galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

aavikko-mursu

2JZ-GTE - Forged by god himself
Liittynyt
27 Huhtikuu 2009
Sijainti
Seinäjoki
Joo elikkäs on tässä nyt ois tällänen galantti ja sen käyntihäikkä. Eli auto ei pysy kylmänä käynnis pakko pitää itse kaasulla jalkaa että pysyy käynnissä. no hetken lämmettyään auto pysyy hyvin matalaa tyhjäkäyntiä alle 700rmp kunnes lämpeää kunnolla silloin kierrokset noin 850rpm. nätisti käy ja kukkuu. sen jälkeen alkaa se toinen ongelma. esim valoihin pysähdyttäessä ringit alkaa nousta. nousevat noin 3000rpm ja tipahtavat ikään kuin fuelcut tyylillä takasin 1000. samaa veivaa niin kauan kunnes taas lähtee ajelemaan. olen tätä nyt noin 4 kk pohtinut ja täältä vinkkejä etsinyt. nyt päätin sitte tänne kirjottaa. mikään vaan ei tunnu tehoavan. olen tehnyt seuraavat: kaasuläppäkotelon puhdistus (oli karstaa) tyhjäkäyntimoottorin vaihto toiseen. myös mitannut että on ainaki käämit kunnossa. ns. tyhjäkäynti katkaisin on vaihdettu. alipaineletkuja vaihdettu uusiin. ja melkeen tämän sähköiseksi viaksi toteaisin kun ottaa johdot tyhjäkäyntimoottorista ja tyhjiskatkaisijasta pois niin auto käy nätisti eikä souda ringit mihkään. myöskin ehkä käy epätasaisempaa joutokäyntiä kun on johdot kiinni. (siis silloin kun ei seilaa) sitten kun ottaa siitä tyhjäkäyntikatkaisijasta johdon irti niin paranee huomattavasti heti. rupeaako equ nyt lahoamaan vai mikähän tässä nyt mättää?

:seina
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

ilma jäähdytysjärjestelmässä teki samaa... sekä alipainevuoto. Onko alipaineletkut takuulla oikein kaikki?
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

Ei ihan 100% varmaa ole tästä. samallalailla pistin ne kuin ne oli. toisaalta jos on joku 'kytkentä' kaavio niin voisin varmistua. näytti siltä että on ehkä tehty omia letkupäätöksiä. mm. yks t-liitin kieli siitä jos sitten ei ole oikeasti sellaista siellä. pitääkö se jäähdytysjärjestelmä ilmata jollainlailla jos pitää niin miten tämä tapahtuu?
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

Kun putsasit KL-kotelon,niin kuinkas kireelle jätit kaasuvaijerin.?

Jos liian kireällä->seilailee varmasti.

Ja kireyshän asetetaan auton ollessa POIS KÄYNNISTÄ,virrat päällä kuitenkin.

Eli ON-asentoon avain,sitten odottelet ~10s,jolloinka TK-mosa käy liikeratansa läpi,ja sitten vaijeriin ~10mm löysää "keskikohdasta" katsoen.

JOS kirii vaijerin kun auto on pois käynnistä,niin silloin jää liian kireälle!
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

Jahas huomisen to do listaan että säädetään se uudestaan. eli siis auton ollessa käynnissä sen olen säätänyt. mutta mistä keksikohdasta nyt puhut?
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

Auto EI SAA OLLA KÄYNNISSÄ,kun säädetään (koska silloinhan koko ajan TK-mosa hieman "elää",ja voi jäädä liian kireälle).


Keskikohdalla tarkoitin sitä keskikohtaa,joka on KL-kotelon "vivun" ja kaasuvaijerin kiinnityksen välissä.
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

väännä nyt rautalangasta ku ei typerä ymmärrä. :-[ eli siis kaasuvaijeri on kiinni imusarjanpäällä. ilmeisesti ei se kiinnityskohta kuitenkaan siis mikä on 2lla 10mm kantasel pultil.?
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

Tossa ihan asiasta kukkaruukkuu. Itellä oli pikkasen käyntihäröjä autossa juuri. Ensinnäkin tankki oli miltei tyhjä ja toisena, kun korkin avas oli tankissa aika paljon alipainetta.

Tuli vaan mielee, että mites paljon tuo tankin alipaine voi aiheuttaa tuohon tyhjäkäyntiin. Eli jos sen takia bensanpaine heiluu.

Eli huohotus kannattaa katsoa. Eli onko röörit auki. Tankissa on ainakin joku huohotusventtiili ja toisena on se Canister siellä konehuoneessa ja sinä oleva solenoidi. Se solenoidi aukeaa jossakin parintuhannen rpm:n tietämillä.
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

aavikko-mursu sanoi
taas täytyy vaan kysyä että mikä canister? :-X

Se on se musta pönttö siellä konehuoneessa. Tulipellissä olevasta solenoidista menee letku siihen ja siitä menee sitten huohotusletku tankkiin. Ainakin näin olen itse ymmärtänyt. Eli tankin höyryt imetään imusarjaan.
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

joojoo. olen kans huomannut että on vähän ehkä kyl painetta tankissa ku avaa korkin. vielä kun sais vähä vihiä että miten niitten kaasuläppäkoteloon menevien letkujen oikea järjestys on niin sitte olis iha jees. ei tiedä että onko joku menny vaihtelemaan niitä. ainaki omaan silmään näyttää että sinne on yks t-liitin lisätty jälkeen päin.
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

noniiin nyt on ilmattu ja tyhjäkäynti säädetty. säikähdin jo että rupes toimimaan ku kylmänä jysäytti kierrokset n. 1400 paikkeille. riemun voittosen lähin testi ajolle ja kun lämmöt nousi normaalin alkoi taas sama soutaminen. itellä tuli mieleen että oisko lämpötila anturin vaihtaminen nyt sitte paikallaan että kylmänä tulee lukemaa lämpimänä sit menee taas v*tuilleen.
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

Ettei jumittelis perinteisesti se kaasuläpän alla oleva jäähdytysnesteellä toimiva vahatermostaatti joka nostaa tyhjäkäyntiä kylmänä. Tunnetaan nimellä FIAV (Fast Idle Air Valve), näissä tuntuu olevan ongelmia eniten 1991-1992 mallisissa DOHC Galanteissa erityisesti. Vanhemmissakin moinen venttiili on mutta se on erilainen ja eri osanumerolla ja ilmeisesti toimintavarmempi. Evoissa ja CB Lancereissakin on samanlaista vaivaa tiemmä esiintynyt.

Omassa on samantyyppisiä oireita, tosin ilmeisesti jumittelee auki koska tyhjäkäynti huutaa 2k rpm tienoilla riippuen ulkolämpötilasta ja siitä kauanko autolla on sillä ajokerralla ajettu. Pidempään ajaessa lopulta venttiili sulkeutuu välillä ja tyhjäkäynti tippuu normilukemiin. Tuo kierrosten korkealla huutaminenhan aiheuttaa myös sitten sitä että tyjhäkäynti alkaa pätkimään, koska kun jalka on pois kaasulta niin ECU luulee että moottorijarrutetaan jos kierrokset on yli jäähdytynesteen lämpötilasta riippuvan asetusarvon. Silloin syöttö katkeaa ja kierrokset tippuu alle katkaisurajan jolloin syöttö taas käynnistyy ja kierrokset alkaa huutaa ja kuvio toistuu. Käynnistä tulee "haukkovaa".

Kovemmilla pakkasilla teki puolestaan sitä kun perustyhjäkäynti oli huutamisen kurissa pitämiseksi ruuvattu nollille, että riittävästi lämmettyään tyhjäkäynti tippui niin alas että meinasi sammahdella ja kävi matalalla tyhjää jos pysyi käynnissä. Kylmänä ja puolilämpöisenä sitten joko huusi ja haukkoi tai oli joskus jopa normaali.. Kaikenkaikkiaan raivostuttava vika vaikka pienestä asiasta johtuu, eli väsähtäneestä ja jumittelevasta termostaatista (samanlainen toimintaperiaate siis kuin ylävesiletkussa, mutta tämä säätää ilmaa kaasuläpän ohi). Mukavana lisänä vielä aiheuttaa kaupunkiajossa etenkin nelivetoisessa "naama tuulilasiin"-efektin kun pikkuvaihteillakin moottorijarruttaessa katkaisee heti syötön ja alkaa moottorilla ja voimansiirrolla jarruttaa täysiä kaasun nostaessa, tämän sekä haukkomisefektin voi poistaa irrottamalla 1-napaisen liittimen kaasuvaijerin stopparissa olevasta asentokytkimestä.
Johdon irrotus siis estää moottorijarrun syötönkatkaisua toimimasta kunnes korjaa varsinaisen vian.

Niin, itse vian korjaus.. Vaihtoehtoja on nähdäkseni 3:
1) Tulppaa sen vahaventtiilin ilmakanavat kokonaan (ruuveilla kaasuläpän alla kiinni, tähän osaan ruuvataan varsinainen tyhjäkäyntimoottori, joka siis ei ole syyllinen tähän nimenomaiseen vikaan) vaikka jollain kemiallisella metallilla. Arvoitus sitten miten hyvin toimii kylmänä pakkasilla mutta ei ainakaan huuda lämpimänä.

2) Hommaa uuden venttiilin, eli käytännössä sen läppäkotelon pohjaosan. Hinta on uudelle marmoritiskillä posketon, purkuosien tarjonta huonoa (91-92 ei kovin paljoa ole GTi Galantteja tarjolla esim.) ja kunto voi olla ihan yhtä huono kuin omassa osassa. Itse päädyin ratkaisuun hommata jenkeistä VR-4 Galantin vastaavan osan, osanumero on eri mutta veikkaan vahvasti sen johtuvan hieman erilaisesta avautumisprofiilista tms. Eli hieman erilainen kylmätyhjäkäyntikäyrä voi olla kuin alkuperäisessä mutta ei haittaa mitään, toimii kuitenkin varmasti paremmin kuin rikkinäinen venttiili tai ei ollenkaan. Tiiviste o-rengas on molemmissa sama joten fyysisesti pitäisi sopia paikoilleen.
Hinta oli 125 euroa täältä: http://www.oemmitsubishiparts.com/ ja osanumero: MD614454 (vaparimallisen: MD614373, hinta 300! Liekö johtuu vähäisemmästä tarjonnasta, jenkeissä turbot paljon yleisempiä). O-rengastiiviste läppäkotelon ylä- ja alaosien väliin: MD614406 (vitosen luokkaa hinta)

3) Vaihtaa 88-90 DOHC Galantin koko imusarjan läppäkoteloineen päivineen. Läppäkotelot ei käy ristiin, liitos imusarjaan on erilainen. Voi olla halpa ratkaisu jos tämmöinen koko paketti jostain edullisesti löytyy.
 
Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.

Noniin sattui löytymään 88-90 imusarja kaikkine osineen niin koitan nyt että jospa nyt sais sitte toimimaan. ::) täytynee sitte päivitellä kun saa satsin kiinni. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom