Galant GTI -90 ylikuumeni, järvivettä ensiavuksi, minne katosi jäähdytysnesteet

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Tulipa tuossa sitten käytyä ajelemassa vähän radalla Motoparkissa. Oli lämmin päivä ja meinasi olla vähän lämpöongelmia jo radallakin mutta pahin sattui sitten kotimatkalla. Ensin ei auto meinannut käynnistyä ollenkaan ja kun sen sai käyntiin niin kävi hetken aikaa kolmella, oiskohan kastellu tulppaa liialla bensalla kun bensapaineita säätelin isommalle radalle. Noh liikkeelle päästyäni sain ajettua pari kilsaa kun alkoi lämpömittari huitelemaan punaisen alueen alalaidassa. Auto parkkiin bussipysäkille ja huomaan että syylärin tuuletin ei enää toimi ja muutenkin jäähdytysnesteet porisee syylärissä ja letkuissa kuin puurokattila konsanaan. Noh jäähdyttelin siinä aikani ja kun uskalsin availla syylärin korkin niin huomasin ettei siellä näkynyt nestettä ollenkaan. Tyhmänä en tietenkään ollut tarkistanut nesteitä kun radalta lähdin pois ajelemaan... Mitään vettä ei tietenkään ollut sitten mukanakaan joten hain läheisestä järvestä vettä ja sitä menikin 2,5l ennenkuin syyläri oli täynnä. Tämän jälkeen reilu 100km kotimatka sujui ongelmitta.

Muutama kysymys:

1. Voiko likainen järvivesi aiheuttaa jäähdytyksessä jotain ongelmia, esim. ruostuttaa järjestelmää helpommin tms? Kannattaisiko vaihtaa kunnon nesteet mahdollisimman pian? Jos kannattaisi niin ei varmaan pelkkä syylärin tyhjennys riitä kun vesi kiertänyt lämmityslaitteessakin ja letkuissa eli pitäisikö järjestelmä jotenkin puhdistaa kokonaan?
2. Minne mahtoi kadota 2,5l jäähdytysnestettä? Edellisenä päivänä katsoin että syyläri oli piripintaan täynnä, kuten olin sen täyttänyt 1,5kk aikaisemmin, joten vuotoja ei pitäisi järjestelmässä olla. Öljyn määrä näytti ainakin samalta kuin aikaisemmin eli ei pitäisi olla sinnekään päässyt. Aina radalta pois tullessa katsoin tyhjäkäynnillä, ettei auto ruikkinut mistään nesteitä. Olisiko mahdollista, että kovassa lämmössä ja kuormituksessa olisi vaan jostain liitoksista sitten vuotanut radalla nuo nesteet pois tai voiko noin paljon vettä höyrystyä pois tuon paisuntasäiliön ja -letkun kautta?
3. Mistä voisi päätellä että onko moottori kärsinyt mitään vaurioita tuon tapauksen johdosta? Tehot ovat ainakin ihan ennallaan ellei jopa tunnu vähän pirteämmältäkin, varmaan karstat ainakin paloi radalla paahtaessa. Jos kannelle tai kansipahville olisi jotain käynyt niin eikö siinätapauksessa juuri jäähdytysneste joutuisi öljyjen sekaan tai palotilaan ja sen huomaisi pakokaasusta ja muutenkin moottorin käynnistä?
 
Vs: Galant GTI -90 ylikuumeni, järvivettä ensiavuksi, minne katosi jäähdytysnesteet

1. Jos et ihan pahimpia pohjamutia saanu sinne niin tuskin se haittaa, tai ainakaan on korvaamatonta tuhoa tehnyt. Itse nappaisin alavesiletkun irti, tyhjentäisin sen minkä saa ja runttaisin 50/50 suhteella glykolit sisään.

2-3. Käy jossain korjaamolla tarkistuttamassa jäähdytysnesteet että löytyykö niistä pakokaasujäämiä. Maksaa ehkä kympin verran ja jos löytyy pakokaasusta merkkejä niin kansipahvi on mennyt. Jos ei niin ei siinä sitten vissiin muuta kuin tarkkaile kuluuko nestettä arkiajossa. Joillain korjaamoilla voivat tehdä melko halvalla jäähdytysjärjestelmälle myös koeponnistuksen, kysy sitäkin mahdollisuutta.

...ja fiksummat voi sitten korjailla, mutta noin minun logiikkani sanoo. :)
 
Vs: Galant GTI -90 ylikuumeni, järvivettä ensiavuksi, minne katosi jäähdytysnesteet

Kyllä se vesi sieltä järjestelmästä kannattaa keksiä pois jollain. Jäähdytin tyhjäksi ja lohkosta myös tyhjennysproppu auki, niin pitäisi tyhjentyä. Kerran olen myös huuhdellu konetta ihan puhtaalla vedellä, ku ei löytyny lohkon tyhjennysproppua. Termostaatti vain pois ja sitten vesiletku tiiviisti ylävesiletkuun, alavesiletku irti ja hana auki. Silloin sulla jää lohkoon puhdas vesi. Sitten vain tutkit käyttöohjekirjasta tai muualta, paljonko on jäähdytinnesteen tilavuus, laitat puolet siittä määrästä raakaa nestettä ja loput vettä. Näin, sulla pitäisi olla järjestelmässä oikeaoppinen 50/50 seos. Älä siis kippaa järjestelmään valmista seosta, vaan laitat puolet järjestelmän tilavuudesta raakaa nestettä. Jos lohkoa ei saa tyhjennettyä, niin sinne jää kuitenkin yllättävän paljon vettä.

Pelkkää vettä tai todella laihaa jäähdytinnesteseosta en suosittele moottoriin, muuta kuin hätätilanteessa ja mahd. lyhyeksi aikaa. Se ruostuttaa lohkon ja on muuten uskomaton työ pestä lohko puhtaaksi ruosteesta. Menee muutamia kertoja pesuaineella ja sitten kerran tai kaksi hapolla ja sitten monta monituista kertaa vedellä, että saa irtoruosteen pois ja ruostumisen pysähtymään..
 
Takaisin
Ylös Bottom