Galant ei käynnisty

J

jeskiv

Guest
Minulla on tuommonen 1985 1.6l mitsu galant, joka ei käynnisty. Kun yrittää käynnistää kuuluu hetken normaali käynnistysääni, mutta sitten kuuluu vain surinaa, joka lähtee mitä ilmeisimmin starttimoottorista.

Auto toimi hyvin, pari kertaa se sammui ja sen jälkeen käynnistäminen oli hankalaa. Yhtenä aamuna sitten lähdin pihasta ja auto sammui n. 30 metrin päähän. Sain sen käyntiin, mutta se sammui uudestaan parinkymmenen metrin päähän. Sitten ei enää käynnistynyt.

Autoa on yritetty käynnistää johdoilla, mutta ei käynnistynyt, eli akku on kunnossa

ja myös työntämällä, ei käynnistynyt. Sytytystulpissa näkyy kipinä kun kuuluu normaali ääni, kun kuuluu surina ei kipinää näy.

Irrotin starttimoottorin ja siinä oleva ratas näyttäisi olevan kunnossa, vaikka onkin aika kulunut.

Olen kysynyt neuvoa muualta, ja seuraavia asioita on tullut esille:

1. virranjakajan kansi hapettunut
2. starttimoottoriin menevät johdot hapettuneet
3. bendix rikki
4. solenoidi rikki
5. joko startin hammasrattaassa tai moottorissa olevassa vastaavassa hammasrattaassa vikaa
6.startissa olevat hiilet huonot (missä nuo hiilet sijaitsevat?)

Voitte kumota noita vikaväitteitä tuon selityksen perusteella tai sitten tarjota uusia. Aion tänään katsoa sitä virranjakajan kantta ja starttimoottorin johtoja.
 
koko startti vaihtoon, pääset vähimmällä vaivalla. Startissa se ensimmäinen vika on, ei syystä taikka toisesta pyöritä konetta, silloin se ei tietty anna kipinääkään. Käytettyjä startteja on pilvin pimein, eikä kunnostetutkaan maksa maltaita.

Sitten pitää tietty selvittää miksi se sammui alunperin.

Onhan siellä tuoretta bensaa, ei kai kysessä ole jonkun seisoneen auton käynnistäminen/siirtäminen?

Käynti häiriöön ne normaalit tutkimuskohteet: saako kipinää, saako bensaa? (jakajan kikkeet, tulpat, johdot tukittava, bensapuolelta pumppu, suodatin, kaasari, letkut, myös paluu letku.

Kun pääsisi starttailemaan, niin näkis edes kastuuko tulpat, se kertoo jo jotain vian laadusta...

Kokeile hinata se käyntiin, työntämällä ei aina jaksa raskasta autoa niin paljoa liikauttaa, että se käynnistyisi, varsinkin jos siinä on käynti häikäää muutenkin...
 
Ne o aika kummii ne startit, mullo kolme sellast jotka ei muka toimi.
Kaikki siistin näkösii sisält ja on niit tullu vähä sisäpuolelt hinkkailtuuki. Pyörii ku vimmattu ku kokeilee sillai et ei oo osa autos kiinni. Sitte ku pistää autoo kii ni joskus jaksaa pyörittää ja välil ei, sanoo vaa poks ku solenoidi lyö sen hampaan sinne vauhtipyörälle, mut ei se jaksa sit pyörittää kuiteskaa. :-X

Jos käyt hakee jostai purkaamoilt, ni niis on sit vähä eroi takavetosten ja etuvetosten kans (muistaakseni?) siin kiinnityksessä.
Malleja tuntuu olevan vaik kuin erilaisiin. Jotkut on aika jööttei, ja jotkut vähä pienempii, kaverille laitettii viimekesän 2.0tboon 1.8sta startti, oli vähä pienempi mut hyvi toimii. Itelleni löyty joku välitetty malli :) se oli muute kooltaa sit vähä pienempi mut hyvin pelaa..
 
Puhdistin sen startin ja kokeilin uudestaan, ei auttanu asiaan.

Eli alan kyllä päätyä siihen, että vaihdan sen startin. En viitsi ryhtyä siihen että vaihdan vaikka solenoidin ja toteen että ei toimi. Sitte vaihdan vaikka bendixin ja lopuks sitte koko startin.

Se startin vaihto vaikuttaa siinäkin suhteessa järkevältä että noi kaikki aluksi mainitsemani ongelmat liittyy siihen starttiin paitsi tuo virranjakajan kansi, joka näytti olevan kunnossa.

Sitte kun se toivottavasti sen jälkeen käy, ni pääsen kokeilemaan miten se käy ja tutustumaan paremmin noihin muihin ongelmakohtiin (niinkun te jo neuvoitte).

Nyt tarttis kyllä tietää se että mimmosia eroja niissä starteissa on, kun löytyis takavetosen 1.6l 1985 farkku mitsu galantin startti (aika kaukana mennä kattomaan), ja kun en millään muista onko oma auto etu- vai takavetonen.
 
startti on halpa osa :), ja mikä parasta, ainakin vanhempiin ja miksei uudempiinkin mitsuihin
tuntuu käyvän starttiku startti, kuhan se vain on mitsusta :)

omassa coltissa on -93 coltin startti ja kaverin lancerissa cordian ja takaveto galantin startti taas kaverin 10v uudemmassa etuveto galantis..

sama kyl tuntuu pätevän niin monelle muullekkin osalle.
mut jokupa kertoo että onko tässä markkinarako vai
ei, cordia turbon jakoremmi maksaa 28eur, (4G32), kun
taas Colt Turbon (C13, 4G32) 14eur.. vaikka hihna on ihan sama :) (niin ja varaosakoodikin oli sama, mut näin paikallisella tarviketorilla..)

sit hieman OT
oon katsellu nuita osia mitkä passaa minkäkin mitsun kesken juurikin motonetin luettelosta (samat varaosa koodit monilla osilla), onko tämä sit luotettava tapa?

käsittääkseni kyllä jos samalla koodilla myyvät niin..
eikös? ;D
 
oon katsellu nuita osia mitkä passaa minkäkin mitsun kesken juurikin motonetin luettelosta (samat varaosa koodit monilla osilla), onko tämä sit luotettava tapa?

käsittääkseni kyllä jos samalla koodilla myyvät niin..
eikös? ;D

On siellä virheitäkin, tosin ei ehkä yleisemmissä malleissa. Minulle Motonet kauppaa luettelossaan paneelimallisen ilmansuodattimen tilalle kartion mallista. Keskimäärin kohtuullisen hyvä tietolähde kuitenkin.
 
tuo jakohihna ei välttämäti ole sama, tuohon kilpuriin tilasin hihnan ja se olikin 2 pykälää liian pitkä vaikka varaosakirja väittikin sen käyvän 4G32:een, no tarkempaa tutkimista ja löyty, vanhemmassa on lyhyempi ja hampaan profiili erilainen ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom