Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

  • Viestiketjun aloittaja lipaslepo
  • Aloituspäivämäärä
L

lipaslepo

Guest
Alunperin ongelma lähti siis siitä, että auto oli seisonut vuoden, otettiin käyttöön, viikon ajeltiin kivasti kunnes yksi aamu auto ei vaan lähtenytkään käyntiin. Tätä ennen oli jo ihmetelty check engine valon käytöstä, tarkisteltu virhekoodeja, lambda anturia valitti, se kuitenkin lähti pois myöhemmin (muutaman päivän jälkeen). Tällä kertaa kun auto ei lähtenyt käyntiin se ei myöskään näyttänyt check engine valoa, ei sen kuummin virhekoodeja.

Eli vianetsintä on käynnissä, ecupoksin olen jo pois ottanut ja näytti päällisinpuolin ehjältä.
Hanskalokeron takan oleva rele E8T07071/9523 vaikuttaisi myös ehjältä, sen verta monimutkainen oli kuitenkin että ilman kytkentäkaaviota en täyteen ymmärrykseen päässyt. Mutta kärjet ja käämit oli ok ja muutenkin päällisinpuolin ok.
Myös releen liittimiin tuleva virta tutkittu, yhteen kokoajan virta, yhteen kun virrat päällä ja yhteen käynnistättessä, tosin tähänkin kytkentäkaavio olisi ok, jos joltain semmoinen löytyy niin sen voisi ystävällisesti lähettää lipaslepo@gmail.com.
Releen toimintaperiaate kiinnostaa myös. Mitsulta ei kyseistä releä edes löytynyt ja tehtaalta tilattuna 154euroa, mutta se tuskin on hajalla, sen sijaan kiinnostaa kytkentäkaavio jotta voisi kokeilla vaikka akulta suoraan työnnellä virtaa.

Olen ymmärtänyt että kyseisen releen pitäisi naksahtaa kun virrat laitetaan päälle ja naksahtaa toisen kerran kun autoa käynnistetään? Minulla kuitenkin tätä virrat päälle naksahdusta ei kuulu ollenkaan, pelkästään käynnistäettäessä ja kun lopetetaan käynnistäminen. Ja myös se, mikä on releen ja ecun suhde, tämä rele kun on nimeltäänkin "moottoriohjainyksikön rele"

Lisäksi kiinnostaa, että mikä tuo ecun "huolto" on, tai mitä toimenpiteitä siihen kuuluu, 200euroa kun ei huvita maksaa ainakaan pelkän konkkien vaihdon takia jonka voin tehdä itse tai elektroniikkapajalla ei yli 20euroa.

MItä nyt itse tuota olen pähkäillyt ja tuntuisi siltä, että joko se ecu on jollain tavalla sökö, tai sitten sinne ei tule virtaa, en ymmärrä miksi muuten CE valo ei pala eikä myöskään vikakoodeja tule. VOisiko olla joku muu vastaava tilanne? Tällä hetkellä eniten kiinnostaa tosiaankin se, että pitääkö sen releen naksahtaa jo kun virrat laitetaan päälle, koska silloin se ongelma olisikin virransyötössä.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Haulla löytyy varmaankin tästä aiheesta tarinaa.

Ecu huollosta voit kysyä suoraan finnwaresystems@kymp.net
Jos haluaa "säästää" niin voihan sitä ecua koittaa itsekin huoltaa.

Jos osia tarviit niin kannattaa kysyä www.bildelsbasen.se sieltä saatiin osa O.J:n dynamiciin, mitä suomessa ei ollut silloin saatavilla.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Jep, haulla en kyllä löytänyt mitään järkevää, mutta selasin kyllä foorumin ja useita muitakin läpi ennenkö tämän postin pistin.

Eikä se, että haluan säästää vaan en halua maksaa ylimääräistä turhasta, varsinkin kun kyseessä on 10 kertainen hinta eikä työn laatu huonone.

Ajattelin lähinnä, jos joku kyseisen auton omistava voisi kokeilla/kuunnella klikkaako se rele siellä virtojen päälle laittamisen jälkeen.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Kyllä nyt vikaa on jo haettu kissojen ja koirien kanssa, vikaa ei näyttäisi olevan virtapuolella ja check engine valo ei pala. Tosin monessa paikassa on liittimiä jotka eivät mene mihinkään, eipä niille paikkaakaan löydy. Nyt on kuitenkin kirja tilattu joka tulee ensi viikolla niin pääsee tutustumaan sähkökaavioon kun keltään ei sitä tuntunut löytyvän... Ecuun vaihdatin uudet konkat, tosin vanhatkin kuulemma oli ihan ok kunnossa.

Juu sis tuo rele on jo tutkittu ja toimii, myös virtalukon pohja ja muutenkin tuntuisi että virtaa tulee paikkoihin mihin pitää. Mutta tosiaan, eiköhän noilla sähkökaavioilla päästä jo pitkälle.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Villi veikkaus, mutta mitenkäs bensapumpun toiminta jne? Siitä kun ei löytämäni perusteella ole tässä topicissa vielä ollut juttua?
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Niin pyörittääkö se nyt ollenkaan,vai pyörittää mutta ei anna kipinää,vai tekee mitä?

B.putsari vaihdettu yms "perusjutut" kunnossa?

Sulakkeet tarkistettu (otettu pois paikaltaan,ja sitten vasta tarkistettu)?
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Pyörittää kyllä, ja varmasti antaa kipinääkin, konepuolta en ole lähtenyt vielä edes tutkimaan, koska en saa ulos mitään vikakoodeja / CE valo ei pala, joka viittaisi kyllä johonkin muuhun vikaan, vai voisiko bensapumpun toimimattomuus aiheuttaa myös ECUn vajaatoimintaa? Tai kenties joku muu?

Sulakkeiden toimivuus mitattu, myös sulakepesiin tulee virtaa.

Vielä piti lisätä tuohon alkuperäiseen viestiin, että olisiko kellään mahdollisesti pk-seudulla ylimääräistä toimivaa ECUa tai vastaavasti toimivaa autoa johon voisi tota poksia kokeilla?
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

just koitin.kyllähän se klikkaa virrat päälle laittaessa ja klikkaa starttauksen alkaessa sekä päättyessä.

mulla temppusi ecu viime keväänä niin,että käytti bensapumppua vain startatessa ja sammutti sen jälkeen sen.auto lähti käyntiin ja sammui alta 5s.liekkö sulla sama ??? ecusta oli menny konkkat ja joku muukin osa joka ohjasi bensapumpun toimintaa.älä kysy mikä en tiedä ;D

mulla ecu herjasi bensapummppuu

<niin ja autonihan on tuo avattaren katiska ;D
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Palaako se CE valo edes sillon kun laitat virran päälle? Sillonhan valon kuuluu palaa muutaman sekunnin ja sammua..
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

HuBu:
Ei pala, ei missään vaiheessa, eikä vikakoodejakaan tule, enää. Eli siis aikaisemmin valot paloi ja vikakooditkin tuli ulos (aiemmin valitteli lambda-anturista, mutta meni sitten ohi)

Jamppu:
tosiaan mulla ei auto lähde käyntiin hetkeksikään, ei edes lupaile.
Eli sulla ilmeisesti paloi valo, kun herjasi tuota bensapumppua?

Se on se ongelman ydin ja juuri mitä olen selvitellyt että CE valo ei pala missään vaiheessa, eikä anna myöskään vikakoodeja.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Eikös se viittaa sitten aikalailla tohon mainittuun boksi vikaan. Jos ei kerran minkäälaista elonmerkkiä anna.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Taitaa olla ECU sitten totaalisen pimeä... kannattaa ny tarkistaa kuitenkin vielä et ecun johdot on kaikki kunnolla kiinni jne...
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

joo sitä ce valoa poltteli

siitä on joko ce polttimo pimeenä.epäilen kyllä suuresti ::) tai ecu rikki.

eikun ecu eskulle ja köyhdyt n.150-200€.mutta saatpahan auton joskus ajoon.korjauksen ajaks koita metsästää toimivaa ecua.jonka sitten myyt toiselle ecu ongelmaiselle kun olet omasi korjauksesta saanut :peukku

se rikkinäinen ecu arpoo joka kerta uuden vian sinne vikakoodiin.menee vaan hermo ja rahat jos rupeat niitä korjaan.

niin muuten onko ecusi semmonen paksumpi mallinen n.5cm korkee vai semmonen littana n.3cm? jos 3cm niin ecu rikki.ehkä ::)
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

MetanolMan sanoi
Taitaa olla ECU sitten totaalisen pimeä... kannattaa ny tarkistaa kuitenkin vielä et ecun johdot on kaikki kunnolla kiinni jne...

niin muistaa laittaa sen maadoitus kaapelin sinne kiinnityspultin alle.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Juu no piuhat siinä ainakin on kunnolla kiinni, muutenkin jo n. 5 kertaa ottanut sen pois ja laittanut paikalleen.
Löytysköhän ton ecun sähkökaaviota jostain, tahi tietoa että mitä komponentteja siitä saattaa mennä? Nuo konkat vaihdoin ja kustanti 5 euroa, eli lähtisin mieluummin uusimaan noita komponentteja...

Ja en usko että siitä se CE polttimo olisi pimeänä, tai aikamoinen yhteensattuma olisi, että CE valo rikkoutuu juuri samaan aikaan kun muut ongelmat ilmenee. Eniveis niitä vikakoodeja ei tule, eli pelkkää pimeää.

Tosiaan saanut tuon auton puoli-ilmaiseksi ja syykin siihen taisi juuri selvitä. Rahaa on jo palanut melkein auton hinnan verran ja lähinnä se että siinä joutuu autoa seisottamaan niin kauan eikä siltikään voi olla 100% varma että ongelma on juuri siinä.

boksi on juu tuo 3cm, mitenkäs kauan semmonen uus boksi kestää sitten? Vai kannattaako kuntoon saamisen jälkeen laittaa auto välittömästi myyntiin ja vaihtaa merkkiä ?
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

lipaslepo sanoi
boksi on juu tuo 3cm, mitenkäs kauan semmonen uus boksi kestää sitten? Vai kannattaako kuntoon saamisen jälkeen laittaa auto välittömästi myyntiin ja vaihtaa merkkiä ?
Ennemmin suosittelen boksin korjaamista. Eikös se niin ollut että toi ohuempi boksi niistä oli heikompi, mutta siitäkin saa kestävän korjauksessa. Eikä itselläni ainakaan ole 200€ korjaukseen mennyt, vaikka aivan risojakin boksejä lähettänyt.
Ruotsista ainakin löytää käytettyjä bokseja tilalle, mutta sekin kannattaa huoltaa ennen kiinni laittoa.

Ja mitäs se merkin vaihto auttaa?
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Ihan offtopiccia, mutta onko sattumalta kyseessä hatchback versio, näin tossa semmosen yhden nelivetoisen (!) viininpunasenseisomassa hinausauton lavalla. Ja kun oli pks -seudusta kyse, ihan vaan tuli mieleen...

ei kannata dynamicista jos on hyvässä kunnossa pohja...ja muutenkin, tuo ecu homma on oikeesti ihan pikkujuttu.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

HuBu sanoi
Ennemmin suosittelen boksin korjaamista. Eikös se niin ollut että toi ohuempi boksi niistä oli heikompi, mutta siitäkin saa kestävän korjauksessa. Eikä itselläni ainakaan ole 200€ korjaukseen mennyt, vaikka aivan risojakin boksejä lähettänyt.

Niin mitenköhän se hinnoittelu siitä boksin korjauksesta sitten menee? Yleensäottaen on kiva tietää etukäteen mitä se maksaa ja millä perusteilla. Eniveis noissa kai on joku tietty osa joka laukeaa joka vaan pitää vaihtaa, sen verran itseänikin kiinnostaa elektroniikka että täytyy yrittää saada sähkökaaviot hyppysiin, olisiko ideaa mistä niitä olisi mahdollista saada ?

Lähinnä se, että jos sen saisi korjattua vaikka viikon sisällä niin ok, tosiaan tarvitsen auton kehiin jokatapauksessa kuukauden sisällä ja mikäli oikein ymmärsin ei sitä ole mahdollista siihen mennessä saada korjauttamalla.

HuBu sanoi
Ruotsista ainakin löytää käytettyjä bokseja tilalle, mutta sekin kannattaa huoltaa ennen kiinni laittoa.

Mitenkäs näihin apajiin sitten pääsisi käsiksi? Ruotsinkielentaito on 0, tosin kaipa ne englantia osaa.

HuBu sanoi
Ja mitäs se merkin vaihto auttaa?

Eikai se mitään, lähinnä vaan kyllästyttää kun ollut pitkän aikaa ilman autoa ja nyt sitten jo ehdin ilakoida viikon kunnes levähti. Aikaisemmin ollut pari sierraa joissa ei ikinä mitään vikaa...

mystinengalant sanoi
Ihan offtopiccia, mutta onko sattumalta kyseessä hatchback versio, näin tossa semmosen yhden nelivetoisen (!) viininpunasenseisomassa hinausauton lavalla. Ja kun oli pks -seudusta kyse, ihan vaan tuli mieleen...

ei kannata dynamicista jos on hyvässä kunnossa pohja...ja muutenkin, tuo ecu homma on oikeesti ihan pikkujuttu.

ei ollut, kyseinen kiesi on sedan, viininpunainen kylläkin.
Pohjakaan ei kyllä ole priimakunnossa, seisonut vuoden... Mutta toki olisi mukava kiesi pitää, riittävästi tehoa ja neliveto :)
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Morjens!

Mulla löytyis tuohon galanttiin toimiva ecu.
Finnware systemsillä huollettu ja takuutakin jäljellä.
ilmottele jos kiinnostaa. Sillä saisit sen pelaamaan ja ajoon ja
saisit rauhassa korjailla sitä omaa ecua
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Noniin, nyt toimii gallu :)
eli ecuhan siinä sitten oli hajalla...

Suuret kiitokset Samixille! ja tietysti myös muille jotka auttoivat.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Sitä iloa ei kauaa kestänyt, eilen illalla toimi moitteettomasti ja nyt sitten aamulla töihinlähtiessä ei lähde käyntiin... Aluksi auto ikäänkuin yritti lähteä käyntiin, kenties putkissa oli vielä hieman bensaa eilisen jäljiltä? Sen jälkeen ei ollenkaan.

Nyt sentään ecun pitäisi toimia, mutta antaa vikakoodia 42 eli bensapumppu, olisiko ideaa mistä tässä kannattaisi lähteä liikkeelle? Tuntuu vaan hassulta, että tuo bensapumppukin hajoaisi juuri nyt samaan aikaan kun ecu vaihdetaan...

Edit: Unohtu mainita, että jossain vaiheessa, aluksi siitä releeltä kuului ihmeellistä jatkuvaa naksuntaa, voisiko tuokin ecu nyt sitten olla rikki?

En nyt muista sitäkään, että naksahtiko se rele siinä vaiheessa kun virrat laitetaan päälle? Nyt se ei kuitenkaan naksahda ennenkö vasta käynnistäessä.
 
Vs: Galant GTi -90 dyn-4, ecu vai mikä hajalla? Vianetsintää...

Noniin, nyt se taas toimii :] Töiden jälkeen rukoilin jeesusta, ihmeparannusta ja lähti pyörimään.. Tuossa tarkistelin piussien kiinnitykset jne. pitäs olla kunnossa, nollasin samalla vikakoodit. Alkaa kyllä olla aika riskaabeliä lähteä mihinkään kauemmas tai ylipäätään sammuttaa koko autoa kun ei tiedä lähteekö enää käyntiin, tosin vielä toivoa löytyy ja huomenna aamulla uusi yritys.

Missä se bensapumppu siis sijaitsee? Takakontissa peltisen levyn alta löytyi joku läpivientikumi ja piuha, ilmeisesti menee tankkiin ?

Huomenna pitäisi tulla kirjastostakin varaama gallu-opas joten siitä se kaiketi selviää...
 
Takaisin
Ylös Bottom