Galant 2001 V6 automaatti nykii

Janpa

New Member
Liittynyt
9 Kesäkuu 2011
Hei.

Autoni on Mitsu galant 2001 V6 automaatti (etuveto)

Laatikko nykii, vika esiintyy varsinkin P ja R vaihteilla jarrua vasten kun ollaan paikallaan. R:llä nypyttää myös peruuttaessa. Nypytys on pientä ja hyvin satunnaista P:asennossa. liikenteessä nykimistä en ole havainnut ja vaihteet vaihtuvat ihan hyvin.Viat on ajoittaisia riippuen ilmeisesti laatikon lämpötilasta (ehkä) tai auringon pilkkujen määrästä taivaalla.

Autolla on ajettu kaikenkaikkiaan 260tkm, moottorin vikavalo palaa, oletan että se kuuluu tähän samaan koska muuten kaikki toimii ok. Edellisen omistaja mukaan öljyt on vaihdettu noin 10tkm takaperin, öljyn merkistä ja laadusta ei ole tietoa.

Onko foorumilla jotain automaattigurua jonka hoiviin voisin kiikuttaa "Kala Anttini"?

itse en tomaateista tiedä muuta kuin että ne kuuluu syödä punaisena ja pestä hyvin ennen mutustelua joten etsi ja erehdy linjalle en viitsisi lähteä.

yhteystietoja vaikka priva viestillä lähetellä.

Jani
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Tomaateista en tiedä minäkään, mutta kannattais varmaan lukea vikakoodit sieltä ja tarvittaessa nollata. Kaverin vm.03 Chrysler Neon otti esimerkiksi paukkupakkasilla itseensä ja kehitti jonkin vikakoodin lootan toiminnasta -> ei suostunut vaihtamaan ykköseltä suuremmalle. Koodin nollauksella tokeni. Ei sen kapistuksen pitäis kuitenkaan ihan helpolla moottorin vikavaloa sytyttää, joten koodeista lähtisin liikkeelle. Missä päin Suomea asustat? Lähistöltä joltakulta klubilaiselta löytyy varmasti OBD-lukija.
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Ensimmäisenä lähtisin aina öljyn laadusta liikenteeseen mutta voihan siellä olla anturivikakin. Laatikon boksille pääsy taitaa vaatia vieläkin MUT-korjaamolaitteen eli ihan merkkihuollon. Evoscannilla olen koitanut saada laatikolta vikakoodeja mutta muistaakseni ei antanut. Ja mitä ovat siistit vaihdot? Tuon pitääkin vaihtaa todella siististi jos kaikki on ok. Öljyn on oltava mitsubishin omaa ja tikussa punaista. Käytännössä pitää huuhdella kun vaihtaa öljyt että tulee oikeesti tehtyä. Kannattaa nyt ensimmäisenä olla yhteydessä vanhaan omistajaan ettei ole laittanut väärää öljyä sinne.
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Laatikon käyttäytyminen sopii myös öljynpuutteeseen, tosin se ei itsessään sytytä mottorin vikavaloa. Ootko tarkistanut öljytason auton käydessä tai kurkannut alle onko märkänä?
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

jos nypytys on pientä eikä esiinny säännöllisesti niin aluks veikkaisin esim. tulppia jos kerran moottorin vikavalokin palaa. Monesti pienillä kierroksilla vaihdon tarpeessa oleva tulppa saattaa olla sytyttämättä jolloin tuntuu nypytyksenä mut lähtee sit isommilla kierroksilla vielä toimimaan. ENSIN! tartteis saada se moottorin vikavalo sammumaan ennen kun kannattaa lähteä vaihteistoa murehtimaan vaihteiston vikavalo ei ole yhteydessä moottorin vikavaloon vaan vaihteiden näytön ledi toimittaa vikavalonkin virkaa luulisin. Jos esim. Legnumin vaihteistossa ilmenee vikaa niin se kytkeytyy vikasietotilaan jolloin ainoastaan pakki ja kolmos vaihde jäävät toimintaan ja luulisin et Galantin vaihteisto toimii samalla periaatteella :)
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Juu ja moottorinohjauksen koodi voi hyvinkin olla tuolloin cylinder misfire joka löytyy tuolloin obd puolelta, onnistuu kyllä evoscannillakin tuon katsominen.
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Kapula7 sanoi
jos nypytys on pientä eikä esiinny säännöllisesti niin aluks veikkaisin esim. tulppia jos kerran moottorin vikavalokin palaa. Monesti pienillä kierroksilla vaihdon tarpeessa oleva tulppa saattaa olla sytyttämättä jolloin tuntuu nypytyksenä mut lähtee sit isommilla kierroksilla vielä toimimaan. ENSIN! tartteis saada se moottorin vikavalo sammumaan ennen kun kannattaa lähteä vaihteistoa murehtimaan vaihteiston vikavalo ei ole yhteydessä moottorin vikavaloon vaan vaihteiden näytön ledi toimittaa vikavalonkin virkaa luulisin. Jos esim. Legnumin vaihteistossa ilmenee vikaa niin se kytkeytyy vikasietotilaan jolloin ainoastaan pakki ja kolmos vaihde jäävät toimintaan ja luulisin et Galantin vaihteisto toimii samalla periaatteella :)

Toimii samanlailla, mut en muista onko se pakko 2 vai 3 vaihde joka jää päälle koska loota on 4 portainen vain.
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Harri K sanoi
Toimii samanlailla, mut en muista onko se pakko 2 vai 3 vaihde joka jää päälle koska loota on 4 portainen vain.
jep kyse olikin lähinnä siitä ettei vaihteisto toimi kunnolla jollei moottorikaan toimi ok. Voi olla et Galantissa kytkeytyy 2 vaihde vikasietotilassa mut tässä nyt kuitenkin selviää se ettei vaihteiston itse diagnostiikka ainakaan tunnista olevansa epäkuntoinen muuten kytkeytyisi vikasietotilaan jolloin vaihteenosoitin ledi jäisi vilkkumaan D.n kohdalle tarkoittaen sitä että eteenpäin mentäisiin ainoastaan yhden vaihteen voimin ja pakki toimisi normaalisti. :-\
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Moi.

Kiitoksia vinkeistä, luetutan ensin nuo koodit. Vikavalo sammui eilen ja nykiminen väheni selvästi. Nyt tuntuu kun ryömitän autoa ilman kaasua päästämällä hieman jarrua selkeä nypytys, ei kuitenkaan samanlainen "nykäisy" kuin tovin sitten.

Öljyn katsoin kuten täällä on ohjeistettu mutta se kyllä näytti enempikin kirkkaalta kuin punaiselta, pitääkö sen olla selkeästi punainen? Lisäksi tikku tahriintuu reilusti yli hot -merkin... tosin tikku on niin hankalassa paikassa että voi olla että se sotkeentuu ylösnostettaessakin (ehkä).
 
Vs: Galant 2001 V6 automaatti nykii

Jos haluaa tarkasti lukea öljymäärän vaihteistossa pitäis ajaa reilumpi lenkki mielluummin moottoritie nopeuksia että vaihteistoöljyt kerkee lämpiämään kunnolla normi käyttölämpötilaan ja sen jälkeen auto vaakasuorassa tarkastaa tikusta P tai N asennossa pinnan taso huom. liikaakaan ei oikeastaan saisi olla voi aiheuttaa myöskin oireita.
 
Takaisin
Ylös Bottom