Gala TD: tais mennä kansi

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Syksyinen tervehdys, Mitsu-veljet ja -sisaret!

Tais sitten mennä Galantista kansi. Kyseessähän on 1992-mallinen E34, 1,8 TD ilman väläriä, konetyyppi 4D65T.

Huomasin maanantaiaamuna (eka pakkasaamu) ensimmäisen kerran, että auto pöllyttää harmaata höyryä tosi paljon. Huomasin myös välillä, että ihan niin kuin glykoli haisisi. Ajattelin pöllytyksen olevan vain sitä, että kun oli ensimmäinen kuiva pakkasaamu, niin ihan normaalia palamisen sivutuotetta se vaan on. Myöhemmin päivällä huomasin pari kertaa myös, että auto lähti lämpimänä onnahdellen käyntiin. Eilen tiistaina oireet olivat samat. Lämpötila pysyi ihan vakaana, lämmintä tuli lämppäristä normaalisti, käyntiin lähti aina normaalisti. Mutta illalla, kun katsoin jäähdyttimeen, huomasin vettä vähentyneen. Lisäsin litran, jolloin jäähdyttimen ylätasokin tuli täyteen.

Laskin yhteen tekemäni havainnot ja tulos oli aika yksiselittinen, kansi halki tai kansipahvi sökö. Ja tänä aamuna huomasin vielä käynnistyksen yhteydessä, että ihan hyvin lähti ja heti ei alkanut pöllyttää, mutta parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen pihamaa alkoi peittyä harmaaseen höyryyn, joka haisi voimakkaasti imelälle. Höyryä tulee _tosi_ paljon, liikennevaloissakin oikein nolottaa, kun kymmenen metrin säteellä sivuille ja ylös on vaan harmaata pilveä.

Kaikki tähänastiset Mitsujen kansiongelmat, joita olen nähnyt, ovat oireilleet siten, että ensin kertyy painetta jäähdytysjärjestelmään, sitten lähtee vedet ja lämmöt alkaa vempata ylös-alas. Siihen nähden tämä on aika outo tapaus.  :eek:

En oikein jaksa uskoa siihen, että olisi niin hyvä tuuri, että pelkästään kansipahvi olisi pullahtanut. Epäilen enemmänkin kantta itseään.

Edellisestä dieselistäni jäi ripeä, tehokas ja toimintavarmaksi osoittautunut, piristetty samanlainen pata. Luulen, että enempiä tuumailematta nykäisen tuon koneen suoraan tämän E34:n keulalle. Samalla tulee sitten se välijäähdytinkin asennettua. Tosin tuossa edellisessä koneessa on sellainen historia, että noin 120.000 km sitten siitä katkesi ajossa tasapainoakselin hihna, joka meni jakohihnan väliin ja muutti jakoa muutaman hampaan verran. Sen tuloksena jokaisessa männässä on pieni pusu, mutta tosiaan sillä kannella, noilla männillä ja noilla venttiileillä on menty tuon jälkeen pitkälti toista sataa tuhatta kilometriä ilman ongelmia. Sitten hyllystä löytyy myös 550.000 km ajettu, ilmeisen väljä kone, jossa on perimätiedon mukaan tehdasuusi, 60 tkm ajettu täydellinen kansi.

Nyt käytännön vaihtoehdot ovat seuraavat:

1. Nykyinen kone auki. Jos kansi näyttää silmämääräisesti ehjältä, uusi pahvi kiinni, uusi jakohihna, kone kasaan ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin, että toimii. Jos kansi on silminnähden halki, voisi harkita tuon edellä mainitun kannen vaihtamista.

2. Edellisen auton kone suoraan nokalle ja kovaa ajoa. Kone on osoittautunut toimintavarmaksi, mutta vähän varjostaa sen kokema tälli hihnan hyppäämisen yhteydessä. Lisäksi koneeseen pitäisi vaihtaa kampparin stefa (vuotaa jonniin verran).

3. Edellisen auton koneeseen "varaosakoneen" kansi. Uusi tiiviste, uusi jakohihna ja samalla uusi kampparin stefa. Sitten kone E34:n nokalle ja menoksi.

Tällä hetkellä järkevimmältä tuntuu joko vaihtoehto 2 tai 3: edellisen auton kone nokalle joko sellaisenaan tai kannen ja kampparin stefan vaihdon jälkeen. Stefan vaihdon yhteydessä olisi vaihdettava myös jakohihna, ja jos kerran jakohihnan joutuu vaihtamaan, niin samalla houkuttelisi vaihtaa myös kansi, mikäli "varaosakoneen" perimätietoihin on uskomista. Tietysti nuo remontit tekee myös koneen ollessa autossa paikoillaan, eli ehkä kuitenkin tulee vaan vaihdettua kone ihan sellaisenaan. Jos kone osoittautuu edelleen toimivaksi, voi sitten myöhemmin ottaa erillisen remonttirupeaman ja vaihtaa siihen kannen, kannentiivisteen, jakohihnan ja kampparin stefan. Kun käytettävissä on eri tasoisia käytettyjä osia, joitten kunnon todentaminen ei ole aivan suoraviivaista,  ei ole yhtä selkeästi erottuvaa parasta vaihtoehtoa.

Tulipas taas ryöpytettyä... Tämä on tälläistä kirjallista itsekseen höpisemistä, foorumin kuormittamista omilla jaarituksilla. Mutta toivottavasti ajatuksista on hyötyä jollekulle muullekin samantapaisten juttujen kanssa askaroivalle!
 
siirry nyt Spezzi seuraavan korimalliin... ruttutukussa tampereella ois sulle sopiva yksilö, käys kurkkaamassa... ;)
http://www.autovahinkokeskus.fi/

Eki
 
Siellähän näytti olevan, sillä joskus haikailemallani isommalla, 2-litraisella koneella. Oli vaan tuo yksilö 100.000 km enemmän ajettu kuin omani... ;D

Höyryä tulee tosiaan pakoputkesta, tuntuu siltä, että koko ajan vaan enemmän. Jos jäähdytysnestettä todella joutuu palotilaan, sitä menee varmasti myös öljyn joukkoon - ja glykoli on tunnetusti myrkkyä laakereille. Tarttee ottaa operaatio koneenvaihto varmaan aikas pikaisesti, tuossa on kuitenkin hyvä alakerta.
 
sehän on vasta sisään ajettu=250tkm vähemmän ku mulla...  ;D

Eki

ps. pistä tietoo mitä koneesta löytyy/oliko kansi selvä...
 
Takaisin
Ylös Bottom