Galant 2.0TD EA-sarja kokemuksia?

Wolfie

Mitsubishitön mies
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Sijainti
Vantaa
Uusi foorumilainen ilmoittautuu
Tuli eilen ostettua otsikon mukainen lantti. Yksilö on kolme vuotta sitten Itävallasta kuskailtu suomenmaalle, vuosimallia -99 eli faceliftimalli mitä ilmeisemmin. Korimallina on farkku ja tarkoitus on tehdä veronkiertovehje (lue pakettiauto). Veijarilla on mittarissa 230tkm ja yleiskunto vallan mainio. Perus ruostepaikat löytyy ainakin molempien takalokarien kaarista todella pienet alkavat vammat, pohjan alle ei ole kurkattu helmojen hitsaussaumoja. Ruostesuojaus on tehty suomeen tuotaessa, joten se olisi uusittava kohtapuoliin ja samalla tuon pohjankin näkee sitten.

Nyt sitten kaipaisin hiukan apua tovereilta diisselileiristä. Ja miksei muiltakin jos vaan kokemusta löytyy :)
Mitä öljyä olette käyttäneet? Mielessä olisi Castrolin Magnatech 10w-40 mitsun suosittelemalla 7500km vaihtovälillä.

Mistä kannattaisi kysellä sopuhintaista jakohihnaremppaa? Tällä yksilöllä on kohtapuoliin remppa tulossa. Vesipumppu, kaikki hihnat ja rullat ja kiristimet sun muut sitten samalla. Onpahan vaihdettu. Timanttihuolto ei varmaan ole se halvin, mutta osaavatkos muut tuota masiinaa? Jos löytyy jotain hyvää huoltoliikettä pääkaupunkiseudulta niin saa suositella.

Onkos nuissa diiselikoneissa tässä galantissa ollut mitään muuta ihmeempää kuin huoltokirjan mukaiset huollot?

Kaikenlainen kokemus näistä diisseleistä olisi todella kiitollista. Päästään opettelemaan mimmonen vehje tuo on :)
 
Vs: Galant 2.0TD EA-sarja kokemuksia?

Isällä on 97vm 2.0TD farkku-paku (320tkm ajettu)
vikoja oikeestan tekniikassa ei ole ollut.
mitä nyt nokkaakselin asento anturi hajos, oletettavasti hajonnut väärin asennetun hihnan
vuoksi. ??? tämä jäi vähän epäselväksi kun merkkiliike sen nopeesti hoiti kuntoon...
suhteelisen helppo on remontti tehä mutta aina kannattaa viedä sellaiseen paikkaan
joka tekee sen huolella... huolimattomuus joissain tapauksissa on täystuho

kulutus 6-7l/100km

öljyt normaalit 5w-40 shellit tai mobilit ja juurikin 7500km välein suositeltava.

ja muistaa aina ettei kylmänä anna kenkää
ja muistaa jälkikäyttö... kannet kun ei ole mitään ihmeen kestäviä.

meluisa isän auto on jos vertaa vanhempiin galanteihin (diiselit)
tosin hänen autoa on kohdeltu vähän kyseen alaisin konstein stereoita joku asennellu
...hyvin piilottanu tosin äänieristeet oli lähteny toisen merkkiseen autoon? ;D
 
Vs: Galant 2.0TD EA-sarja kokemuksia?

Kiitän näistä.
Juurikin tuon huollon tyrimisen kantilta kyselenkin onko kellään tiedossa hyvää pajaa. Jos ei muuta löydy niin paikalliselle Veholle varmaan vietävä, siellä varmaankin osaavat kun näitä Mitsuja myyvätkin :)

Kylmälle koneelle ei anneta kenkää, se opittiin ensimmäisen teiniauton kanssa. Pakkaskelillä kylmällä koneella suoraan motarille ja hirveällä huudatuksella niin johan sieltä kiertokankea tuli lohkon kyljestä kurkistelemaan ulkoilmaa ;D
Jälkikäyttö on myöskin tuttua.

Onko nämä nakerot sitten niin tarkkoja tuosta 7500km öljynvaihtovälistä? Vähän itseäni ihmetytti noin lyhyt vaihtoväli. Tosin yksittäinen tärkein neste moottorille, niistä pitääkin pitää huolta.
Pajeroissahan noita kansivikoja on ilmeisesti ollut, mutta onko nämä Galantinkin kannet samaa maata?

Omassa ei ainakaan mitään ongelmaa metelin kanssa ole huomannut. Tuntuisi äänieristeet olevan tallessa ja niitä sinne piilotellaan lisää sitten keväämmällä kun asennuskelit antaa myöden ;) Kitkat ei juurikaan rohise, missään ei kuulu nitinää ja natinaa ja kaikenkaikkiaan mukavan tuntuinen vehje ajella. Hymyilytti ainakin tämmöstä ikänsä bensalla ajanutta käydä tankkaamassa tankki täyteen, nyt katsellaan kuinka pitkälle sillä päristelee.

Mitenkähän näissä farkku-galanteissa, onko takajousien vaihto hankalakin homma? Edellinen omistaja oli iskarit taakse vaihtanut, mutta ei jousia, ja tuo perä kyllä istuu turhan matalalla keulaan nähden. Tosin vaihtoehtona on laskea se keulakin, mutta ehkä nyt kuitenkin kunnon jouset väsyneiden tilalle taakse ainakin ensin. Aika matalalta tuo tuntuu jo vakionakin :)
 
Vs: Galant 2.0TD EA-sarja kokemuksia?

ei se nyt niin tarkka öljyjen vaihdosta ole, suositus vain.

perän ylös nostamiseen on oikeestaan vain yksi ratkaisu
vaihtaa Nivo iskarit ja jouset, pysyy kuormattunakin ylhäällä.

farkuissa noita nivoja on jossain malleissa en tarkasti tiedä että missä...
ainakin kaverin bensa farkussa on nivot, isän autosta en tiedä en ole tutkinu...

jos nivo on rikki niin perä on todella alhaalla, jousen vaihto ei vaikuta jousi on
lähinnä "apujousi" iskarin sisällä aikamoinen kylä elämää... ja ovat kalliit :seina
nivot ovat ihan itsenäiset ei johtoja tai letkuja.

kansista sen verran kestävyys oikeestaan sama ku pajeroissa, oikeallä käytöllä n.300tkm helposti
väärällä käytöllä 20tkm....
'
eikä se merkkiliike muuten aina ole paras vaihtoehto... täällä susirajalla vejäjän kupeessa
merkkiliike ei ota edes mitsun 3000gt:tä huollettavaksi... "ei me oikein osata" ;D
paras huoltopaja on kun saa jostain selville että tekee huolellista jälkeä :peukku
tutuilta ja naapureilta kannattaa kysellä.
 
Vs: Galant 2.0TD EA-sarja kokemuksia?

Täytyy noita nivoja tutkia. Eipä tullut edes kysyttyä kummat tuolla on... Veikkaisin notta "normaalit" muuten olis varmaan sanonutkin että nivot on vaihdettu. Senpä näkee sitten kun pääsee alle kurkkimaan.

Normaalit jousitukset jos on niin veikkaisin että jousien vaihto tai kuormajousien laittaminen auttaa. Vaikka tuo ei paljoa laahaa niin silmää häiritsee :)

Täytyy noita huoltoliikkeittä metsästellä. Kaveripiirissä kun ei oikein mitsun omistajia ole niin ei ole kellään oikein kokemuksia, siksi täällä kyselenkin. Täytyy pistää soittorinki pystyyn ja kuulostella kuka suostuu tekemään ja mihinkin hintaan.

Pikkulaittoa aina on ja pienet hommat onnistuu itseltäkin. Jakohihna vaan on jo sen luokan remontti ettei itse uskalla. Mielellään maksaa ammattimiehelle niin tuleepahan oikein :)
Täytyy ainakin kello napata irti ja tarkistaa liitokset ja kolvaukset. Sillä on ihan oma elämä. Onneksi sähköt ei ole vieraita ja kolvikin pysyy kädessä.
 
Vs: Galant 2.0TD EA-sarja kokemuksia?

Pääkaupunkiseudulta. Hki-espoo-vantaa. Tarvittaessa +50-100km, mutta ajanvietto iskee ongelmaa siinävaiheessa vaihdon ajan kun en kuitenkaan saa "auttaa" :)

Apu on aina tervetullutta
 
Vs: Galant 2.0TD EA-sarja kokemuksia?

Muillekkin sitten tiedoksi, tästä hopasta saa farkkumallista pakun vähäisellä työllä. Takapenkin selkänoja pitää pultata irti, yhteensä 6kpl muttereita auki. Kippaa selkänojat ensin alas jolloin alareunan saranoiden mutterit näkyy. Reunimmaiset 2kpl per puoli oli muistaakseni kokoluokkaa 13mm, keskimmäiset 2kpl 15-17mm en muista. Näiden irroittamisen jälkeen selkänojat saa nostettua pois autosta. Istuinosa lähtee takareunasta vähän nykimällä pois kylkipehmusteiden alta, etureuna on pikakiinnikkeillä kiinni. Penkin etureunassa on suurinpiirtein persuuksien kohdalla lukituskohdat. Jalkotilan puolelta sormeilemalla löytyy kyllä, näissä lukituksissa on muoviset klipsit ja niissä pikalukitus. Lukitus avautuu kun vetää vähän etupenkkejä kohti muovisesta renkaasta jonka tuntee sormin. Sitten vaan nostaa penkkiä suoraan ylöspäin. Näin saadaan kaikki takapenkin osaset pois.
Sitten tulee se ilkeä kohta. Selkänojien kiinnityspultit pitää saada "poistettua käytöstä niin ettei niitä saada takaisin asennettua käyttöön tavanomaisin työkaluin". Ja kun gallussa kyseessä on pohjalevyyn hitsatut pultit, niin vaihtoehdot on aika vähissä. Eli joko rakentaa metallinen koppa jokaisen pulttipalikan yli ja pop-niiteillä/hitsillä koppa kiinni, tai niinkuin minä laiskana, rälläkkä käteen ja surkailematta pultit juuresta poikki. Tällä rälläköinnillä kaikki 6kpl pultteja poikki, katsastuskonttorilla muutoskatsastus 45e +5min hämmästelyä ja 10min paperisotkua niin galantista tuli näppärä pakettiauto ;D Säästää dieselverossa vuodessa karvan yli 400e...
Seuraavaks sitten öljynvaihto, takajouset ja muuta huoltoa. Ja tietysti halpaa ajoa :driver

2bad4you sanoi
Pk seudulta löytyy kyllä ammattitaitonen huolto avuksi otahan yhteyttä!
Privaviestiä ja tekstaria heitetty, vastausta odotellessa ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom