Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) koodi 11 lambdamysteeri RATKESI!!

Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Joo siinähän on kolme yhteensä niitä antureita vaikka ilmastointia autossa ei olekaan: yksi päällä yksi takana ja yksi pohjassa :D
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Noniin pakokaasutestin tuloksia Protech Ipex-D mittarilla:

CO 1.105%, CO2 7.82%, HC 682 ppm, O2 0.02%, lambda 0.692, AFR 10.17.

Arvoista päätellen taitaa olla katalysaattori tukossa tai rikki, tainnu mennä rikkaalla seoksella ajamisen takia. Ei menisi noilla arvoilla katsastuksesta läpi ja haisee hieman erikoiselle myös. Toisaalta taas imuvuoto ei tunnu todennäköiseltä kun jäännöshappi ja lambda-arvo ovat ok.

Tuo AFR mietityttää kun oli noin matala että rikkaalla tuntuisi seos olevan. En tiedä onko tuo joku laskennallinen arvo vai oikein ehta mittaustulos. Ja mikä sen voisi aiheuttaa, olisiko sitten ECU taas porsimassa?

Uusia ovat: alkuperäinen lambda, ECU vesilämpömittari termostaattikotelossa, se MAF-anturipaketti jossa kolme anturia.

Katon seuraavaksi tulpat ja vilkaisen onko lambda nokinen. Harkitsen kyllä että laitan sen toisen ECU:n kiinni ja ajan sitten reilusti ja mittautan vielä päästöt uusiksi niin näkee että oliko katti vaan liian kylmä vai onko se oikeesti tukossa/pilalla.

Mitään ajatuksia tai lisättävää?
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Tulpat vaihtoon, olivat todella karstaiset (näyttivätkin siltä että 16 litraa satasella on soppaa mennyt :seina), lambdankin putsasin päältä kun oli nokinen. Laitan toisen ECU:n kanssa.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

no jos lambda on 0,692 ni ei oo kyllä niin ku pitäs,raja-arvot kun muistaaksen 0,99-1,03

hc arvokin tois leimalla ajokiellon kun menee yli 600

noihin muihin en sano mitään kun en niitä ulkoo muista afr ei kuulosta yhtään tutulta,että ois koskaan edes lukenu päästölapussa moista ::)
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Mun käsittääkseni toi AFR on siis air to fuel ratio eli seossuhde ja sen pitäs varmaan olla tuolla 14,7 tienoilla. Noh vaihdoin tulpat ja sen ECU:n. Pyyhin pakoputkenpäästäkin noet pois että pääsee taas vähän seurailemaan että tummuuko taas.

ECU vaihdon jälkeen laitoin käyntiin ja lähti helposti käymän. Sillä alkuperäisboksilla piti pari-kolme kertaa yrittää ennenkö jäi käymään. Lisäksi se tyhjäkäynnin opettelu meni tosi nopeasti, ei se montaa kertaa sahannu ku jäi siihen 800 rpm ja ryypyn säätökin toimi mallikkaasti, konekin lämpesi äkkiä normaalilämpöön. Noh sitten lähdin ajamaan ja hyvin oli tasaista menoa. Ei nykimistä tasakaasulla mitä on ilmennyt ennemmin, ei laskenut kierrokset alle 500 rpm kaasulta päästäessä mitä oli ennemmin ilmennyt. Ei ilmennyt myöskään sitä erikoista hajua joka yleensä on risteyksessä puskenut kabiiniin. Ei syttynyt CE-valo, koputin jo puuta...

Nyt täytyy taas seurailla kulutusta ja pakoputkenpäätä, tässä vaiheessa ei kyllä ole mitään valittamista ajettavuudessa. Taidan vielä käydä myös uudestaan pakokaasumittauksessa, tosin sitä ennen ajan vielä vähän reilummin jotta olisi se katti ainakin tarpeeksi kuumana.

Niin uudet tulpat ovat nippondensot. Vaikea sanoa yhtäkkiä että mikä johtuu aivolootasta ja mikä uusista tulpista...
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Noin 13 litraa menny 100 km matkalla, mutta se on kaikki kaupunkiajoa ja lämmityskäyttöä ollu paljo lasien huurun poistamiseksi. Ny ei oo hetkeen ollut muuten mitään häiriötä tai nykimisiä. Ei oo tullu vietyä pakokaasutestiinkään vielä.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Pakokaasumittauksen tulokset:

Tyhjäkäynti 700 rpm

CO 0.000 %
CO2 14.83 %vol
HC 0000 ppm
O2 0.07 %
Lambda 1.003
AFR 14.74

Kierrosluku 2700 rpm

CO 0.078 %
CO2 14.91 %vol
HC 0002 ppm
O2 0.00 %
Lambda 0.997
AFR 14.65

Arvot tuntuvat nyt ihan normaaleilta ja tuntuisi se katalysaattorikin puhdistavan niinku pitääkin.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Kulutus 12 litraa sadalle kilometrille tankkaamalla todettuna. Tuntuu hieman korkealta kyllä vaikka kaupunkiajoa se onkin. Pakokaasuarvot ovat kyllä kunnossa eikä putkenpääkään tummu. Ennen noita lukuisia ongelmia kulutus oli 8-9 litraa satkulle kaupungissa. Alkaa olla hankalaa sanoa että onko jokin vielä vialla vai ei.

Täytynee kokeilla sitä alkuperäisboksia käyttää vielä kanssa että näkee johtuiko ne nykimiset tulpista vai boksista.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

Noniin, tulipahan vihdoin tuo EGR-venttiili irroitettua ja todettua että kovin oli saastainen sisältä. Karstaa ihan valtavan paksuna kerroksena. Puhdistin bensalla läpikotaisin sen ja käsialipainepumpulla kokeilin että kartioluisti liikkuu eikä alipainekalvo ollut rikki. Paljon mahdollista että ilmavuotoa on ollut, niin törkeässä kunnossa oli sisusta. Päätin että tukin sen EGR:n aukot sokealla laipalla kun kerta irti sen otin. Tein kunnollisen laipan alumiinilevystä ja laitoin vielä kuumaa kestävää tiivisteliimaa. Kaikki on nyt jo kasattukin.

Täytyy nyt tankata sitten tankki täyteen ja seurata yhden sata km siivun että joko se nyt tuo kulutus taittuisi normaaliksi...

Tarkistin myös sytytystulpat ja nyt oli oikein hyväkuntoisen näköiset eikä yhtään karstaa. Katoin jo ennemmin sillä käsialipainepumpulla huoltomanuaalin ohjeiden mukaisesti että nuo alipainesysteemit tuntuvat kaikki toimivan normaalilla tavalla eikä vuotoja esiintynyt.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) vikakoodi 11 lambda mysteeri

No nyt se mysteeri ratkesi, egr oli syypää kulutuslukemiin. Tulpattuna meni 100 km siivu 6,9 litralla polttoainetta ku ennen tulppausta kulutus oli 13,5 litraa satkulla. :) Olihan tuo jo aikakin selvitä :)

Tämä huoltomanuska oli erittäin hyvä apu: http://www.scribd.com/doc/57905001/Chassis-Mechanical-Service-Manual-89-93-Galant
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) koodi 11 lambdamysteeri RATKESI!!

Huomasin tuossa että kun kokeilin auton alkuperäisboksia takas käyttöön niin se antoi melkein heti CE-valon ja vikakoodin 11, toinen loota ei anna mitään koodia. Taitaa olla lahonnu toi alkuperäisboksi vaikka se onkin korjattu viime vuonna.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) koodi 11 lambdamysteeri RATKESI!!

Sen verran uutta tuohon alkuperäisboksin ongelmaan että se on nyt vaihdettu toiseen samanlaiseen mutta virheettömään Vekatronicsissa (näyttis e hyvältä sisältäkin) ja yrittänevät sitte korjailla sitä toista. Noh eipä ole enää sitte mun ongelma sen toimimattomuus.
 
Takaisin
Ylös Bottom