Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Tuntuu menevän seokset laihalle kovissa/pitkissä kiihdytyksissä, varsinkin kovilla kierroksilla ja paineilla. Seosmittari menee punaiselle tai välillä putoaa asteikolta kokonaan pois ja radallakin alkoi tuntumaan ettei tehoa enää löydy samalla tavalla pidempien kiihdytysten jälkeen. Tyhjäkäynnillä ja normaaliajossa tuntuu toimivan ihan normaalisti, käynti on tasainen ja veto hyvä, seosmittarikin vaeltelee tilanteen mukaan optimin molemmin puolin eli ilmeisesti ihan normaalisti lambda säätää seosta?

Voisiko tällainen vika johtua bensapumpusta, ettei jaksa kovilla ahdoilla pitää tarpeeksi kovaa painetta enää yllä? Tai mitä muuta veikkaisitte mikä voisi olla vialla? Bensapainemittari löytyy mutta kun se on konepellin alla niin ajossa ei siitä oikeen johtopäätöksiä voi tehdä... Tyhjäkäynnillä paineet pysyy tasaisina.

Autoon on asennettu Walbron bensapumppu mutta en ole tutkinut onko se tankin sisäinen vai ulkopuolinen. Onko näissä autoissa yleensä sisäinen vai ulkopuolinen bensapumppu? Ja mikäli uuden pumpun nyt laittaa autoon niin kannattaako laittaa sisäinen vai ulkopuolinen riippumatta nykyisestä asennuksesta? Ts. mitä käytännön eroa on siitä että onko pumppu tankin sisällä vai ulkopuolella?

Jos uuden pumpun laittaa niin kannattaako pitäytyä Walbrossa (255LPH varmaankin?) vai olisiko jokin muu pumppu parempi?
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

ei kannata kauheesti testailla niitä pitkiä kiihytyksiä jos laihalla menee...onko laajakaista vai kapee kusettamassa? tankinsisänen pumppuhan noissa yleensä/alunperin on. mitkä on kovat ahdot? mitkä suuttimet? muutenkin millanen kokoonpano kyseessä, eli onko ihan vaan vapariin laitettu mutka putkeen vai muutakin muutettu? Ja tosiaan voihan se bensapumpustakin johtua...
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

walbro on edullinen suhteelisen hyvä pumppu hintaisekseen
toinen on bosch 044 :peukku
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Kokoonpanosta:

- ARP Kansipultit
- FelPro Kannentiiviste
- EVO3 Ahdin
- EVO3 Pakosarja
- 3" Downpipe
- 2,5" Putkisto yhdellä Dynomaxin vaimentimella
- Walbro
- HKS SSQV
- TurboSmartin ruuvi
- Prommillinen Ecu, jossa RalliArtin lastu kiinni.
- FSE bensanpaineensäädin

Kapeakaista mittari kyseessä. Ahdot on jossain 1.2-1.4 maksimit. Bensapaineet 3.2-3.4 tyhjäkäynnillä. Suuttimista en osaa sanoa.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

JanOks sanoi
Kokoonpanosta:
- FSE bensanpaineensäädin

Ei kai tämä ole progressiivinen kuten FSE:t yleensä? Nousee bensanpaineet varmasti liikaa jos ecu on säädetty lineaariselle säätimelle.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Se unohtui vielä aloitusviestissä kysyä että onkos tuossa polttoainejärjestelmässä yleensä jotain suodatinta tms mikä voisi olla tukossa ja hidastaa bensan kulkua?
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

JanOks sanoi
Kapeakaista mittari kyseessä. Ahdot on jossain 1.2-1.4 maksimit. Bensapaineet 3.2-3.4 tyhjäkäynnillä. Suuttimista en osaa sanoa.

Kato nyt mitkä suuttimet siellä on. Ota siitä kaikki numerot+suuttimien väri ylös jos et muuta tietoa löydä. Vakiosuuttimet menee satavarmasti tappiin tollasella kokoonpanolla jo ennenkun otetaan edes kunnon tehoja.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Ja jos on alkuperäinen pumppu, niin nehän ovat usein jo siinä pisteessä (+20 vee juu nou), että eivät riitä ruokkimaan SOHC Galantin tai dynamicin konettakaan. Eli VAIKKA vika tällä kertaa olisi suuttimien riittämättömyydessä, niin pumpun vaihto on aika halpa ennaltaehkäisy mäntäpistiäistä vastaan.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

näyttäs olevan walbro laitettu ekan viestin mukaan..niin ja suodatin on tulipellin tietämillä vasemmalla puolen konetta edestäpäin katottuna...
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Kato kele, niinpä onkin...
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Ehkä en osaa ilmaista itseäni riittävän selkeästi. Kyseinen kokoonpano on toiminut siis aikaisemmin hyvin (auto ostettu valmiina projektina, en ole itse tuota rakentanut), joten eikai suuttimilla nyt ole väliä kun ne pitäisi olla riittävät. Vai voiko niihin tulla jotain tukosta tms mikä aiheuttaisi moista? Lambdahan tuossa kai voisi myös johtaa harhaan mutta pidemmissä kiihdytyksissä huomaa kyllä jo tehonpuutettakin aikaisempaan verrattuna. Mittarikin kuitenkin tuntuu "elävän" normaalisti eli tasakaasulla pomppii optimaalin molemmin puolin kokoajan ja kiihdytyksessä liimautuu täysin rikkaalle, kunnes paineet/kierroksen nousee riittävästi ja alkaa tasaisesti laskemaan sitten punaiselle ja jos jatkaa kiihdytystä niin putoaa asteikolta kokonaan pois.

En osaa myöskään tuosta bensapaineensäätimestä sanoa että onko se progressiivinen vai mikä. muitenkin paineet pysyy tasaisena ainakin tyhjäkäynnillä, joten voiko tuollaiseen säätimeen tulla sitten joku vika että kovemmilla paineilla ei säätäisikään oikein yhtäkkiä?

Kuinka pitkäikäisiä nuo Walbron pumput on yleensä ollut? Ja saattaako pumppu kärsiä jos pääsee haukkaamaan ilmaa, nimittäin ehkä kerran tai kaksi käynyt niin kun ajanut tankin liian tyhjäksi. En tiedä milloin tuo pumppu on autoon vahdettu mutta eipä tuo pumppu ainakaan kovin kallis olisi tuohon uusia varmuuden vuoksi.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

siis noilla ahdoilla toiminut ok aikasemmin? älä hermostu, tuli vaan mieleen ettei oo ruuvia käännetty ja sitten alkanu oireet ;)

onko millanen b-painemittari, eli onko sellasen putken päässä mittari et sais tuotua johonki tuulilasin nurkkaan ja näkis ajossa mitä paineet sanoo...sais ainaki vähä rajattuu vika-aluetta
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

jooonas sanoi
siis noilla ahdoilla toiminut ok aikasemmin? älä hermostu, tuli vaan mieleen ettei oo ruuvia käännetty ja sitten alkanu oireet ;)

onko millanen b-painemittari, eli onko sellasen putken päässä mittari et sais tuotua johonki tuulilasin nurkkaan ja näkis ajossa mitä paineet sanoo...sais ainaki vähä rajattuu vika-aluetta

Patenttimies vois myös laittaa pienen videokameran tai kännykän kuvaamaan mittaria konehuoneessa kun ajetaan ja näin sais ns. logattua paineet ajossa :peukku. Ihan ku oisin nähnykin jonkun tekevän näin..
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

dani sanoi
Patenttimies vois myös laittaa pienen videokameran tai kännykän kuvaamaan mittaria konehuoneessa kun ajetaan ja näin sais ns. logattua paineet ajossa :peukku. Ihan ku oisin nähnykin jonkun tekevän näin..

Tätä mietin itsekin jo, sopiva 1080p kamera olis joka toimis suoraan 12V mutta varmaan sen verran pimeätä pellin alla, että pitäis jollain vielä sopivasti valoa saada... :)

Samoilla ahdoilla tosiaan toiminu aiemmin ok. Mittari on letkun päässä mutta niin lyhyen että ei saa konehuoneesta ulos kyllä. Tietysti jos siihen rupeaisi toisella letkulla askartelemaan jotain jatkoa...
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

JanOks sanoi
Tätä mietin itsekin jo, sopiva 1080p kamera olis joka toimis suoraan 12V mutta varmaan sen verran pimeätä pellin alla, että pitäis jollain vielä sopivasti valoa saada... :)

Samoilla ahdoilla tosiaan toiminu aiemmin ok. Mittari on letkun päässä mutta niin lyhyen että ei saa konehuoneesta ulos kyllä. Tietysti jos siihen rupeaisi toisella letkulla askartelemaan jotain jatkoa...

Joku ledifikkari kiinni ni alkaa olemaan patentit kohillaan.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

jos löytyy ylimääräisiä ilmamassamittareita niin kannattaa kokeilla, itsellä alkoi vetään laihalle kun hajos. ja vr4:sen vakio suuttimilla pääsee ainaki 350hv ja 550 nm ennenkun loppuu kesken.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Teinpä eilen tosiaan tuon kamerapatentin ja tällainen oli tulos:

http://www.youtube.com/watch?v=q-NbY2qK6ZY&hd=1

Oli vähän turhan tehoton lamppu mukana niin ei oikeen saanut kovin laadukasta jälkeä mutta saahan tuosta selvän varsinkin kun käyttää apuna kuvaa: http://mitsu.on.mahtava.asia/moottori/bensapainemittari.jpg

Kiihdytykset 0-100 kohdissa 3:15 ja 6:15. Myös noiden kiihdyttelyjen jälkeen tein muutaman vedon maantienopeudessa. Sellaisen asian huomasin nyt, että ahtopaineet ei pysykään maksimiarvossa vaan laskee aika reilusti. Mitenköhän tuon turbosmartin ruuvin pitäis oikeesti toimia? Nyt noissa kiihdytyksissä nousi hetkellisesti paine 1,5bar mutta laski sit äkkiä noin 1bar ja pysyi siibä tasaisesti. Voiko tuolla nyt olla sitten joku vuoto painepuolella ja voiko sellainen vaikuttaa seokseen sitten? Vai voiko paineiden putoaminen johtua siitä ettei bensapaineet nousis riittävästi?

Asiantuntijat vois sitten samalla sanoo, että kuinka pahalta kuulostaa nuo mun laatikosta/keskitasauspyörästöstä lähtevät "pärinä" äänet, jotka kuuluu varsinkin selvästi vaihteella jarrutettaessa. Nelosella kuuluu myös vedätettäessä aika paha ääni kohdassa 8:15. Huollossa veikkasivat että ois joko laakerit lopussa tai hammasrattaista joku pala katkennu mutta sanoivat että kyllä tuolla uskaltaa ajaa normaalisti.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Kävin tänään vielä uudestaan testaamassa autoa ja jotenkin tuntuu olevan tuo ahtopaine laskeminen ja seoksen meneminen laihalle yhteydessä toisiinsa. Kun sai 1,5bar mittariin niin se pysyi siinä pari sekuntia ja seoksetkin oli vihreellä mutta samaan aikaan kun seosmittari alkoi painumaan alaspäin niin myös rupesi ahtopaineet laskemaan ja lopulta tuli alas sinne 1bar tienoille. Testasin myös pienemmillä paineilla ja samanlailla rupeaa paineet laskemaan kun seos menee laihalle, tosin pienemmällä paineella ei sentään laske 0,5bar vaan ehkä jotain 0,2 luokkaa.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

kyllähän ahtovuoto vaikuttaa ilmamäärämittarillisessa , mutta käsittääkseni pitäis mennä rikkaalle, koska ilmaa menee oletettua vähemmän koneeseen...Tosin jos menee tosi rikkaalle niin lambdahan voi näyttää laihaa...tuleeko mustaa putkesta?
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Eipä sitä oikeen vauhdissa kerkeä katselemaan että minkälaista häkää sieltä putkesta tulee ulos... :) Mietityttää nyt vaan sitten että voiko tuo kuitenkin olla anturiongelma tms, ei viitsisi turhaan lähteä bensapumppuakaan vaihdattamaan jos siitä ei mitään apua ole. Ei kukaan sattuisi tietämään JKL:n lähistöltä jotain pajaa, joka olisi hyvä tutkimaan tällaista ongelmaa?
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

oletkos tutkinut sen ilmamassamittarin silmämääräisesti onko ns. ampiaiskenno mikä on mittarin sisässä niin suora. jos esim kivi lyönyt kennon mutkalle niin ilma ohjautuu ohi siitä mittarin anturi osasta ainakin itselläni oli semmoinenkin vaurio. ja veti laihalle ahtojen noustua
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

galaniitti sanoi
oletkos tutkinut sen ilmamassamittarin silmämääräisesti onko ns. ampiaiskenno mikä on mittarin sisässä niin suora. jos esim kivi lyönyt kennon mutkalle niin ilma ohjautuu ohi siitä mittarin anturi osasta ainakin itselläni oli semmoinenkin vaurio. ja veti laihalle ahtojen noustua

Mistäspäin tämmöinen ilmamassamittari yleensä löytyy ja minkänäköinen se on?
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

jos on alkuperäisellä ilmanotto järjestelmällä niin ilmanputsarikotelon yhteydessähän se on. siihen menee semmonen 7 napainen johto ilmanputsarikoteloon. tommonen pitäs olla niinkun tuossa lyhyessä linkissä näkyy ;D

http://www.google.fi/imgres?q=ilmamassamittari+mitsubishi&um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&biw=1680&bih=869&tbm=isch&tbnid=5UNfyF9uGI_8aM:&imgrefurl=http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php%3Ftopic%3D18379.0&docid=uZ4cOzh0uWMlsM&w=2048&h=1536&ei=pvh6Tr3LCcnDswbcq8zpDw&zoom=1&iact=rc&dur=337&page=7&tbnh=151&tbnw=201&start=169&ndsp=28&ved=1t:429,r:7,s:169&tx=67&ty=66
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

galaniitti sanoi
jos on alkuperäisellä ilmanotto järjestelmällä niin ilmanputsarikotelon yhteydessähän se on. siihen menee semmonen 7 napainen johto ilmanputsarikoteloon. tommonen pitäs olla niinkun tuossa lyhyessä linkissä näkyy ;D

http://www.google.fi/imgres?q=ilmamassamittari+mitsubishi&um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&biw=1680&bih=869&tbm=isch&tbnid=5UNfyF9uGI_8aM:&imgrefurl=http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php%3Ftopic%3D18379.0&docid=uZ4cOzh0uWMlsM&w=2048&h=1536&ei=pvh6Tr3LCcnDswbcq8zpDw&zoom=1&iact=rc&dur=337&page=7&tbnh=151&tbnw=201&start=169&ndsp=28&ved=1t:429,r:7,s:169&tx=67&ty=66

Kiitos, pitääpä koittaa tutkia tuota. Varmaan ilmansuodatinkin kannattaisi samalla vaihtaa?
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Sainpas sitten tuon ilmanputsarin auki ja tällainen hökötyshän sieltä paljastui: http://mitsu.on.mahtava.asia/moottori/MAF/

Näyttäisi tuo hyttysverkko olevan ainakin silmämääräisesti ihan kunnossa. Pitäisiköhän tuo nyt yrittää vielä purkaa osiin että näkisi mitä anturille kuuluu? Lueskelin tuollaista artikkelia http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus ja siinä puhuttiin tuollaisesta CRC air sensor clean puhdistusaineesta, kannattaisiko sitä hommata ja yrittää suihkia tuonne edes tuon hyttysverkon läpi?
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Älä suihki mitään aineita tuonne Karman-Vortex ilmamäärämittariin, ihan eri asia kuin linkissä oleva euroautoissa yleinen kuumalankamittari.
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

koitin tossa noitten numeroiden perusteella selvitellä tota mittaria, niin joka puolella puhutaan GTI:n mittarista, eli oisko tossa sitte vaparin mittari kiinni? Jos on niin ihmetyttää kyllä miten on ennen toiminut jos ahdot yms. pysynyt samana...
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

sehän selviää moniko napainen liitin on että sopiiko turbo käyttöön
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

galaniitti sanoi
sehän selviää moniko napainen liitin on että sopiiko turbo käyttöön

jep :peukku ja samalla näkee onko sinne lisätty se maaginen resettipiuha...
 
Vs: Galant GTI -90 turbo käy laihalla rasituksessa, bensapumppu vaihtoon?

Onko tämä se kyseinen liitin: http://mitsu.on.mahtava.asia/moottori/MAF/24092011060.jpg

Ainakin 7 napainen liitin kyseessä. Ja voikos tuolle ilmamassamittarille nyt tehdä mitään sen enempää jos sitä ei millään puhdistusaineilla voi käsitellä?

Niin ja uuden ilmansuodattimen kävin tilaamassa mutta hintaa kauheat 75e. Onkos nuo oikeesti noin arvokkaita? Ei löytyny suodatinta tuon vanhan numeroilla mutta jostain kaivoi tämän mallin http://www.knfilters.com/search/product.aspx?prod=e-2875 joka näyttäisi ainakin samalta kuvan ja mittojen perusteella.
 
Takaisin
Ylös Bottom