Galant -83 4g63

Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#1
Päätin tehdä tästä toisestakin galantista pikkusen juttua tänne. Eli kyseisen galantin ostin 2012 talviautoksi ja viimetalvena moottori ongelmien takia aloin kunnostelemaan tätä pikkuhiljaa.

Alunperin tämä oli 1.6l 4g32 moottorilla, mutta koska läheltä löytyi melkein ilmaiseksi 2.0l 4g63 etuveto moottori, niin piti sellainen tähän sitten sovittaa.

Tässä uusi moottori putsattuna ja maalattuna. Koneeseen vaihdoin kaikki uudet stefat, jakopään osat, tulpat ja tulpanjohdot.


Moottoriin joutui muokkaamaan startin kiinnitystä, pakosarjaa, moottorin kannakkeita, termostaatti koteloa ja vesiputkia ennen kuin sen sai ajokuntoon.



Nyt kun moottori on paikallaan, niin rupesin tekemään ruoste korjauksia että saisin auton leimattua viimeistään tammikuussa.

Tässä jokunen kuva ruoste kohdista joista osa on leikattu auki ja odottaa hitsausta.





Tässä vielä pari kuvaa autosta.
Golf gti:n lipan sovittelin. Vielä pikkusen vaiheessa.

Näille vanteille suunnitteilla ostaa talvirenkaat ja pikkusen madaltaa.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#3
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"



Kai tähän sitten pitää ahdinkin laittaa kun menin kerta puskurin reijittämään ;D Ja ruoste hommat eikun jatkuu... Pitää illalla jokunen kuva nakata kunhan saan nuo paikat turattua kiinni.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#4
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Tätäkin aloin pitkästä aikaa taas tekemään. Kokeillaan jos kalikseen mennessä saisin valmiiksi.
Konehuoneen pikaisesti kunnostelin ja ruosteita hinkkasin pellille ja vetäsin maalata jollain 5vuotta vanhoilla mipan akryylillä, mutta tuntuihan nuo toimivan vaikka pakkasessakin olleet :D

Konekkin on nyt levällään ja odottaa uusia laakereita ja männänrenkaita.


Korin väriksi mietin jotain tumman harmaata metalliväriä, mutta en ole vielä täysin varma millä maalaan.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#5
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Ruostehommat alkais olla valmiit tältä erää. En oo jaksanu paljoo panostaa paikkoihin kun oon vaan nopeesti koittanu saada turattua ruosteet pois.
Tässä jokunen kuva paikoista joiden päälle vetästy hammeritea.





Pakosarjan tarviisin kyllä jostain tähän :/ ei jaksais ruveta ite väsämään sitä... Vaan eiköhän tämä kalikseen valmistu :)
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#7
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Operaatio etupyöräkotelot.
Lähtökohta

Ruosteet kaivettu esiin

Ainakin enimmät ruosteet poistettu

Hammeritea pellille

ja pari kerrosta massaa päälle



 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#8
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Eilen kävin vähän konetta kasaamassa. Kuvia en muistanut ottaa kuin yhden, mutta kuiteskin lohkoa hoonailin, uudet männärenkaat ja laakerit laitoin sekä vedin kampiakselin ja veivit momenttiin. Jospa sen loppuviikosta sais kokonaan kasaan ja paikoilleen.

Huvikseen kokeilin tämmöistä kumista spoileriakin. Jonkunlainen spoileri tähän pitää ehket laittaa.

Siinäpä se kenottaa ja oottelee että joku jaksais massata takapyöräkotelon :D
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#9
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Eilen projekti alkoi jatkumaan tälleesti :D

Ja sitten tällee. Eli tasapainoakseleiden poistoa varten tarvitsin plommin joten sen nappasin yhdestä romulohkosta :D

alakerta takaisin paikoillaan.

Bensapumpulle tein alumiinista kiinnikkeen.

Illalla pääsee käynnistämään?
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#10
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Sattui pikku jutska eilen :D Hyvin vaikutti lauantaina toimivan ja eilenkin vielä jonkun aikaa mutta sitten kävi näin...laakeri kuvassa väärinpäin, mutta oli ihan oikein päin kiinni jurahtaessa.


Jostain syystä hirtti kolmosen veivin :eek:
No eipä siinä sitten mitään muuta kuin ruiskutekniikan luovuttajaa hakemaan parinviikon päästä :)
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#11
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Eilen ja tänään tuli vielä peräpään ruoste hommat viimeisteltyä.



Jospa tällä parivuotta ajelis ilman hitsailuita :D
Niin ja kerta se kampiakselikin otti kipeetä laakerin hirttäessä, niin asennellaanpa tähän sitten tämmönen pata
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#12
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Alkais pikkuhiljaa olla maalia vaille valmista. Vielä on vähän kittaamista mutta eiköhän huomenna pääse väriä vetämään.


 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#13
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Pohjatyöt ei tänään innostanu niin tein vähä sisustaa. Palaneen kattoverhoilun tilalle vähä parempaa.

Konttia tuli vuorattua myös


Mustaa huopaa pistäs käydä ostamassa niin sais loppuun verhoiltua.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#14
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

No joo eihän se maalaus onnistunu kerralla joten pitää joskus vielä kuskinpuolen ovet ja ehkä katto uusiks maalata kun oli pieniä painautumia jääny mitä en pohjia tehdessä huomannu. Ja tietty aplaria kans tuli, mutta pitää koko auto vesihioa ja myllyttää niin eiköhän se siitä :)




Tullu myös mietittyä jos laittas tähän sen 4g63 turbo myllyn ja megaruutan mitkä oli tarkotus siihen toiseen galantti projektiin laittaa. No täytyy suunnitella mitä tekee.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#15
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Testirannut heitetty :D Jospa ensviikolla jo leiman sais niin pääsis boso projektia jatkamaan.


Ja oi sitä tunnetta mikä tästä hajujen sekamelskasta tuli :lol:
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#17
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Viime yönä tuli rakennettua uudestaa tuo kone mistä viimekertasen rempan jälkeen hirtti sen kolmos veivin laakerin.


vielä vaikuttas toimivan ja öljynpainetta tuntuis riittävän bilteman mittarin mukaan.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#18
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

No niin, moottorilla on nyt jonkun verran testiajeltu ja hyvin tuntuis toimivan.

Kevyesti tuntui hiekkaa viskovan verrattuna 1600 myllyyn :D

Nyt sitten voikin aloittaa turbotus kokeilun :D
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#19
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Noniin eiköhän se nyt ole taas muutaman kuukauden paussin jälkeen aika alottaa taas tämä projekti.. Elikkä aattelin että vois tuon pohjan ihan kokonaan puhdistella massoista, maalata ja massata uudelleen. . Ihan hyvä ideahan tuo olikin kun oli jonkun verran tuonne massan alle jo ruostetta tullut.

Peränkin nappasin irti ja sekin tarkotus puhdistella ja maalata.

Ja levikkeethän ne kans nyt samalla vois lyödä paikoilleen. Ja ja ja ja kaikkee suunnitelmaahan tuota on nyt syksyllä päässä pyöriny mutta katotaan nyt mitä tässä saa aikaan :D
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#21
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Juu ja pikkusen päivitystä mitä tuolle koneelle tulee tapahtumaan. Se turbotus idea on nyt haudattu kun alkoi tuntumaan järkevämmälle ottaa ne muutamat lisähepat ihan vaan vaparina.

Elikkä koneeseen tarkoitus laittaa/tehdä
-Kannesta siivu pois, kanavien siistintä.
-Vauhtipyörän kevennys. (Tällä hetkellä koneistajalla)
-Turbo galantin kyttkin paketti.
-Mopon kaasarit (Tilattu zx9r kaasarit)
-Imusarjan muokkaus/kohdistus kanteen.
-Peltipakosarja.
-säädettävä nokkapyörä.
-Nokan muokkaaminen.

Elikkä suurinpiirtein tämmösillä muutoksilla tarkoitus koittaa joku lisäheppa saada.

Tällä hetkellä onkin jo vauhtipyörä koneistajalla kevennettävänä ja zx9r kawan kaasarit tilattuna.

Sitten seuraavana kannen ja imusarjan kimppuun...
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#22
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Semmoset. Hyvin mahtuu. Sitten vaan imusarjaa suunnittelemaan. Samalla nyt sitten kannellekin pittää pieniä taikoja tehdä :)

 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#23
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Eihän kenelläkään sattuisi olemaan metallista imusarjan laippaa tuohon 4g63 8v koneeseen? Tai onko tietoa kuka pystyis tekemään? Entä onko vinkkejä kuka tuon nokan hiois kohtuu edullisesti? Parista koneistamosta kysyin tuota laipan tekoa muttei kuulemma onnistu.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#25
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Juu se ois tuo laipan teetätys ollu sitten 70€ ylöspäin joten köyhänä piti tarttua rälläkkään ja paineilma poraan :D Mutta joo kyllähän siitä itse tehtynäkin alkaa laippa tulemaan. Paksuutta laipalla 8mm. Vielä vesikanavalle ja virranjakajalle pitää tehdä reijät ja sitten vois leikellä ylimääräiset pois.

Nokankin hiomisesta s.postia vaihdellu ja pitää katsella tuossa alkuvuodesta jos raskis sitten sen nokan teetättää...
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#26
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

Laippakin olis nyt lähes valmis. Kaasarit sovittelin oikealle kohdalle ja hitsasin kiinnitystangon kaasarien ja laipan välille.


Aika lähelle jarrutehostinta tulee, mutta mahtuu kuiteskin.

Ja sittenpä aloitin haitariputkilla imuputkien suunnittelun.


Kaasarit tarkoitus kiinnittää imusarjaan silikooni putkella.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#27
Vs: Galant 2.0l -82 "talviauto"

On vähä hitaasti taas projektit edenny kun tuo tattoo harrastus vieny vapaa aikaa, mutta kävin sentään vähä kaarihommia tekemässä.
Tuommonen palahan siitä piti ottaa pois ja ovesta myös lähti pikkuisen.

Tässä olis kaari hitsattuna.

Reunaan laitoin tämmöistä nauhaa että ei jää terävää reunaa.



Välillä aina motivaatio häviää kun tuntuu että ei auto millään valmistu, mutta kun vertailee sitten ennen ja jälkeen kuvia, niin kyllä se motivaatio sitten taas nousee :D

Toivottavasti sais kesällä ottaa kolmannen kuvan tuohon kuvakollaasiin :)
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#29
Vs: Galant -83 4g63

Päivitetäänpäs tännekki välillä vaikka mitään mullistavaa ei olekkaan tapahtunut. Pikkuhiljaahan se valmistuu ja kyllä se nyt näyttäs siltä että kesällä pääsee ajamaan :)

Kansi kävi kaverilla laskettavana ja 1mm siivu siitä otettiin.

Säädettävä nokkapyöräkin tuli, mutta hampaistus on sen verran erilainen siinä että joudun varmaan vaihtamaan muutkin hihnapyörät.

Taka-akselin puhdistelin ja maalailin ja samalla uudet jarruputket laitoin.


Pohjan maalauksenkin aloittelin ja nyt on peräpää värissä. Kunhan etupääkin on maalattu, niin sen jälkeen ruiskulla massan vetäisen.

Spoilerikin tuli asennettua.


Sitten olis vielä uudet vanteetkin tulossa jossain päin maailmaa.. Halpaa kiinalaatua, mutta kun leveys ja offset oli niin hyvät,niin piti ostaa :D Taka vanteiksi tulee 10,5x15" et-32 ja eteen 9x15" et-13.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#30
Vs: Galant -83 4g63

Noniin se ois nyt pohjakin valmis.
2,5litraa vasaralakkaa, 2litraa kotelosuojaa ja lopuksi 3litraa massaa tuli pohjaan.


Ja akselia paikoilleen...

Äänieristystä lattiaverhoilun alle

Lidlistä ostetut matotkin pääsi paikoilleen :D

Se ois sisustaki valmis keskikonsolia vaille.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#31
Vs: Galant -83 4g63

No nyt ois täytettä Galantin kaarille. Taakse 15x10,5" et-32 ja Eteen tulee 15x9" et-13.
Suunnitelmissa ois maalata/dipata keskiöt näistä. Värivaihtoehtona pronssi tai kulta.
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#33
Vs: Galant -83 4g63

Nyt kun vanteet sain alle niin piti alkaa ajokorkeutta hakemaan. Etupäässähän tässä on säädettävät tolpat joten vain takapää tarvitsi operoida.
Koska galantin omat iskarit on järkyttävän pitkät, niin tilalle tuli ladan iskarit jotka ovat 13cm lyhyemmät ja jäykätkin vielä.

Jousethan galantissa onkin vakiona melko jäykät joten ne saa ainakin alkuun välttää lyhennettynä.

Siinäpä on iskari ja lyhennetty jousi paikoillaan. Pohjaanlyöntikumia madalsin 5cm.

Nytpä olis korkeus miellyttävä ja tarvittaessa menee vielä matalammaksikin jos haluaa. Ja myös todella jäykkä tuli perästä.

Vielä pitäis takakaaret hitsata valmiiksi ja levikkeet asennella.




Emännän antamat synttärilahja tuuningitkin piti ruuvata paikoilleen :D
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#34
Vs: Galant -83 4g63

Nyt olis taas moottori keulilla ja ei enää puuttuisi kuin kaasuvaijerin muokkaus ja imusarjan hitsailu niin pääsis sitten starttailemaan.

Koeajon suorittajakin löytyi :D
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#35
Vs: Galant -83 4g63

Tuli puuhasteltua vähä imusarjan parissa. Ei oo ennen tullut tehtyä mitään imusarjoja, mutta jospa tuosta ihan toimiva tulis.
Laipan kohdistelin kanteen

Siinä alkaa jo imusarja hahmottumaan

Siinäpä olisi putket hitsattuna ja saumat hiottuna. Vielä vesiletkujen lähdöt pitää hitsata ja sitten kunnolla viimeistellä tuo sarja. Tuttuun tapaan tietysti taas vht wrinkle plussat sitten lopuksi päälle.

 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#36
Vs: Galant -83 4g63

Sunnuntaina sain itteä niskasta kiinni ja hitsailin apukuskin puolen takakaaren valmiiksi ja asentelin levikkeen. Viikolla jos sais toisenkin puolen valmiiksi niin pääsis jotain uutta tuuninkia kehittelemään tähän.



Nii ja tulihan sitä kokeeksi nostettua konepellin takalaitaakin...Onko hyvä vaiko huono? Omaan silmään ainakin sopii nuin. Ja mietinnässä olis myös lokariin tohon mitsun logon kohdille ilmanotto aukko ja ja ja onhan sitä vaikka mitä mielessä :D Väritystäkin pitäs alkaa miettimään kun jos loman aikaan vähä maalailis.

 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#37
Vs: Galant -83 4g63

Juu tuli nyt sit töiden jälkeen tehtyä lokariin se aukko. Kyllähän se sen verran hyvin sopii auton tyyliin että pitää kai se kuskinpuolellekkin samanlainen tehä :D

 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#38
Vs: Galant -83 4g63


Pistetäämpäs tähän muutama kuvatus vaikka mitään ihmeempiä ei oo tapahtunutkaan :D

Molemmat lokarit olis hitsattu ja kittailukin alotettu.




Pitkään oon himoinnu jotain tarraa tuulilasiin ja nythän se siinä ois :D

Lauantaina sitten pikkuisen sovittelin ja leikittelin ajatuksella että jos tähän laittaiskin tämän 4g63t padan :D
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#39
Vs: Galant -83 4g63

Ettei ihan koko topic kuolis nii lisäämpä pari kuvaa vaikka mitään ihmeempiä ei autolle ole tapahtunutkaan...





Nyt jos alkais tätä konetta suunnittelemaan pellin alle niin mitenkähän tuo moottorinohjaus olis helppo ja halpa toteuttaa? :D Minullahan oli jo se megasquirt paketti, mutta rahapulassa sen möin pois viimevuonna... Olisikohan järkevää hankkia esim, gti galantin, eclipsen yms johtosarja, anturit ja sitten ecu vaikka evosta tai turbo eclipsestä? Vai miten kannattas tehdä?
 
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
kuopio
#40
Vs: Galant -83 4g63

Se ois nyt moottoripuoli valmis leimalle. Vielä korissa vähän kasailemista niin sittenpä sitä pääsisi konttorille leimaa yrittämään. Maalaus olisi tarkoitus hoitaa vasta katsastuksen jälkeen kunhan tulee lämpimät kelit että voi ulkona tehdä pohjatöitä.

Hyvin tuntuu nyt kierrosta ottavan :D Kyllä huomattavasti muuttui moottorin luonne tuolla kevennetyllä vauhtipyörällä ja lasketulla kannella.

Pari random kuvaa vielä lopuksi.

 
Ylös Bottom