Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja.. [EDIT] KORJATTU!

Korpikuono

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2015
Eli kuukausi takaperin olin tulossa töistä, auto sammahti kesken ajon kuin seinään. hinattiin 15 km ja yritin vaihteella käyntiin, lähti ja kävi normaalisti 5km ja taas sammu. Taas hinattiin noin 15 km ja lähti käyntiin ja sammu hieman ennen ku olin kämpän pihalla. Molemmilla kerroilla auto toimi täysin normaalisti sen 5 km. Asiaa tutkittuani selvisi että ei anna kipinää, b-pumppu ei pyöri eikä johdonmukaisesti tuu bensaakaan, Check engine valo ei pala enää ollenkaan, ei edes kun laittaa virrat päälle, paloi aikaisemmin. Kaikki sulakkeet konehuoneessa todettu ehjiksi, samoten sisällä kuskin jalkatilassa. ECU huollatettu Eskulla vuonna 2005 jonkin edellisen omistajan toimesta kun oli tarratkin päällä ecussa, sisälle kurkkasin nii ei ainakaa päällisin puolin näkyny kärähtäneitä komponentteja. Kampiakselin asentotunnistimen sisällä olevan mustan mötikän käytin itse eskulla, pitäis olla sekin ehjä, samalla vaihdoin asentotunnistimen liittimet kun olivat melkein poikki juuresta. Uusi puolamööpeli hommattu, ei auta sekään. Power transistor unitia yritin mittailla ja ainakin siellä jotakin elämää oli. Alkaa itellä olee kohta vitsit vähissä niin joskohan täältä joku osaisi jotain sanoa :D
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Tuleeko eculle virtaa tarpeeksi? Moottorinohjaus/bensapumpun releestä on voinut juotos pettää...
 

Liitetiedostot

  • kytkis.jpg
    kytkis.jpg
    76.9 KB · Lukukerrat 977
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

vph sanoi
Tuleeko eculle virtaa tarpeeksi? Moottorinohjaus/bensapumpun releestä on voinut juotos pettää...

Noita releitä en oo vielä tutkinu, missäs tämä b-pumpun rele (ilmeisesti joku MFI-rele oikealta nimeltään) sijaitsee? kuskin jalkatilassa tais olla kuus relettä ja konehuoneessa sulakeboksin vieressä muutama, joku ainaki niistä jalkatilassa olevista naksahtaa kun lyö virrat päälle.
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Rele on hanskalokeron luukun alasaranan tukiraudassa kiinni. Rikkinäinen ecu ja virraton ecu voi aiheuttaa samoja oireita, virtojen ja maadotusten tarkistuksella on helpompi sulkea pois vikaa.

Oliko sinulla minkä ikäinen auto ja missäpäin jos haluat kokeilla ehjällä eculla?
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

http://www.galantvr4.org/img.php?id=133414&width=351

tuossa.. tarkista myös akun navat (oikeesti irrotat ja putsaat ja laitat takas kiinni)
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

vph sanoi
Rele on hanskalokeron luukun alasaranan tukiraudassa kiinni. Rikkinäinen ecu ja virraton ecu voi aiheuttaa samoja oireita, virtojen ja maadotusten tarkistuksella on helpompi sulkea pois vikaa.

Oliko sinulla minkä ikäinen auto ja missäpäin jos haluat kokeilla ehjällä eculla?

Kävin ottamassa irti ja puhdistin liittimet, nyt bensa haisee mutta kipinää ei ole edelleenkäään, myös Check engine valo toimii taas, palaa muutaman sekunnin ja sammuu. Auto vm 89 ilmeisesti vaikka rekisteröity 27.3.1990.

Esku kyllä väitti ettei se hajoa enää mutta korjauksesta kuitenkin 10 vuotta aikaa..
kaikki maadotukset oon konetilasta yrittäny tsekata, tuloksetta.
Startti kuitenkin pyörii, tosin se on pyöriny jo vuosia laiskasti, en tiedä onko osuutta asiaan kun joku on väkertänyt siihen nappistartin hienoudeksi.

Ylivieskassa p-pohjanmaalla auto.

Ilmamassamittarin toimimattomuuskin voi kuulemma aiheuttaa kipinän puuttumisen, onko perää?

Virtalukko tsekattu ja tuntuu pelittävän.

Kiekkamittari ei "nyi" ollenkaan joten jotain suurempaa on tekeillä :D
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Katos sitä ecun piirikorttia oikein suurennuslasilla ja hyvällä valolla uudestaan, olisko konkkien alla vuotamisen merkkiä näkyvissä.

ce-valonkin sekoilu ei oikein ecun lisäksi muulle vikakohteelle jätä enää mahdollisuutta.
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Cas rikki jos kiekkamittari ei nyi. Ei lähde käyntiin sillon kun ei saa nokalta tietoa ja ei anna kipinää.
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Ilmamassamittarin toimimattomuuskin voi kuulemma aiheuttaa kipinän puuttumisen, onko perää?
Oikosulku ilmamäärämittarin tai kaasuläpän asentoanturin sisällä voi teoriassa kyykätä ecun pimeäksi. Molempien johdot voi irrottaa, moottori hörähtää käyntiin vaikka molemmat anturit on kytketty irti jos haluaa poissulkea tämän mahdollisuuden.

CAS vika ei suoraan näy kierroslukumittarissa kun ecu ja sytytyspääteaste on siinä välissä. Kierroslukumittarin signaali tulee sytytyspääteasteen ulostulopuolelta, ja -89 mallissa on vielä erillinen signaalin yhdistäjä "palikka".
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

vph sanoi
CAS vika ei suoraan näy kierroslukumittarissa kun ecu ja sytytyspääteaste on siinä välissä. Kierroslukumittarin signaali tulee sytytyspääteasteen ulostulopuolelta, ja -89 mallissa on vielä erillinen signaalin yhdistäjä "palikka".
On kyllä mulle omassa 2:ssa dynyssä näkyny suoraan..ja vika ollut juurikin CAS. -89 ja -91 kyseessä olleet.
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi :p Yritin vain sanoa että CASsin ja kierroslukumittarin välissä on aika monta komponenttia joissa myös voi olla vikaa. Kun ketjun aloittaja tuossa avauksessaan totesi että asentotunnistin on ollut irti ja tarkastettu...?
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

vph sanoi
Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi :p Yritin vain sanoa että CASsin ja kierroslukumittarin välissä on aika monta komponenttia joissa myös voi olla vikaa. Kun ketjun aloittaja tuossa avauksessaan totesi että asentotunnistin on ollut irti ja tarkastettu...?

Ok mä arvelin että toi CAS on käytetty joskus vuosia sitte jo Eskulla?
Mulla meni juurikin noin että toimi hetken vielä kunnes hajos kokonaan.
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

ilmamäärämittarin veslintuun heittäminen ei aiheuta kipinän tms katoamista.
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Eli selvennystä hieman mitä autolle on tehty

Maadotusten tarkastus

Uusi puolahärveli kokonaan

Mfi releen nastat putsattu ja ce valo tuli takaisin ja pumppu ainakin pyörii taas normaalisti

Sulakkeet katsottu

Uudet tulpat kaikki

Asentotunnistimen tarkistus

Tänään lähti ecu, Power unitti ja mittaristo (valoja puuttui, ei liity vikaan) Eskulle tsekattavaksi, katotaan mikä on tuomio.
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Vika korjattu. Power transistor unitin sisäosat olivat irronneet toisistaan, kipinä tuli korjatulla ptulla heti ja auto lähti käymään. Ecu oli kunnossa, mittariston syöpynyt "piirilevy" leikattiin pois ja syöpymien kohdalta korvattiin johdoilla. Kiitos vinkeistä!
 
Vs: Galant gti 4g63 sähkövikaan apuja..

Aiheeseen vois heittää tuon *ratkaistu* tägin niin joku muukin saa apuja tästä :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom