Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

S

stillauto

Guest
Näin alkoi meikäläisen mitsuilu,yllä oleva auto saattaa yht.äkkiä sammua kuin saunalyhty ja hetken odottelun jälkeen lähtee käyntiin.Saattaa tehdä tätä silloin tällöin,joskus pääsee satoja kilometerejä ilman häriötä,yleensä sammumisen jälkeen vikavalo jää palamaan joksikin aikaa,eräs kaverini luki vikakoodit autodatan ohjeilla ja sai tulokseksi happitunnistimen koodin,mutta epäillään että vika ei kuitenkaan olisi siinä... ???

Apuja,mitä teen?
Virranjakajan kansi,johdot ja tulpat ovat uudet.

Onko tässä nyt sitten paljon peloteltu ECU sökönä???
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

Jos ei kyseessä ole jokin selkeä akun johdot/pääsulake tai b-pumppu/suodatinvika, niin silloin vikamahdollisuuksia jää:

-virranjakajan sisällä oleva elektroniikka, eli asennontunnistin, signaalinvahvistin
-ECU
-power transistor unit
-puola

Vian ollessa päällä pitäisi tutkia puuttuuko bensa, kipinä, vai molemmat. Sillä pystyisi vähän rajaamaan vaihtoehtoja. Muuten joutuu tekemään niin kuin liikkeet tekevät: luetaan vikakoodit ja sen jälkeen vaihdetaan osia kunnes vika häviää. ;D
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

No niin taas on vikakkodeja luettu..antoi koodit 11 ja 15,eli lambda ja joku muu,mutta mikä tuo 15 koodi on????
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

15 = Motor Position Sensor = jakajan sisältä löytyvä anturi/vahvistin.
Tai voi se viallinen ecu itsekin "keksiä" niitä koodeja...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0

http://www.troublecodes.net/mitsu/
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

Tuli vielä mieleeni että autolla ajanut henkilö sanoi auton kevättalvella sammuneen ja hyttiin tulleen palaneen käryä....olisiko boxista/jakajasta...????
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

stillauto sanoi
Tuli vielä mieleeni että autolla ajanut henkilö sanoi auton kevättalvella sammuneen ja hyttiin tulleen palaneen käryä....olisiko boxista/jakajasta...????

ECU on ainakin ohjaamon puolella että sieltä ainakin todnäk savu kantautuu hyvin.
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

mystinengalant sanoi
Vois melkein luvata, että ecu siellä vetelee viimeisiään.

voiko auto kuitenkin toimia näinkin kauan vaikka "savut on tullu2 jo monta kuukautta sitten???
mitäs jos tuon boxin avaisi,näkisikö sieltä jotain konkreettista jolla boxin vois "tuomita"...
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

stillauto sanoi
voiko auto kuitenkin toimia näinkin kauan vaikka "savut on tullu2 jo monta kuukautta sitten???
mitäs jos tuon boxin avaisi,näkisikö sieltä jotain konkreettista jolla boxin vois "tuomita"...

Toimintakunto voi hyvinkin olla päällänsä, ainakin välillä. Vaikkakin sieltä vähän toimintasavuja oisi karannutkin. Suosittelen avaamista.

Voipi hyvinkin nähdä jos kondensaattoreista on mehut tulleet pihalle. Yleensähän ne "laskee alleen" ja aine on yleensä sellaista kirkasta, ja jos on kerennyt kuivaa niin voipi olla esim ruskeaa.

Ja jos vähänkään ymmärrät elektroniikasta niin löydät ne +10 kondensaattoria ja voit kirjoitella vaikka kapasitanssit ja jännitteet ylös ja käydä ostamassa uudet konkat, maksanee varmaan muutaman euron.

Juottaessa kannattaa olla kohtuu tehokas kolvi, kun itse huvikseni tuohon omaan ecuun yhden konkan vaihdoin (siks huvikseen kun vanhat ei pitäs olla riskiryhmässä, eikä varmaan olekkaan), huomasin että aikalailla tarvitsee se alkuperäinen tina lämmitystä ennen kun notkistuu. :)

Sit jos osaaminen jää kysymykseen että minkänäkönen kondensaattori on, kannattaa jättää asia osaavimmille. :)

ps. enkä myöskään kehota ryhtymään konkanvaihtoon, vaikka pikkuisen olisikin kokemusta juottamisesta. ECU on kohtuu kallis harjoituskappale kuitenkin. :)
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

Ainakin erään klubilaisen auto jätti ns "viimeset savut" joskus viimevuonna, siitä se sitten lähti käyntiin hetken päästä kuin ei mitään. Ja on kys. autolla tietämäni mukaan ajettu sen jälkeenkin jossain määrin. Ei mitsut sammuile oikeen muuten ku tosta syystä. Vielä kun on tuo 91.....

Omasta mielestäni helpoin vaihtoehto nyt kaivaa se ecu sieltä, katso vaikka autodb:n ohje. Sitten kuoret auki ja näkee kyllä mimmosta jälkeä tullut. Esim jos tuonne finnwarelle tommosen yksilön lähetät niin valmistaudu odottamaan. Jos on pätevä niin uskoisin että saa itse kuntoon. Eikä tule kalliiks. Mutta tosiaan jos ei osaa niin ei osaa....
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

Jeps, eipä miullakaan näillä neuvoilla ole tarkoitus leipää kenenkään suusta viedä.

Mutta kun on hyvä todennäköisyys että noin "ehjä" ecu tulee uuttavastaavaksi konkanvaihdolla, mikä on itsessään pienempi operaatio mielestäni kun ottaa se ecu pois kolosestaan. Ja hintakin tosissaan varmaan muutamia euroja, niin jos vain osaa, kannattaa ehkä yrittää. :)

Sekinhän mahdollisuus tässä on vielä että se ecu on täysin ehjä.
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

No niin ,tänään kaivettiin tuo ecu käsiin kojetaulun alta.
Jo irrottaessani sitä huomasin sen "alemman" kiinnitys mutterin olevan märkä,eli jotain kirkasta,hajutonta/mautonta nestettä tuolta ecun sisältä oli näköjään valunut.Koitin kuitenkin purkaa tuon ecun ,eikä mitään palaneen hajua ainakaan enää ollut,lieneekö tuo kuitenkin sitten sökö..??
Päällisin puolin mikään komponentti ei ollut "räjähtänyt"...itse pääpiirilevyn päällä semmosen pienen erillisen piirilevyn päällä oleva musta pyöreä mötikkä oli märkä ja tahmainen. ::)
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

ei siellä yleensä mikään aivan räjähdä,ja konkat on sellasia mustia pyöreitä ja laskee alleen mönjät(voi toki olla muunkin värisiä) kato esim bebek:in netti sivuilta elko kondensaattorit ja vertaa omaan kosteaan osaasi niin tiedät onko konkka vika. ;) ;)
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

No musta pyöreä mötikkä juurikin voisi olla kondensaattori, Vielä jos siinä kylessä lukee 16V ja X määrä nF tai pF kapasitanssiarvo niin se on kondensaattori, jännitekkin voi kyllä olla suurempi.

ps. Kuva ois kiva :)
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

stillauto sanoi
...ecu ... märkä ja tahmainen.

Sähkölaitehan tuo on ja ei siellä piirilevyllä kuulus mitään tahmaista olla. Kyllä tuo nyt kuulostas siltä perustapaukselta että kondensaattori(t) paskana. Voi olla parempi, ettei itse ryhdy vääntämään sen kans jos ei ole hyvä kolvaaja, tulee helposti korvaamattomat vahingot. Eli voit esim metsästää täältä foorumilta huollettuja ecua tai huoltamatonta siihen siksi aikaa että lähettäsit ton korjaamolle. Tuo finnwaren escukin tais myydä galantin ecu...hintaahan noilla on, kolminumeroinen summa, mutta sehän on pientä vielä :p
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

ei olis mahollista että olis päässy vettä ecuun?esim. jos on ruostetta ikkunan karmeissa tai jossain ecun lähistöllä josta on tiputtanu vettä eculle.

onko se musta mötikkä matala,lasisen oloinen ja kupera keskeltä?
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

jamppu_ sanoi
ei olis mahollista että olis päässy vettä ecuun?esim. jos on ruostetta ikkunan karmeissa tai jossain ecun lähistöllä josta on tiputtanu vettä eculle.
Yksi paikka mistä vanhemmiten (=ruostuneena) tulee vesi läpi,on tuulettajan ilmanottoreiän ympärys ylhäällä kojelaudassa.
Vaikea huomata,mutta pirullisesti vain vuotaa..
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

jamppu_ sanoi
ei olis mahollista että olis päässy vettä ecuun?esim. jos on ruostetta ikkunan karmeissa tai jossain ecun lähistöllä josta on tiputtanu vettä eculle.

onko se musta mötikkä matala,lasisen oloinen ja kupera keskeltä?

Juu,suurinpiirtein kuvailemasi lainen osa,ei tuolla ecussa vettä ollut,neste oli sellaista kirkasta ,ehkä hieman öljymäistä.
Laittakaas nyt sen ecu korjaajan yhteystiedot mulle niin voin hieman kysellä mitä maksaa,tiedä sitten olisko tuo virranjakajakin sökö kun vikakoodin antoi sinne,toki antoi lambda säädöllekkin koodin mutta ainakin lambda toimii kun mittasin jännite vaihtelun...liekkö sitten tuon rikkinäisen ecun kummailuja..
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

Esa Mankki, Finnware Systems, (044-5920250), finnwaresystems@kymp.net

Yhteydenotot mielummin sähköpostiin niin ei keskeytetä Esan töitä pahalla hetkellä.

Jäsenenä saisit alennustakin.
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

cristan sanoi
Esa Mankki, Finnware Systems, (044-5920250), finnwaresystems@kymp.net

Yhteydenotot mielummin sähköpostiin niin ei keskeytetä Esan töitä pahalla hetkellä.

Jäsenenä saisit alennustakin.

Eiköhän tässä kohta voisi jo eskulle tehdä oman mainoksen forumille tuonne kaupallisiin kun näin usein kuitenkin yhteystietoa kysytään :peukku
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

Tästä on ollut puhetta jo alkuaikoina että tehdään Esalle oma mainos sivuille.
Tehdään joku mainos sille. Voi olla, että tulee vielä enemmän kiire kun aletaan mainostamaan kyseistä firmaa :D
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

cristan sanoi
Tästä on ollut puhetta jo alkuaikoina että tehdään Esalle oma mainos sivuille.
Tehdään joku mainos sille. Voi olla, että tulee vielä enemmän kiire kun aletaan mainostamaan kyseistä firmaa :D

Sen tarttee palkata kohta lisää työntekijöitä... ;D

Mää muistaakseni puolivitsinä joskus ehotinkin että otatko töihin jos on huisketta mut ei vastausta kuulunut ;D :tmi

Sorry :eek:fftopic
 
Vs: Galant 2.0glsi -91 sammuilee ja vikavalo palaa

Minun Galanttini 2.0 Gli vm.91 sammuilee samalla lailla, toinen kuljettaja sanoo tuntevansa käryn hajua pysähtymisen yhteydessä. ECU yksikön kondensaattorit on mitattu, ehjät, puola ja sytytysmoduli vaihdettu, ei korjausta pysähtelyyn. ???
 
Takaisin
Ylös Bottom