastus uusiksi, koska viimeinen mahdollinen päivä vikalistan kanssa.

Tällaista puskurin alla:


Löytyi sopivia U-palkin pätkiä.


Uusia jousipakkoja / riipukkeiden kiinnityskohdan siirtoa en ruvennut tekemään, vaan askartelin pidemmät riipukkeet. Kelpasivat ihme kyllä katsastussedille. Auton peräkin nousi toista kymmentä senttiä ja sai muutenkin ryhtiä. Etuvalot olisi hyvä kait suunnata uudestaan.


Nyt toivon mukaan pelkkää ajoa pitkä tovi, oli ikävästi aikaa vievä korjaussessio. Ainakin hitsauskokemusta kertyi taas vähän lisää.
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#7
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Se siitä pelkästä ajosta, jota kesti melkein kokonaisen päivän, ennen kuin Pajerosta kosahti vaihdelaatikko. Kakkosvaihteella etenee jotenkin hienon rutinan säestyksellä, muualle vaihdekeppi ei sitten liikukaan.

Jos jollakin pyörii ylimääräinen ehjä vaihdelaatikko nurkissa, olisin kiinnostunut ostamaan sen. Vaihtoehtoisesti voin myydä koko auton eniten tarjoavalle..
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#8
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Varaosa-auto haettu tänään, nyt vain pitäisi valmistautua henkisesti laatikon vaihtoon. :) Vai vaihtaisiko sittenkin omasta moottorin siihen toiseen.. :p
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#9
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Tänään hain pajeron korjaamolta laatikon vaihdosta. En sitten innostunut itse hommasta, kun yksin turhan haastavaa tehdä ilman nosturia ja sain sovittua homman aika edullisesti.

Lähdin ajelemaan tyytyväisenä kotiin (kun viimein sain vekottimeen virrat, pitkän ihmettelyn jälkeen, akulta lähtevä johtoliitos oli hapettunut), kunnes huomasin että se pitää aivan hirveää räminää kun kiihdyttää, tasaisella nopeudella ääntä ei kuulu. Alamäessä kun päästää kaasun, niin pitää isoa jurinaa jostain. Tuo jurina tosin ilmestyi jo vanhalla laatikolla, pari viikkoa ennen kuin hajosi. Mahtaako perä olla menossa, vai mitäs.

Tarvii huomenna mennä vaihteeksi auton alle ihmettelemään vikaa.. :nykii Toivottavasti en hommannut valmiiksi rikkinäistä laatikkoa.
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#10
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Taitaa olla kardaanin peltikaulus räminän aiheuttaja. Turhaan taas maalailin piruja seinille. :)
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#11
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Tämäkin projekti vielä hengissä, laitetaan vähän kuvia jakoon. 8)
Katsastusremppaa 2013:









 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#12
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Vaihdelaatikko Paskana part II.

Vitosvaihteen ratas varmaankin murusina laatikon pohjalla / öljyn seassa. 6000 km ajo venäjällä / ukrainassa oli varmaan liikaa sille.
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#13
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Vaihdelaatikko paskana part III

Nyt herätellään tämäkin projekti taas henkiin, eli vanhaa tuttua laatikon vaihtoa ja hitsailua tiedossa. :)

 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#16
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Auto taas tieliikenteessä 8kk seisomisen jälkeen. Pyyhkijän vivusto oli mennyt jumiin, wd40:llä suhautin kuntoon. Pesurin moottori oli myös jumissa ja lähti toimimaan kunnon rääkäisyn säestyksellä kun aikani sitä kiusasin. :)
Niin ja pyyhkijöiden moottorista oli maat kadonneet, muuten toimi muttei tihkuasento palauttanut. Pistin akulta suoraan lisämaadoitusta siihen niin johan toimi.

Tänään tiedossa karjapuskurin ja lisävalojen asennusta, tuleepi taas vähän lisää painoa keulalle. Pitäisköhän sumaritkin jostain hankkia? (vanhat tippuivat johonkin Kiovan tienoille keväällä, tai ainakin toinen)
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#17
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Siinä viikonlopun tuusaukset:



Pitää noiden lisäpitkien kiinnityspistettä vielä muuttaa toiselle puolelle valorautaa ja laittaa ehkä joku verkko siihen eteen? Ettei ekana jokaiseen oksaan osu.

Vähän pöljän näköinen noilla talvirenkailla tuo, isuzu ruupperin vanteilla. Ei toisaalta ulkonäkösyistä viitsisi uusiakaan ostaa tässä kohtaa ja mutarenkailla ei uskalla jäisillä teillä ajella.
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#19
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Niin ja motonetistä tarttui myös hienot 20e sumuvalot mukaan. Mihin hittoon ne enää mahtuu? :nykii
 
Liittynyt
20 Helmikuu 2012
Tykkäykset
0
#20
Vs: Faidroksen Pajero '89 ehostusta ja elvytystä

Hupiakku asennettu taakse releen kera, työvaloja katolle ja puutarhakeinusta askarreltu safariteline. ;D

Safarikuosia:



Jossain Äänisen rannoilla:



Neljä päivää Venäjällä rytyytystä oli liikaa lisävaloille ja muutamalle muullekin maantielle tippuneelle osalle, muunmuassa moottoriöljylle joka pakeni koneesta kun kampuran stefa pullahti ulos.. :nykii
Eli hinaushommiksi meni, mutta nyt on taas auto syönnissä.. Tulikohan sille stefalle vaan tunnit täyteen? Huohottaa ainakin normaalisti ja vedot tallella.
 
Ylös Bottom