Galant -88 abseista

edisoni

New Member
Liittynyt
28 Maaliskuu 2007
Tulipas taas palattua foorumille pienen mitsuilutauon jälkeen.

Nyt tuli kuitenkin ostettua tuommoinen 88 2.0 glsi harrastepeliksi.

Eka ongelma; absien valo palaa. Onko konsti saada paperiin konttorilla leima siitä huolimatta?
 
Vs: Galant -88 abseista

otat koko abs polttimon pois sieltä mittaristosta ;D eiköhän mene läpi.toivottavasti vaan ei ole lunta siellä päin niin ei pääse setä testaamaan absien toimintaa

e:vaan kaikista paras vois olla korjata ne jarrut ::)
 
Vs: Galant -88 abseista

jamppu_ sanoi
otat koko abs polttimon pois sieltä mittaristosta ;D eiköhän mene läpi.toivottavasti vaan ei ole lunta siellä päin niin ei pääse setä testaamaan absien toimintaa

e:vaan kaikista paras vois olla korjata ne jarrut ::)

Jos rekisteriotteessa on maininta abs -jarruista niin ei mene läpi polttimon irrottamisella. Jos valo ei toimi niinkuin sen kuuluisi niin katsastussetä hylkää ja kehottaa korjaamaan.

Vähän ot mutta sivuaa aihetta:

Oman galantin rekisteröintikatsastuksessa kävi niin että aken:n mukaan tuossa autossa on absit (ei ole ikinä ollutkaan). Katsastussetä sammutti auton, väänsi virrat päälle parikin kertaa, tarkisti siis että syttyykö se merkkivalo (eipä tietysti syttynyt) ja senjälkeen meni konttorin taakse hiekalle testaamaan että toimiiko ne absit. Vilkaisi konepellin alle ja totesi ettei siinä mitään abseja oo. Kilvet tuli ilman sen isompia ongelmia.

Kannattaa kysyä esim. vemiciltä tai katsastuskonttorilta saako ne absit poistaa kokonaan ja mitä muutoksia vaatii, tietääkseni turvavarusteita saa poistaa jos saman mallisarjan autoista löytyy muuten vastaava versio jossa ei ole esim. abs -jarruja. Eräässä toisessa merkissä tämä abs:ien poisto onnistui muutoksella joissa abs:ien tilalle vaidettiin kuorman tunnistava venttiili taka-akselille ja todistuksella että auto vastaa sitä ja sitä mallia. Tästä kyseisestä tapauksesta meinasi tulla hankaluuksia kun konttorilla vaadittiin se paperi tehdystä muutoksesta, tyyppi oli tehnyt muutoksen itse, ja yksikään merkkiliike ei suostunut kirjoittamaan (tyypin mielestä sopivaan hintaan eli melkein ilmaiseksi) sellaista paperia jota konttorilla tarvittiin.
 
Vs: Galant -88 abseista

Nyt on tutkittu antureita, putsailtu ym ym hommia tehty. Eipä tuottanut tulosta.

Eli kysyn nyt sitten, että pystyykö noita jostain mittaamaan, että onko anturit kunnossa?

Auto pitää tosiaan vied'ä rekisteröintikatsastukseen ja mielessä kävi, että rakennan valolle jonkun "jippo" systeemin;)
 
Vs: Galant -88 abseista

galantin abs jarrut o lisä varuste että jos vaihtaa vain jarruputket yms niin ne saa ottaa pois... tietääkseni...
ei ainakaan mulla muutos katsastus hommassa mitään kysytty abseista ku ne puuttu ::)
 
Vs: Galant -88 abseista

Eli meinaatko, että ohittaa sen abs-yksikön vai?

vai pitääkö tosiaan lisätä vielä jotain muutakin?

Täytyy nyt vielä tutkia. En heitä ihan näin helpolla kirvestä kaivoon. Mahdollisimman helpolla pitää saada kilpiin. Ei huvittaisi alkaa enempiä kikkailemaan. Edellisessä otteessa on kyllä manittu "lukkiutumaton npn-jarrujärjestelmä".

Noita absien antureita ei taida saada sopuhintaan oikein mistään. Tuntuvat joka paikassa tietävän niiden arvon.

Siitä hyvä, ettei auto ole kilvissä kun ei se silloin leipää pyydä pihassa, voi tehdä silloin, kun huvittaa. Onko muuten kukaan löytänyt mistään galantin helmoihin korjauspaloja? Itse kävin jykylässä kyselemässä, eikä mistään saanut. Tai en kylä kysynyt merkkiliikkeestä, koska melkein arvaa, että hinnat olisivat kohdallaan...
 
Vs: Galant -88 abseista

Nappaa siitä kuskin ajovalojen takaa liitin irti. Siinä rivissä kolme liitintä, olikohan keskimmäinen ABS. Se irti ja tällöin ABS jarrut on pois käytöstä. Merkki valo palaa koko ajan mittaristossa, mutta helppo homma ottaa polttimo pois.
 
Vs: Galant -88 abseista

Tulipa tuossa viikonloppuna ostettua tuommonen -88 GLSi galantti. Jossa, yllätys yllätys palaa ABS-merkkivalo.

Rekisteriotteessa lukee että NAP-jarrut, ja lisätietoja kohdassa näkyy olevan, että vaihtoehtoisesti lukkiutumaton NPN-jarrujärjestelmä.

No se tietää sitä että lähtee vissiin sitten ABS:it purkuun tuosta autosta, jollei löydy mitään selkeää vikaa siitä.

Niin ja onhan mulla tuossa nelikko gallussa kans ABS:it, mutta on muutoskatsastettu NAP-jarruiksi, vaikka kaikki ABS:ien hilut ja putket on paikoillaan.
 
Vs: Galant -88 abseista

edisoni sanoi
Onko muuten kukaan löytänyt mistään galantin helmoihin korjauspaloja? Itse kävin jykylässä kyselemässä, eikä mistään saanut. Tai en kylä kysynyt merkkiliikkeestä, koska melkein arvaa, että hinnat olisivat kohdallaan...

No Ei niitä oikein ole saatavilla. Että itse tekemällä saa. Löytyy kyllä lokareita, ovia, konepeltejä jne.
Sitä en kyllä ymmärrä miks takalokareitten korjauspalaa löytyy, kun ne harvemmin noissa galanteissa edes on pintaruosteessa.. ??? mielummin niitä helmoja myisivät..

Itse rek. katsastin tossa viikko sitten galantin ja ei katsastus mies paljoa katsellu/testaillu. Katsoi runkonumeronkin vain 3 viimeistä numeroa..

Otat sen lampun pois sielt mittarin takaa ja käyt kokeilemassa.. tuskin edes huomaa.. ;D
 
Vs: Galant -88 abseista

Mulla on yleensä vain sellainen tuuri, että varmaan osuu joku virkaintoinen pojankloppi kahtomaan autoa ;D

Eli meinaateko siis, että otan sen liittimen ja polttimon pois, sitten leimalle? VAi rakentaisiko kondensaattorista ja releestä jotain kivaa sinne valolle ;)

Kyllähän tuolle jotain täytyy kehittää. Eli toi "npn-jarrujärjestelmä" voi siis lukea otteessa, vaikkei ikinä olisi ollutkaan sellaista?
 
Vs: Galant -88 abseista

edisoni sanoi
Mulla on yleensä vain sellainen tuuri, että varmaan osuu joku virkaintoinen pojankloppi kahtomaan autoa ;D

Eli meinaateko siis, että otan sen liittimen ja polttimon pois, sitten leimalle? VAi rakentaisiko kondensaattorista ja releestä jotain kivaa sinne valolle ;)

Kyllähän tuolle jotain täytyy kehittää. Eli toi "npn-jarrujärjestelmä" voi siis lukea otteessa, vaikkei ikinä olisi ollutkaan sellaista?

NPN ei tarkoita suoranaisesti ABS-jarruja, vaan jarruvoiman välitystapaa. Omassa GLSi:ssä luki myös NPN, eikä ABSeista hajuakaan. NPN taisi lukea myös Dynamicissa, jossa taas oli ABSit :)
 
Vs: Galant -88 abseista

miikka sanoi
NPN ei tarkoita suoranaisesti ABS-jarruja, vaan jarruvoiman välitystapaa. Omassa GLSi:ssä luki myös NPN, eikä ABSeista hajuakaan. NPN taisi lukea myös Dynamicissa, jossa taas oli ABSit :)
Mulla luki Galantin rek.otteessa että "vaihtoehtoisesti lukkiutumattomat NPN jarrut",tuota tekstiä suomennutin sitten parilla katsastus miehellä ja molemmilta vastaus oli sama,ABS:ät saa poistaa käytöstä,eli pelkkä sulakkeen poisto riittää. Mutta toinkin taitaa olla asema/inssi kohtainen asia.
 
Vs: Galant -88 abseista

Täytyy nyt vielä yrittää herätellä henkiin noita "apseja".

Jos ei onnistu, kokeilen konttorille polttimo pois ja liitin irti tyylillä. Saa sitten nähdä miten käy. Täällä jykylässä tuntuu joskus olevan niin tarkkoja....

Viimeksi käytin tuota käyttöautoa (turbodiesel)leimalla. Leimasetä katsoi auton alle ja katseli putkistoa ihmeissään. Tuumasi sitten; "Ei mulla ole tässä koneella sellaista vaihtoehtoa, että äänenvaimennin puuttuu, joten laitan, että pakoputkisto vuotaa". Tuumasin sitten sille, että "eikös tuo ole ihan hyvä, että vähän toisesta päästä vuotaakin". Seuraavana tuli murhaava katse ja tuumaus että "eipäs viisastella ettei tarvitse laittaa hylsyä paperiin". Viimeisenä tuumauksena sanoin, että "pienestä se on kiinni, kun ei mitään muuta sanomista ole ja äänikään ei ole kova tai häiritsevä". Eipä sitten enää sanonut mitään.

Se on niin paljon kiinni leimasedästä. Sitä edellisellä kerralla ei ollut mitään missään ja leimasetä heitti vain huulta :)

Joskus e30 bemussa oli joensuussa mennyt lailliset umpiot läpi yli 10 v leimassa. Kun sitten jyväskylään auto tuli, niin eipä mennytkään...tuuria siis.

Täytyy tuossa pääsiäisen pyhinä perehtyä siihen abs juttuun lisää. Kiitoksia tähän mennessä tulleista vastauksista :peukku
 
Vs: Galant -88 abseista

edisoni sanoi
Eli meinaateko siis, että otan sen liittimen ja polttimon pois, sitten leimalle? VAi rakentaisiko kondensaattorista ja releestä jotain kivaa sinne valolle ;)
Liitin irti ja polttimo pois. Juurikin näin. Ei muutakuin leimalle ja leima paperiin :peukku
 
Vs: Galant -88 abseista

Nuhapumppu sanoi
Mulla luki Galantin rek.otteessa että "vaihtoehtoisesti lukkiutumattomat NPN jarrut",tuota tekstiä suomennutin sitten parilla katsastus miehellä ja molemmilta vastaus oli sama,ABS:ät saa poistaa käytöstä,eli pelkkä sulakkeen poisto riittää. Mutta toinkin taitaa olla asema/inssi kohtainen asia.

Pelkkä sulakkeen poisto ei riitä ABS-jarrullisen auton muuttamiseen absittomaksi. Ensin vaaditaan että autosta on olemassa rinnakkaismalleja, joissa ei alunperin ole ABS:iä. Lisäksi auton jarruosat tulee muuttaa absittomaa vastaaviksi. Ei mistään tollasesta muutoksesta Suomessa selviä noin helpolla että sulakkeen vetäisi irti... :-\
 
Vs: Galant -88 abseista

Omassa galantissa on rekisteriotteen mukaan myös lukkiutumaton jarrujärjestelmä ??? ei oo pahemmin abseja näkyny jarrutellessa.. jarrutehostin tuossa kyllä on
 
Vs: Galant -88 abseista

itselläni ei absit toimi eikä myöskään valokaan:) mutta eipä ollut katsastusmiehelläkään mitään valittamista vaikka otti vauhtia asfaltilla ja jarrutti :driver
 
Vs: Galant -88 abseista

No nyt se ihmeitä teki. Herkistelin kaikki jarrut, eli satulat olivat pöydällä.

Jarrut aikaisemmin toimi hyvin, paitsi ne absit puuttui ja puuttuu edelleen (ei anneta sen haitata,kun se vikavalo ei ole leimaan ongelma;).

Eli herkistelin, laitoin paikoilleen ja ilmattiin monta kertaa satuloista, perinteisellä menetelmällä..

Ongelma on se, että polkimen saa kovaksi kyllä paikoillaan polkiessa, mutta käyntiin kun laittaa, alkaa poljin painumaan pohjaan, kun oikein painaa.

Säiliö ei päässyt tyhjäksi. Ja tosiaan ennen ei poljin pohjaan painunut. Mistään ei nestettä vuoda.

Voiko tämä absien yksikkö vaikuttaa jotenkin nyt tähän asiaan? Ja mitä ihmettä tälle kannattaa ruveta tekemään?
 
Vs: Galant -88 abseista

en tiedä apseista mitään mutta voisi olla vikaa pää sylkyssä,päästää paineet läpi ja siksi poljin pohjaan(siis sisäinen vuoto,joka pakenee jarruneste säiliöön takas)

tää tuli pikaseen mieleen.muutamas tavis vehkees joskus ollu.

toinen tohon abs valoon niin eikös olis kätevä liittä ce valoon ihan rosvolla? mahtaako se toimii samalla tavalla kun kääntää virrat päälle? en tiedä kun lancereissa eikä colteis oo abs.ssiä vastaan tullu viel.onneks.
 
Vs: Galant -88 abseista

miikka sanoi
Pelkkä sulakkeen poisto ei riitä ABS-jarrullisen auton muuttamiseen absittomaksi. Ensin vaaditaan että autosta on olemassa rinnakkaismalleja, joissa ei alunperin ole ABS:iä. Lisäksi auton jarruosat tulee muuttaa absittomaa vastaaviksi. Ei mistään tollasesta muutoksesta Suomessa selviä noin helpolla että sulakkeen vetäisi irti... :-\
Sitähän en taas tiedä että mitä muuta siihen pitäis tehdä,mutta näin ne molemmat sano,toinen sanoi että kyllä se ainakin minulle kelpaa jos otat sulakkeen pois. Itsekkin tuota hieman ihmettelin mutta kun sain absit itseltä korjattua niin ei tullut sitten ajankohtaiseksi tuo muuttaminen.
 
Vs: Galant -88 abseista

Minulla olisi nuo ABS anturit vielä tallessa tuossa 88 raadossa. Auto lähdössä kohta paaliin niin nuo kyllä joutaisivat edullisesti.
Jossakin oli kyllä itselläkin pientä vikaa kun syttyi välillä itsellänikin tuo valo. Yleensä risteyksissä käännyttäessä. Jos nuo kiinnostaa niin voin kyllä ne postittaa edullisesti.
 
Vs: Galant -88 abseista

No tuohoh pääsylkkään en usko, kun minulle tullessa jarrut tosiaan pelasivat ok, vaikkakin takaa oli satulat jumissa. Herkistelin kaikki ne toimivaksi, ei muuta. Aika jännä ilmiö tuo kyllä on.

Sen abs valon toteutan siten että; Laitan sulkevan releen siihen ce valon rinnalle. Kytken sen abs valon sen releen kautta.

Tällöin se ongelma, kun lähtee ajamaan ja abs valo syttyy, poistuu, koska abs valo sammuu ennen ce valoa, ja kun ce valo sammuu, häviää releen ohjaus ja näinollen abs valon palaminen estetään. Ja meneehän siinä aikaa, ennenkuin se leimasetä saa sen pirssin liikkeelle.

mutta kun nyt saisi muuten nämä jarrut pelaamaan prkl.....
 
Vs: Galant -88 abseista

Eikö näissä oikeasti ole kenelläkään muulla tämmösiä pimeilyitä?
 
Vs: Galant -88 abseista

Ettei se vika nyt kuitenkin olis sielä pääsylinterissä.
Pääsylinteriin on varmasti ajan kuluessa tullut ruostetta yms likaa. Ilmatessasi jarruja, on luonnollisesti tuo polkimen liike normaalia pidempi. Ja silloin tuo sylinterin kerääntynyt lika on voinut rikkoa tiivisteet ja aiheuttaa vuodon.

Melko yleinen tuo oire vanhemmissa autoissa, kun aina ei ole mahdollisuutta käyttää imuvaihtajaa.
 
Vs: Galant -88 abseista

onkos nuihin saatavilla kohtuu hintaista korjaussarjaa? tai onko jollain ylimääräinen toimiva pilkkahintaan läheltä jykylää? ;)
 
Vs: Galant -88 abseista

edisoni sanoi
onkos nuihin saatavilla kohtuu hintaista korjaussarjaa? tai onko jollain ylimääräinen toimiva pilkkahintaan läheltä jykylää? ;)

kyl löytyy ainakin 7/8 malli eli se pienempi... projektiin menee isompi 8/9 paikalleen...
 
Vs: Galant -88 abseista

edisoni sanoi
No nyt se ihmeitä teki. Herkistelin kaikki jarrut, eli satulat olivat pöydällä.

Jarrut aikaisemmin toimi hyvin, paitsi ne absit puuttui ja puuttuu edelleen (ei anneta sen haitata,kun se vikavalo ei ole leimaan ongelma;).

Eli herkistelin, laitoin paikoilleen ja ilmattiin monta kertaa satuloista, perinteisellä menetelmällä..

Ongelma on se, että polkimen saa kovaksi kyllä paikoillaan polkiessa, mutta käyntiin kun laittaa, alkaa poljin painumaan pohjaan, kun oikein painaa.

Säiliö ei päässyt tyhjäksi. Ja tosiaan ennen ei poljin pohjaan painunut. Mistään ei nestettä vuoda.

Voiko tämä absien yksikkö vaikuttaa jotenkin nyt tähän asiaan? Ja mitä ihmettä tälle kannattaa ruveta tekemään?

Abs -yksikkö pitää ilmata myös, siitä löytyy oma ilmaruuvi (muistaakseni) ::)
 
Vs: Galant -88 abseista

Noniin, nyt on uusi "uusi" pääsylkkä heitetty paikoilleen. Vikaa on edelleen; Kun auto ei käy, saa ihan hyvän paineen aikaan järjestelmään, mutta kun laittaa auton käymään, häviää paineet kuin tuhka tuuleen! Kyllä ne jarrut pitää jollain lailla, mutta kun poljin hölähtää pohjaan :p

Eli mitä sitten kokeilemaan? Tehostinta, vaiko tekemään jotain sille absien palikalle? Alkaa ihmetyttämään...
 
Vs: Galant -88 abseista

Ettei oo niin ettei jarrutehostin saa alipainetta!

isännän ransus oli alupaineletku poikki --> ei jarruja, vaikka oli tuntuma.
 
Vs: Galant -88 abseista

No tuota tuohon alipaineeseen ei oikein ole uskomusta, koska vaihdoin uuden letkun ja samalla kokeilin myös sen että letku irrallaan koneen käynti muuttui ja kun tuuppasi sormen letkun päähän oli imua havaitavissa. Mutta tuossa tuumailtiin, että voihan tietysti tehostajakin olla jotenkin päreinä....Kokemuksia? Eihän tuon abs:ien yksikön olemassaolo aiheuta tässä nyt tätä pimeilyä?
 
Takaisin
Ylös Bottom