Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Shadow

There's A Shadow On Everybody's Back...
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Auto siis Galant 2.5 v6 sedan. Ongelmana on että jarruttaessa nykii ja kuuluu kolkutusta. Jonkun verran tuntuu jarrupolkimessa aina välillä mutta ei paljoa. Vielä en aivan täysin ole saanut paikannettua mistä päin ääni tarkalleen kuuluu. Jarrulevyt ja palat vaihdettu eteen n.4000km sitten ja taakse n.7000km sitten.

mikähän voisi tuommoista aiheuttaa?
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Kuinka paljon kilometrejä takana? Itsellä nykii kanssa tietyissä vauhdeissa ja jarrut+jotankuinkin kaikki etupään nivelet ja puslat on tarkistettu ja ok, enää jää katsottavaksi etuiskarien ylätukilaakerit. Ne kun vetelee viimesiä ni varmasti kolkattaa ja etupää menee vähän levottomaksi.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

254tkm on takana.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

ei oikein osaa sanoa kun koko auto nykii jarruttaessa.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Mitenkäs noitten jarrusatuloitten huolto teitkö silloin kun vaihdoit palat. Jos et niin on sitten sylinterit jumittunut ja levy kierossa ja palat loppu siitä se tärinä voipi johtua.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

tuokin on käynyt mielessä. kertaalleen on sylinteri jo jumittanut. silloin oireena oli täristäminen ajaessa ja lopulta se sitten jumiutui kokonaan. nyt vain ei ole tuommoisia oireita... mutta täytyy tutkia asiaa tarkemmin. takapenkillä en ole istunut niin en osaa sanoa tuntuuko siellä enemmän.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Noita satuloita minäkin mietin, vaikkei ko. mallista suoranaisesti olekaan kokemuksia (liukusatuloista muuten on kylläkin kokemuksia).

Se on vaan valitettava tosiasia, että satuloille pitäisi tehdä pientä herkistelyä ja rasvausta AINA kun pyörät on irti renkaidenvaihdon takia. Varsinkin jos jarruja käytetään kevyellä jalalla.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Niko Päivinen sanoi
Noita satuloita minäkin mietin, vaikkei ko. mallista suoranaisesti olekaan kokemuksia (liukusatuloista muuten on kylläkin kokemuksia).

Se on vaan valitettava tosiasia, että satuloille pitäisi tehdä pientä herkistelyä ja rasvausta AINA kun pyörät on irti renkaidenvaihdon takia. Varsinkin jos jarruja käytetään kevyellä jalalla.

Hyviä pointteja, kyseisen auton huolto-ohjelmaan kuuluu 15tkm välein huollossa takajarrujen herkistely. Itseltäkin tämä tehty viimeksi ties koska ja kyllä huomaa. Harva itse autoaan huoltava muistaa tätä. Pyrin kyllä välillä antamaan jarruille oikein kunnolla kyytiä. Automaatin kanssa nuo takajarrut on aina pienoinen ongelma. :seina

Tosiaan kun istahdin omaan takapenkille, huomas kyllä että mistä se tärinä tulee. ;D ;D
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

OT: Olen oikeasti sitä mieltä, että jos autolla ei vierailla usein radalla tai hinata jotain asuntovaunua Alpeilla, niin levyjarrut takana ovat kyllä melko turhat etuvetoisessa autossa. Niiden teho on paineensäätimellä vedetty niin alas, että varsinkin hiljaisessa ajossa ei tapahdu muuta kuin levyjen ruostumista ja satuloiden jumittamista. Budget Racerissakin oli ostaessa takalevyt ihan ruosteessa.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Siis jarruista nyt ensin avaat liukutapit ja putsaat ja rasvaat kuparispraylla. Sekä toki jarrumännän.

Itse veikkaisin kyllä vetoakselin niveltä kun kerta koliseekin....
Ja 8-sikkoa hitaasti etu ja takaperin ja kuuntele rutiseeko vetonivelet...Tai toinen seisoo ja kuuntelee auton vieressä kun ajat jossai parkkiksella.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

ääni tuntuis tulevan edestä päin.luultavasti oikealta puolelta.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Niko Päivinen sanoi
OT: Olen oikeasti sitä mieltä, että jos autolla ei vierailla usein radalla tai hinata jotain asuntovaunua Alpeilla, niin levyjarrut takana ovat kyllä melko turhat etuvetoisessa autossa. Niiden teho on paineensäätimellä vedetty niin alas, että varsinkin hiljaisessa ajossa ei tapahdu muuta kuin levyjen ruostumista ja satuloiden jumittamista. Budget Racerissakin oli ostaessa takalevyt ihan ruosteessa.

Itse olen tuosta erimieltä, tai siis levyt kyllä yleensä on turhat etuvetoisessa, true, mutta että ne galant e3x ruostus ittekseen normiajossa, ei todellakaan..
Ne ruostuu jos takajarruissa on vikaa.. (kuten itseläkin oli molemmat satulat hirttäneet kiinni jo aikoja sit (ie. oikeasti piti voimatyökaluja käyttää että sai männän liikkeelle, en tiedä olikohan ne pelanneet 10 vuoteen..), mutta kyllä ne silti jarrutti ja leimasta läpi meni (no mäntäpuolihan se jarruttamisen hoiti.. molemmat sisäpalat oli loppu, ja ulkopalat kuin uudet..) :nykii (käsijarrusta sen huomas että sekin piti, mutta esim. vauhdissa jos käysästä veti oli kesä tai talvi, niin melko hissua oli että ois renkaat menneet lukkoon.. ellei ihan tosissaan yrittänyt..

No sitten tein sen täydellisen herkistelyn, satulanpurku operaation niin hyvin on levyt pysyneet kirkkaina, ainoa mikä ahistaa galantissa että ne palat ei ota harvemmin "koko levyn" alueelle, niin jää sitten semmonen paskaraita niihin. (yleensä sisäreunaan toki) ja käysäkin ottaa niin että lumella lähtee perä irti :D
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Edessä raidetangon päät väljät sekä satulan liukutapit... Näin nyt ainakin pikaisesti katsottuna. katsotaa saadaanko kolinat pois...
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Ihan vaan pieni ehdotus et kattokaa samalla ne sisäpään tankot myös koska mulla meni suht nopeesti kans ne raidetangon sisä osa siitä kun vaihdettiin uloimmat.
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Etulevyt kierot, sekä paksuudessa heittoa. Sorvattiin ja hävis nykiminen ja kolina. :peukku
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

:peukku
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Autoni galant 2,0 99 sama vika vaihdoin eteen jarrupalat ja levyt vika katosi ,tarvike levyt eivät tosin kauan kestä menee kieroiksi
 
Vs: Galant 2.5 v6 jarruttaessa nykii ja kuuluu kolinaa

Kaveri joka ne levyt sorvas sano et on aika yleistä, mut et sorvaamisen jälkee ei pitäis enää tulla ongelmia.
Levyihin o ilmeisesti jääny jännityksiä, ja sit ku ekan kerran ajetaan kunnolla kuumaks ni vetää kieroon.
 
Takaisin
Ylös Bottom