Galant -96 1,8 kipinä puuttuu

Lammive

New Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2015
Terve. Kaverilla oli tuollainen otsikon mukainen laite, joka ei suostunut käymään. Oli kuullut, että virranjakajat näistä hajoaa ja oli hankkinut kaks litrasen jakajan kun 1,8 jakajia ei missään romiksella ollut. Kaverilta oli into loppunut ja lupasin sen häneltä ostaa, jos saan sen käymään sekoittamalla kaks litrasen jakajasta osia alkuperäiseen runkoon. Ja kas, kone hyppäsi tulille, ja tein kaupat kuten sovittiin. Viikko tästä eteenpäin kone lakkasi taas käymästä, eikä ole sen jälkeen edes luvannut. Olen surffannut tämän foorumin kokonaan läpi ja liki liippaa tapauksia on paljon, muttei mikään osu ihan kohdalleen. Vikakoodeja olen yrittänyt lukea ohjeiden mukaan, muttei tuota tulosta. OBD2 lukija ei ota yhteyttä ajoneuvoon ja tuo toinen konsti maadoittaa liittimen ykkösnasta, jotta moottorivalo vilkkuisi, ei tuota myöskään mitään tulosta. OBD liitin on kuskin puolella mankkarin vieressä lähellä oikean puolen polvea ja vieressä on toinen valkoinen liitin, johon tulee yksi ainoa johto.

Neuvoja kaivataan, mikä vikana ja miten saan vikakoodit ulos? Voiko virranjakaja hajota uudelleen näin pian vai onko vika ollut ecussa koko ajan ja sattui nyt tämän viikon toimimaan.

Virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot ja tulpat ovat uudet. Kipinän olen tarkastanut irtonaisella tulpalla, ettei pelaa.
 
Vastaanpa itse jotakin, kun ei ole muutakaan kuulunut.

Onnistuin lukaisemaan koodit kuitenkin maadoittamalla tuon ykköspinnin OBD pistokkeesta. Koitin aluksi varmaan liian huonolla piuhalla, eikä saanut kontaktia. Hyvä konsti oli tuo, että laittaa ykkös ja nelos- tai vitospinnin (kumpikin maata) väliin taitellun paperiliittimen. Lanka on juuri sopivan paksuinen, että ottaa hyvin kontaktia nastoihin.

Vikakoodeja autossa ei ollut, kun akunkenkä oli ehtinyt käydä irti liittimiä ihmetellessä. Sain kuitenkin hankituksi uuden sytkämoduulin virranjakajaan niin edullisesti, että päätin koittaa sillä vielä. Taas lähti pelaamaan ihan OK. Käytetty moduuli oli siis hyvin lähellä hajoamista jo silloin asennettaessa.

Eniten nyt jännittää, että milloin lopettaa toiminnan uudelleen. Ja että onko autossa joku muu vika, joka rikkoo tuon moduulin aina pienen ajan kuluessa.
 
Vs: Galant -96 1,8 kipinä puuttuu

JOS moduuleja menee, niin ehdottomasti myös puola vaihtoon, sitäkin saa tarvikkeena ja halvempi kuin moduuli.
 
Ok. Pitääpä nyt katsoa mitä tekee. Kiitokset tästä tiedosta. Taitaa olla viisasta varmaan vaihtaa siihen puola muitta mutkitta vielä, kun ei näy hirmu hintainen olevan.

Kävin sen kanssa leimalla ja muuten meni hyvin, mutta päästöissä oli HC:t vähän korkealla tyhjäkäynnillä. Saattaa johtua nyt virheellisestä sytytyksen ajoituksesta, kun laitoin vain jakajan mielestäni vanhaan kohtaan jossa ollutkin. Ei ole välttämättä ihan paikallaan. Mutta happi ihmetyttää, kun mittari näytti melkein kuutta. Koittelin tuossa perinteistä pakoputken tukkimista ja tuntuisi olevan tiivis kuin pullo. Tippukohan katsurilta anturi putken päästä osittain pois, kun antoi tuollaista lukemaa.

Autossa on kyllä tyhjäkäynti ihan tosi surkea, käy aaltoilemalla ja välillä sammuilee. Päästöt saattaa siis johtua tästäkin. Ecun opetteluun en oikein enää usko, kun jatkuu oire vaan koko ajan. Eilen kun sen kanssa tuossa ihmettelin, jäi vahingossa ilmamäärämittarin johto irti, kun laitoin käyntiin. Kone kävi tosi nätisti tyhjäkäyntiä ja tuntui muutenkin toimivan. Ainoa oli, että moottorin vikavalo paloi. Onko noissa ilmamäärämittareissa ollut häikkää, vai meneekö kenties puhdistuksella. Käyntiongelma tuli takaisin saman tien, kun pistokkeen tökkäsin kiinni.

Sitten olisin kysynyt tosta sytytyksen säädöstä tämän ikäisen galantin osalta (-96). Pitääkö tässä myös joku piuha maadoittaa ajoituksen ajaksi ecun pois sulkemiseksi. En löytänyt mistään artikkelista tähän autoon sopivaa ohjetta, kuvat ja ohjeet ei täsmää, eikä nyt uskalla muitta mutkitta alkaa maadoittelemaan johtoja :). Tässä autossa on siinä lämppäriin menevien putkien yläpuolella rintapellissä vaalean ruskea ja vaalean sininen liitin, joihin tulee kumpaiseenkin yksi johto. Olisko näistä jompi kumpi? Saattoi tällekin ohje täällä olla, mutten sitä bongannut kun hakusanoilla hain.
 
Vika selvisi ja auto leimassa.

Imusarjan tiiviste oli katkennut ja auto sai ilmaa aikas runsaasti tätä kautta.
 
Vs: Galant -96 1,8 kipinä puuttuu

ja se ruskea pyöreä liitin on se maadotus johto sillon kun säädetään sytkää.(muistaakseni vielä keltainen johto punasella raidalla) huom vikavalo palaa sillon kun se on maadotettu. hyvä perus säätö kuitenkin on että jakajan säätö keskellä,eli säätövaraa molemmin puolin yhtä paljon.
 
Takaisin
Ylös Bottom