Vs: galant dynamic-4 gti -92 kylmätyhjäkäynti kateissa.
Ettei jumittelis perinteisesti se kaasuläpän alla oleva jäähdytysnesteellä toimiva vahatermostaatti joka nostaa tyhjäkäyntiä kylmänä. Tunnetaan nimellä FIAV (Fast Idle Air Valve), näissä tuntuu olevan ongelmia eniten 1991-1992 mallisissa DOHC Galanteissa erityisesti. Vanhemmissakin moinen venttiili on mutta se on erilainen ja eri osanumerolla ja ilmeisesti toimintavarmempi. Evoissa ja CB Lancereissakin on samanlaista vaivaa tiemmä esiintynyt.
Omassa on samantyyppisiä oireita, tosin ilmeisesti jumittelee auki koska tyhjäkäynti huutaa 2k rpm tienoilla riippuen ulkolämpötilasta ja siitä kauanko autolla on sillä ajokerralla ajettu. Pidempään ajaessa lopulta venttiili sulkeutuu välillä ja tyhjäkäynti tippuu normilukemiin. Tuo kierrosten korkealla huutaminenhan aiheuttaa myös sitten sitä että tyjhäkäynti alkaa pätkimään, koska kun jalka on pois kaasulta niin ECU luulee että moottorijarrutetaan jos kierrokset on yli jäähdytynesteen lämpötilasta riippuvan asetusarvon. Silloin syöttö katkeaa ja kierrokset tippuu alle katkaisurajan jolloin syöttö taas käynnistyy ja kierrokset alkaa huutaa ja kuvio toistuu. Käynnistä tulee "haukkovaa".
Kovemmilla pakkasilla teki puolestaan sitä kun perustyhjäkäynti oli huutamisen kurissa pitämiseksi ruuvattu nollille, että riittävästi lämmettyään tyhjäkäynti tippui niin alas että meinasi sammahdella ja kävi matalalla tyhjää jos pysyi käynnissä. Kylmänä ja puolilämpöisenä sitten joko huusi ja haukkoi tai oli joskus jopa normaali.. Kaikenkaikkiaan raivostuttava vika vaikka pienestä asiasta johtuu, eli väsähtäneestä ja jumittelevasta termostaatista (samanlainen toimintaperiaate siis kuin ylävesiletkussa, mutta tämä säätää ilmaa kaasuläpän ohi). Mukavana lisänä vielä aiheuttaa kaupunkiajossa etenkin nelivetoisessa "naama tuulilasiin"-efektin kun pikkuvaihteillakin moottorijarruttaessa katkaisee heti syötön ja alkaa moottorilla ja voimansiirrolla jarruttaa täysiä kaasun nostaessa, tämän sekä haukkomisefektin voi poistaa irrottamalla 1-napaisen liittimen kaasuvaijerin stopparissa olevasta asentokytkimestä.
Johdon irrotus siis estää moottorijarrun syötönkatkaisua toimimasta kunnes korjaa varsinaisen vian.
Niin, itse vian korjaus.. Vaihtoehtoja on nähdäkseni 3:
1) Tulppaa sen vahaventtiilin ilmakanavat kokonaan (ruuveilla kaasuläpän alla kiinni, tähän osaan ruuvataan varsinainen tyhjäkäyntimoottori, joka siis ei ole syyllinen tähän nimenomaiseen vikaan) vaikka jollain kemiallisella metallilla. Arvoitus sitten miten hyvin toimii kylmänä pakkasilla mutta ei ainakaan huuda lämpimänä.
2) Hommaa uuden venttiilin, eli käytännössä sen läppäkotelon pohjaosan. Hinta on uudelle marmoritiskillä posketon, purkuosien tarjonta huonoa (91-92 ei kovin paljoa ole GTi Galantteja tarjolla esim.) ja kunto voi olla ihan yhtä huono kuin omassa osassa. Itse päädyin ratkaisuun hommata jenkeistä VR-4 Galantin vastaavan osan, osanumero on eri mutta veikkaan vahvasti sen johtuvan hieman erilaisesta avautumisprofiilista tms. Eli hieman erilainen kylmätyhjäkäyntikäyrä voi olla kuin alkuperäisessä mutta ei haittaa mitään, toimii kuitenkin varmasti paremmin kuin rikkinäinen venttiili tai ei ollenkaan. Tiiviste o-rengas on molemmissa sama joten fyysisesti pitäisi sopia paikoilleen.
Hinta oli 125 euroa täältä: http://www.oemmitsubishiparts.com/ ja osanumero: MD614454 (vaparimallisen: MD614373, hinta 300! Liekö johtuu vähäisemmästä tarjonnasta, jenkeissä turbot paljon yleisempiä). O-rengastiiviste läppäkotelon ylä- ja alaosien väliin: MD614406 (vitosen luokkaa hinta)
3) Vaihtaa 88-90 DOHC Galantin koko imusarjan läppäkoteloineen päivineen. Läppäkotelot ei käy ristiin, liitos imusarjaan on erilainen. Voi olla halpa ratkaisu jos tämmöinen koko paketti jostain edullisesti löytyy.