Galant -89 valokytkimen vika

J

Jone

Guest
#1
Eli Galantissa seuraavanlainen vika: kaukovalot palavat koko ajan, mutta jos vilkun viikseä painaa kevyesti kojelautaan päin kaukovalot sammuvat. Värkkäilin siihen paperitupon, että ei tarvitse pitkät päällä ajella. Vilkkua ei voi oikein käyttää jos ei halua saada vihaisia katseita kun sokaisee vastaantulijan.

Kuinkahan tuo viiksi irtoaisi jos sitä vähän putsailisi ja tutkisi onko se enää korjattavissa?

Yritin myös sammuttaa kaukovalot ottamalla sulakkeen pois, mutta ilman sulakettakin virta sinne jostain kulkee ???
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
60
Sijainti
Taipalsaari
#3
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

Mulla temppuili kans jossain galantissa vähän samansuuntaisesti, vilautteli iteksee pitkiä välillä vastaantulijoille. :)

Viiksessä se oli se vika ja se sit korjautu itekseen toimintasavun saattelemana. :p Se viiksipaketti vaihtuu vissiin kokonaisena, varmaan helpoimmalla pääsee kun hommaa jostain ja vaihtaa seuraavat tilalle.
 
J

Jone

Guest
#4
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

Yritin korjailla viiksen puhdistuksella, kontaktispraylla ja pienellä patentilla eli taivutin viiksen palautinjousta jotta se ei heiluisi ja näin räpsyttelisi kaukovaloja. Se toimi noin puolen kilometrin matkan ajan jonka jälkeen kaukovalot räpsähtivät päälle hyvin sankan savun saattelemana. Kontaktispray siellä vain käryää... Nyt voi ajella lähivaloilla kunhan on varovainen vilkun kanssa.

Eiköhän tuo vika siinä viiksessä ole. Uutta metsästämään siis! Olisiko vinkkejä mistä löytyy vai onko järkevämpää etsiä purkuauto?
 

outonaapuri

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Tykkäykset
1
#5
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

Mulla saattaisi olla hyllyssä koko viiksipaketti, ainakin sellainen on josta johtojen liitin on sulanut. Saishan siitäkin näppäilemällä toimivan. En nyt muista onko täysin ehjää. Voin illan päälle katella.
 

outonaapuri

Member
Club Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Tykkäykset
1
#6
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

Hyllystä löytyi yksi muuten ehjä mutta toinen liitin katkottu irti. Tämä siis purettu jo joskus 6v sitten kaverin toimesta hyllyyn, joten en tiedä miksi on johdot poikkassu. Jos kiinnosta niin laita yv, pystyn tosta varmaan luopumaan paketin hinnalla + 5e vaivaa viedä se postiin ;D
 
J

Jone

Guest
#7
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

outonaapuri sanoi
Hyllystä löytyi yksi muuten ehjä mutta toinen liitin katkottu irti. Tämä siis purettu jo joskus 6v sitten kaverin toimesta hyllyyn, joten en tiedä miksi on johdot poikkassu. Jos kiinnosta niin laita yv, pystyn tosta varmaan luopumaan paketin hinnalla + 5e vaivaa viedä se postiin ;D
Laitoin yv.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Tykkäykset
0
#8
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

Mulla jäi aikoinaan samanlaisesta galantista kaukovalot päälle, syyksi paljastui auton tuplapitkissä olleet 100w polttimot. Virta kun kulkee suoraan viiksen kautta valaisimille, niin mitoitus ei oikein kestä ylitehokkaita polttimoita.

Kannattaa siis tarkistaa myös polttimoiden kunto :)
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#10
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

Mulla oli sama vika.. ja syynä että on varmaan ollut laittoman tehokkaat hehkut autossa?
Siellä viiksipaketissa on semmonen muovidinksi joka pitää ne pitkät pois päältä ja kun kaikki ajovalojen virta(?) kulkee sen vivun kautta niin jos liikaa virtaa se muovi pääsee sulamaan -> kontakti päällä -> pitkät päällä.

Itellä just oli että piti just ajella kahvaa työnnellen eteenpäin.. itsellä ei ollut ikinä laittomia pitkiä.. mut huomasin pari kertaa että galantissa pystyy "huudattaa" sillä vivulla vahingossa silleen että palaa sekä lyhyet ja pitkät yhtäaikaa.. jolloin .. ei savua ilman tulta.
 
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Tykkäykset
9
Sijainti
Jyväskylä
#11
Vs: Galant -89 valokytkimen vika

:eek:fftopic

J. Puhakka sanoi
mut huomasin pari kertaa että galantissa pystyy "huudattaa" sillä vivulla vahingossa silleen että palaa sekä lyhyet ja pitkät yhtäaikaa.. jolloin .. ei savua ilman tulta.
Tämähän lienee ihan suunniteltu ominaisuus, millä estetään se ettei valoja vaihtaessa tule lyhyttäkään pimeää hetkeä. Lyhyessä ajassa valoja vaihtaessa johtojen ym. lämpö ei nouse liikaa.

Offtopicin offtopiccia... Vanhojen kytkimien kontakteissa on korroosiota minkä vuoksi virta pyrkii kulkemaan pienten pisteiden kautta joissa vähiten resistanssia -> seurauksena kontaktin pinnalla suuremmat pistevirrat ja lämpeneminen. Siksi vanha kytkin saattaa savuttaa. Hapettumat taas johtaa vastuksen kasvamiseen eli alentuneeseen tehoon kytkimen jälkeen. Meniköhän tämä päättelyketju nyt nappiin. Anteeksi ja lisää kahvia naamaan :-[
 
Ylös Bottom