Hyvää aamupäivää, Mitsu-ystävät!
Aloitin aiheesta samalla otsikolla tuning- ja tekniikkaosaston alla, mutta jatketaan täällä. Olisi siis raportoitavaa Galant TD:n kansiongelmista.
Kertauksen vuoksi vielä perustiedot lyhyesti. Auto on siis 1992-mallinen Galant TD, ilman IC:tä, konetyyppi 4D65T, 1,8 litran perinteinen kammiodiesel, ajettu pyöreät 335 tkm. Reilu viikko sitten huomasin, että auto pöllyttää harmaata savua, joka tuoksuu imelälle - vesihöyryä. Lämpöongelmia, paineen kerääntymistä tms ei ollut, mutta vettä alkoi häviämään noin 1,5 l/100 km -tahtia.
Kansiongelmat ovat koneelle hyvin tyypillisiä, mutta yleensä kansi halkeaa kerrasta, jolloin oireetkin ovat voimakkaammat. Koska nyt oireet olivat näin lieviä, ajattelin lähteä liikkeelle kannen avaamisella ja tiivisteen vaihdolla - koska koko koneen vaihto kiinnostaisi muistakin syistä, en halunnut panostaa kannen koeponnistamiseen.
Eilen sitten ryhdyin töihin. Nostin kannen pois ja tutkin paikat silmämääräisesti. Ykköspytyn kohdalla yksi pultti kiertyi tosi vaivalloisesti. Pultti oli vahvasti ruosteessa. Saman sylinterin ulkolaidalla noin 70 asteen verran oli sekä lohkon tasopinnalla että kannessa voimakkaita syöpymisjälkiä. Syöpymä ei ollut välittömästi sylinterin pään kohdalla, vaan muutaman millin verran siitä ulospäin. Nelospytyn kohdalla oli myös pieniä vuotojälkiä ulospäin. Kansi vaikutti täysin ehjältä, halkeamia venttiilien välillä tai kammioiden kohdalla ei näkynyt.
Raaputtelin teräslastalla pahimmat tiivistejämät pois sekä lohkosta että kannesta. Sitten putsasin kulmahiomakoneella ja hienolla kuppiharjalla hyvin varovasti ajaen pinnat kirkkaiksi. Lopuksi hioin sekä lohkon että kannen P600-vesihiomapaperilla hiontatuen avulla. Hionnasta huolimatta ykköspytyn kohdalla tuntui selvästi vuodon aiheuttama syöpymä. En mitannut syöpymän syvyttä, mutta muutamia kymppejä se nyt ainakin oli.
Puhdistin kannenpultit teräsharjalla ja suihkutin kierteisiin ohuelti yleisöljyä, jonka pyyhin kankaalla pois niin, että kierteisiin jäi vain ohut öljykalvo.
Asensin uuden tiivisteen, nostin kannen paikoilleen ja kiersin kannenpultit yksi kerrallaan ensin noin 30 Nm:iin, sitten tasaisesti keskeltä myötäpäivään reunoille edeten 115 Nm:iin.
Koska työn lopputuloksesta ei ollut mitään varmuutta, en vaihtanut muita tiivisteitä tai edes moottoriöljyjä; asensin ainoastaan uuden jakohihnan.
Koelenkillä eilen illalla alkuperäiset oireet olivat jäljellä, mutta huomattavasti lievempinä. Kylmänä kone ei pöllyttänyt vesihöyryä, mutta muutaman minuutin lämmettyään höyryä alkoi tulla - ei paljoa, mutta kuitenkin. Koelenkin jälkeen auto seisoi hetken, ja sen jälkeen uudelleen käynnistettäessä lähti käyntiin kolmella sylinterillä - vettä valui edelleen sylinteriin.
Nyt olen kannentiivisteen vaihdon jälkeen ajanut noin 100 km. Tarkoitukseni on ajaa vielä 200 - 300 km ja sen jälkeen tehdä kannenpulttien jälkikiristys. Jos vuoto jatkuu vielä senkin jälkeen, vaihdan nokalle edellisestä dieselistä jääneen hyväkuntoisen, 050-ylikokoon poratun samanlaisen koneen. Siinä tulee sitten se välijäähdytinkin asennettua...
Aloitin aiheesta samalla otsikolla tuning- ja tekniikkaosaston alla, mutta jatketaan täällä. Olisi siis raportoitavaa Galant TD:n kansiongelmista.
Kertauksen vuoksi vielä perustiedot lyhyesti. Auto on siis 1992-mallinen Galant TD, ilman IC:tä, konetyyppi 4D65T, 1,8 litran perinteinen kammiodiesel, ajettu pyöreät 335 tkm. Reilu viikko sitten huomasin, että auto pöllyttää harmaata savua, joka tuoksuu imelälle - vesihöyryä. Lämpöongelmia, paineen kerääntymistä tms ei ollut, mutta vettä alkoi häviämään noin 1,5 l/100 km -tahtia.
Kansiongelmat ovat koneelle hyvin tyypillisiä, mutta yleensä kansi halkeaa kerrasta, jolloin oireetkin ovat voimakkaammat. Koska nyt oireet olivat näin lieviä, ajattelin lähteä liikkeelle kannen avaamisella ja tiivisteen vaihdolla - koska koko koneen vaihto kiinnostaisi muistakin syistä, en halunnut panostaa kannen koeponnistamiseen.
Eilen sitten ryhdyin töihin. Nostin kannen pois ja tutkin paikat silmämääräisesti. Ykköspytyn kohdalla yksi pultti kiertyi tosi vaivalloisesti. Pultti oli vahvasti ruosteessa. Saman sylinterin ulkolaidalla noin 70 asteen verran oli sekä lohkon tasopinnalla että kannessa voimakkaita syöpymisjälkiä. Syöpymä ei ollut välittömästi sylinterin pään kohdalla, vaan muutaman millin verran siitä ulospäin. Nelospytyn kohdalla oli myös pieniä vuotojälkiä ulospäin. Kansi vaikutti täysin ehjältä, halkeamia venttiilien välillä tai kammioiden kohdalla ei näkynyt.
Raaputtelin teräslastalla pahimmat tiivistejämät pois sekä lohkosta että kannesta. Sitten putsasin kulmahiomakoneella ja hienolla kuppiharjalla hyvin varovasti ajaen pinnat kirkkaiksi. Lopuksi hioin sekä lohkon että kannen P600-vesihiomapaperilla hiontatuen avulla. Hionnasta huolimatta ykköspytyn kohdalla tuntui selvästi vuodon aiheuttama syöpymä. En mitannut syöpymän syvyttä, mutta muutamia kymppejä se nyt ainakin oli.
Puhdistin kannenpultit teräsharjalla ja suihkutin kierteisiin ohuelti yleisöljyä, jonka pyyhin kankaalla pois niin, että kierteisiin jäi vain ohut öljykalvo.
Asensin uuden tiivisteen, nostin kannen paikoilleen ja kiersin kannenpultit yksi kerrallaan ensin noin 30 Nm:iin, sitten tasaisesti keskeltä myötäpäivään reunoille edeten 115 Nm:iin.
Koska työn lopputuloksesta ei ollut mitään varmuutta, en vaihtanut muita tiivisteitä tai edes moottoriöljyjä; asensin ainoastaan uuden jakohihnan.
Koelenkillä eilen illalla alkuperäiset oireet olivat jäljellä, mutta huomattavasti lievempinä. Kylmänä kone ei pöllyttänyt vesihöyryä, mutta muutaman minuutin lämmettyään höyryä alkoi tulla - ei paljoa, mutta kuitenkin. Koelenkin jälkeen auto seisoi hetken, ja sen jälkeen uudelleen käynnistettäessä lähti käyntiin kolmella sylinterillä - vettä valui edelleen sylinteriin.
Nyt olen kannentiivisteen vaihdon jälkeen ajanut noin 100 km. Tarkoitukseni on ajaa vielä 200 - 300 km ja sen jälkeen tehdä kannenpulttien jälkikiristys. Jos vuoto jatkuu vielä senkin jälkeen, vaihdan nokalle edellisestä dieselistä jääneen hyväkuntoisen, 050-ylikokoon poratun samanlaisen koneen. Siinä tulee sitten se välijäähdytinkin asennettua...