G52 alkaa itkettää....

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Celesten keulalla orginellininä majaileva tupla solex:ein
varustettu 4g52 aiheuttaa harmaita hiuksia...

tausta :
ostettu ventiili vikaisena, kansi pikkasen murtunu
koneistettu, uudet pakoventiilit, 0,5mm "oikaistu" varmuudeksi, koeponnistus ok

vika: käytyhjäkäyntiä suht epätasasesti ei pysy "colt" sytkä pystyssä ilman putsarin päällä kuten pitäs...
ja kuormituksessa 5vaihtella tökkää n.4300rpm:n alkaa potkimaan vastaan ja "täristä"kone sekä 4:s pytystä sulaa tulppa, eli menee laihalle?

Korjaukset:

sytytys säädetty, kaasuttimet putsattu & säädetty, bensapumppu vaihdettu, suodattimet vaihdettu(2kpl tankin päällä ja kone huoneessa)
uudet tulpat + johdot + puola&esivastus

ilmavuotoja tutkittu ja ei löydy... :seina oliskin ollut helppo...

no nyt kokeilin repiä kaikki jetvalven nostimet irti (säätö osan ettei paina ventiiliä) käynti muuttu tasaseksi ja ihan kiitettävän kuuloseksi..
MUTTA: vääntö hävis osittain ja se potku mikä tuleee 2:s kurkkujen avauduttua 4000rpm:s.... potku muuttu tasaseksi... ja ainavain tökkää 5:sella 4700rpm paikoille kiihtyvyys... (huom. nousi huikan tuo takasin potkimisen raja) kone ei tärise kumminkaan yhtä paljoa... mutta tuntee että joku potkii vastaan...

alkaa olla noi ideat vähissä.... :seina

kyllä toi ohitus vauhdin kelaa mutta mutta ::)
 
Tarkistithan kansiremontin yhteydessä myös kaikki venttiilin jouset?Heräsi epäilys että olisko joku hiukan kuoleentunut.
 
no koneella aj. vasta 158tkm...

ja ainut kun tekee tuota vastaan potkimista on 5nen
kun on kova kuorma... nelosellakin vähän ihan 6tonni pintaan hyytyy mutta esim 3sella menee ihan kiltisti koko alueen punasen päälle asti...

1-2-3 saa leikkiä radalla ihan miten haluaa tehot tuntuu olevan tallessa...

en usko että olis kuoleentunu venajouset.. Fordi ainakin sekos ja säksätti kun paikalla anto rinkiä..
ja tuo ei ole sen kuuloista alkaa vaan käyään 3mella ja six potkii vastaan :(
 
Vieläkö polttaa nelosesta tulppaa?Oletko mitannut puristukset?

Niin säksättäähän se jos on useampi venajousi kuoleentunut.Mutta jos vain yksi niin ei välttämättä säksätäkkään vaan tipahtaa yks pytty pelistä osittain pois kun vena ei välttämättä ehdikkään täydellisesti kiinni.Siinätäpauksesssa voi palaa vena.Eihän vaan ollu rikkinäinen vena juuri 4 pytystä?

Ihmetyttää vaan miten ilmenee vaan isoilla vaihteilla ???
 
Nelos pytystä sulaa tulppa vain ja
ne joista ventiili oli palanu puhki asti olivat 2 ja 3:nen...

ja tosiaan vain kovassa "kuormassa" tekee tuon... :seina
tosin nyt en tieä sulaako kun otin noi jetvalvet pois pelistä...
sulais vaan vähän tiet vois käydä kokeilemassa sulaako ::)

alkaa tosissaan loppua ideat...
 
Vinkki:

Löysäät sitä kaasua :peukku
Ja veikkaan että kierrätät hieman liikaa sitä moottoria, koska voisin luulla että G52 ei ole tehty kiertää sitä mitä kierroksia sille annat? ;D

eli (reilusti) alle 6k..
 
näin ilta myöhään tuli käytyä "suljetulla" osuudella
ja... tuo hyytyminen tapahtuu aina tuossa n.160kmh kohdalla...
oli 4 tai 5nen...
joka tapauksessa alkaa käymään kolmella... :seina

4sella 160kmh suositeltu max ja 5:sella 180kmh suositeltu max nopeus...
näin siis kertoo käyttäjän käsikirja (celesten oma)

ja tuo että otin jetvalvet pois toiminnasta söi kyl vääntöö paljon ja sitä 4t rpm:n jälkeen tulevaa "potkua" pers dynokin sano ettei enää kiihdy...

seuraavaksi puran jakajan jos sieltä löytys jtn ylimäärästä.... :-[
 
Jakaja huollettu
tehty:
-alipaine kello vaihdettu
-keskipako säätimen jouset vaihdettu,
-syttytrankun pinnat putsattu ja uusi pii tahna laitettu väliin..

tyhjäkäynti tämän urakan jälkeen todella hieno käy tasaisesti... mutta nyt tökkii vastaan jo 3 vaihteella kiihdytyksessä... :seina

pitäs vielä kokeilla säätää vähän ennakkoa ja ihan lampun kanssa... ei toi korva kuulolla säätäminen oo oikein mun laji...
 
ongelmat jatkuu... :seina
tänään meinas itku päästä ohitus tilanteessa... taas 5sella hyyty n.4000rpm:n tienoille... :seina

ajelin sitte tallille ja säädin venttiilit, vaihdoin jetvalvet eri paikoihin ja säädin/tarkistin kasareiden balansin, alipaine vuodot jarrutehostimelta ja kaikki näytti olean kunnossa,
bensan saanti on kunnossa ja silti tekee tota saamarin hyytmistä...
ja yks tulppa ottaa aina nokkiinsa :( se sulaa kirjaimellisesti

taidan tarvita g63 koneen tonne keulalle... nyt ideota!
jos vaikka laittas v6 koneen tai 2.4 tai 2.6 tai tai... nyt todellakin ideaa
 
Mittaa vaikka pahuuttas puristukset jos sieltä tulis jotain vinkkiä.
 
Millainen bensapumppu tuossa olikaan? Voisiko siinä kuitenkin käydä niin että aine loppuu kaasareista tai ainakin toiselta kaasarilta kun sitä menee enemmän (lue: hetken aikaa kaasu pohjassa isolla vaihteella)?

Kun muistelen niitä tulppia niin olisikohan se kolmosen kynttiläkin kuitenkin ollut aavistuksen vaalean näköinen mikä voisi viitata laihalla käymiseen.

Sääditkö jo sytytyksen lampulla myös kierroksilla eli tyhjäkäynniltä vaikkapa 500 kierroksen välein katsoo miten ennakkokäyrä kehittyy? Säädettävä lamppu auttaa tässä hommassa.
 
ast sanoi
Millainen bensapumppu tuossa olikaan? Voisiko siinä kuitenkin käydä niin että aine loppuu kaasareista tai ainakin toiselta kaasarilta kun sitä menee enemmän (lue: hetken aikaa kaasu pohjassa isolla vaihteella)?

Kun muistelen niitä tulppia niin olisikohan se kolmosen kynttiläkin kuitenkin ollut aavistuksen vaalean näköinen mikä voisi viitata laihalla käymiseen.

Sääditkö jo sytytyksen lampulla myös kierroksilla eli tyhjäkäynniltä vaikkapa 500 kierroksen välein katsoo miten ennakkokäyrä kehittyy? Säädettävä lamppu auttaa tässä hommassa.
sähkönen pa-pumppu, ja sekin vaihdettu, samaten pa-suodattimet on vaihdettu, tankinpäältä ja konehuoneessa,
oli ne 1 ja 2sen tulpat samalla tavalla vaaleita kuin se 3nen... mutta miten se voi sit vain 4sesta polttaa sen tulpan kun 1-2 ja 3-4 on aina samassa kaasarissa

sytyn säädin n. 25ast 3000rpm:s tuhannessa 5-6astetta, tuolla vanhalla lampulla ei saanut korkeemalta säädettyä/tarkistettua
ja ihan tasasesti näyttäs säätyvän kun nostaa rinkiä.

ja se on juuri sen hetken kaasu pohjassa, mutta pumppaaminenkaan ei auta kun alkaa tökkimään vastaan... bensan paineet on mitattu kaasareissa pysyy melkein 0,5bar painen vaikka kuin polkee (linjassa kaasareiden välissä)

kyl sen syyn on oltava kannessa kun siin oli niit murtumia, ja vaikka paineistus oli ok...
 
nyt löyty syy...
ÄLÄ KOSKAAN LAITA MITÄÄN OSAA MITSUUN MISSÄ LUKEE FORD!!!!

ilman suodatin joka on orionin imeytyi kovassa kiihdytyksessä toiseen kaasariin...prkl... vähän on syöny miestä tuo vika...
 
No huh huh, aika erikoinen vika, mutta onnittelut löydöksen johdosta!

Oliko se suodatin normaali matala pyöreä malli jossa ei ole tukiverkkoa sisällä? Joistain tarvikevalmistajien suodattimista puuttuu tukiverkot ja ne ovat pirullisia asentaa jopa niihin paljon parjattuihin voortteihinkin. Helposti menee lyttyyn jostain välistä jos ei ole huolellinen.
 
Re: G52 alkaa itkettää.... !!KUNNOSSA!!

alkuperäistähän ei saa tohon celesteen...
ja siksi ostin juuri sellaisen pyöreän pehmoisen jonka painoin ovaaliksi... ja näemmä on ollu liian "matala" kun pääsee liikkumaan sielä kotelossa... siellä kun ei ole mitään esteitä on vain sellanen pokkaus johon alkuperäinen kohdistuu sen tiivisteensä kanssa...

eilen tosiaan tuossa reisun aikana ihmettelin kun pätki ja kulu bensaa todella paljon... otin putsarin pois ja heitin roskiin niin loppu se hyytyminenkin... nyt pitää etsiä sopiva suodatin ja tälläkertaa viedä oikein ammatilaiselle säädettäväksi toi...
 
Re: G52 alkaa itkettää.... !!KUNNOSSA!!

JKorpela sanoi
alkuperäistähän ei saa tohon celesteen...
ja siksi ostin juuri sellaisen pyöreän pehmoisen jonka painoin ovaaliksi...

ILMANSUODATIN    MITSUBISHI LANCER/CELESTE TAKAVETO
Lancer/Celeste
1,2-1,6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  16-7593     7.40 ???
2,0. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  16-1905     7.90 ???
Tupla-kaasarit (ei A174). . . . . . . . . . . . . . . . . . 16-9061     8.75 ???
Tupla-kaasarit 1,6GSR A174 79--83. . . . . . . . . . . . .  16-9062    14.00 ???
Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  16-7610    14.80 ???

ILMANSUODATIN    MITSUBISHI SAPPORO/SIGMA
Sapporo-TAKAVETO:
1,6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16-7593     7.40 ???
2,0 (A160). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  16-7607     9.75 ???
2.0-GSR (2 kaasutinta). . . . . . . . . . . . . . . . . .  16-9061     8.75 ???
2,0-Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16-7610    14.80 ???


eikös nuista joku muka käy?, (motonetin kuvastosta)
 
Motonetin listoissa on kyllä virheitäkin. Esimerkiksi 16-7610 ei todellakaan sovi Lancer Turboon listasta huolimatta. Moneen muuhun 80-luvun turboon kylläkin...

Celestestä en tiedä.
 
ei sovi celesteen tuo mikä on merkitty tuplakaasarit, on pyöree suodatin... :seina
oon tilanu semmosen ja lähettäny takasin ku oli väärä...

ja lancerin suodatin on liian pieni kooltaa :seina
 
Joillain suodatinvalmistajilla oli sivuillaan hakukoineita, mistä voi hakea suodattimia mittojen mukaan. Hyvällä tuurilla voi löytyä joku muu automalli jossa olisi lähempänä oikeaa oleva suodatin.

http://www.knfilters.com/search/universal.aspx

Ensin valitaan muoto ja sitten syötetään mitat.

Oliskohan se esimerkiksi jompikumpi näistä:
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=E-2760
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=E-2640

Fordin Sieraimessakin on muuten pyöreä suodatin, mutta lievästi ovaali suodatinpaikka. Suodatin vaan pitää venyttää siihen paikalleen...

No joo, sama virhe on tuollakin mikä Motonetin hinnastossa on eli ihmettelen kyllä miten tämän http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=E-2873 sulloo Lancer Turboon paneelimallisen filtterin tilalle. Tosin kyllä se sinne menee kun vaan ottaa suodatinboksin Galantista, kuten itse tein...
 
:seina "Sorry, no K&N parts meet your search parameters."
ja laitoin mitat n.10mm toleranssilla..
ohan noit paikallisten kirjoja tutkittu tuloksetta,
juuri tuo orionin suodatin oli lähellä mutta liian matala :(
 
Aika huonolta vaikuttaa sitten. Mutta oletko varma ettei niitä suodattimia saa? Minulle maahantuoja olisi kyllä tilannut Turbo Lancerin suodattimia noin 80-90 euron kappalehintaan. Jätin väliin.

Saisiko siihen jotain muuta suodatinboksia sovitettua?
 
pidä orgis kotelo mutta virvot sinne ilmanottoaukon päähän k&n kartiosudin, ei ehkä hienoin mutta olettaisin että toimii ja kun on pestävä=ikuinen ;D
niksi-pirkan osastolta löytyy tiätty wanha kunnon 3:n koon sukahousut sinne torven päähän :peukku
 
eipä taida auttaa enää...

tänään sit normissa 80kmh vauhdissa hyyty ja alkas käymään 3:lla... :seina

eikä enää auttanu tulpan /tai johdon vaihto...
todenkösesti hajos jotain isompaa... :seina :seina


joten nyt on se koneen vaihto aika... prkl :seina :seina
 
fisu sanoi
niksi-pirkan osastolta löytyy tiätty wanha kunnon 3:n koon sukahousut sinne torven päähän :peukku

Mökillä säkkikankaan pala toimi pappatunturissa vuosikausia. Tosin kun kone vielä suostui käymään se alkoi olla niin väljä että vauhtia sai potkia tasaisellakin. Ei tainnut suodattaa kovin hyvin hienojakoisempaa pölyä. Ehkä sukkahousut olisivat olleet paremmat ;D
 
ettei vaan olis bensanpinnan kanssa hämminkiä ?
ei ihme vaikka polttas tulppia,kunnon kaasarit sinne,tupla weberit tai lortot.
 
tuossa on siis siten noi orginelli "tuplat" (28/32 solex)
ja nehän on siten että 1&2 yhdessä kaasarissa ja 3&4 toisessa

ja kaasuttimet 2 toimisia 2:s kurkut aukee n. 4000rpm alipaineella ja jos menis kaasuttimen puolesta laihalle
sulais se tulppa myös 3:sta...

pa-pumppu vaihdettu, suodattimet vaihdettu ja varmasti saa bensaa bensan paine pysyy nyt uudella pumpulla 0,5bar equusin mittarin mukaan (tuossahan on vakionakin sähkönen pulssi pumppu)

alipaine vuodot tarkistettu, jetvalve venttiilien paikoja vaihdettu, imusarjan vuodot tarkistettu....

kaasarit putsattu ja säädetty

joten vika ei kyl ole kaasareissa... pakko olla kannessa vika... tai ehkä mäntä paskana... kun ei oo viel saanu noit puristuksia mitattua....
 
Noniin nyt on sitte kansi otettu irti...  :seina

Jetvelve ventiilin tötsä sulanu ja täynnä kovaa sellaista saman tapaista töhnää kun akun navassa on kun se hapettuu...
sitä että mistä se on sinne tullut niin ei oo tietoa...
onkohan kansi halki vesitilaan juuri siitä jetvalven kolosta... joka tapauksessa tuosta tötsastä se on "hengittäny" imusarjaan ja seannu virtaukset näin siis uskoisin...

tulipa mieleen että mitenköhän kestää jos veis kannen alumiini hitsarille ja sanoo että umpeen koko reikä...

kuvia en saa kannesta ennen ens viikoo kun ei ole tässä väliaikais koneessa usb porttia...


O.T ;D
mitenköhän pajeron TD kone sopis ton g52sen tilalle.... ;D 2.5td cuulerilla vähän ruuvattuna ;D
olis siin ihmettelemistä kontorin ukolla...
 
noniin...
otin sitten migin käteen ja hitsasin jetvalve tötsät umpeen ja katkoin rälläkällä nostimet niiltä...

nyt kone käy kuin kultakello eikä töki vastaan...
ainut vika vain on että laiskasti ottaa rinkiä... eli säätöä
vielä kaipaa...

nokkaa siirsin varhaisemmalle yhen hampaan kun näytti siltä että ajotus olis ollu myöhässä yhen pykälän...
nyt se näyttää että olis pikkasen varhaisella...
johtuu varmaan siit että ketju on venynyt ja kantta laskettu 0,5mm viime koneistuksen yhteydessä....
ja siksi ei osu "kohdalle" jako 100%sesti...

mutta käynti on ainakin hieno... ;D ;D pysyy jo sytkä pystyssä ilman putsarin päällä ;D
 
piti vielä siirtää takas pykälän myöhäselle jakoa.
eli oli se oikeassa kohdassa alunperin...

nyt käynti on jo todella hieno ja osittain voimat palanneet...

kiihdyttäessä on vielä laiska mutta kun päästää kaasulta
niin tekee sellaen "ryntäyksen" ja sit alkaa laskemaan nopeus eli kaasuttimissa säätöä tiedossa...

oliskoha kellään vinkkiä miten ne saa säätöihin?
 
noh tuut tampereelle niin katotaan ne seokset kohdilleen tuolla widebandillä   ;)  8) Jos joku muukin tarvii peruspaineen tms säätöjä niin onnistuu  :peukku
 
tilasin Motonetilta sapporoon ton kahenkaasuttajan mallin eli sama kuin celesten tilausnumeron mukaan ja tuli sellainen ovaali metallirunkoinen, samanlainen kuin oli mulla tos paikoillaan ..asensin paikoilleen ja menoksi..oisivatko lähettäneet väärän?
 
saa motonetiltä oikean, tilasin sapporoon kahekaasarin mallin ja tuli samanlainen kuin edellinen metallirunkoinen
 
Takaisin
Ylös Bottom