Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Stigu

New Member
Liittynyt
25 Toukokuu 2010
No niin, ja ne päästöt taas!! Osaatteko sanoa onko tässä kyseessä kaasupolkimen asennontunnistin joka reistaa:

Mitattiin pajalla päästöjä ja HC-arvo saadaan alle sadan mutta kun kierrokset yht´äkkiä nousee 500-1000rpm vaikka poljinta en liikutakaan, niin
HC-arvot karkaa taas ja Lambda-arvo varsinkin. Ongelma on juuri tuo Lambda-arvo, se kun on laskemassa alle raja-arvon niin moottori tekee äkillisen
pompun jostain syystä ja kierrokset nousee tai laskee itsestään ja taas menee arvot pieleen. Aiemmin olen tapellut pelkästään HC-arvojen kanssa, nyt tuo Lambda-arvon pieleisyys on uutta. Vikakoodinkin kone heitti, 92: ETV MTR FB eli taitaa viitata kaasuläppään. Onko vika siis läpässä vai kaasupolkimen asennontunnistimessa, kokemuksia?
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Puhdista nyt ainakin se kaasuläppä, koska se on helppo tehdä ja siitä ei ole ainakaan haittaa. Kannattaa katsoa jollain testerillä mitä arvoja kaasupolkimen asentotunnistin näyttää. Veikkaisin että kaasu ylhäällä sen tulisi olla noin 12% tietämillä. Voihan tuo olla hajalla mutta niin voi olla myös tyhjäkäyntimoottorikin tai jälkimmäinen voi olla ainakin liian tukossa. Hakua käyttämällä löytyy keskusteluja tuosta tps-anturista ja tyhjäkäyntimoottorista.
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

GDI:ssä ei ole tyhjäkäyntimoottoria.

Meillä on saman ikäisessä ollu samankaltaisia ongelmia, päästölaput on saatu aina riittävän pitkän testin jälkeen. Tuo kierrosten pomppiminen ja käyntiäänen muutokset saattaa johtua laihaseos toiminnoista, ainakin niin itse epäillyt.

Mutta varmaan kaasuläpän ja imusajan puhtaus kannattaa tarkistaa, sekä tulpat. Onko EGR tukittu? Paljonko ajettu? Alkuperäinen lambda? Ongelmat kieroksilla, tyhjäkäynnillä vai molemmilla? Onko ongelmia huomannut ajaessa ollenkaan?
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä


Voihan tässä tietysti olla sekin että tankissa on nyt puolet RE85 bensaa, että saa nuo HC-arvot kohdalleen :D Mutta kyllä tuo kone muutenkin 98:lla käy vähän huonosti, välillä valoissa tuntuu että kone ei käy ihan tasaisesti ja törisee ja välillä taas reagoi hyvinkin kaasuun ja käy tasaseen. Mutta ajettaessa tuota kierrosten vaeltelua ei muuten huomaa, tasaseen menee, tyhjäkäynnillä kylläkin jonkin verran.
Kaasuläppä on puhdistettu n 2-3 vuotta sitten, samalla kun EGR-tulpattiin. Samoin Lambda-anturi vaihdettiin n 2 vuotta sitten, eikä päästömittauksissa ikinä ole sen kanssa ollut ongelmia (esim 3 viikkoa sitten Lambda-arvot täysin normaalit). Ajettu 225tkm ja savuttaa ja kuluttaa öljyä, eli ihan peruspeli:)

Mutta ennen ei tuota vikakoodia ei ole tullut, onko RE85:n ansiota vai joku muu syy, en tiedä. Aika ajoin ajaessa kone meinaa tukehtua ja silloin sytyttää ja jättää vilkkumaan tuon samaisen moottorivalon. Kone menee ns nilkuta kotiin-toimintoon, eli ei anna kierroksia, pitää ajella melkein tyhjäkäynnillä, tai sitten sammuttaa moottori ja silitellä rattia 30 sekuntia, valo on sammunut ja taas mennään:) On nää ihmevekottimia :nykii
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Todennäköisesti kaasuläpän akselin liimaus pettäny. Saa liian vähän ilmaa.
Ongelmasta löytyy juttua hakua käyttämällä.
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

M.Nieminen sanoi
Todennäköisesti kaasuläpän akselin liimaus pettäny. Saa liian vähän ilmaa.
Ongelmasta löytyy juttua hakua käyttämällä.

Tämä voisi olla.

Onko minkä mallin läppäkotelo (uudempi vai vanhempi?) pannuhuoneessa?
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Kiitoksia vastauksista. Pitännee tutkia tuo läppäkotelo ja liimaus. En tosin ole ennen moiseen kajonnut, joten en tiedä onko iso työ ottaa irti ??? ja vielä vähemmän on tiedossa minkämallinen tuo on, alkuperäinen olettaisin.

Ja kiitoksia, haulla tosiaan löyty kattavat selostukset ja kuvat aiheesta
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Stigu sanoi
No niin, ja ne päästöt taas!! Osaatteko sanoa onko tässä kyseessä kaasupolkimen asennontunnistin joka reistaa:

Mitattiin pajalla päästöjä ja HC-arvo saadaan alle sadan mutta kun kierrokset yht´äkkiä nousee 500-1000rpm vaikka poljinta en liikutakaan, niin
HC-arvot karkaa taas ja Lambda-arvo varsinkin. Ongelma on juuri tuo Lambda-arvo, se kun on laskemassa alle raja-arvon niin moottori tekee äkillisen
pompun jostain syystä ja kierrokset nousee tai laskee itsestään ja taas menee arvot pieleen. Aiemmin olen tapellut pelkästään HC-arvojen kanssa, nyt tuo Lambda-arvon pieleisyys on uutta. Vikakoodinkin kone heitti, 92: ETV MTR FB eli taitaa viitata kaasuläppään. Onko vika siis läpässä vai kaasupolkimen asennontunnistimessa, kokemuksia?

Joka vuosi sama taistelu itsellikin ollut katsastuksessa(nyt loppuu kun auto lähtee purkuun) mutta tänäkin vuonna päästi kaasuista läpi, kun totes että se menee alle sadan ilman kierrospomppua. se kierros pomppu johtuu siitä että sulla lähtee flekti pyärimään->ottaa virtaa->kuormittaa laturia ->nostaa kierroksia, näin katsurikin asian totesi ja leiman joka kerta antanut. Tuota siis voisi kokeilla irroittmalla flektin käytöstä katsastuksen ajaksi jos uskaltaa.

Toki muutkin tekijät ovat mahdollisia varsinkin jos antaa vikakoodia ja jos egr ei ole tukittu eikä koskaan imusarjaa putsattu niin sieltäkin saattaa hiukan ahtautta löytyä, omassa oli alle pikkurillin kokoiset enää kanavat kun parivuotta sitten imusarjan putsasin, oli muuten aikas sitkeessä tavara, päivän koneistamolla pesin kuuma-lipeä koneessa ja rassailin harjoilla ja puukolla irti ja silti piti vielä kotona liotella harjailla. EGR tukkimisen jälkeen ei ole paskaantunut yhtään, tuosta ostat multa valmiis putsatun imusarjan niin ei tartte itse putsata ;)
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä


Totta, päästömittauksessa flekti ramppasi päälle ja pois vähän väliä ja se vaikutti kyllä kierroksiin. Just kun tuntui että nyt näyttää arvot laskevan niin flekti joko meni päälle tai pois ja sotki mittausta, ainakin osin. Tosin kokonaan kierrosten humppaamista se ei selitä, jotain muutakin vikaa on kun kierrokset pomppaa ja vikakoodia pukkaa.
Kiitos mutta taitaa lähteä Mitsu myyntiin kunhan saan leiman, tarkkailkaa myyntipalstaa, joku saa tästä vielä hyvän pelin kunhan löydän tuon päästöongelman ;)

Huoleton on hevoseton ja Mitsuton mies ;D
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Sen verran vielä että jos olet sitä liitintä irroitellut mikä menee siihen läppärunkoon niin menee noin viikko että että "kalibroituu" se tyhjäkäynti, mulla ainakin noiden liimausten jälkeen ja muutenkin kun oli runko irti meni noin viikon kun tyhjäkäynnillä esim liikennevaloissa yht´äkkiä nostaa kiekat hetkeksi jopa 2000rpm, se menee tosiaa noin viikossa ohi.
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä


Tilannepäivitys. Otin kaasuläppäkotelon eilen irti siinä toivossa että tuo liimaus olisi tosiaan pettänyt,,ei ollu :mad: Liimaustäpät - vaikka niitä olikin vain ne kaksi - olivat ehjät ja läppää käännellessä liikkui sisämagneetti hyvin tuon muovikartion mukana. Laitoin kuitenkin vielä epoksia että varmasti pysyy paikallaan. Muutenkin tuo läppäkotelo näytti hyvältä, ei karstaa, läppä liikkui hyvin ja imupuolikin oli ihan siisti.
Asentotunnistimen liitintä en saanut suosiolla irti niin otin nuo pari kiinityspulttia irti (ihan hyvä, nytpä tiedän tuon TPS:n toimintaperiaatteen).
Kotelo takaisin paikalleen ja TPS myös, jonka yritin saada suurinpiirtein samaan asentoon. Siinähän on näköjään pieni säätömahdollisuus hienosäätää anturia oikeaan asentoon. Oletan että juuri sille on tarvetta: Nimittäin ehdin ajaa n 500 metriä ensimmäiseen risteykseen niin syttyi moottorin merkkivalo ja auto meni vajaatoiminnolle - ei reagoinut kunnolla kaasuun eikä automaatti vaihtanut vaihteita suosiolla. En tiedä onko tämä juuri sitä Pvatan mainitsemaa "kalibroitumista", joka menee viikossa ohi?? Koska tämä on kuitenkin täysin uusi vika niin oletan sen johtuvan nyt tuosta TPS:n asennosta, en näköjään saanut sitä kuitenkaan ihan samaan asentoon. Ilman risteyksiä ja pysähtymisiä auto tuntuu toimivan kaupungissa moitteetta, ei mitään ongelmaa. Mutta heti kun joutuu pysähtymään tyhjäkäynnille, kierrokset nousee hetken päästä vajaa 2000 rpm ja sen jälkeen syttyy merkkivalo ja alkaa nilkutus. Tilanteen saa resetoitua sammuttamalla auto hetkeksi. Seuraavaksi voisin alkaa metsästämään tuota TPS:ää, olisko kenelläkään myydä?

Toinen kysymys: Jos joskus tämän saa päästömittauskuntoon niin mistä tuo flektin piuha kannattaa irrottaa vai onko sulakkeen takana,,en ole siihen ehtinyt vielä perehtymään. Voisin varmuudeksi poistaa tuonkin käytöstä mittauksen ajaksi.
 

Liitetiedostot

  • 20150623_174846_resized.jpg
    20150623_174846_resized.jpg
    181.4 KB · Lukukerrat 435
  • 20150623_174935_resized.jpg
    20150623_174935_resized.jpg
    241.9 KB · Lukukerrat 472
  • 20150623_180440_resized.jpg
    20150623_180440_resized.jpg
    238.3 KB · Lukukerrat 509
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Ei se kyllä mulla koskaan mennyt check engine tilaan kun haki niitä tyhjäkäynti arvojaan. Itse on koskaan sitä asentotunnistinta kyllä irroittanut vain ne liimatäpä uusin, mulla oli kyllä selvästi näkyvissä liimatäpissä pettämistä, sen näi vasta silloin kun käänti kaasuläppää niin pienin pieni rako tuli liimatäppään näkyviin.

Multa kylä liimauksen jälkeen väheni/poistui toi että häviää tehot ja pitää keskuslukko rämpytyksellä nollata se check engine valo. Loppu ajoista tossa pirsissä oli "ainut" ongelma että kun matkaa ajoi ja kun alkoi lämpöjä tarpeeksi konehuoneessa olemaan, niin esim ohittaessa tai kun joutui kuormittamaan mäkeen vähän reilummin, niin syttyi check engine ja tehot katosi, mutta kun kaasua nosti niin palautui itsestään ilman pysähdystä ja ja lukko rämpytystä. Tämän vian kyllä luulen tulevan maffista, kun kulutuskin loppuajoista tolla autolla pomppas matkassa lähes 10l/100km, mutta eipä tuota kerennyt varmistamaan kun auto tosiaan poistuin tässä kuussa liikenteestä.
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Tilannepäivitys II - ja viimeinen, toivottavasti. Säädin tuota asentoanturia mitä epäilin viimeksi mainitsemani vian aiheuttajaksi. Laitoin sen ensin täysin toiseen asentoon, käynnistin auton ja auto melkein sammui heti koska tyhjäkäyntikierrokset olivat niin pienet. Samalla syttyi Check engine-valo ja jäi palamaan (veikkaan vikakoodia 92). Tämän jälkeen korjasin asentoa, käynnistin auton ja säädin tyhjäkäynnin mielestäni sopivaksi TPS:n asentoa muokkaamalla. Nyt merkkivalo ei enää syttynyt eikä kierrokset hyppineet tyhjäkäynnillä! Samoin ajaessa moottori toimi paremmin kuin ikinä minulla aiemmin; kiihtyi paremmin, reagoi kaasuun nopeammin ja kävi tasaisemmin kun pysähdyin risteyksiin, kierrokset pysyivät tasan n 700 rpm:ssä. Mikä parasta, merkkivaloa en saanut enää syttymään ja kun parkissa laitoin kierroksia n 3500 rpm, pysyi kierrokset tasan siinä eikä hyppinyt edestakaisin kuten aiemmin. Eli olettaisin löytäneeni vian merkkivalon syttymiseen, kierroksiin yms kaikkeen epämääräiseen röpötykseen ja "ihan kuin kävisi kolmella pytyllä"-käytökseen. Kannattaa siis tsekata tuo TPS:n asento mikäli vastaavaa käytöstä ilmenee, se on aika pienestä kiinni mutta kun oikea asento löytyy niin toimi ainakin minulla illan testiajossa täydellisesti. Voihan se olla että huomenna on päivä uus ja Mitsulla taas vanhat metkut mutta nyt olen oluen ansainnut, kippis! Tässä vielä hieman epäselvä kuva tuosta säätömahdollisuudesta.
 

Liitetiedostot

  • 20150624_181056_resized.jpg
    20150624_181056_resized.jpg
    299.3 KB · Lukukerrat 467
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Säädit siis ihan korvakuulolla/näppituntumalla??

Pitänee itsekkin vielä tutkia omasta tuo tarkemmin, olen säätänyt sen korjausoppaan mukaisiin arvoihin. Mutta auto kun nyt ei vaan toimi kunnolla niin voishan tuotakin kokeilla.
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Mulla oli kanssa carismasta oikein korjaamon toimesta korjattu kaasuläppäkoteloa, puhdistettu, säädetty ja vaikka sun mitä. Yhtäkkiä vaan saattoi tempaista kierrokset 2k tuntumaan ja aloittaa pomppimisen, toimi taas kun käytti virrat poissa. Diagnosoivat että kaasuläppäkotelo pitää vaihtaa.

Kokeilin sitten auton käydessä säätää tuota TPS-anturia, ja viat loppui siihen kun sen sai oikeaan asentoon. Korvakuulolla säädin kierroksien mukaan sopivaksi, eikä vika tullut enää koskaan takaisin.

En väitä, että tämä vika olisi kaikilla muilla, mutta näin kävi omalla kohdallani :)
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Päästömittauksissa kannattaa ottaa ilmastointi kokonaan pois päältä, koska sen päällä ollessa flektit käynnistyy ja sammuilee tiheään ja se ainakin hyppäyttää kierroksia. Toinen mikä humpauttelee kierroksia on alipainevuoto/vuodot ja varmasti Lambda arvot on sekaisin.
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä

Joo, korvakuulolla minäkin,,korjausoppaasta ja arvoista en ole kuullutkaan ;)
Ja tuon ilmastoinnin vaikutuksen huomasin myös tänään, kun ei ollut päällä niin ei flektikään ollut sotkemassa mittauksia. Ainoa miinus vaan että vaikka auto kävi kuin unelma, lambda arvo oli edelleen liian korkea :seina Pähkäiltyäni luulen tietäväni syynkin: Innostuin laittamaan RE85:tä tankkiin hieman liian paljon, sytytti check enginen aika nopeasti tankkauksen jälkeen (tosin ei vaikuttanut tällä kertaa ajoon mitenkään). Veikkaan että lambda ei vaan pysty säätämään riittävästi tuota ilma/bensaseosta, menee yli lambda-anturin rajojen kun bensaa pitäisikin saada nyt enemmän että suhde olis oikea --> liikaa happea --> Lambda-arvo liian korkea. Näin ainakin tämän pähkin, kertokaa jos syväanalyyssini meni aivan metsään :) Nyt vaan taas 98 lisää, akusta piuha irti ja katsoa syttyykö CE valo vielä, jollei niin tuo aiempi häly johtui varmaan liian suuresta re85:stä --> joku lambda-vikakoodi?
 
Vs: Galant GDI -00, Päästöt/Lambda-arvo/Kaasuläppä


Ja näin, päästöt mitattu, arvot rajoissa ja Mitsussa taas leima. Päätelmäni RE85:n määrästä lienee ollut oikea, koska nyt 98E-painotteisemmalle seoksella Lambda-arvo laskeutui rajoihin ja arvot muutenkin priimat. Hieman koneen lämmittämistä vaan vaatii mutta se nyt lienee enemmän sääntö näissä vehkeissä. Eli case is closed tältä osin ja loppupäätelmänä: Sopiva seos ja TPS oikeaan asentoon niin hyvä tulee!

Tosin pieni havainto kaikesta tästä säädöstä ilmeni maanantaina: Auto oli seissyt toimettomana kolme päivää ja joko siitä tai jostain muusta syystä, käynnistyksen jälkeen kierrokset heiluivat tyhjäkäynnillä kuten tämän toisen keskustelun ketjusta kopioitu kohtalotoveri:
https://www.youtube.com/watch?v=zN_J_d5fs-4
Tyhjäkäynti tasaantui kilometrin ajon jälkeen eikä sen jälkeen ole ilmennyt. Mutta tuo TPS ja sen asento on melko varmasti sen aiheuttaja (joko sen vikaantuminen tai väärä asento). Pitää seurata jatkossa ja tehdä asennonmuutoksia tarvittaessa. Mutta nyt naatitaan, leimalle vasta 5/2016, ooh musiikkia korville!!! ;D :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom