galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

braze

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2004
Sijainti
Kaarina/Turku
Kyseessä on siis -97 2,5 V6 galant jossa ongelmaa on.
Listataas ensin huomatut viat; joskus kuoppien, kaivonkansien ym vastaavien yli ajaessa kuuluu kolhadus. Ohjaus ei palauta kunnolla, vaan palauttaa niin sanotusti pätkissä. ensin palauttaa hieman ja sit pysähtyy, saattaa kuitenkin jatkaa vielä palautusta tauon jälkeen mutta yleensä joutuu veivaan pyörät takas suoraan.

Tänään sitten pääsi kunnolla katsomaan auton alle ja kaikki puslat näytti olevan ok. Mitään klappia tai muuta vastaavaa ei löydetty vaikka miten kammettiin. Kaikki näytti olevan ok. Huoltokirjan mukaan alatukivarret on vaihdettu n.40tkm sitten. Autoa tutkittiin sekä keula maassa, että tunkattuna ylös. Se mitä huomattiin, löytyi pyöriä käännellessä kun keula oli ylhäällä ja auto käynnissä. Välillä kun käänsi niin koko auto tärisi ja pyörästä oli huomattavissa selvää vapinaa (paremmin en osaa ilmaista tuota). Auto sammuksissa sitten käänneltiin renkaasta ja kuului pientä kolinamaista ääntä. Myös välillä kääntely oli raskaampaa, välillä totaalisen tunnotonta. Ei muutakuin auto alas tunkilta ja lisää tukimusta. Nyt taas kääntäessä kuuluu kuin kaksi metallia hinkkaisi yhteen, vähän samanlaista ääntä kun esim jarruista tulee kun automaatilla valuu liikennevaloissa.

Olisiko nyt sitten mennyt tuo hammastanko finaaliin? vaiko löytyykö jollain ideoita mistä vielä voisi vikaa koittaa paikallistaa...
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Omassa autossa sama vika ohjauksen kanssa eli palauttaa vain pätkissä. (Yksi vika monista :seina)
Huomenna oon menossa korjaamolle auton kanssa niin pitää ilmoitella mitä vikaa löytys!
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

M.V sanoi
Omassa autossa sama vika ohjauksen kanssa eli palauttaa vain pätkissä. (Yksi vika monista :seina)
Huomenna oon menossa korjaamolle auton kanssa niin pitää ilmoitella mitä vikaa löytys!

kerroppa ihmeessä, olisin kiitollinen tiedoista jos sulla yhtään samoja oireita omassa autossasi on.
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Onhan tehostimen nesteet oikeat ja riittävästi säiliössä? Ainakin Pajerossa nesteiden vähyys tekee kääntämisestä hieman pätkivän.
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Niko Päivinen sanoi
Onhan tehostimen nesteet oikeat ja riittävästi säiliössä? Ainakin Pajerossa nesteiden vähyys tekee kääntämisestä hieman pätkivän.

pitäisi olla oikeanlaiset ja riittävästi kyllä on, nestepinta on max:n kohdalla.

Tuosta tulikin mieleen, miten mahtaa ilma järjestelmässä vaikuttaa? ja miten tuo järjestelmä ilmataan? onko vaan keula ilmaan ja kiertämään rattia laidasta laitaan?
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Kaverin kanssa ainakin ilmattiin toi galantti keula maassa. Öljyä säiliöön ja auto käyntiin ja rattia vääntäen laidasta laitaan pariin kertaa auto sammuksiin ja sit nestettä lisäämää ja uudelleen sama alusta 2x.

Se ilmaa itseitsensä ja jos on ilmaa järjestelmässä niin tuntuu jäykältä jos ilmaa sattuu menemään mutta on se kyllä sillai tehty et ei ilmaa pääse (ainakaan pitäis)paitsi jos on vuoto putkessa.
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

ainakin se on sit ilmattu, meinaan tuollai keula ilmassa sitä väänneltiin, ja missään ei näy mitään merkkejä vuodosta.
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Tänään käytiin korjaamolla ja ei mitään vikaa löytyny! Kaikki tangot ja varret oli kunnossa. Meinasivat vaan että vika tulee siitä kun luultavasti pyöränkulmat ovat huonot ja siten pyörät haluavat eri suuntiin. No pitää mennä tämä asiakin tarkistamaan.
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

olis nyt jotain vikaa edes ollu ni ois itekkin voinu tutkia ;D ei vaineskaan, hyvä jos noin pienellä selviät ongelmista :)
mua tuskin kulmien säätö auttaa kun se sitä ihme värinää/ääntä pitää käännettäessä. pitää siis ihmetellä vaan lisää, kun tietäis et mitä :-\
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Eikös joku täällä sivuilla vasta korjannut jonkun samantapaisen ongelman edellisen koriseen Galantiin voitelemalla neularuiskulla
alapallonivelet jotka olivat kai päässeet kuivumaan...? Ja ellei niistä löydy vikaa niin tutkii vielä esim. tolppien ylälaakeroinnit...?
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

samitsu sanoi
Eikös joku täällä sivuilla vasta korjannut jonkun samantapaisen ongelman edellisen koriseen Galantiin voitelemalla neularuiskulla
alapallonivelet jotka olivat kai päässeet kuivumaan...? Ja ellei niistä löydy vikaa niin tutkii vielä esim. tolppien ylälaakeroinnit...?

on, ja kokeiltu myös itse tuota jo 8) ei vaikutusta :-\
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

nyt on väännelty vielä nopsaan hieman lisää. keula ylös ja kone sammuksissa kun vääntää niin kuului hammastangon nurkilta sellaista nesteen virtausääntä ja ihan kuin siellä olisi ilmaa joukossa. eli tuntuu nyt ainakin ilmaa on jossain mut mistä ihmeestä se sinne on päässy, ja ennen kaikkea, miksei se tule pois vaikka ilmauksen suorittaa kuten yllä on mainittu ???

ja lisää ajossa havaittua; jarruttaessa kampeaa hieman vasemmalle, ja vastaavasti kihdyttäessä kampeaa hieman oikealle...

nuo tolpan yläpäät tosin on vielä tutkimatta, mutta jotenkin tuntuu vian olevan muualla. pitää kurkkia niitäkin sitten kun seuraavaksi taas ehdin auton pariin. :-\
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Mulla ollu sama ongelma puolenvuoden ajan tässä edeltävässä mallissa ja on vaihettu molemmat tukivarret, aurauskulmat säädetty ja jouset/iskarit tarkistettu, yläpäämyös, jossa ei edes ole mtn laakeria.
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

jos vika sitten olisi tuossa hammastangossa niin viisaammat voinee kertoa, että sopiiko tuohon 2-litrasen galantin hammatanko. jotenkin nyt vaan tuntuu et se vika kumpuaa sieltä :-\ ellei jollain nyt vielä tulis jotain ideaa aiheeseen liittyen...
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

MikkoM sanoi
Ennen uutta ohjausvaihdetta kokeilisin uutta öljynvaihtoa, esim: Redlinen tehostinöljyllä tai timanttitiskin tavaralla. Piirin saa helposti tyhjäksi kun imaisee ensin öljyt säiliöstä, jonka jälkeen irrottaa ohjausvaihteelta tulevan paluuletkun jäähdytinputkesta. Kippo vaan letkun alle ja eestaas ihan laidasta laitaan rattia kääntelemällä saa lähes koko ohjausvaihteen tyhjäksi. Tämä tietenkin moottori sammutettuna.

Miksi näin, miksi ei kerralla vaihda nesteitä huuhtelemalla? ;)

Imetään säiliö tyhjäksi. Irrotetaan paluulinja säiliöltä ja ohjataan keruuastiaan. Paluulinjan liitos säiliöltä tulpataan. Säiliöön tuoretta nestettä. Nostetaan etupää pukeille (tehostuksen kuormituksen pienentäminen). Auto käyntiin ja veivataan ohjausta laidasta laitaan. Samalla säiliöön täytetään koko ajan tuoretta nestettä. Auto sammuksiin ja liitetään paluulinja takaisin säiliöön. Näin varmasti koko järjestelmän nesteet on vaihdettu, eikä sen kummempaa ilmausta tarvita.
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

pitää kokeilla vielä tuota nesteiden vaihtoa. onko tuo redlinen tehostimeen tarkitettu neste näihin galantteihin sopivaa tavaraa? vai miten ronkeleita ovat siitä mitä tehostimeen laittaa?
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

moro.kuvailemasi oire siitä että kiihdytettäessä ohjaus vetää vaikka oikealle ja taas jarrutettaessa vasemmalle johtuu erittäin todennäköisesti väljistä etummaisista alapalloista.

jos renkaat ilmassa yrität kokeilla niistä välystä isolla meisselillä tukivarren ja olka akselin välistä niin ei varmasti tunnu välystä koska iskarin alapää on kiinni tässä tukivarressa joten enempää se ei alas päin jousta.
mutta rengas kun on ilmassa niin kokeileppas ottaa renkaan alta kiinni ja nosta ylös päin takuu varmasti huomaat jos välystä on.saa nostaa voimaa käyttäen ;)
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

MikkoM sanoi
Oho, tämä mennyt ihan ohi :-\. Jokohan olet saanut ohjauksen kuntoon?

Tuon Redlinen tehostinöljyn laatuluokituksia en muista, mutta kyseessä on kumminkin korkealaatuinen erittäin vähän vaahtoutuva matalaviskositeettinen öljy ja ainakin omassa Galantissani olen sitä käyttänyt sekä hyväksi todennut. Pakkaskankeutta tällä öljyllä ei juuri esiinny, tosin nykyisin ei esiinny sitä pakkastakaan ;D.

Jos päädyt vaihtelemaan niitä öljyjä ja vanhat öljyt on ollut sinne soveltumattomat, niin epäilen täydellisen ilmaantumisen vievän aikaa. Ehkä jopa useamman päivän ajot. Eli heti ei kannata huolestua, mutta muutosta parempaan pitäisi tulla kohtuullisen nopeasti.

empä vielä ole kuntoon saanut, eipä kyllä ole oikein ollut aikaa syventyäkkään tähän. Viikonloppuna koitan vaihdella noi nesteet ja kerran vielä tutkin ton koko etupään josko se jotain paljastais. Aiemmin mainitsemani ääni kääntäessä pyöriä on voimistunut hieman, selvästi huomaa kun joka napsautuksella ratti nytkähtää hieman, että joku siellä jumissa tuntuisi olevan, äänen paikallistaminen vaan on pirun hankalaa. muuten ei muutosta mihinkään, edelleenkään ei palauta kuin ehkä pätkittäin :-\ Rinta-joupin huoltoajatkaan kun eivät sovi mun tän hetkiseen aikatauluun, en siis pääse sielläkään tuota näyttämään... hankalaa...
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Tuli vain mieleen että onko rattiakselin ristinivelet ok?
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

uge sanoi
Tuli vain mieleen että onko rattiakselin ristinivelet ok?

itseasiassa, noita ei oo edes katottu :-X pitääkin kurkkia noita samaan syssyyn viikonloppuna, kiitos vinkistä :peukku
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

nonni, nyt sit kävi kylmät :seina helppas sit tehostajan letku sieltä koneen takaa. ja kaikki nesteet pihalle :seina
olisko sitten ollu letku huonosti vai mikä lie syynä :-\
hyvä sitten helevetin huonoissa olosuhteissa laittamaan letkua kiinni ja uutta nestettä järjestelmään. ei ihan mene nyt putkeen tämä homma...
no, nyt pitää koittaa selviä tolla viikonloppuun ja kattoo joskos sais kunnolla, kunnon olosuhteissa nesteet kuntoon.
huoh, vain mulla on näin huono tuuri :'( :seina
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

noniin, nyt tärppäs sen puolen et löydettiin oikein vikaakin. Vasemman etummaisen alatukivarren puslissa tuntuu olevan ongelmaa.
mutta onko tuo motonetin myymä etu/ala tukivarsi tuo etummainen suorempi, jossa siis iskarikin on kiinni? rinta-joupilla mokoma varmaan maksaa hunajaa ??? :-\
 
Vs: galant -97; etupään ongelmat ohjauksessa ym.

Moro
Tämä motonetissa myynnissä oleva:
ETUTUKIVARSI MITSUBISHI GALANT 16VENTT 93--02
Eteen/vasen ALA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1775 88.50

..on juuri se suoran mallinen, itselle tullut vaihdettua.

Tässä vielä kuva tuosta tukivarresta kaksinkappalein:
tukivarsi.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom