Galant 1.8SOHC -93 tyhjäkäyntiongelma

A

arttu

Guest
Moottorimalli  4G93, 1,8 litrainen ruiskukone, vuosimallia 93.

Vastaavasta viasta on ollut muille konemalleille (eclipsessä oleva 4G63 vm?) tällä listalla juttua, mutta ei tälle, joten ajattelin varmistaa, ennen kuin teen lisää tuhoja aikaiseksi :)

Kone siis sammuilee/temppuilee lämpimänä tyhjäkäynnillä. Kylmänä tyhjäkäynti on ok.

Esiintyy esim pysähtyessä liikennevaloihin. Kone tiputtaa kierrokset alle 500 ja joko sammuu tai (yskähtää ja) nostaa ne takaisin 1000 laskeakseen taas 500... Joskus kone jää käymään noin 500 kierrosta nätisti, joskus hieman alle 500, jolloin öljynpaineen merkkivalo alkaa palaa :-(
Aiemmin tyhjäkäynti ollut luokkaa noin 800 kierrosta.

Samantyylinen vika oli pari vuotta sitten muutaman viikon ja korjaantui itsestään. Ei kuitenkaan sammuillut, eikä vilautellut öljynpaineen merkkivaloa-oli vain tavallista hieman pienempi tyhjäkäynti. Nyt vika on ollut viikon verran ja selvästi pahempi kuin pari vuotta sitten.

Asiaan saattoi vaikuttaa, että vaimoni oli unohtanut oven yöksi raolleen jolloin sisävalo tyhjensi akun ja oli seuraavana päivänä käynnistänyt sen naapurin kanssa kaapeleilla. Naapuri on autoalan ihmisiä, joten en usko, että sinällään ovat mitään tehneet väärin. Mutta olisiko  akun tyhjeneminen / kaapelikäynnistys kuitenkin voinut rikkoa jotain? Mielestäni vika vain ilmestyi tällä kertaa sen jälkeen?

Voisiko vika olla siinä tyhjäkäyntimoottorissa? Onko joku räplännyt sitä tässä konemallissa? Mitä muita vaihtoehtoja? Mistä ja milläköhän hinnalla tarvittaessa saisi uuden tyhjäkäyntimoottorin?

Kiitokset jo etukäteen vinkeistä!
 
tyhjäkäyntimoottorin kunnon voit testata sillai että anna käydä tyhjäkäyntiä ja sit lyöt valot, tuulettimet, takalasinlämppärin päälle ytht aikaa niin tyhjäkäyntimosan pitäis tasata tyhjäkäynnin.

Onko ilmanmäärämittarin piuha kunnolla kiinni ?
 
Pieniä tarkistuksia alkuperäiseen selostukseen tämänaamuisen koeajon jäljiltä:

Lämpimällä koneella, tyhjäkäynnillä, kierrokset normaalin 8-900, valot parkeilla. Kun kytken valot, tuulettimen, takalasinlämmittimen yms, kierrokset tippuvat hetkeksi tonne 700 nurkille, mutta nousevat taas. Em. sähkövehkeet pois päältä --> kierrokset nousevat hetkeksi 1000 päälle, mutta tasaantuvat taas. Joten normaalilta vaikuttaa.


Nyt jos tyhjäkäynniltä, vaihde vapaalla nostatan kierroksia, sitten vapautan kaasupolkimen, kierrokset tippuvat takaisin normaaliksi. Eli kaikki ok.

Samoin jos vedän käsijarrun päälle ja 1 pykälään ja nostatan kytkintä tiputtaen siten kierroksen 5-600 paikkeille, sitten painan kytkimen pohjaan, niin kierrokset nousee normaaliksi. Toimii siis normaalisti.

MUTTA jos kopioin tyypillistä valoihin pysähtymistä eli vedän käsijarrun päälle ja 1 pykälään ja nostatan kytkintä nostaen samalla kierroksia (2-3000 paikkeille), sitten painan kytkimen pohjaan, niin kierrokset tippuvat alle normaalin (800) aina tuonne 5-600 nurkille. Tästä kone
a) sammahtaa (harvemmin, mutta silloin tällöin)
b) meinaa sammahtaa, nostaa kierrokset noin 1000, laskee taas ja joko jatkaa tätä temppuilua tai siirtyy kohtaan a tai c
c) kiertää hetken aikaa (noin 10 sekuntia) suht nätisti 5-600  rpm ja sitten havahtuu huomaamaan kierrosten vähyyden ja nostaa ne takaisin normaaliin noin 800:n ja toimii sen jälkeen normaalisti

Kun kone käy 5-600 kierrosta ja vaihde on vapaalla, kierrosten manuaalinen nostaminen ei auta tilannetta, vaan kierrokset tippuvat takaisin liian alas. Koneen täytyy siis itse hoksata missä mennään ja korjata tyhjäkäynti oikealle tolalleen.

Kertauksena vika siis tulee esille vedättäessä konetta: pysähtyessä valoihin tai esim jos kiihdytän millä tahansa vaihteella ja painan kytkimen pohjaan ja annan koneen tiputtaa kierrokset, niin ne joko tippuvat liian alas aiheuttaen koneen sammumisen, kierrosten pumppaamisen 500 ja 1000 välillä tai sitten sen että kone itse korjaa tilanteen käytyään pienillä kierroksilla noin 10 sekunnin ajan. Kylmällä koneella en tiedä miten käyttäytyisi em. tilanteissa?

Kiitokset kaikista tähänastisista vinkeistä, mutta niin vähän olen autojen korjaamisen kanssa ollut tekemisissä, että tarvitsen konkreettisia kuvauksia korjausehdotusten suorittamisesta:
En esim tiedä mistä ilmanmäärämittarin piuha löytyy tai miten tarkistaa alipaine letkut ilmavuotojen varalta?
 
Kannattaa ainakin joutokäynnin perussäätö teettää esim. Mitsun huollossa.
Pääkaupunkiseudulla paras paikka lie Helkama-Auton korjaamo Espoossa, Lautamiehentie 3.
 
Ja vielä yksi tarkennus.

Mitä lämpimämmäksi kone käy, sen huonommaksi tilanne muuttuu: kierrokset tippuvat niin alas että kone joko sammuu (usein) tai melkein sammuessaan jää pumppaamaan kierroksia 500 ja tuhannen välille. Kierrokset saattavat tasaantua sinne noin 500 paikkeille, jolloin öljynpaineen merkkivalo palaa koko ajan. Jos koneen antaa siten käydä sen noin 10 sekuntia kierrokset palaavat normaaliin 800:n.

Toisaalta pitäisikö olla huolissaan tuollaisista usein toistuvista 10 sekunnin pätkistä, jolloin öljynpaineen merkkivalo palaa?
 
muuhun en vielä osaa sanoa,mutta öljyn merkkivalon palaminen ei haittaa. ;D

tulis semmonen mieleen et tyhjäkäynti moottorin vois pestä jollain liottimella ja jos se ei auta niin sit ruiskun poksi irti ja eskulle huoltoon.
en oikein osaa neuvoa et missä osat ovat,eli jos joku malliin perehtynyt viitsisi neuvoa osien sijainnista niin se olisi upeetaa mahtavaa.... ;D :peukku
 
kannattais tsekata toi auton huohotus systeemi tukkeutuimia jne. vaikuttaa meinaa aika paljon joku pienenkin letkun tukkeuma! kannattaa tarkistaa moottori perusteellisesti ennen kuin lähtee säätelemään mitään meinaa harvemmin se vika sieltä poistuu sillä tavalla!

Hyvä esimerkki oli tossa vähän aikaa sitten työn alla audi 80 jossa oli kuristin tukkeutunu ja vähän muutakin... ja sitä oli oltu vuosien aikana vain säädelty kävihän se mut kone keinu helv.! ja kierrokset oli 400... mut joo tarkista kaikki letkut! esi imu ilman lämmityksessäkin voi olla jotain vikaa jos se sinne vain lämmintä ilmaa puskee!
 
Juu ja ootkos kattonu onkos syylärissä nestettä, jos on ilmaa jäähdytysjärjestelmässä voi tuo koneen lämpötila anturi sekoilla ja silloin yleensä sekoaa myös tyhjäkäynti. Tämä on sitten vain tuollainen yleinen ohje, en tiedä päteekö mitsussa...
 
Sekoilee myös Mitsuissa!
Mulla oli 1.8 dohc Coltissa jäähdytysjärjestelmä ilmaamatta ja tyhjäkäynti temppuili. Välillä kävi n.600rpm tyhjäkäyntiä ja välillä "humppasi" 1000-1500välillä. Kylmänä tyhjäkäynti oli normaali.
Ilmausruuvi auki siitä termarikotelosta (ylävesiletkun ja kannen liitoskohdassa) ja kokeilee lirutella syyläriin nesteitä.
 
Vs: Galant 1.8SOHC -93 tyhjäkäyntiongelma

mulla lähes sama ongelma mutta mitsu on 1.8 glx kaasari,valoissa kun kytkimen pohjaan kaasu pois,niin johan sammuu.alipaine letkut käyty läpi ja uudet laitettu..eli mikähän?? :seina
 
Vs: Galant 1.8SOHC -93 tyhjäkäyntiongelma

käykö kylmänä tyhjäkäyntiä? liikkuuko kaikki vivut kaasarin kylessä,ja ovatko kiinni?

entä onko sitä yritetty säädellä jostakin että pelais? siellä kun on lämmin ja kylmätyhjäkäynti säädöt erikseen(en enää muista kumpi on kumpi)mutta väärin säädeltynä menee käynti sekasin ja lepikkoon
 
Takaisin
Ylös Bottom