Gala TD: tais mennä kansi

Spezzi

Dieselvoimaa
Liittynyt
23 Huhtikuu 2003
Sijainti
Uusimaa
Hyvää aamupäivää, Mitsu-ystävät! :)

Aloitin aiheesta samalla otsikolla tuning- ja tekniikkaosaston alla, mutta jatketaan täällä. Olisi siis raportoitavaa Galant TD:n kansiongelmista.

Kertauksen vuoksi vielä perustiedot lyhyesti. Auto on siis 1992-mallinen Galant TD, ilman IC:tä, konetyyppi 4D65T, 1,8 litran perinteinen kammiodiesel, ajettu pyöreät 335 tkm. Reilu viikko sitten huomasin, että auto pöllyttää harmaata savua, joka tuoksuu imelälle - vesihöyryä. Lämpöongelmia, paineen kerääntymistä tms ei ollut, mutta vettä alkoi häviämään noin 1,5 l/100 km -tahtia.

Kansiongelmat ovat koneelle hyvin tyypillisiä, mutta yleensä kansi halkeaa kerrasta, jolloin oireetkin ovat voimakkaammat. Koska nyt oireet olivat näin lieviä, ajattelin lähteä liikkeelle kannen avaamisella ja tiivisteen vaihdolla - koska koko koneen vaihto kiinnostaisi muistakin syistä, en halunnut panostaa kannen koeponnistamiseen.

Eilen sitten ryhdyin töihin. Nostin kannen pois ja tutkin paikat silmämääräisesti. Ykköspytyn kohdalla yksi pultti kiertyi tosi vaivalloisesti. Pultti oli vahvasti ruosteessa. Saman sylinterin ulkolaidalla noin 70 asteen verran oli sekä lohkon tasopinnalla että kannessa voimakkaita syöpymisjälkiä. Syöpymä ei ollut välittömästi sylinterin pään kohdalla, vaan muutaman millin verran siitä ulospäin. Nelospytyn kohdalla oli myös pieniä vuotojälkiä ulospäin. Kansi vaikutti täysin ehjältä, halkeamia venttiilien välillä tai kammioiden kohdalla ei näkynyt.

Raaputtelin teräslastalla pahimmat tiivistejämät pois sekä lohkosta että kannesta. Sitten putsasin kulmahiomakoneella ja hienolla kuppiharjalla hyvin varovasti ajaen pinnat kirkkaiksi. Lopuksi hioin sekä lohkon että kannen P600-vesihiomapaperilla hiontatuen avulla. Hionnasta huolimatta ykköspytyn kohdalla tuntui selvästi vuodon aiheuttama syöpymä. En mitannut syöpymän syvyttä, mutta muutamia kymppejä se nyt ainakin oli.

Puhdistin kannenpultit teräsharjalla ja suihkutin kierteisiin ohuelti yleisöljyä, jonka pyyhin kankaalla pois niin, että kierteisiin jäi vain ohut öljykalvo.

Asensin uuden tiivisteen, nostin kannen paikoilleen ja kiersin kannenpultit yksi kerrallaan ensin noin 30 Nm:iin, sitten tasaisesti keskeltä myötäpäivään reunoille edeten 115 Nm:iin.

Koska työn lopputuloksesta ei ollut mitään varmuutta, en vaihtanut muita tiivisteitä tai edes moottoriöljyjä; asensin ainoastaan uuden jakohihnan.

Koelenkillä eilen illalla alkuperäiset oireet olivat jäljellä, mutta huomattavasti lievempinä. Kylmänä kone ei pöllyttänyt vesihöyryä, mutta muutaman minuutin lämmettyään höyryä alkoi tulla - ei paljoa, mutta kuitenkin. Koelenkin jälkeen auto seisoi hetken, ja sen jälkeen uudelleen käynnistettäessä lähti käyntiin kolmella sylinterillä - vettä valui edelleen sylinteriin.

Nyt olen kannentiivisteen vaihdon jälkeen ajanut noin 100 km. Tarkoitukseni on ajaa vielä 200 - 300 km ja sen jälkeen tehdä kannenpulttien jälkikiristys. Jos vuoto jatkuu vielä senkin jälkeen, vaihdan nokalle edellisestä dieselistä jääneen hyväkuntoisen, 050-ylikokoon poratun samanlaisen koneen. Siinä tulee sitten se välijäähdytinkin asennettua...
 
Lisää raportointia aiheesta.

Nyt ajettu kannentiivisteen vaihdon jälkeen noin 250 km, ja oireet ovat tallella. Harmaata höyryä ei taida pöllyttää ihan niin paljoa kuin ennen, mutta vettä menee, käyntiinlähtö lämpimänä on joskus onnahtelevaa ja uutena oireena myös painetta on alkanut selvästi kerääntyä jäähdytysjärjestelmään. Lisäksi pari kertaa ajoon lähdön jälkeen on muodostanut höyrylukon, ensin lämmöt alkavat nousta ja lämmityslaite ei puhalla lämmintä, kunnes yhtäkkiä lämmöt laskevat ja lämppäri lähtee henkiin. Myös moottoritieajon jälkeen hidastettaesssa alkaa lämmöt nousta ja lämmityslaitteen teho heikentyä.

Aika yksiselitteiseltä tämä alkaa jo tuntua. Kannentiiviste oli ilmeisesti vuotanut jo pitkään ennen oireiden ilmenemistä, ja vuoto oli syövyttänyt sekä kantta että lohkoa sen verran pahasti, että tiivisteen vaihto ei tilannetta enää pelastanut.

Aion ajaa vielä tämän päivän ja sitten illalla kokeilla jälkikiristystä. Jos se ei auta, en lähde enää tuon koneen kanssa tappelemaan, vaan vaihdan suosiolla vanhemman, mutta välijäähdyttimellisen koneen sinne keulille. Saapa samalla tuon kulku- ja kulutuspuolenkin parempaan tasapainoon... ;D

Kulutuksesta vielä: tämä E34 on sekalaisessa matka-ajossa (80% nopeaa moottoriteajoa, 20% taajama- ja kaupunkitieajoa) kuluttanut 7,4 litraa sadalla, kun E14 TDIC vei 6,4. Edellisen kevyempi koppa ei selitä kaikkea - välärillä on varmasti oma osuutensa asiaan. Ja dieseli maksaa nykyisin jo enemmän kuin bensa pari vuotta sitten! :eek:
 
Ja lisää raportointia.

Kannenpultit kiristetty torstai-iltana 21.10, jonka jälkeen oireet edelleenkin tallella. Tällä hetkellä vettä menee ehkä 1,5 l/100 km. Seuraava steppi on koneenvaihto, mutta toistaiseksi (aikataulupulan ja auton tarpeen muodostama yhtälö, heh) on mentävä vaan tällä eteenpäin - vesikannu takapaksissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom