Galant A163 "Mustiainen"

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#1
Eriytetään tälle Galantille oma topicinsa, kun se on nyt tuosta Galant mania laumasta siirtynyt omaksi yksikökseen.

Kyseessä siis 2,0 litrainen vapari takapotku Galant. Syksyllä 2010 huusin sen huutokaupasta. Se oli seissyt ilman kilpiä lähes kymmenen vuotta mutta pellin alla on muutaman tuhat kilometriä ajettu vaihtokone. Auto oli aika karun näköinen seistyään lautakatoksessa vuosikausia. Hometta, hämähäkin seittejä, hiiren jätöksiä yms oli kauheat määrät. Ensi töiksi piti auto siis pestä niin ulkoa kuin sisältä. Haju ei vain tuntunut lähtevän mihinkään etikasta, kloriitista ja muista myrkyistä huolimatta.

Autoa käynnisteltäessä yllätys oli suuri kun se tosiaan lähes 10 vuoden seisonnan jälkeen hörähti lähes auttamatta käymään ja kävi todellakin upean tasaisesti. Jarrut olivat täysin jumissa ja bensapumpun korkattua oli hyvä hetki purkaa jarrutkin palasiksi. Jarrut kunnostin huolella. Ensiksi kaikki palasiksi, sitten hieman kemikaalipehmitystä ja lopulta jokaikisen millimetrin hiominen huolella. Jarrut kasattuani tuli hyvä tunne, ne toimivat erittäin nätisti.

Bensapumpuksi valittiin Moponetin sähköinen pumppu koska vanhan bensapumpun viaksi paljastui kannesta rikki mennyt tappi. Itse pumppu siis toimii mutta sitä ohjaava tappi liikuttaja kannessa on "kadonnut". Nyt uusi pumppu RAKSUTTAA pellin alla ja oli todella mukava päästä taas heittämään lenkit Galantilla.

Sitten keskityimme hajuun jota varten rakensimme nimimerkki Tepin kanssa otsonaattorin. Se pöhisi Galantissa jonkun aikaa ja saatiinkin pahimmat hajut pois. Uusia homeitakaan ei kasvanut. ;D

Sitten vaihdettiin öljyt ja muut litkut ja sitten piikkipyöriä sovittamaan ja eikun jäälle harrastamaan. Tuohon aikaan, kevättalvella 2011, allekirjoittaneella oli ajokortti hyllyllä, joten Galantin kanssa ei teille päässyt ilakoimaan.

Piikkipyöriä mulla oli tuolloin kolme sarjaa vanhoja Lappeja ja Tepin isän hoardaamat 4,5" leveät Saabin vanteet valikoitui piikkipyörien vanteiksi.

Tuossa pari kuvaa, miltä Galantti näytti tullessaan ja miltä se sitten mun maalauksen jälkeen näyttää. :D

Ja jos haluaa sanaisen arkkunsa tästä autosta aukaista, niin: http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/galant-a163-mustiainen.60939/
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#2
Vs: Galant A163 "Mustiainen"

Helmikuussa 2011:

Galantti ei ihan noin vaan ajoon kuitenkaan suostunut, vaan röpötti ja uupui ja vikaa etsittiin. Tutkittiin ja käytiin paikkoja läpi ja loppujen lopuksi päädyttiin siihen että kaasarihan se siellä pykii vastaan. Mentiin käymään vanhassa kaasarihuollossa ja sieltä hyllystä mukaan tarttui Aisanin kaasari joka sopi pikkuruisilla muutoksilla kiinni ja että se alkoi toimimaan komeasti.

Siinä jonkin aikaa rallattelin pitkin paikallisia metsäteitä piikkirenkaat alla. Kilometrejä kertyi jo toista sataa ja sitten lähdettiinkin Taipalsaarelle talvipäiville siirtokilpien voimalla. Heti matkaan päästyämme huomasimme että tasaisella joku ujeltaa takapäässä ja kovasti, epäily kohdistui perään tai pyörän laakeriin mutta sen kummempaa analyysiä ei tehty. Taipalsaarelle päästiin ja radallakin vierailtiin jonkin verran. Kivasti auto kulki ja toimi mutta kardaani alkoi kolkottamaan ikävästi. Kotio päästyämme naapurin nosturilla tarkistettiin tilanne ja huomattiin että todennäköisesti kardaanin tukilaakeri aiheuttaa kolinan. Mitään sen suurempia välystä kardaanissa/ristinivelissä ei kuitenkaan ollut joten asia jätettiin vielä muhimaan. Samalla tarkistettiin etupää ja välystä löytyi oikealta alapallosta ja raidetangon kahdesta nivelestä. Nimetä en niitä osaa mutta toinen menee koriin ja toinen ohjausvaihteeseen. Vielä yksi reikä on paikkaamatta ja sen jälkeen auto voisi olla jopa leimakunnossa.

No sitten viime sunnuntaina taas lähdettiin jäälle pärräämään ja Galantti sai kyllä taatusti elämänsä kyytiä. Hienosti se kesti mutta hienoista bensansyöttö ongelmaa oli havaittavissa ja laturin hihna pyörähti väärinpäin sekä startti alkoi pitämään hieman erikoista ääntä.

Lisäksi Galantti ei lämpiä lainkaan. Tuulettimen visko ei toimi oikein joten poistinkin sen radalle jolloin se taas kävi liian lämpimänä. Tarvinnee asentaa siis sähköinen flekti. Nyt on siis taas pientä huoltoa edessä ja eiköhän tässä kevään mittaa taas aleta tuohon turboprojektiinkin keskittymään. Lisäksi haaveena on siirtää GTI:n tekniikka tähän jolloin hupi moninkertaistunee.

Ja jos haluaa sanaisen arkkunsa tästä autosta aukaista, niin: http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/galant-a163-mustiainen.60939/
 
Viimeksi muokattu

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#3
Vs: Galant A163 "Mustiainen"

Tekniikkaa siihen ei sitten koskaan muutettu ja Saarijärven jääradalla siitä kärähti kansipahvi vuonna 2012. Kaverin kanssa alettiin kansipahvia vaihtamaan, mutta projekti seisahtui muiden juttujen takia aikalailla päivälleen kahdeksi vuodeksi ja lopulta tammikuussa 2014 kone oli taas nipussa ja käynnissä.

Siitä sitten jäälle pärräämään ja lapsetkin pääsivät Galantista nauttimaan. Startti oikkuili, eikä autolle oikein muutenkaan tehty mitään muuta kuin ajettiin. Talvisin jäällä ja kesäisin pellolla. Sitten Galantti unohtui taas muiden murheiden vuoksi. Se jäi seisomaan syksyllä 2016 starttivikaisena ja pohja melkoisen ruosteessa.
Ja jos haluaa sanaisen arkkunsa tästä autosta aukaista, niin: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=60939.0
 

Liitetiedostot

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#4
Vs: Galant A163 "Mustiainen"

Nyt ollaan jo tässä hetkessä ja ajassa. ;D

Hain vihdoin viikko sitten Galantin itselleni. Olihan se melkoiseen kuntoon taas päässyt, mutta lauantaina sitä sitten purettiin ja suurimmiksi vioiksi löytyi korkannut bensapumppu ja startti ei ole itsestään edelleenkään korjaantunut. ;D Kävin ostamassa siihen uuden akun ja bensapumpun Motonetistä ja tilasin samalla uuden startin. Molempiin etujalkotiloihin laitettiin pellinpalaset itseporautuvilla ruuveilla, ettei kantapäät painu ajaessa tietä vasten. ;D Sen verran sieltä päivä paistoi pellin läpi. Melko helposti auto saatiin saatiin käyntikuntoon ja sunnuntaina päästiin sitten ajamaan.

Hienosti se veti jäällä, kunnes toinen takapyöristä alkoi vuotamaan ja sitten tuli jo jäähdytinnesteetkin pihalle. Luulin pääseväni pelkällä alavesiletkun paikkauksella, mutta loppujen lopuksi kansipahvi pitää vaihtaa.

Tänään 24.2.2018 sitten lasten kanssa otettiin kansi irti ja projekti jatkuu torstaina, jolloin laitetaan uusi tiiviste paikoilleen ja vaihdetaan myös startti. Mä jo meinasin heivata koko laitteen kaatopaikalle, mutta pojat meinasi, että pitää tuo vielä korjata, että pääsevät ajamaan. Muksut oli niin innoissaan viime viikonlopusta ja tallikaveritkin kannusti tämän vielä korjaamaan, joten lähdin tälle tielle sitten kuitenkin. Yksin en varmaan olisi tähän lähtenyt ja kun tuo puolisokaan ei ole oikein vakuuttunut näiden mun romujen ropaamisesta. ;D Onneksi nuo lapset ovat niin innostuneita, että mä vaan katselen sivusta, kun ne tekee. :)

Jos hiihtolomalla saadaan siis kone kasaan, niin ens vkloppuna sit koitetaan mennä ajamaan. Saatiin kutsukin kilpamiesten radalle, niin pitää mennä katsomaan miten Galantilla siellä joukossa pärjää. ;D ;D ;D
Ja jos haluaa sanaisen arkkunsa tästä autosta aukaista, niin: http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/galant-a163-mustiainen.60939/
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#5
Vs: Galant A163 "Mustiainen"

Hiihtolomalla, siis torstaina sitten rykäistiin kone kasaan ja samalla vaihdettiin toimiva startti ja sisäkumi piikkipyörään. Jakohihnakin vaihtui, vaikka olisihan sitä vanhallakin vielä ajellut. Jakopään kiristysjousi oli aika kuoleentuneen oloinen, eli se pitänee jossain kohtaa vaihtaa ja venttiileissä ei ollut välystä juuri ollenkaan. Sytytys lienee ollut hitusen pielessä ja nyt se saatiin melko kivasti kohdilleen ja kulku muuttuikin selkeästi paremmaksi. Kaikkinensa kansipahvin vaihtoon oheistoimintoineen meni noin 8 tuntia ja suurimman osan työstä teki mun lapset. Olen hyvin, hyvin ylpeä. :-* Öljyt pitänee vielä tässä lähipäivinä vaihtaa, mutta nyt on mennyt Galanttiin niin paljon rahaa, että yhtään en nyt siihen laita rahaa lisää. Tälläi ajetaan nyt nuo tulevat jäärata-ajot ja katotaan mihin se riittää. Ensi talveksi pitää ostaa uudet piikkipyörät, sen verran tuo tuppaa puskemaan ja olisihan se alustakin kiva laittaa. Toisaalta taas, nuo mun pojat alkaa ajamaan jo sen verran lujaa, että alkaa Galantista ominaisuudet loppumaan, eli pitänee oikeasti harkita kilpurin ostamista. Harmi ettei Mitsulta oikein löydy sopivaa autoa V1600 luokkiin.

Lauantaina sitten mentiin jäälle. Aloitettiin joskus 13 maissa ja lopetettiin 17 tienoilla, kun radalla on sovittu, että ajetaan auringonlaskuun saakka ja sitten lopetetaan. Taas Galantti jaksoin mainiosti, eikä hukannut nesteitä, ei öljyjä, vaan se vaan jaksaa ja jaksaa. Yön yli se lepäsi radan kulmilla ja tänään sunnuntaina taas yhden aikoihin rokki raikasi ja sinne 17 tienoille saakka Galantti lauloi. Muutaman kerran se hyppäsi komeesti korkeiden penkkojen yli, kun junnuosasto, mun pojat 11- ja 13-vuotta sillä pari päivää ajeli. On se vaan hieno laite, on se!

Nyt se odottelee jääradan varressa ensi sunnuntaita, jolloin homma jatkuu. Vähän öljyä pitänee lisätä, mutta muuten kaikki lienee ok.

Tässä videolinkki pätkään, jossa 13-vuotias poikani ajelee Galantilla:

Ja jos haluaa sanaisen arkkunsa tästä autosta aukaista, niin: http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/galant-a163-mustiainen.60939/
 

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#6
Käytiin tuossa vähän tallilla autoja siirtelemässä ja piti Galanttiakin viritellä käyntiin. Ei se perhana suostunutkaan käynnistymään! Josgain syystä ei bensaa tule. Sähköinen pumppu kyllä raksuttaa, mutta ei vaan bensa virtaa. Ei ehditty vikaa siinä sen enempää ihmettelemään, mutta kaippa tuokin tarvisi katsoa kuntoon. Talvi tulee ja muksut odottaa pääsevänsä vanhuksen kanssa jäälle.

Tarvii varmaan ensin kokeilla laittaa tankkiin lisää bensaa. Vanhat kun oli kesän sikana varastettu ja mukana ei ollut ihan kauheasti bensaa. Josko toi määrä ei olisikaan riittänyt, vaikka imuletku siellä näytti kyllä pinnan alla olevan. Toivotaan, ettei olisi mitään erikoista. Onneksi tuo on niin yksinkertaista tekniikkaa.

Keskustelut:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/galant-a163-mustiainen.60939/
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#7
Siirrettiin Galantti uuteen paikkaan ja samalla tuli vähän tutkiskeltua taas, että mitä pitää ennen jäälle lähtöä tehdä ja niinköhän se nyt on sitten jälleen tuo bensapumppu hajalla. Niitä saa näemmä vaihtaa joka talvelle uuden. Kaasariin kun antoi tipan, niin jo hörähti käymään, mutta pumppu ei vaan pumppaa. Voisikohan se olla, että kun autoa käytetään vaan talvisin, niin kalvopumppu kesällä kuivaa ja menee sitten hajalle? Ajattelin nyt ostaa sitten vähän paremman pumpun ja vaihtaa sen, josko se toimisi pidempään kuin talven yli.

Piikkipyöristä kahdesta on sisäkumi hajalla, semmoisetkin pitää hankkia.
 

Liitetiedostot

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#8
Vaihdoin uuden pumpun. Ei herännyt henkiin. Ostin uuden bensaletkun ja suodattimen ja asensin sen. Ei herännyt henkiin. Mutta se pikkuruinen pätkä pumpun ja suodattimen välillä, olikin syyllinen ja kun se vaihdettiin, niin jo hörähti vanha henkiin!

Koska traileria pitää huoltaa, niin Mustiainen ajettiin kotiparkkiksen ruutuun odottelemaan. Siinä se nyt lepää, mutta valmiina koitokseen. Koska jääratakausi taitaa olla loppuun taputeltu, niin mietin, josko sitä vaihtaisi kesärenkaat alle, hakisi puuhakilvet ja kävisi vähän päristelemässä kylillä ja aiheuttamassa pahennusta. :D

Mutta on se vaan peli, kuulkaas tytöt ja pojat! Takapotku-Galant 4eva! <3
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Rekisterinhoitaja
Hallitus
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
40
Sijainti
Ylöjärvi/Laihia
#10
Piti ottaa Mustiaista käyttöön talvea varten, mutta jarrut onkin aivan jumissa ja lisäksi etupäässä on jotain "vinksallaan". Meillä on tallin laajennusprojekti meneillään ja kaksi kilpuria korjattavana, joten nyt saa Mustiainen jäädä jonon hännille odottelemaan vuoroaan. Se siirtyi talvisäilöön ja kaivetaan esille sitten kun sen aika on.

Meinasin jo romurille tuon viedä, mutta teinit lähes itkua vääntäen saivat mut antamaan sille vielä mahdollisuuden. Vanhempi poika hakee ammattikouluun autopuolelle ja aikoo Mustiaisen sinne sitten ottaa projektikseen ja rakentaa siitä itselleen ensiauton. :D

Mutta Mustiaisen taru on nyt hetkeksi kirjoitettu. Katsotaan koska ja miten se jatkuu. Jäärata-auton tehtäviä ensi talvena hoitavat Mustiaisen sijaan meidän Escortti ja Sierra.

Kommentit: http://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/galant-a163-mustiainen.60939/

mustiainen1.jpg mustiainen2.jpg
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom