Galant -97=>käsijarru jumissa..

A

andyman

Guest
Tätä ollaankin odoteltu että koskas taakse saa alkaa jarruja uusia,kun viime keväänä meni etupää uusiksi.Eli käsijarru alkoi jumimaan päälle niin kunnolla että on vanteetkin ajon jälkeen lämpöiset.Käytin äsken satulat poissa ja tarkoitus oli ottaa myös levyrummut irti ja puhdistaa/herkistellä kässärin mekanismit,mutta ei ottanut irrotakseen.Sain kuitenkin levyt navasta irti n.2mm.verran ulosvetopultteja apuna käyttäen.Kuulostaa lähinnä kuin ne olisi jollain jousella lisäksi kiinni?Nyt apuja irroitukseen jotta saisi sen verran herkisteltyä että pystyy ajamaan levyjen,kenkien ja palojen vaihtoon asti ja kannattaako sinne uusia samalla jotain käsijarrunpalautusjousia? ???
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

Käsijarrukenkien säätöön pääsee käsiksi jarrulevyssä/navassa olevan reiän kautta. Reikä sijaitsee pyöränpulttien välissä, samalla linjalla kuin missä ulosvetopulttien reiätkin on. Eli pyörittelee vain säädön pohjaan niin pitäisi levy/rumpu irrota.
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

Mulla oli sama vika vasemman puolesesa käsi jarrussa. Se pyöri kyllä taakseppäin mut heti kun yritti eteen päin niin jumiin meni. Kun saat vaan sen laikan pois niin ota jarru kengät pois ja puhdista mekanismi ja sit rasvaile ne niin alkaa toimia. Sitten kun laitat kengät takaisin niin on aika paskamainen laittaa et lykkyä vaan ;D
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

Juu sen reiän löysinkin joka oli tukittu kumitulpalla.Tuossa iltahämärässä ja batteryt lopussa olevalla lampulla ei näkynyt kuin jokin "jousilanka" joka kiertää rummun ympäri tehden aina n. 5cm. välein "mutkan".Yritin kyllä etsiä kohtaa niinkuin vanhemmissa autoissa tuttu "levitinpala" joka aukaisee kengät mutta ei löytynyt.Kässäri ei aiemmin ole oireillut millään tavalla ja katsastuskin oli marraskuussa,tosin kahva nousee aikastalailla ylös.Osaiskohan joku sanoa että missä kohti tuo säätö on,niin osais pyörittää reiän kutakuinkin kohdilleen.Sen verran sain herkistettyä vasaralla rumpuun koputtelemalla ja jarruspraytä suihkimalla että ei enää hankaa,mutta ei uskalla kyllä kässärikäännöksiä tehdä ;D ja P...aa tuli ulos ihan kivasti.Uusia käsijarrukenkiä ei taida saada tarvikkeena?Uudet levyrummut oli pikaisesti soitettuna 80€ kpl. ja palat 35€ sarja taakse.Nooh nukutaas yö ja koetellaan taas huomenna.Kiitokset neuvoista :peukku
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

Siinä kello 8 kohdilla. Ja ruuvarilla pyörität sitä sitten alspäin.
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

Noin klo 6 seudusta löytyy perinteinen hammaspyörää muistuttava säätö. Siihen voi ruikkia irrotusöljyä (kunhan muistaa putsata tai uusia levyrummut) ja sitten yrittää ruuvarilla pyörittää sen löysemmälle. Saman säätöreiän kautta voi yrittää kammeta kenkiä sisäänpäin, että saa tulemaan sen rummun olakkeen yli.

Edit: Onko mulla muka kello väärässä? ;)
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

No tänään tuli sitten viimein vaihdettua uudet levyrummut,palat ja käsijarrukengät jotka kaikki löytyi tarvikkeena:levyt:Lucas 160€/pari,palat 34€/pari ja kässärinkengät:Trusting 40€.
calle sanoi
Siinä kello 8 kohdilla. Ja ruuvarilla pyörität sitä sitten alspäin.
Ainaskin mulla säätöpyörä löytyi oik.puolelta klo:5 ja 6 ja vas.klo:6 ja 7 väliltä ja löystyi pyörittämällä ylöspäin.
calle sanoi
Mulla oli sama vika vasemman puolesesa käsi jarrussa. Se pyöri kyllä taakseppäin mut heti kun yritti eteen päin niin jumiin meni. Kun saat vaan sen laikan pois niin ota jarru kengät pois ja puhdista mekanismi ja sit rasvaile ne niin alkaa toimia. Sitten kun laitat kengät takaisin niin on aika paskamainen laittaa et lykkyä vaan ;D
Uusien kenkien laitossa sitten tarvittiinkin sorminäppäryyttä ja välillä melkein meinas usko loppua,mutta loppu hyvin kaiiki hyvin. :) Vielä pitänee kysyä että onko ainut säätö käsijarrulle tuo hammaspyörä rummun sisällä.Meinaan vaan kun edelleen nousee kahva aikastalailla ylös? :driver
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

MikkoM sanoi
Moro Antti,

Ei ne takalaikatkaan ole kiinni muuta kuin pyöränpulteilla, samaan tapaan kuin etupäätkin. Voisko olla että käsijarruliinat on kaulaantunut sinne jarrurumpuun ja kuluman aikaansaama "olkapää" pitää levyjä kiinni. Ihan niin kuin perinteisissä rumpujarruissakin, you know. Oiskohan siellä perinteiset "automaatti" säädot jota pääsisi jarrukilevessä olevasta reijästä löysäämään. Vai onkohan säätä käsijarruvaijerin systeemeissä. No kumminkin, liinat sitä levyä pitää ja niitä liinoja pitäisi päästä hellittämään.

Mutta se mikä saa yllättäen ne takarummut jumiin niin onkin vähän hämärämpää. Ekana tulee mieleen jäätynyt kääkkärin varppi, mutta eihä Suomessa ole enään edes pakkasta. En tiedä voisko liinojen palautusjousen katkeaminen saada ne sellaiseeseen asentoon, että jumittaisivat? Tai sitten liinasta on lähtenyt pinta kävelemään ja on päälletysten toisen kanssa. Onkos käkkäri aikaisemmin kiusannut, voisiko vaijeri olla rispaantunut tms.

Ilomoitteleppa kun saat diagnoosia ja homman kuntoon, kiinnostaa.
Kässärin jumimiseen ainoa vika oli jarrukengän "olkatappiin" juminut levitys mekanismi ja sai todellakin käyttää voimaa irroitukseen.Uusien kenkien tappeihin laitoinkin suosiolla kuparitahnaa kuten muihinkin liikkuviin osiin.Täytyypi ottaa tästälähin tavaksi iroittaa rummut renkaiden vaihdon yhteydessä ja puhdistaa ne niin säästyypi ongelmilta.No tulipahan pistettyä kesätassut alle sammalla vaivalla. ;D
 
Vs: Galant -97=>käsijarru jumissa..

andyman sanoi
Vielä pitänee kysyä että onko ainut säätö käsijarrulle tuo hammaspyörä rummun sisällä.Meinaan vaan kun edelleen nousee kahva aikastalailla ylös? :driver

Säätö tehdään niin (jos oikein muistan), että ensin käsijarrukahvan päästä vaijeri löysälle, sitten pyörä ylös. Kokeillaan pyöriikö, naksutellaan hammasratassäätöä pyörästä niin kauan, ettei pyöri ja siitä 5 naksausta takaisin. Sama toiselle puolelle. Lopuksi säädetään kahvan päästä vaijeri niin että kohtalaisella voimalla (100 N tms) kahva kiristyy n. 3-5 naksauksella.

Minulla oli kahva jossain vaiheessa aika löysä, jotain 11 naksausta tarvittiin, että käsijarru piti.
 
Takaisin
Ylös Bottom