Galant 2.3 turbo diesel -82...

A

Anttih

Guest
Moro!

Pientä teknistä ongelmaa taas vaihteeksi pukkaa. Ajattelin tulla täältä foorumilta kysymään asiantuntevaa neuvoa!

Eli ajoneuvona on Galant -82 2.3 turbo diesel farkku. Pukkaa valkoista savua, paisuntasäiliössä kuplii ja hieman häviää nestettä.. Kansipahvi?

Koneella on ajettu just vajaat 200tkm ja kansi on vaihdettu kerran pari vuotta sitten. Edellinen oli halki kolmesta kohtaa.. Hieman ihmetyttää että näinpian alkaa taas ongelmat!

Ja vielä pienenä sivukysymyksenä: Kuinkahan paljon noita on farmarina tuotu aikoinaan suomeen? Ei juuri vastaan samanlaisia tule!

Kiitokset etukäteen!

Antti
 
Mitenhän lie ollu jälkikiristyksen kans? Mielestäni se kyllä vaatii kiristämistä.  Ja onko lohkon suoruutta tarkistettu. Ite just tänään vaihoin Pajeroon (sama kone) "pahvin" ja ihan uteliaisuutta pyihkäsin viilan syrjällä, sylinterien välit oli kaikki hitusen verran alempana, eli mistä se omassani ainakin aina kärähtää.
 
Tjaa, eipä ole kyllä tietoa jälkikiristyksestä. Jotenkin mielessä pyörii että pajalla tehtiin "käyttö lämpimäksi ja kiristys"-operaatio.

Alkaa vaan tulemaan taas rempalle hintaa jos kaiken saa oikoa!

Antti
 
Tuttuni joka on Mitsu-korjaamolla töissä sanoi että
- jälkikiristys tehtävä aina.
Tullut kuulemma monta uusintaremppaan kun omistaja ei ole teetättänyt jälkikiristystä
- ja toinen jos kansi on haljennut ei kannata hitsata kokoon vaan vaihtaa kokonaan toinen kansi.
Näin tein itsekin kun kansi halkesi ..ja selvittää myös syy miksi se halkesi. Yleisesti tietysti ylikuumeneminen.. mutta miksi kuumenee? itsellä mielestäni se johtui siitä ettei syylärissä oleva anturi käynnistänyt jäähdytysflektiä kuin satunnaisesti ..ja paikalla käydessään kone vaan lämpesi ja lämpesi.
 
Moro Anttih ja muut!

Luin taannoin vanhasta TM:stä ko. auton käyttötestin, jonka yhteydessä konetta purettaessa huomattiin jo hiushalkeamia kannessa.

Mitsun vanhemmille dieselversioille on tyypistä riippumatta aika tavallista nuo kansiongelmat. Ne oireilevat usein juuri Antin kuvailemalla tavalla, mutta samankaltaisia oireita voi aiheuttaa myös vuotava tiiviste. Mielenkiintoinen oire on myös ontuen lämpimänä käyntiin lähtevä kone - silloin palotilaan pääsee kannen halkeamasta tai tiivisteen välistä vettä, joka pitää sylinterin tai kaksi hetken aikaa poissa pelistä.

Antin tapauksessa olisi mielestäni viisainta ensimmäisenä tehdä varoiksi jälkikiristys. Jos tämä ei auta, niin sitten kansi irti ja silmämääräinen tarkastelu. Seuraava työvaihe voisi olla koeponnistus moottorikoneistamossa. Toki tämäkin maksaa; jos tarjolle tulee sopivasti VARMASTI ehjä kansi tai koko moottori, kannattaa tässä vaiheessa harkita, mihin rahojaan käyttää.

Mitsu on ollut henkilöautojen turbodieseleissä erittäin edistyksellinen valmistaja; ihan eka henkilöauton TD taisi olla Peugeot 604, sen perään tuli Mercedes 300 TD ja sitten Galantin 2,3-litrainen TD. Galantin kanssa sama peruskonehan on käytössä myös vanhemmissa Pajeroissa ja L300-pakuissa, tosin ilman ahdinta. 1984 esitelty 1,8-litrainen välijäähdytetty TD (Galant E14) oli aikanaan todellinen raketti, erittäin arvostettu, mukava ja hiljainen, mutta ennen kaikkea taloudellinen ja nopea matkadiesel.
 
Tjaa että jälkikiristys? Tuotahan voisi kokeilla. Kyllä se vaan aika kovaa pulputtaa paisuntasäiliöön. Luulisi että sielä on kyllä jotain niin riekaleina että ei enää sillä mene!
Mihin momenttiin ne pitäisi vetää?

Joku joskus sanoi että laittaa samalla syyläriin jotain paikkausainetta niin se voisi tukkia pienen reiän kansipahvissa. Onko kokemuksia? Kuulostaa ainakin hieman epäilyttävältä!

Kiitokset vaan kaikille tiedoista!

Antti
 
110Nm ja itse olen käyttänyt "löysää kiristä" tekniikkaa, eli yksitellen max. varttikierroksen löysäys ja momenttiin kiristys. Mutta kyllähän se ei enää kiristyksellä tokene, eikä varsinkaan millään paikkausaineella...kärähtäny mikä kärähtäny.

Uuden tiivisteen kiristys: 1-vaihe 40 Nm, 2-vaihe 70 Nm, 3-vaihe 110 Nm
 
Nettijussin ohjeet on hyvät. Galantin kansi on ehdottomasti jälkikiristettävä. Me on tosta kisadieselistä jälkikiristetty aina vähintään kahdesti ja pultit menee aina vähintään varttikierroksen tiukemmalle.

Hieman ihmetyttää että miten ne kannet menee katuajossa noin helposti halki. Meillä ajettiin galantin kannella 130-tuntia kisaa ennen kuin nyt sitten meni kansi vaihtoon. Sitä ennen oli mittarissa 480tkm, tosin ei tietoa moneenko kertaan on kansi vaihdettu. Rääkki on ollut todella uskomatonta. Ahtopaineita on 1.8-1.9 kiloa ja kierroksia reilusti enemmän kuin vakiona. Ahtoilman lämpö ennen cooleria on 220-astetta :eek: :eek: :eek: Coolerin jälkeen ei ole vielä keretty asentamaan lämpömittaria.

Moottori on keittänyt oikein kunnolla ainakin 12-15 kertaa. Kauhea napse on vaan kuulunut moottorista. Sitten kun on kiireessä yrittänyt kaataa lisää vettä moottoriin niin se on niin kuuma että oikein hylkii vettä. Joka tankkaukseen joutuu auton sammuttamaan heti täydestä vedosta kolmeksi minuutiksi ilman mitään jäähdyttelyjä. Kahdesti on mennyt kannentiiviste ja kahdesti on kansi alkanut vuotaa jostain mutta saatu pitämään nestemäisellä syyläriin kipattavalla mömmöllä. Ekan mömmön laiton jälkeen kesti ajaa 40-tuntia kisaa kunnes halkesi uudestaan. Taas mömmöä koneeseen ja taas alkoi pitää. Nyt sitten kansi vaihdettiin toiseen, mutta edelleenkään ei kannesta löytynyt silmällä mistään halkeamia. Luultavasti esikammiosta halki niin että ei näe edes lampun kanssa.

Oma veikkaukseni on se että kansi halkeaa kun kylmälle koneelle annetaan runtua.
 
kansien hajoamisessa lienee kysymys väsymismurtumista, eli ne eivät välttämättä halkea yhdestä rajusta väännöstä, vaan pikku hiljaa. Sitä voisi ajatella vaikkapa rautalangan taivuttamisena: se kestää yksittäisiä rajujakin taivutuksia, suurella voimalla, mutta ei sitä, että sitä taivutellaan ees taas kauan, pienelläkään voimalla... ja sitähän kylmäkäynnistykset tekevät, lämpö nouse nopeasti toisella puolella kantta ja sitten sama uudestaan seuraavana aamuna...

Sanoisinkin, että pahinta myrkkyä kannella on säännöllinen kylmäkäynnistely, vaikkapa päivittäinen lyhyt työmatka, joka aloitetaan starttaamalla lämmittämätön moottori..

Ja vielä Antille: kyllä tuo pahasti kuulostaa kansivialta, Pajeron kansissa on jo huomattu, että koeponnistus ei aina kerro totuutta kannesta, koeponnistuksessa ehjäksi todettu, käytetty kansi saattaa ajossa vuotaa...
Mutta kokeile tietty ensin kannen kiristys, jos se vaikka auttaisi.
 
Samoilla linjoilla Nikon kanssa. Eihän se kansi toki halkea yhdestä kerrasta vaan toistuvat kylmäkäynnistykset ja sitten jos siihen heti perään lähtee kaasu pohjassa polettamaan niin varmasti kansi tykkää pidemmän päälle kyttyrää. Siis lohkolämppäri päälle ja antaa moottorin hetken käydä ennen ajoa varsinkin jos perässä hinaa jotain jäähallin kokoista rohjoa. Myös kunnon jäähdyttely ennen sammuttamista raskaan ajon jälkeen ei ole pahitteeksi.

Tuli sahailtua yksi kansi siivuiksi ja todettua että aika paksuista paikoista se kansi halkeaa ???
 
Joo, se edellinen kansi meni juuri tästä syystä. Se oli äitipuoleni isällä ajossa. Enimmäkseen lyhyttä matkaa ja aina kaasu pohjassa, ei mitään jäähdytyskäyttöjä eikä lämmittelyjä. Eli ongelma oli tiedossa. Juuripas siksi pidin talvella aina piuhassa ennen lähtöä ja ajon jälkeen annoin käydä tyhjäkäyntiä.

Samalla viikolla syttyi vielä vanha kunnon ysikuutonen ajossa palamaan keskellä moottoritietä. Repikää siitä huumoria!

Toistan vielä itseäni ja kysyn että oliko noista farkun tuontimääristä mitään tietoa?

Kiitos vaan!

Antti
 
En osaa sanoa muuta kuin etten muista koskaan nähneeni farmaria livenä, vaikka sedaneita mätänee joka nurkalla. Parhaalla viikolla mulle tarjottiin kahta takaveto Galanttia, molemmat bensaturboja. Varsin harvinaisesta ja säilyttämisen arvoisesta kapistuksesta lienee siis kyse!
 
kerran muistan nähneeni farkun livenä. Tuontimäärillä ei ole oikeastaan väliä -nykyään se on harvinaisuus....
 
Vai on ne niin harvinaisia. Oiskohan noi pari farkkua mitä tuolla meidän kisatallin nurkalla seisoo sitten pelastettava ennen kuin mätänevät lopullisesti. Samassa rivissä on myös yksi bensaturbo, mutta sille on jo löytynyt käyttöä. Jos joku tarvii jotain osia takaveto galanteista niin vois löytyä jotain ylimääräistäkin ;D
 
Joo,

hieman tässä on alkanut tämä vanhus mietityttämään.

Löytyisiköhän täältä joku joka haluaisi ostaa farkun suojiinsa? Ei pitäisi aivan mätä olevan vaikka hieman helmoissa jo kukkiikin. Juuri vajaa 200tkm ajettu. Kuten edellä olevasta tekstistä voi lukeakin niin ainakin kansipahviprojekti on luvassa. Takajouset vaihdettu vuosi-pari sitten. Vuoden vanhat takajarrulevyt. Viimeisin ruostesuojaus on tehty joskus 2000 luvun taitteessa suunnilleen. Ei se nyt kumminkaan uutta vastaava ole!

Tästä entisöintiprojekti tai kunnostuksella käyttöön!
Soittakaa perään jos joku innostuu!

Antti
040-5525399
 
Takaisin
Ylös Bottom