Farmari Galantin Takalokarit...

Heimo26

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2008
Sijainti
oulu
Elikkä 97 2.5 farkku galant on kyseessä ja näistähän tykkää nuo takalokari ottamaan hieman kukkaa itseensä, tai siis kaaret.
Onkohankellään tietoa saako korjaus peltejä alkuperäis tai tarvike osana. Sedaniin näytti jekeistä löytyvän koko takasivu, siitähän sais toki leikeltyä.
Toki tonhan sais itsekin pellistä korjaus palat väännettyä. Saksastakin näytti suomalaisen firman kautta saavan purku osia, jokohan sieltä lokarit löytyis. Elikkä tarkotus kysyä, että onko kellään tietoa tai kokemusta takalokarien/kaarien hommaamisesta ulkomailta. Suomesta kun ei tunnu löytyvän.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

:eek:fftopic Taitaa olla niitä harvoja EA Galluja joihin takalokarit ovat uusimisen tarpeessa ja siksipä niitä kaaria ei ole suomessa helposti saatavissa. Todennäköisesti mahtaa olla kolaroitu tai muuten joskus kolhittu. No onhan tietty sekin mahdollista, että autossa ollu liian pienellä ET:llä olleet vanteet, jotka tulevat auton korista ulos. Sitten kun on vielä pommitettu sorateitä, niin melkoinen hiekkapuhallus on kaarille valmiina. Hurjinta on kun näin, että rengasliikkeissä tarjottiin vielä 36:lla ET:llä olevia vanteita hyvin käyviksi kyseiseen automalliin ja orkkiksena 46:sella ET:llä ja nekään ei mitenkään kauhean sisällä auton korissa ole ::)
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Kävin justiinsa yheltä autokorjaamolta kysymässä Galantin takakaarien korjausta. Mullakin siis kaarien sisäreunat kukkii, ja jo vähän pellit kupruilleet sieltä täältä toisistaan irti. Jamppa pyöri aikansa auton ympäri ja antoi sitten hinta-arvionsa; 150 € jos ei maalata vasenta takasivua eli nostettas vähän massarajaa, tai sitten 250€ jos maalataan myös uudelleen se takasivu :eek:. No, mielestäni melko edullista ammattilaisen tekemäksi. Auto menee työn alle viikon päästä maanantaina... Kyllä maalla on mukavaa, ja edullista ;).
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Tseiaar sanoi
Kävin justiinsa yheltä autokorjaamolta kysymässä Galantin takakaarien korjausta. Mullakin siis kaarien sisäreunat kukkii, ja jo vähän pellit kupruilleet sieltä täältä toisistaan irti. Jamppa pyöri aikansa auton ympäri ja antoi sitten hinta-arvionsa; 150 € jos ei maalata vasenta takasivua eli nostettas vähän massarajaa, tai sitten 250€ jos maalataan myös uudelleen se takasivu :eek:. No, mielestäni melko edullista ammattilaisen tekemäksi. Auto menee työn alle viikon päästä maanantaina... Kyllä maalla on mukavaa, ja edullista ;).

On kyllä edullinen, jopa niin edullinen, että pistää miettimään työn jälkeä... Mutta jos hyvä tulee, niin sitten sait pienen lottopotin. 8) Tuohon hintaan tuskin laittelee koritinan kanssa hapertuneita kohtia?

Yleisesti ottaen nuo kaaret ovat kyllä korjattavissa ja kun ne huolellisen puhdistuksen jälkeen tinataan, niin kesto on varsin hyvä. Luonnollisesti se vaatii myös kunnon ruostesuojaukset sisä- ja ulkopuolelta.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Täällä tuntuu olevan käytäntö että heti tuomitaan kolari autoksi kun löytyy ruostetta. No joo......eipä ole siis kolaroitu tai kolhittu ja vasta 2 talvea suomessa ja 175tkm mittarissa. Täältä löyty toinenkin ketju kys. aiheesta ja siellä myös tuomittu kolari autoksi. Mut joo samat oireet mulla - se kantti joka kääntyy sinne lokarin sisään on alkanut vääntyillä ja hieman ruostetta tullut jo pintaankin asti. Muualla ruostetta ei sitten olekaan joten hyvin kolhittu ja kolaroitu kummatkin takakaaret...jep,jep
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Ja lisää, halvalla meinaa tehdä jo tuo pitää kutinsa. kerropa sitten loppu tuloksesta ihan rohkeesti. pitääpä itsekin lähtä kyselemään vähän hintoja - jotenkin vaan tuppaa ärsyttään tuo ruoste..
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Niin no, toivottavasti tekee kuitenkin hyvin, vaikka edullinen onkin :peukku. Kylillä tunnettu hyvänä tekijämiehenä, niin jospa tuo perinnettä jatkas minunkin kohdalla ;). Varmaan edullista hintaa osaltaan selittää mm. seuraavat seikat; työskentelee yksin omassa firmassa, oma halli omalla pihalla, vielä kuitenkin suhteellisen nuori, n. 30-v. kaveri, "pitää" tehdä halvalla saadakseen vakiintuneen asiakaskunnan jne. Toivottavasti homma onnistuu, etei tartte ens keväänä tehdä/ teettää uudestaan ::).
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Sitten seuraavaksi kunnon ruosteenesto käsittely :peukku
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Heimo26 sanoi
Täällä tuntuu olevan käytäntö että heti tuomitaan kolari autoksi kun löytyy ruostetta. No joo......eipä ole siis kolaroitu tai kolhittu ja vasta 2 talvea suomessa ja 175tkm mittarissa. Täältä löyty toinenkin ketju kys. aiheesta ja siellä myös tuomittu kolari autoksi. Mut joo samat oireet mulla - se kantti joka kääntyy sinne lokarin sisään on alkanut vääntyillä ja hieman ruostetta tullut jo pintaankin asti. Muualla ruostetta ei sitten olekaan joten hyvin kolhittu ja kolaroitu kummatkin takakaaret...jep,jep
No minulla on ollut 9 talvea suomessa ja 230 tkm takana ja ei kaarissa edes ruosteenalkuja ja suolassa uitettu sitä. No omassa tapauksessa minä tiedänkin auton historian täysin varmasti kun se on ollut itsellä uudesta asti ;)
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Kyllä ruosteettomat galantit takakaarien osalta on harvassa ja en kyllä yleistäisi ja pistäisi näitä kolaroinnin piikkiin. Takakaaret vaativat erityistä huolenpitoa myös sisäpuolen ruostesuojauksessa, jos meinaa saada pysymään ruosteettomana ja useimmiten se on jäänyt tekemättä kunnolla näistä, missä on kaaret alkaneet kupruilla. Mutta aika pahaksikin päässeet kaaret on onnistuneesti korjattu, joten kaarien vaihtoa ei ensimmäiseksi kannata tehdä.

Tseiaar: En tarkoittanut epäillä tekijää vaan ennenminkin hämmästyin edullista hintaa. ;) Pidän peukkuja, että jälki on hyvää. Pointti oli, että kannattaa kysäistä siitä koritinasta. Sillä varmistaa, että paikat kestää paremmin. :peukku
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Skydiver sanoi
Tseiaar: En tarkoittanut epäillä tekijää vaan ennenminkin hämmästyin edullista hintaa. ;) Pidän peukkuja, että jälki on hyvää. Pointti oli, että kannattaa kysäistä siitä koritinasta. Sillä varmistaa, että paikat kestää paremmin. :peukku

Jep, en pahalla ottanut :peukku. Pitääpä muistaa tosiaan kysästä siitä koritinasta ja muistakin metodeista kun auton sinne vien. Oishan se tosiaan ihan mukava ettei alkas heti kukkia uudestaan laiton jälkeen.

P.S. Paljonkos tommoset ruostehommat "normaalisti" maksaa...? Siis niinku noin? Ei oo koskaan tarvinnu ulkopuolisella teettää... ::)
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

tuo 250e kuulostaa kyllä tosi edukkaalta, anna mennä vaan :)

Takakaarien ruosteista on tosiaan ollut juttua aiemminkin ja alan taipua siihen veikkailuun että faceliftin myötä on tehty jotain muutoksia, ainakin niissä muutamissa '99-02 galanteissa mitä olen tarkemmin tutkaillut ei ole ollut mitään ruosteongelmaa kaarissa(kaan), vanhemmista '97-99 ei ole mitn kokemuksia. Tai ehkä sit pitää vaan ootella tuo pari vuotta lisää ja katsoa alkaako kukkimaan ;D No ei kyllä pysty, taitaa keritä auto jo vaihtumaan :p
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Tseiaar sanoi
Jep, en pahalla ottanut :peukku. Pitääpä muistaa tosiaan kysästä siitä koritinasta ja muistakin metodeista kun auton sinne vien. Oishan se tosiaan ihan mukava ettei alkas heti kukkia uudestaan laiton jälkeen.

P.S. Paljonkos tommoset ruostehommat "normaalisti" maksaa...? Siis niinku noin? Ei oo koskaan tarvinnu ulkopuolisella teettää... ::)

Hyvä hyvä.. :p Karkea yleistys hinnoista, mutta jos ei nyt ihan puolia tuohon lisää, niin aika lähelle ainakin olisi normaali taksa. Riippuu ruostetöiden määrästä. Näin pääkaupunkiseudulla.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Juu. Mäkin arvelisin jotain n.500e per kaari. No tapaus kohtaistahan tuo. Mutta huomenna täytyy käydä hakeen vähän hinta arvioo.
Voipi olla että 99- on paremmin tilkitty nuo taka lokarit jos kerta näin on...
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Teetin vuosi takaperin 99´sedan galanttiini (facelift) ruostesuojauksen ja siinä ohessa korjailivat juurikin noita takakaaria, koko lysti n.700e, ja ilmeisesti sattui aika kohdalleen kun noista kuvista kattelee...
Tosin tuonkin jälkeen olen silloin tällöin sipaissut takakaariin lisää mönjää, kun tuppaavat hiekkateillä ja suolassa ajellessä välillä ottamaan itteensä.
Tuossapa kuvia mitä muuta mielenkiintoista alustasta löyty, autolla ajettu kuvien oton aikaan n.210tkm.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

No itse alan taipumaan sitten siihen, että olisikohan ruostuneissa yksilöissä jätetty käyttämättä 2,5v ja 5v yhteydessä tehtävät erilliset koritarkastukset tekemättä, koska molemmissa tarkastuksissa ainakin minun autoon korjattiin massauksia niihin paikkoihin mistä oli kulunut pois ja itsellä ei alusta ole tippaakaan tuon näköinen kuin mitä oli robsonin autossa.

Toinen tekijä saattaapi olla juurikin se, että käytetään liian pienellä ET:llä olevia vanteita ja renkaat ovat niin ulkona korista, että kivet pääsee pieksemään kaaria ja siinä sivussa saa varmasti kylkimaalitkin osansa. Omassa autossa en ole koskaan käyttänyt alle 42 ET:llä olevia vanteita (vakio peltivanne 46)

Eli syy kallistuu ratin ja penkin väliin ;)
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Omassa farkku Gallussa piti tuossa syksyllä myös parsia nuita kaaria kasaan. Kuskin puolelle laitoin hieman jopa sähköliimaa. Tuon tein samalla kun ruostesuojailin koko auton joten tarvikkeiden hintaakaan on vaikea eritellä.
Zinga sinkkiä suihkittu kaareen mitä on myös pitkin pohjaa se puoli litraa. Tuo sinkki maksoin jotain 35€.
Pohjamaali oli kympin seutuun ja värikoodille teetetty käläkälä maali maksoi 20€.
Kittiä, hiomapaperia ja hermojahan se vie mutta "tein itse ja säästin" ;D (näinköhän)

Vanteista tuon ei ainakaan pitäisi olla kiinni että on mennyt. Autossa on alkuperäiset 17" alut mitkä kuuluu tuohon sport editioniin ja talvirenkaille on ollut orkkis 15" pellit.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Laitetaan pari kuvaa omien Ea galanttien(sedan) pohjista.

_medium.jpg


_medium.jpg
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

MitsuMi sanoi
No itse alan taipumaan sitten siihen, että olisikohan ruostuneissa yksilöissä jätetty käyttämättä 2,5v ja 5v yhteydessä tehtävät erilliset koritarkastukset tekemättä, koska molemmissa tarkastuksissa ainakin minun autoon korjattiin massauksia niihin paikkoihin mistä oli kulunut pois ja itsellä ei alusta ole tippaakaan tuon näköinen kuin mitä oli robsonin autossa.

Toinen tekijä saattaapi olla juurikin se, että käytetään liian pienellä ET:llä olevia vanteita ja renkaat ovat niin ulkona korista, että kivet pääsee pieksemään kaaria ja siinä sivussa saa varmasti kylkimaalitkin osansa. Omassa autossa en ole koskaan käyttänyt alle 42 ET:llä olevia vanteita (vakio peltivanne 46)

Eli syy kallistuu ratin ja penkin väliin ;)

Itse asiassa auto ei minulla tuossa vaiheessa ollut kuin vajaan puoli vuota ja alle 10tkm ja nekin kesällä, että kaipa tuo menee sen piikkiin että tosiaan ainakaan huoltokirjasta ei käynyt pahemmin koritarkastuksia eikä suojauksia ilmi edellisten omistajien taholta. Mutta myyntihinnassahan se näkyi.
No hoidin aisan kuntoon ja nythän se on massattu ja ruosteet poistettu, mutta siltikin ko. auto lähinnä käyttöauto enkä nyt sitä niin aivan joka välliin ehdi/jaksa puunata. Ja kempin liimaa voi aina pistää jos siltä tuntuu.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Tänään vein auton pajalle odottamaan huomenna alkavaa kaarien korjausta :). En päässyt kyselemään tekijältä millä keinoin meinaa kaaret korjata, kun ei mies paikalla sunnuntaina ollut. Huomenna sitten menen itse "kurkkuoperaatioon" ja noin viikoksi vievät puhekyvyn, joten eipähän tartte kauheasti auton perään huudella ::) :p
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

No niin, tänään kävin hakemassa Gallun takasin kotiin ;D. Ei ollut laitellut mitään koritinaa ruostekohtiin, muttei kyllä pakkeliakaan. Oli ollut kuulemma muutama pieni reikäkohta juurikin siellä kuskinpuolen kaaressa, oli hiekkapuhaltanut ruosteet pois, ja sitten täpänny migillä reiän täyteen. Lopuksi kaikki normaalit kotelosuojat ja ruosteenestokäsittelyt päälle. Vasen takakuve maalattu kokonaan uusiksi, sumuraja vedettu takaikkunan alla olevan pokkauksen kohdalle. Toivottavasti tämä korjaus kestää pitkään :peukku. Maalauksen jälki oli mielestäni niin hyvä, että "varasin" jo alustavasti ensi keväälle "ajan" etupuskurin, konepellin ja etulokareiden maalaukseen. Saa kiveniskut kyytiä ;). Niin, ja hinta oli eurolleen se mitä sovittiin, eli 250€ :peukku.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Kyllä tuota samoja 200-300e hintaluokkaa lupasivat ku vr4 "bläki" menee ens maanantaina "meikkaukseen". Takakaaret tehdään uusiks ainaki osaksi kun pienen pientä alkua on jo...sekä pääasiallisesti korjataan kesällä soranleikkimisen tuloksena ovienreunoista lähteneet maalit ;D
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

robson sanoi
Teetin vuosi takaperin 99´sedan galanttiini (facelift) ruostesuojauksen ja siinä ohessa korjailivat juurikin noita takakaaria, koko lysti n.700e, ja ilmeisesti sattui aika kohdalleen kun noista kuvista kattelee...
Tosin tuonkin jälkeen olen silloin tällöin sipaissut takakaariin lisää mönjää, kun tuppaavat hiekkateillä ja suolassa ajellessä välillä ottamaan itteensä.
Tuossapa kuvia mitä muuta mielenkiintoista alustasta löyty, autolla ajettu kuvien oton aikaan n.210tkm.

Hehee, meikäläisenkin pitää tähän topicciin kommentoida, oma kanssa -99 facelift mallia, ja tein tossa ite suojauksia kesällä, mulla ei kyllä ollu ihan tohon kuntoon päässy, kun pyöräkoteloihin oli ainakin selkeesti pistetty lisää massaa. Mutta joo tossa näkee että nää on pakko suojata, toinen seikka että se maalikerros siellä pohjassa on aivan olematon, ennen mitsu sentään maalasi kunnolla.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

robson sanoi
Teetin vuosi takaperin 99´sedan galanttiini (facelift) ruostesuojauksen ja siinä ohessa korjailivat juurikin noita takakaaria, koko lysti n.700e, ja ilmeisesti sattui aika kohdalleen kun noista kuvista kattelee...

Tuossapa kuvia mitä muuta mielenkiintoista alustasta löyty, autolla ajettu kuvien oton aikaan n.210tkm.

700e kokoauto? Ja poistivat myös kuvissa näkyvät ruosteet tuohon hintaan?
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

350e ja maalattiin jokaisen oven alaosa listasta alaspäin sekä takakaaret kokonaan (uusi kiveniskumassa laitettu todella nätisti) sekä takapuskurista alareunasta yksi kulma.
Jälki mielestäni loistavaa! :peukku
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

tuossa kun oli juttua aiemmin koritinasta, niin sitä ei nykyään maalaamoissa juurikaan käytetä, nykyään sen tilalle on otettu tuollainen metallimassa kitti, joka on huomattavasti helpompi käsitellä eikä tarvitse polttimia jne.

Tosiaan kun on takalokasuojasta kyse, niin siinä menee maalarilla yleensä tuo koko lohko käsiteltäväksi, eli tuo lokasuoja paikataan ja siistitään jonka jälkeen sitten koko takaneljännes karhennetaan taimpaan pilariin asti, johon yleensä häivytetään sumuraja.

Tuo paikattu kohta maalataan ja koko lohkon yli vedetään lakka ja häivytetään pilarin kohtaan, jolloin saadaan tasaisin laatu, jos tuota alkaa sumurajaa häivyttänään keskelle käsiteltävää lohkoa, ei saada niin hyvää lopputulosta.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Kauankos pitäs ny muute olla pesemättä autoo? Torstaina tosin maalattu auto jo ja viikonlopun oli vielä siellä maalarilla hallissa. Pari viikkoa?
Huuhdella vissii vois kuiteki noi pölyt? Mites ku näillä keleil noi pyörät pesee koko ajan helmoja ja oven kylkiä...tosin tänää laitan eteen kuraläpät kiinni...suojais ainaki vähä (tai sitte ei ;D )
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

ite oon sanonu aina asiakkaille et antais olla pari viikkoa ennenku hankailee mitenkään erityisemmin.

Toki huuhteluja ja kevyttä sienipesua voi suorittaa, mut ei todellakaan karkeella sienellä. Muutaman viikon päästä sitten hyvä pesu ja vahaus ja kovavaha niin sitten homma rokkaa taas.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Pestä voi vaikka heti, ei siinä mitään, mutta hankaamista kannattaa välttää jonkun aikaa. Eipähän niitä tuolla peltikorjaamoissakaan ole aikaa ruveta viikkotolkulla odottamaan että saadaan auto pestyä, vaan ne pestään jo tunnin kahden päästä.

Harri mitä sä niitä roiskeläppiä, eiks se ollu niin että sääli on sairautta :peukku
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

kyl ku auto uunista tulee niin huuhtejuhan sille tehään melkeen heti. Kuuma uuni alottanu kovettumisreaktion ja kun lakka jäähtyy niin se kovettuu nopeammin, Kunnon pesua kannattaa lykätä muutama viikko, sitä tossa hain takaa.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Itse hain yhden peruspunaisen koslan reilut 5 vuotta sitten maalarilta muutaman alueen korjauksesta ja ohje oli "Pese vaikka heti". Auto myllytettiin samalla haalistumisen poistamiseksi niin enpä tiedä tekevätkö sen ennen vai jälkeen maalauksen. Pirun hyvä tuli kyllä ammattilaisen myllyttämänä.

Varmaan maaleillakin on eroa.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Joo ite en suosittele heti pesemään millään karkealla. Pehmeellä sienellä tietty saa pestä tai miksei vaikka karkeellakin, mut toi lakkapinta on oikeesti viikon pari pehmee, ja naarmuttuu huomattavasti herkemmin ku kunnolla kohmetuttuaan.

Ite ootin pari viikkoa ja vesihioin koko auton :D

Nomut joo, toi kun ast mainitti myllyttämisestä, niin uskaltaisin epäillä, että maalattavat lohkot on hiottu, sumurajan alueelle tehty myllytys ettei jää sumurajalle lakan ja häivytysohenteen alle paskasta aluetta ja kun tuon valmiiin sumurajan sitte myllää kiiltäväksi niin siitä myllää sitten koko auton, voihan ton tehä vaikka myllyttäis eka koko auton ja sitte maalais nuo, mut siinä on sitte muutama ylimääränen työvaihe ennen maalausta.
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

miikka sanoi
Harri mitä sä niitä roiskeläppiä, eiks se ollu niin että sääli on sairautta :peukku


Luuleks et noi läpät kaua tuos pysyy ku taas "kouhotus" alkaa ku talvi tulee ;D
Kunha ny vähä suojais noit ku o viel noi leveet kesävanteetki alla ::) ei viittis heti maalata uusiks ... ::)
 
Vs: Farmari Galantin Takalokarit...

Feppi sanoi
700e kokoauto? Ja poistivat myös kuvissa näkyvät ruosteet tuohon hintaan?
Juu, puolituttu "kyläseppä", kylläkin ihan valtuutettu dinitrolin paikka, tekee melko edukkaasti, tosin tuolla sisäsuomessa noi hinnat nyt muutenkin hieman matalammat, jos kiinnostaa niin firma on Laumet Ay
 
Takaisin
Ylös Bottom