Galant ∑ - 79 Dream Racer`

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#1
prjektipäiväkirjan keskustelu --> http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39957.0
Harvoin saan minkäänlaista projektipäiväkirjaa pystytettyä, vaikka päivittäin taistelen mitsujen parissa, mutta nyt iski inspiraatio rueta tekemään projetipäivis tälläsestä.
Varoitus: Ei ole entisöinti projekti!!

Auto on siis vanhempi takaveto mitsubishi galant sigma vuosimalli -79 1600 GL

Tästä olisi tarkoitus tulla sellainen omaa silmää mielyytävä tyylilajinsa auto muistuttaen JDM tyyliä ja hieman "rotta"-tyylliä ja raakasti race-tyyliä ja ennen kaikkea oldschool

auton edellinen omistaja on omistanut galantin vuodesta -81 asti. ja hänen vaimonsa muisti hyvin kun isäntä oli kymmeniä vuosia sitten lähtenyt täältä kaukaa pohjanmaalta hakemaan, helsingistä tätä autoa. ja tälläinen kuitenkin siihen aikaan oli melkoisen edistuksellinen ja tyylikäs auto. sittemmin tästä taakseppäin n. 15 vuotta sitten auto jäi seisomaan pellolle tarpeettomana.
Myöhemmin joku vuosi taakseppäin perheeseen tullut vävypoika kiinnostui autosta ja se oli tarkoitus entisöidä kun aikaa siihen löytyy, mutta niinkuin usein käy.
Tulee perheen lisää ja tarvitaan isompi talo ja sitä täytyisi remontoida ja töissä käydä ja muutenkin aikaa projekteille jää aika ahtaasti ja tässä tapauksessa oli välimatkaa n. 400 kilometriä. Ei siis ihme, että tämä vanha galantti jäi pellolle murjottamaan kunnes sen vaimoni(ex.vaimoni-päivitetty 2017) näki ohi ajaessaan seisovan vanhan talon pihassa ja kun sapui kotia ja hetken miettittyään kannattaako siitä minulle kertoa, kun se kuitenkin tarkoittaa rahan menoa ja aikaa ja vaivaa päätti hän kertoa puhelimella otettujen kuvien kera mitä oli bongannut.

No meni kuitenkin aikaa ennen kuni kerkesin autoa itse kattomaan saatiin omistaja selville ja tavoitettua ja sitten pitkän mietinnän jälkeen päättivät myydä sen minulle ja sitten sovittiin hinta ja paperit löytyivät.
Toukokuun lopussa galantti sitten muutti minun luokse kokkolasta - pietarsaaren ja, kun ei sattunut traileria siihen hätään löytymään niin otin akun ja kannullisen bensaa mukaan ja pienen taistelun jälkeen sain auton ajettua kotia :D


Tästä tämä tarina sitten alkaa! :)
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#2
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Tapaan aloittaa aina mootoritilan pesulla. en todella tiedä miksi, mutta niin se vain on tavannut alkaa :)
purin galantista keulan osat irti, että pääsisi pesemään kaiken kuran pois rintapellistäkin.









Hyi! :-X kakkanen ..olen aina vitsaillut noista G32 koneista, että sitten kun ne alkaa kyllästymään käymiseen ni ne alkaa lajitteleman öjyt vasempaan taknurkaaan ja nesteet vasempaan etunurkaan bensat oikeaan alanurkaan jne. että loppuen lopuks se konetila näyttyy aina tältä... ihme p***oja!.... se on oikeen hemi" moottori HAH! ;D ;D ;D


tulihan siitä ainakin puhtaampi.




palautetta ja kommentteja kaivataan tänne --> http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39957.0
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#4
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

galantti olisi tarkoitus katsastaa vielä tälle kesälle, kun olen kyllästynyt ajelemaan tuollaisilla -90´ galanteilla ja muilla perus mitsuilla. Viimeksi kun omistin oman näkösen käyttöauton niin se oli 80 mallin takaveto lancer joka oli sapporon 2000 GS-R (tuplakaasari koneella) ja vitos laatikolla alustaa oli hieman paranneltu oman mieleni mukaiseksi, mutta talous ahdingossa sekin auto joutui siirtymään minulta nim.merk -UITTO:lle.
ja tätä autoa onkin ollut monesti ikävä :nykii






Tällänen on mun inspiraatio kuva! nam. :p tässä on sitä jotakin! kunnon lattarauta datsuni! !TYYLIÄ! ;)


::)
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#5
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

tuon kokoinen rengas kun mitä tuohon datsuniin on laitettu niin vaati vain aika lailla tilan tekemistä pyöräkoteloihin. ja varsinkin jos aikomus on saada autosta vieläpä matala.

Kävin useissa vanne liikkeissä katselemassa vanteita, ja katsoin kaikkia niitä paksuja luetteloita eikä sieltä mun mielestä löytynyt mitenkään edes lähellekkään hienoa vannetta ja olen jo kyllästynyt niihin x-tralip ja replica vanteissiin kun ne on jo niin useaan takavetoiseen käytetty.
ja tämä jakohan 4x 114,3 alkaa olla jo vanha joten vanne valikoima kapenee kovasti. Tiesin kokoajan minkälaista vannetta etsin kun olen aina sellaisia himoinnut.

ja siinä ne on!!! mielestäni aivan täydelliset!

-spektit
*4x114,3
koko-17"
leveys takana 10"
leveys edessä 9"
ofset -13 ja -22
:p
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#7
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Jos joku kuitenkin miettii miksi tätä ei entisöity niin seuraavaksi tulee sille peruste. Vaikka olen nuori kaveri niin silti kyllä pidän alkuperäisistä vanhoista autoista. En olisi varmastikkaan alkanut ns. "raiskaamaan" tätä galant sigmaa ellen omsitaisi jo yhden aikalailla paremman ja hienomman ja kohtuu hyvin entisöidyn samanlaisen tässä muutama kuva siitä:






En valitettavasti tästäkään ole kerennyt tehdä minkäänlaista projektipäiväkirjaa, mutta lyhykäisyydessään autoon on vaihdettu kaikki osat uutta mitkä vain korin ulkopinnoilta löytyy, eli koristelistat ja puskurit, maski, umpiot ja takavalot jne.
eli tämän lasken jo museo galant sigmaksi, joten kahta en tarvitse mihinkään.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#8
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

No niin joo jatketaanpas taas sillä pääasialla eli tämän vhreän rakentamisella, eli tietenkin kun nuo vanteet mitkä haluan niin ovat kuitenkinkokoa 17", niin tarkoittaa jonkinasteisia suurennustöitä pyöräkoteloille, mutta kun haluan saada katsastettua tämän vielä tälle kesälle, eli tämä on sellanen aika pika projekti, joka ei silti pääty koskaan.
Tosi ongelmallista tästä tekee se kun on kokoajan mietittävä katsastusta ja sitä mitä muutoksia uskaltaa tehdä jo ennen konttorilla käyntiä ja en ookkaan monesti tehny tällästä projektia, joka katsastetaan ja kun ei oikeen ne muutoskatsastus/muutos todistusten täyttely kiinnosta ja tästä saa kuitenkin melko pienellä vaivalla katsastuskuntoisen tälläisenään, mutta en silti voinut vältää kiusausta jo pienelle muutostyölle ja aloitinkin sitten etupyöräkoteloista.

kuvassa lokasuojan sisäosa on jo pesty ja hiekkapuhallettu ruosteet pois.




ja siiten tuo peltinen sisälokasuoja irti niin saadaan jo nopeasti ähän lisää tilaa pyöräkoteloon.

sitte vaan uus suora kehys tilalle. :)

suunitelin sen sillä tavalla että jää n. 5-8mm irti lokasuojasta ja väliin saa sitten takaluukun tiivisteen, joka puristuu lokasuojaa asennetaessa, tehden reunan vesitiiviiksi.

tämän verran päivitystä tähän väliin. jatketaan muutaman tunnin kuluttua! ;)
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#9
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

jatketaas taas sitten! seuraavaks hiekkapuhalsin uuden pellin ja saumat molemmin puolin, että pysyy maali paremmin sitten pohjamaali pintaa epox "(happomaali)"



ja sitten vaan miranoolia pintaan ja , kun en viitsi laittaa ihan valkoiseksi, kun hyppäisi aikalailla silmille tuolta ja musta ei ollut edes vaihtoehto niin laitoin 2/3 litraa mustaa ja 1/3 litraa valkosta yhteen ja vuolaa. Sen kun siihen penssselöi 3:meen kertaan ja välihioo kerroksien välissä niin pysyy ja kestää!
seuraava vaihe oli sitten rueta kaivamaan tuo itse pyöräkotelo puhtaaksi massoista ja hiekkapuhaltaa tietysti ruosteet pois vahvike hitsata kaikki saumat ja vielä kerran puhaltaa ne sitten.
Taas epoxia pintaa ja samat operaatiot uudestaan ja tässä taas kuvia lopputuloksesta. tolppa ja tukivarret käytettiin irti tietsti työn ajaksi että pääsi laittaamaan kaikki paikat hyvin.



ja nyt näyttäis siltä, että tilaa tuolle alkuperäiselle pyörälle ainakin tuntuu olevan ihan sopivasti :D

Sitten oli tietysti siirryttävä toiselle puolelle ja tehtävä sama homma toistona se onkin aina kova haaste itselle, kun olis jaksettava tehdä parin päivän homma samallalailla toiseen kertaan, mutta tästä se taas lähtee! ;) tärätttiä vaan ja tiskiharjalla pesemään.. ;D
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#11
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Seuraavana työvaiheena on etuakselisto kokonaisuudessaan, koska kun auto on päässyt ensimmäiseen etaappiinsa, eli katsastuksesta läpi niin paikalle tulee joku G6-sarjan moottori ja tietysti alustan perus jutut olisi oltava kunnossa vaikka ei ajattelisikaan mitään isompaa moottoria. eli iskarit pitää uusia ja jouset uusia ja puslat uusia.
Ja kyllähän tuohon saa vaihdettua periaatteessa moottorin G6 lohkolle, mutta silloin kuljettajan puoleinen moottorin korvake jää kampeamaan laatikkoa kieroon sillä G1 ja G3 koneiden kiinnike on taaenpana ja saahan sen korjattua sillälailla, että suurentaa moottorinkorvan pultin reikiä, mutta toinen inhottavuus on näissä vanhemiissa mm. sapporossa ja tässä galant sigmassa nuo alatukivarren kiinnikeet, kun ne on sellaisella pultilla jonka päässä on laippa joka on kiinnitetty kahdella 8mm pultilla alatukivarren päässä moottoripalkkiin ja pulttikokonaisuuden toinenpää on niinkuin vuotta paria uudemissakin vain mutteri ja erona on vielä se että pultin paksuus alatukivarressa on humattavasti isompi ja alatukivarsien vaihto ei käy päikseen uudemmista malleista. ja se on ongelma sen takia, koska turbo galantissa eli A16* korisessa on kaikki etuakseliston osat vahvempaa ja alatukivarret 3cm piteemmät per puoli kun mitä A17*-lancereissa tai A161-galanteissa tai A12* sapporo/galant sigmoissa.
ja ensimmäinen hyvä muutos tämmöisen alustan rakentelussa on vaihtaa turbomallin ta A162-3 galantin alatukivarret, että saadaan camper kulma oikeinpäin eikä näin niinkuin ne vakiona on eli auto näyttää kanootilta.
On päivän selvää, että kun minulla on osia... (no varmasti riittävästi) ;D Vaihdan turbogalantin moottorin palkin jo tässä vaiheessa ennen katsastusta paikalle, koska tämän auton omat alatukivarren puslat olivat aivan loppu samoten alapallo nivelet ja raidetangon päät ja ohjaus simpukan varsi ja apusimpukka.
Minulla on jäänyt rakentamastani kilpa-lancerista, jonka varmaan jotkut muistavat(keltanen) ylimääräiseksi valmiit etujarrupakettit jossa on 3.0 sigman uudet jarrusatulat ja levyt. Toisesta lancerista, joka oli hetken liikenteessä jäi uudet alatukivarret, joissa tietysti uudet alapallonivelet kiinni ja siitä lancerista jäi myös koko etutolpat, joihin tuli laitettua 2000turbo-lancerin uudet jouset ja bilsteinin iskarit. Tästä sai kasattua sopivasti koko keulapäänripustukset uusiksi ja sitten lähdin purkamaan loput tarvittavat osat muutaman kymmenen kilometrin päähän appiukkoni navettaan, jossa säilössä aikalailla mitsun tavaraa.. eli sieltä hain yhden turbo galantin koko etuakseliston kaikkineen ja myös ohjaus simpukan,raidetangot ym.
Tässä vaiheessa niistä osista tuli käyttöön etupalkki, joka sopii bolt-on vaihtaa paikalle ja tehostettu ohjaus simpukka, joka sopii rattiakselin lyhennyksellä paikalle ja raidetangot, jotka joutuu pyörittämään niin lyhyeksi kuin mahdollista että eivät pyörät auraa kun tulevat tässä vaiheessa niille lyhyemmille alatukivarsille, koska inssi kyllä varmasti huomaisi camper kulman nostaessaan auton ylös.











Se mikä varmaan kuvissa näkyykin lokasuojan sisälle jäävälle pelti pinnalle on asennettu bituumi mattoa ääni eristeeksi, koska haluan autosta mahdollisimman hijaisen sisämelultaan ja edes tuonne lokasuoja sisälle jäävän pellin eristäminen ei jää tähän vaan jatkuu ettaappi ykkösen jälkeen. :) ja kuvassa sisälokasuojan reunassa on semmonen takaluukun tiiviste laitettuna tiivistämään lokausuojan reunaa..´

 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#12
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Kun ei kerta edellisestä toimenpiteestä löytynyt mitään kommentoitavaa niin täytyy vain koittaa jatkaa eli nostaa leuka ylös ja lähteä kohti uusia pettymyksiä ;D ;D

olen aina ihaillut tälläisiä lokasuojan levikkeitä, vaikka viimeksi kun vastaavanlaiset laitoin niin kittasin ne siististi ja huomaamattomasti lokasuojiin, mutta ei se näyttänyt yhtään niin hyvältä kun tälläiset...


ja selvähän se on, että tälläiset oli saatava! :D ja ruettava sitten heti asennus hommiin.

Tässä jäi sopivasti jollekin lokasuojan reunan korjaus palat!




 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#14
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Kun galanttin kanssa ollaan päästy etaapin 1 yli, eli saatu siihen inssiltä leima ja kilvet niin tietysti auto tulee heti "jokapäiväiseen ajoon" ja sitten kun aikaa riittää niin tehdä muutoksia ja yritetään saada kaikki tehtyä kuitenkin niin, että gallu pysyisi kilpien välissä tulevaisuudessakin.
ja tietysti heti kun mahdollista niin tekniikka nostetaan pois ja tilalle tulee jotain muuta. Aikasemmin oli ajatuksena laittaa G54 kone johon sitten vaan yksinkertaisesti niin paljon ahtoja, että mikään vaihde ei ole liian iso!" Se ajatus olis ollut ihan mahdollinen kun semmosia moottoreitakin mulla pari olis tallessa, mutta niistä koneista tehdään ajankanssa 78- sapporoon rahalla voimakone.

ja kun haluan pystyä ajamaan galantilla kuitenkin tavallaan jatkuvasti niin usiin kikkailuhin ei nyt lähdetä vaan tehdään perinteisestä G6* moottorista ja kun sen päätin niin lähdin hakemaan Vaasasta yhdestä GTI galantista koneen pois..olis siellä ollut koko GTi galanttikin, mutta en ottanut muuta kun pikku kärryn perään niin lopput siitä vietiin romuttamolle ja kone tuli sitten kärryllä koti pihalle ;D ...säästy bensaa kun ei ollut iso traileri perässä jarrutamassa 80km. ;D ;D eihän sillä olis kukaan mitään tehny kun se oli pelkkä etuveto...ei kardaania..ei mitään!

Kun mä ajattelin sen vaan sillain, että tarvin 16v GTI galantin koneen ja siitä koneesta vaan kannen niin en kyllä lähde hakemaan koko autoa, vaikka olihan se ihan hieno eikä ollu paljon yli 200tkm ajettukkaan! ja omistaja kehu, että oli laittanu parilla tonnilla uusia alustan osia ja fiksannu sitä.
kun vein sen romuks niin hetken se romu mies sitä katseli ja kelpuutti sen sitten kyllä paalattavaks ..mutisi jotain, että "..nyky nuoret ei säästele". ... juuu ja seuraavalle sukupolvelle ei jää mitään mitä säästellä ;D ;D No jos se olis ollu edes neliveto galanntti niin sittenhän sillä olis tehnykki jotain, kun olis tarvinnu kun ottaa edestä vetoakselit irti niin se olis ollu hetkessä takaveto ;D ;D

tässä siis se mitä tuli kotia saakka
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#16
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Sitten jatketaan taas päivitystä. ei tuo kuva missä vanne on ilman rengasta ja auto ilmassa anna vielä mitään käsitystä siitä miltä auto näyttää. mutta kun kelit olivat hyvät kun toisenpuolen lokasuojaa rupesin hitsaamaan niin peruutin auton ulos hallista ja etuvanteet saivat jo renkaat päällensä niin rupesi auto jo vähän paremmin kertomaan ulkonäöstänsä. :)





Näissä kuvissa näkyvä cooleri on ihan vain sattunut jäämään kuvaan, kun keula oli purettu niin tein samalla kiinnikkeet coolerillie jos sitä joskus tarvis, mutta tässä jo vähän näkee miltä auto alkaa näytämään.

 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#17
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Seuraavaks homma jatku katsastus kuntoon laittamisella eli pohjan puhalsin paine ilmalla, että sai kaikki isommat rapa kökkäleet pois ja sen jälkeen pari purkkia tektyyliä ja l jäte öljyä ja l tärpättiä kaikki aineet yhteen sekoittaen ja sitten vedenkeitimeen ja kuumana tulee hyvällä sumulla ja homma etenee vauhdikkaasti, kun sen sai hyvin massattua niin eihän siinä ollut enään isompia hommia katsastusta varten. tässä tälläsen listan verran, kun tarkastaa niin on jo selvinnyt jo lähes kaikista tarkasatetavista asioista

pyyhkijän sulat
pissapojan täyttö
äänimerkin testaus
valojen suuntaus - ajaa n. 1metrin päähän seinästä pitäisi olla samalla korkedella
kaikkien valojen testaus
turvavöiden tarkistus
pakoputken tatkistus (reikien varalta)
jarruletkujen /jarruputkien tarkistus
jousien tarkistus( ei saa olla poikki)
iskareiden testaus - huomaa jos jää pomppimaan, kun kädellä painaa joka nurkasta.
bensa/ öljy/ neste vuotojen tarkistus
niveleiden testaus
jarrujen testaus -yleensä vain takapää riittää (käsijarru)
jarrulevyjen urat/paksuus
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#18
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Jatketaas taas päivitystä, kun flunssa iski ja galanttia ei sen takia sitten saa jatkettua, mutta galanttihan lähti kohti katsastuskonttoria. ja täytyy sanoa, että ei helpolla päästäny katsastuksesta. täällä pietarsaaressa on kolme katsastus asemaa, joista olen tavannut käydä ns. pienellä sivukonttorilla jossa kaikki ovatkin hyvin tuttuja kun hyvin usein siellä tulee käytyä. kun oli kesäloma aika niin ei ollut suosikki konttorini auki.
Toinen konttoreista on aika uusi ja siellä on lähes kaikki katsatajat hyvin virkainotisia ja huumorin tajuttomia...sinne ei siis tullut ekana mieleen mennä. Kolmas konttori on ensimmäisen konttorin pääasema ja isoin alueella oleva katsastus asema... no lähdin galantin kanssa sinne sitten ja kamala reissuhan siitä tuli ensinäki gallu oli aivan hirveä ajaa.
Syy oli se, että kun asennettiin turbo galantin moottorinpalkki, raidetangot, apusimpukka ja ohjaustehostettu simpukka, mutta alatukivarret olivat -80 mallin lancerin, eli käytännössä saman pituiset kuin alkuperäset galant sigman. Turbo galantin alatukivarret ovat 30mm per puoli pitemmät ja tietenkin raidetangot olivat sitä myöten liian pitkät, kun ne asennettiin paikalleen ja säätövaraahan ei ollut tarpeeksi, että olisi voinut vain kiristää ne niin kiinni kuin mahdollista, joten jouduin halkaiseman jokaisen raidetangon säätömutterin halki, että säätövara riittäisi ja saisi pyörät edes näyttämään siltä, että ne ovat suorassa sitten katsastuksessa.

Ite katsastus tapahtumaan. Olin varannut ajan jo edeltävänä perjantaina katsastukseen, että saan sitten ajaa galantin kontorille ja tietysti koko matkan ajoin vähän käsijarru päällä, että kengät ottaisivat mahdollisimman hyvin, jarrutestissä... ja lisäksi poljin koko matkan jalka jarrua, että takapään männät liikuisivat ja tuntuikin siltä että liikkuvat, koska siitähän ei tarvinnut pitää huolta etteikö etujarrut purisi :D
ja voi kauhistus kun sieltä nurkan takaa sitten odottelun jälkeen ilmestyi katsastamaan päässyt "dressman" nuorehko kaveri, joka ensimmäisenä hommana kysyi "mikä auto tuo on?" ja seuraavana kysymyksenä tuli sitten... "missäs pakokaasu testi on??" :seina (..voi kauhistus kun on pitkä katsastus luvassa...)
No vastasin tietenkin, että .. se on mitsun galant sigma ... ja sitten, että se on niin vanha auto että ei tarvi olla pakokaasulappua..
jarrupenkkiin päästiin niin etujarrut otti sen verran että galantin keula nousi välittömästi rullilta ylös ja jätti lukemiksi yli 4 :D ja siiten tuli takapää rullille ja sieltä narahti sitten.. nimittäin oikea takajarru ei jalkajarrulta pitänyt juuri nimeksikään ja sille oli jotain tiestysti tehtävä, mutta katsastus tienkin jatkui loppuun asti. En kyllä ole koskaan nähnyt mitään noin mahdotonta nimittäin istuessaan kuskinpaikalla hän ekana testasi toimiiko turvavyö ja sitten koitti uudestaan toimiiko turvavyö ja sitten koitti uudestaan... ja sitten siirtyi vänkärin puolelle ja sama juttu. sitten taas takaisin kuskinpaikalle ja jatkoi ihmettelyä sillä, että testasi toimiiko puhaltimen asennot ja kaiken huippuna testasi lämmön säätö vivut ja RADION. No kun itse yritin sitä huvikseni ränklätä päälle niin en saanut, mutta kun katsastaja koitti ninn sai sen kyllä toimimaan ;D ;D sitten siirryttiin nosturi hallin puolelle ja ekana se pukkas pakokaasuimurin letkun kiinni...no kun se kai vähän savutti ;D. ja sitten se alkoi lamppujen asentoa tarkistamaan ja tiesinkin, että ne näyttää minne sattuu, mutta olin varautunut siihen ja otin ristipää ruuvarin mukaan autoon ja säädin ne siinä sitten samalla. sitten auto nostettiin ylös ja alkoi hirveä syynäminen ja uskomattoman ttarkka pohjan kaivaminen, jopa maalatut etupyöräkotelot saivat osakseen lommoja ja syviä naarmuja.. j yksi reikä sieltä penkin taka kiinnikeestä sitten löytyi ja sitten olikin mennyt jo pian tunti kun hänen täytyi lähteä syömään no ajoin auton takasin hallille siinä välissä ja otin äkkiä taka jarrurummun pois ja sitten näin, että takajarru sylinteri oli aivan ruosteinen ja vuoti nesteet ulos. Laitoin ilmaus nipasta sen täyteen vaseliiniä ja vedin hioma laikalla jarrurummun syviä naarmuja täyteen ja paikkasin pohjasta löytyneen reijän metalli pakkelilla ja vedin sikaflexin päälle ja lähdin takasin konttorille, että kerkeän ennen kuin katsastaja tulee syömästä ja niin mentiin uudestaan jarruttamaan ja sehän toimi aivan täydellisesti ja kun auto nostettinn ylös ja pakkelikin oli kerennyt kuivumaan ennenkuin se sorkkarauta lähti taas kopputtelemaa. ja sitten auto olikin käytännössä läpäissyt katsastuksen ja jäin odottelemaan kilpiä ja rekisteriotetta.


sitten heti jatkettiin hommia ei suinkaan kilpien kiinnityksellä vaan penkkejen poistolla, että eivät ole edessä kun muutokset alkavat! ;)
ja ei ne sinne kyllä takas pääse edes hetkeksikään .. ;D

 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#20
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

jaahas jatketaan taas! Alkuperänen 1.6 kone tietenkin otettiin pois seuraavana päivänä katsastuksen jälkeen ja jotain oli saatava tilalle ja rahaa ei kauheasti irtoa unelmien moottorin rakentamiseen ja kiirekkin olisi, kun kesä kuitenkin alkais olemaan jo loppumassa.
Jotkut varmaan muistavat vuosia sitten rakentamani -80 takaveto lancerin, joka oli tehty 2.4 litraselle sapporon koneelle 4G64:selle.
KAs tässä:



ja kun myin auton jaskalle niin sopimukseen ei kuulunut kyseinen kone, joten se jäi lojumaan talliin ja odottamaan uutta koria, jota pääsisi repimään ja se li nyt aivan kohdallaan, etä päästään jo vähän riehumaan galantilla.

Koneelle on tehty täydellinen koneistyö ja virityksiin kuuluu TÄLLÄ hetkellä 2x 50mm weberin tuplakaasarit ja virtaus penkissä tehty peltipakosarja, rintakarilla teetetty nokkaakseli ja itse koneistetut patti männät ja tietysti vauhtipyörä on laihdutettu ja sellaiset perus helpot tehty. :)
ja kytkin on turbo calibran massa kytkin, vaihdelatikko vain parhaassa kunnossa ollut perus takaveto galantin 5 vaihteinen.


semmonen paketti sinne sitten näin alkuun!!

 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#21
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

eikä tämäkään moottori, vaikka on aikasemmin ollut jo paikalla takaveto lancerissa nin silti ihan noin vain saau käyttö valmiiksi, kun mitsun takavetosien vaihdelaatikoita on kuiten erilaisia lyhyesti asiaa avaten niin vanhemmissa galant sigma, celeste ja sapporo malleissa käytetyt vaihdellatiko olivat n. 15cm "lyhyempiä" tai ainakin vaihdekepin paikka on kysesissä malleissa edempänä ja kun semmosta laatikkoa minulla ei enään ollut ylimääräisenä niin laitoin uudemman mallin vaihdelaatikon, joka aiheutti muutos töitä vaihdelaatikon tunnelille niimpä leikkasin yhden takaveto lancerin vaihdelaatikon tunnelin päältä palan pois ja samoten tästä galantista sillai limittäin että vaihdekepin paikka siirtyy taaemmaksi ja samalla nousee hieman korkeammalle. ja kun olis aumannut se kokosaumalla ympäri asti niin vedin vain penselöitävän sikafleksin sauman päälle estemään kosteuden siirtymisiä.. :)


http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/229716_2170288529282_1008798971_32530977_1947987_n.jpg[img]

ja tosiaan eihän tuo todellakaan mitään kaunistä jälkeä ole, mutta tiedän, että tuo vaihdelatikon tunneli menee kuitenkin lähiaikoina kokonaan uusiksi, kun eihän mitsun vaidelaatikot mitään vahvoja ole ja vielä vähemmän nämä vaparin laatikot, niin tilalle tulee pian jo kunnon laatikko.

ja seuraava homma oli sitten tehdä tilaa peltipakosarjalle, joka kurvaa auton alle niiin, että on otettava rintapellin alareunasta reipas pala pois, että väliin mahtuu viel lambdakin. tät mää nimitän pakokauhu tunnelin teoksi. ;D ja mielestäni tämän homman tekeminen on jatkoakin ajatellen välttämätöntä, kun eihän down pipe putkea kannatta turhan lähteä taittelmaan moneen mutkaan että saa sen auton alle ja koko pakosarjan teko helpotuu. ja ennen kaikkea tehoa sa paremmin. :)
[img]http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284863_2170290889341_1008798971_32530990_3070312_n.jpg



 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#22
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

joo, tuli ongelmia tuon jarrutehostimen kans, kun otti kiinni viimeseen kaasarin kurkkuun ja sinäkin vain tuohon imusuppilon kiinnitys ruuviin. viimekis kun oli sama homma takaveto lancerissa niin siitä pääsi kun heitti koko jarrutehostin hässäkkä pässäkän toiselle puolelle, mutta kun tässä galant sigman korissa se ei onnistu kun juuri sihen kohtaan on pitänyt stanssata runko numero.. :seina, ja seuraavaksi mieleen tuli laittaa jarrupääsylinteri ohjaamon puolelle, mutta kun ei oikein kiinostaisi tässä vaiheessa laajentaa projektia ihan niin levälleen kun kuitenkin olisi tarkoitus saada pian ajoon. sitten yhtenä iltana sen muistin, että evo 3 jarru tehostin on matalampi, mutta ei silti suurempi halkasijaltaan ja akselinkin on lyhyempi ja siihen tietysti kiinni joko evon oma sylinteri, mutta se ei ole hyvä siitä, että säiliö on kiinni pääsylinterissä , kun tässä tapauksessa ottaisi iskarin koteloon, mutta GTI- galantissa on muuten sama sylinteri , mutta vain säiliö on parinkymmenen sentin päässä letkuissa, joten seuraavana päivänä etsimään evon jarrutehostin ja gti- galantin jarru pääsylinteri kummatkin löytyivät omista osakasoista ja onneksi tehostin oli uusi. ja muutenkin kun sylinteri on pienempi ulkomitoiltaan kuin tuo alkuperäinen ja silti tehokkaampi niin lisääntyisi jarrutehokin varmasti.







ja niin päästiin jatkamaan kasaamista tässä vielä kuvaa salamanvalolla terävöitettynä. :D


jatkuu..

 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
#23
Vs: Galant ∑ - 79 Dream Racer`

Kasaaminen jatkui ja ei sitä kyllä usko kuinka paljon kuitenkin on muutettavaa ja työtä vaikka tämä moottori on aikasemmin ollutkin paikalla takaveto lanceriisa. Nyt kuiteenkin kun tämä moottori tulee taas asennettua hetkeksi niin tulee tehtyä samalla parannuksia ja muutoksia ajatellen tulevaisuuden moottoria silmällä pitäen. Kun aikoinaan istutin tuon koneen lanceriin niin ikää oli 16v-, ei silloin tullut otettua ihan jokaista juttua niin vakavasti huomioon ja muistan kun bensa linja oli lancerin alkuperäinen ja sekin sieltä täältä lytyssä ja ei alkujansa 6mm isompi. Niin tuli nyt sitten väänneltyä pohjaan 2x10mm bensalinjat. eihän niistä tarvi käyttää vielä kuin yhtä, mutta tulevaisuudesa varmasti kummatkin käyvät jo ahtaiksi. kun alkuperäinen kardaani kerran vielä passsasi paikalle niin vaihdoin vain tehdas uuden samanlaisen ehkä se sen ajan kestää kun on tarvis.




Tässä muutama linkki hyviin ja mielenkiintpsiin projektiehin, joita olen jo pitkään seuraillut.
http://www.mazdago.net/index.php?PHPSESSID=8fb5f8531ce16ada78aa447c22d20469&topic=15994.0 veljeni projekti.
http://www.mazdago.net/index.php?PHPSESSID=8fb5f8531ce16ada78aa447c22d20469&topic=4562.0
http://forum.vastaheitto.com/index.php?PHPSESSID=2aeg336fsl57snjco1p42uavl6&topic=7279.0
 
Ylös Bottom