galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

markusm

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2014
91 vuosimallisen 2.0l 8venaisen ruisku galantin ilmamäärämittari alkoi temppuilla, käyntihäiriötä ja kylmästä ei enää käynnisty ollenkaan, latasin akun ja voitelin kaasarinputsaus aineella mittaria niin sain mokoman käynnistymään., lämmettyään toimii ja lähtee käyntiin mutta nykii vaihtelevastia jossa, ikävästi, herjaa koodia 25 = barometric pressure sensor, ulkoilman paineen tunnistin, joka tietojen mukaan on ilmamäärämittarissa, myös muita ilmamassamittarin koodeja sattumanvaraisesti on tullut vikamuistiin tämän mittarin kanssa taistellessa,.

ilmamäärämittari on minulla nyt pöydällä ja olen sitä vähäsen aikonut ja bränkleenillä puhdistellut.

onko joku aienmin näitä purkanut osiksi ja ehjännyt, ja sitten olisin kiinnostunut jos jollain on tietoa mitä vastusarvoja tästä pitäisi saada mitattua yleismittarilla.liittimen kautta ja muutenkin.

kiitoksia jo etukäteen.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Missäpäin vaikutat? Veikkaisin että joltain foorumilaiselta/kerholaiselta vois löytyä kokeeks ihan toinen mittarikin. Sais ainakin sitten varmistettua että vika ei ole ecussa.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

vaasassa vaikutan, tässä olen nyt mittaillut jo tovin, niin vaikuttaa tuo imuilmanlämpötila mittauksen tieto oikealta. 2.3 kohmia rennossa huonelämpötilassa, tosin siinä nyt ei varsinaisesti vikaa pitänyt ollakkaan,...

ilmamäärämittarimötikän molenmin puolin on jotkut anturit imukanavaankumpikin samannököinen mötikkä mitä ei saa pois ilman liitosten sulattelua, toisenpuolen mötikän liittimistä saan mitattua 98kohmia ja toisenpuolen mötikästä en saa tietoja ulos, väriltään ne ovat ruskea ja musta, musta ei näytä mitään, ruskeasta tulee 98kohmia.

painemittarin pitäisi olla ylhäältäpäin katsottuna mätän mittarin pohjassa ja sisällä niin ettei sinne pääse ilmeisestikkään käsiksi kuin tinaamalla nämä liittimet auki että saa mötikän halki, ja sille en löydä yhtäkkiä arvoja kuinka sen saisi liittimistä mitattua.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Jos sä sumutat kaasarin puhdistus ainetta ilmamäärämittariin rikot mahdollisesti ultraääni kennot , eli ne pikku mötikät molemmin puolin on ultraääni lähetin ja vastaanotin, baro ja lämpötila anturi ovat sitten erikseen. Lämpötila anturi se näkyvä ja baro on boksin sisällä josta kanava ulos


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

jahas että oikein ultraäänellä mittaus, jopas hienoa, noh jos ne ovat entiset, sitten ovat, lämpömittaus toimii, nyt seuraavaksi vikakoodinmukaisen baron tiedot pitäisi saada ongittua esille, tiedätko minkä liitin pinnien välistä sille saa luettua vastusarvon.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Mulla olis ehjä IMM tohon sun galluun, ja MUT1 käytössä joten sais varmaa tietoa mitä sielä autossa tapahtuu.. Kurikassa vaikutan mutta aina välillä tulee kuljettua vaasan seudullakin..
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

voiskahan sitä lainata ? että näkis onko vika tässä, postilla laittaa tulemaan kurikasta vaasaan, pistän tulemaan takaisin, jos vika ei ole siinä.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Ootko millä katsonu ne vikakoodit..? Tuo huono käyntiinlähtö ei kyllä pitäs johtua tuosta paineentunnistimesta, se kun ei juurikaan vaikuta mihinkään siinä..
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

sellaisen lukulaitteen tein ledeistä ja parista johdon pätkästä, kyllä sillä on aivan hyvin saanut tulkittua vikakoodit, mitä olen nyppinyt johtoja irti ja testaillut edellisen hajoamisen aikana, silloinkin sai vian kohtuu vaivattomasti paljastettua.

ja aivan oikea oppisesti ne nytkin tallentuvat muistiin kun kokeeksi nypin vähän lambdan ja ilmamassamittarin johtoija irti.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Tietäen mitsun ilmamäärämittarin paineanturin tyypin (en vain usko että se anturi ittestään ajan kanssa hajoaa mitenkään.. ellei joku ruutaa siitä paineen haistelurööristä jotain sisään..).
Joten pistän all in ecu-vian puolesta! 8) (varsinkaan jos ei ole tietoa onko eculle jotain tehty)

Tuolla muuten on ilmamäärämittarista jotain: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37685.0
Allekirjoittaneetn ketju niin näkyy se sisusta ja missä mikäkin komponentti on.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

16V etuvedon imm saattaa vapautua täs piakkoin.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Harri K sanoi
16V etuvedon imm saattaa vapautua täs piakkoin.

Eikös 16v oo erilainen, muistelisin jotain että erimäärä pinnejä liittimes tai jotain tällästä.. Viisaammat korjatkoon mikäli oon vääräs..

Ecu vialta tuo munkin mielestä haiskahtaa, kyllä sieltä ennemmin yleensä hajoaa jotain muuta IMM:stä ku tuo paineanturi.. Tai sitten on johto poikki jostain siitä väliltä.. Monesti sieltä puuttuu se 5v jännite mikäli ecu on hajoamas, eli sillon ilmottaa viaksi tuon paineanturin, imm, moottorin lämpöanturin sekä tyhjäkäyntimoottorin.. niitä vikakoodeja en nyt tähän hätään muista että millä numeroilla ne oli..
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

tuossa tuli läjä ilmamassamittariin liittyviä koodeja ja lambdan koodi viimmeeksi, rajusti laihalle heittää kokeilen tänään lähteekö enää ollenkaan käyntiin että sais taas uuden katselukerran vikakoodeille.

tällä autollahan on ajeltu jossainavaiheessa pari kuukautta ilman ilmansuodatin, että anturi on saattanut hyvinkin saada riittävästi p*skaa rikkoakseen ittensä.

niin ja jostain kuvista sain sen käsityksen että ilmeisesti 16v koneen olis samanlainen imm mutta turbollisissa sitten tietysti erilainen jossa pari pinniä enenmän.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Ei käy 16v imm, kuten Mikki sanoi erilaiset liittimet


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

markusm sanoi
tuossa tuli läjä ilmamassamittariin liittyviä koodeja ja lambdan koodi viimmeeksi, rajusti laihalle heittää kokeilen tänään lähteekö enää ollenkaan käyntiin että sais taas uuden katselukerran vikakoodeille.

tällä autollahan on ajeltu jossainavaiheessa pari kuukautta ilman ilmansuodatin, että anturi on saattanut hyvinkin saada riittävästi p*skaa rikkoakseen ittensä.

niin ja jostain kuvista sain sen käsityksen että ilmeisesti 16v koneen olis samanlainen imm mutta turbollisissa sitten tietysti erilainen jossa pari pinniä enenmän.

Sieltä pitäs tulla vikakoodit pihalle kyllä kun tarpeeksi pitkään starttaa.. Tuo ilman suodatinta ajelu kyllä riittää tuhoamaan sen mittarin, ja paljon muutakin..
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Muistaakseni tuollaista voi ajaa kokonaan liitin irti mittarista, ja lähtee ihan hyvin käyntiin. Käyntihäiriöt johtunevat muista asioista.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

tälläkertaa käyntihäiriöt tulevat uskoakseni muualta, mutta tuo ei kyllä lähde kylmänä käyntiin ilman ilmamäärämittaria, testasin sitä kesällä, käynnissä sitten kyllä pysyi vaikka sen pois ottikin.,
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

Näissä on varmaan sitten eroja, koska muistan että monia kertoja ihmettelin kioskireissulla että miksi CE valo palaa. Ja sitten tajusin että unohtui pistää pistoke kiinni ilmamäärämittariin. Kyseessä oli ei-vähäpäästöinen e33 v.89.
 
Vs: galant e33a ilmamäärämittarin sielunelämä/ehjäys

varmaankin, alkysyksyllä tutkin asiaa kun ihmettelin miksi ei ole ilmansuodatinta autossa, luin täältä että pitäisi toimia ja pohdiskellessani asiaa kokeilin tuota, ja toisin testauksen monta kertaa jotta varmistin havaintoni oikeaksi.

nyt on kiinni vanhenman mallin eli ei vähäpäästöisen paksuecu jolla olen ajanut 200km, ja tuntuu toimivan auto nyt moitteettomasti.
 
Takaisin
Ylös Bottom