Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

aavikko-mursu

2JZ-GTE - Forged by god himself
Liittynyt
27 Huhtikuu 2009
Sijainti
Seinäjoki
Morjesta pöytään

Tuossa tuli pikku ongelmia paratiisiin ja ahdot otti laskusuhdanteen.

Eli, Turbo on evo3 vakkari. td05-16g6-7 ilmeisestikkin. Aina on ollu pieniä heräämis ongelmia eli hauskuus on alkanut vasta 4000rpm tienoilla, mielestäni luvattoman myöhään. Nyt kuitenkin ilmaantui moinen ongelma että ahdot laski 0,9bar -> 0,4-0,5 tienoille ja vedot tietenkin putosi sen mukana. Voisko hukkaportissa olla jokin ongelma taikka sen kellossa että jää auki hieman tai muuta. Edellisellä TD04 sarjan ahtimella penkitettiin vääntöä 314nm ja nyt tällä TD05:lla väännöt putosivat alle 300nm? alkupään putkisto on aika ohkanen, VR4 vakio downpipe ja sen TD04 happikotelo. Pakosarja Evo3sta.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Tässä ois pari mitä itse kattoisin:

Vuodot pakoputkistossa, varsinkin ennen lambdaa vuotava aiheuttaa ongelmia kun seos on mitä sattuu.

ahtopaineensäädin, jos on? itsellä vaihtui juuri dual stage malli perus boostTeehen kun ei tahtonut nostaa painetta..

Vuoto ahtoputkistossa?

onko sitä ahtimen tankoa räplätty? koska tuo myöhäinen herääminen kyllä viittaa selvästi siihen että se on hiukan liian löysällä. eikös perus kolmosessakin ahdin herää aika alhaalta.

jos tanko vaikuttaa siltä miltä pitääkin niin etsisin vikaa jostain muualta kuin itse ahtimesta, siihen kun vaikuttaa monikin asia että saadaan edes ahtopainetta aikaiseksi.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

kuulajousi tyyppinen säädin löytyy. ahtoputkistossa ei vuotoja pitäisi olla. ainakaan ei mistään suhinaa kuulu kun kiihdyttää (muutamassa autossa ollut jossa ahtoputki vuotaa ja valtava suhina on käynyt). lambda on happikotelossa heti turbon jälkeen, afr arvot kiihdytyksen aikana ovat 12.5 nurkilla. koitin tuossa äsken käännellä sormilla sitä tankoa, mutta mihinkään se ei kyllä liikkunut. ahtimen tanko näyttää ihan originelliltä. mielessä kävi että vaihdanko vanhasta ahtimesta kellon tuohon jos olisi vaikutusta. Mistä tuota vikaa lähtisi etsimään jos ei ahtimesta löydy mitään erityistä?
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Haiskahtaa väähän siltä että hukkaportin läppä pakopesässä ei sulkeutuisi tiiviisti.Joko ei sulkeude kokonaan tai sitten toinen vaihto ehto on ,että on mennyt pakopesä halki.Molemmat viat tyypillisiä pikkuahtimille.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

aavikko-mursu sanoi
niin eikö nuokin voi karstottua että ei sulkeudu?

Kyllä jos tuo hukkaportti jää kantamaan niin luultavimmin siellä on karstaa välissä.Sillä noissa vakio ohtimissa tuon hukkaportin koko on noin euron kolikon luokkaa jolloin ei paljoa tarvitse mitään huhjua tuonne sarana puolelle.
Downpipe irti niin näät hyvin missä kunnossa tuo läppä on.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

hapis sanoi
Kyllä jos tuo hukkaportti jää kantamaan niin luultavimmin siellä on karstaa välissä.Sillä noissa vakio ohtimissa tuon hukkaportin koko on noin euron kolikon luokkaa jolloin ei paljoa tarvitse mitään huhjua tuonne sarana puolelle.
Downpipe irti niin näät hyvin missä kunnossa tuo läppä on.

tai jos ahdin on vanha ja rääkätty niin hukkiksen portti on kiero jo ja vuotaa siksi
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

no joka tapauksessa tällä viikolla lähtee öljypohja irti ja uudelleen tiivistykseen ku taas kuolaa öljyä välistä joten sitten siinä samalla varmaan otan koko hyrrän käteeni sieltä kummasteltavaksi. jos on kiero se hukkis niin onko sille tehtävissä enään mitään vai meneekö uuteen puuhun? tarkoitatko että se läppä-osa on voinut kieroutua?
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Tottiin nyt on remonttia tehty ja öljypohja tilkitty sekä turboa kummasteltu. Niinki typerä vika ilmeisesti että hukkaportin kello oli jäänyt jumittamaan hivenen auki jonka johdosta karkas paineet, muutama kunnon tempasu hukkiksen tangosta edestakaisin niin alkoi taas ahtamaan 0,9 bar.
Ongelma on vaan vieläkin väännön puute. Turbo herää vieläkin melko korkealta, jota se on aina tehnyt. Vasta 4000rpm kohdalla alkaa olemaan ahdot huipussaan. Tulee väkisin sellanen V-tech just kicked in efekti mieleen.

Aina vain mietin että onko vr4 downpipe liian pientä pilliä, jotta tulee pakopainetta jolloin herääminen viivästyy. katti tosiaan on dynamicin oma. Entäpä happikotelo? enää en ole varma onko se vr4:sta vaiko sen pienemmän td04 ahtimen oma. btw, ebaysta kattelin rosteripakosarjaa sekä happikoteloa jolla luvattiin evo3:n alhaisempi herääminen ja 25hv lisää? hintakaan ei huimannut päätä.
Töissä pystyis vielä tarkistamaan laippoen suoruuden ja ottamaan siivua pois jos on kierossa.

Sekä viimeisenä, onko kukaan käyttänyt autossaan noita screamer tyyppisiä hukkaportti touhuja, jolloin hukkaportista tuleva pökä ohjataan suoraan omaa putkea pitkin ulkoilmaan?
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Mul oli joskus ulkosen hukkiksen kanssa screameri, parin päivän jälkeen piti tehä vaimennin siihen ku rupes meteli ärsyttää :)
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Täydet ahdot jo 4000rpm, onneksi olkoon. Eihän nää herää toimiessaankaan kun reilu 3000rpm, ja sillon ei tod ole täydet ahdot..

Kiinapakosarjat ehkä jättäisin väliin ja ottaisin esim fp:ltä vähän kalliimmalla. Mutta näistä sitten kannattaa jatkaa muualla oman aiheen alla. Hyvä että selvis ongelma.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

joo arvelinkin että on varmaan mökää paljon sillä ja katsuri on varmaan mielissään ku menee pakokaasua ennen kattia harakoille. no tuo ahdinha on sitte ihan haitarista ;D toki ei kukaa oo sitä missään vaiheessa hyväks edes väittänytkään.

mistähä ihmiset on repiny niitä kauheita vääntöjä sitten galantteihin ku itellä tipahti alle 300nm tuolla td05 16g6-7 ja ajoilokin puolittui ku kerkeää syyä banaanin ennenku alkaa vetämään.

jännä, että td04:lla oli enemmän vääntöä @ 0,5bar, kun tuolla 16g6-7 on @ 0,9bar. ihmettelen kovasti ku kuitenki melko pienestä turbosta vielä puhe että ei pitäis kauheaa lagia tulla mielestäni.

Kunnostan kohta sen miniahtimen ja tuikkaan sen kiinni takasin ku saa aina olla nilkkasuorana että kerkeää. :)
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Muistutan että koneessa on aika alhaiset puristukset (jossei ole vapridyny vaan ahdettuna) joten eikös se herää aika hitaasti, siltä ainakin tuntui tommonen 6g vr4 kun joskus ajoin. On täydellinen vastakohta kahta generaatiota tuoreemmalle sitten.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

vakio vr4 männät siellä on. 8,5bar taisi olla puristuspaine. Eli siis yhteenvetona haudataan unelma alaväännöstä tuolla ahtimella/kokoonpanolla ja tyydytään siihen että se on hengetön alhaalla. ei se tehokaan oo kivaa jos ei oo vääntöä. :D
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Mulla max väännöt 367Nm/3600rpm, eikä se todellakaan tunnu siltä että laite räjähtäisi liikkeelle. Tällasia nää on. Näillä on tarkotus pysyä siellä 3000-4000rpm yläpuolella ja käyttää hyväksi lyhyitä vaihteen välityksiä niin kyllähän nää liikkuu.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Ei screamerista mitään tule ulos, ellei haluttua ahtopainetta ole saavutettu. Mulla on omassa screameri ja aika julma ääni sieltä tulee :)

aavikko-mursu sanoi
joo arvelinkin että on varmaan mökää paljon sillä ja katsuri on varmaan mielissään ku menee pakokaasua ennen kattia harakoille.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Dani millä ahdoilla ja ahtimella oot saanu tuon väännön? Täytyypä kattoa dynolappu ja kattoa missä se paras vääntö esiintyy.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

aavikko-mursu sanoi
Dani millä ahdoilla ja ahtimella oot saanu tuon väännön? Täytyypä kattoa dynolappu ja kattoa missä se paras vääntö esiintyy.

Vakio td05-16g big. 1 bar ahdot. Foorumin galleriassa on laputkin.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

dani sanoi
Näillä on tarkotus pysyä siellä 3000-4000rpm yläpuolella ja käyttää hyväksi lyhyitä vaihteen välityksiä niin kyllähän nää liikkuu.


Viimeksi kun välityksiä laskeskelin niin ei kyllä galantti ole mikään lyhytvälitteinen ;D Muistaakseni etuveto ois menny likemmä kolmea sataa 5 vaihteella 15 tuuman renkailla jos kone kiertää 8000rpm vielä vitosella, vrt 1.6 loota joka meneekin sitten vain sen maltillisen 230-240kmh. :)

Sorry OT.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

T. Kiili sanoi
Viimeksi kun välityksiä laskeskelin niin ei kyllä galantti ole mikään lyhytvälitteinen ;D Muistaakseni etuveto ois menny likemmä kolmea sataa 5 vaihteella 15 tuuman renkailla jos kone kiertää 8000rpm vielä vitosella, vrt 1.6 loota joka meneekin sitten vain sen maltillisen 230-240kmh. :)

Sorry OT.

Dyny kyllä huutaa jo 3500rpm 100 vauhdissa...tai jotai iha käsittätöntä kuiteki...
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Toteutuksestahan se kaikki kiinni on,tämän hetkisessä kulkineessa:

The primary turbo delivers boost in the low rpm and load ranges to deliver 278Nm at 2000 rpm.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

No siis jos puhutaan orkkis pakoputkistosta ja muusta.

Ekana heivaat sen katin sieltä mäkeen. Sen jälkeen väännät putkiston 2,5". Joustoon saakka voi tehdä 3". Sitten otat sen ahtimen ja happikotelon kauniiseen käteen. Vingulla vaan avartamaan. Kyllä se alkaa ahtamaan alhaalta. Mikä imusarja tässä on. Danilla on se cyclonen muuttuvakanavainen, joka auttaa juuri tuolla alaväännössä. Mulla on tossa Vihreessä paholaisessa TD05-14B portattuna ja nätisti heilahtaa ahdos sinne 1,5:n. Mulla on enemmän se ongelma ettei ahdot pysy ollenkaan kurissa. Eli hukkis täysin auki ahdot ryömii sinne 1:n :)

Sitten, kun noita rupee työstämään niin kannattaa olla valmiina et bensa loppuu kesken ja kannentiiviste voi olla tiukilla.

Olis kiva koleilla tollasta ahdinta mitä siitä irtoo, kun pikkasen viilaa. ;D
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

löytyyköhä ohjeita jostain tai mallia, meinaan että yleensä mun hommat on menny siihen että tulee kallista huvia ku oon oman pääni mukaan pärssänny. ;D niin ja se on vakio imusarja mikä dynyssä on.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

aavikko-mursu sanoi
löytyyköhä ohjeita jostain tai mallia, meinaan että yleensä mun hommat on menny siihen että tulee kallista huvia ku oon oman pääni mukaan pärssänny. ;D niin ja se on vakio imusarja mikä dynyssä on.

Oman pään mukaan minäkin sitä työstin. Mut sit tulee kalliiksi, kun pitää puoli moottoria rakentaa uusiksi. :)
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

niin sillä saa vissiin aikaiseksi aikamoista boost creeppiä jossain tapauksessa?
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

No joo jos semmosen ongelmaksi näkee. ;D Sit vaan ulkosta hukkista. Itekin olen koittanut metsästää kohtuuhintasta hapikoteloa johon sais ulkosen hukkiksen. Vois työstää se läpän reijän isommaksi et mahtuu ylimääränen tavara ulos.

Mut ei oo ongelmia lagista.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

joo kun se lagi häiritsee. tuolla mandariini td04lla lähti heti niinku turbodiesel. alhaalla vääntöä niin että pääsi ääni suusta. tosin loppu sitte lyhyeen se ilo ku ylhäällä ei ollu puhtia enää raukalla puhaltaa. löysin muutaman porttaus jutun forumilta, mutta ei oikeen selkeitä ohjeita ollut ja tohtisin veikata että sen saa myös huonompaan suuntaan kun ei tiedä mitä on tekemässä.
 
Vs: Galant Dynamic-4 Turbo ahtopaine-ongelma?

Haluatko ilotalo vielä selvittää mitä irtoais siitä td05 16g6-7 ku viilaa? ;D voisin ostaa ebaysta turbiinikotelon ja lähettää sulle viilattavaks jos kiinnostaa 8)
 
Takaisin
Ylös Bottom