Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Korpikuono

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2015
Joo eli heräsi ajatus 4ws saattamisesta takaisin toimintaan kun entinen omistaja totesi että putket vain vuotaa. Putket lyöty poikki ohjaustehostimen öljysäiliön juuresta ja tulpattu. Lisäksi takaohjausyksiköstä tulee vielä kaks putkea jotka on lyöty poikki etuhammastangon kohdalta. Probleema onkin se että mihin nämä tulevat jotka on lyöty poikki, hammastangolla siinä mötikässä oli 2 paikkaa, ylemmässä oli ns sokea ja alemmasta meni lyhyt letku toiselle puolelle tankoa missä on kans joku öljymötikkä. Voisko joku vääntää rautalangasta kuvan kera miten ne tulee kun ei järki riittäny ;D auto vm 89 gti
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Siinä on yks kuva mutta tuokaan ei oikeen selvennä
 

Liitetiedostot

  • IMG-20150918-WA0003.jpg
    IMG-20150918-WA0003.jpg
    215.7 KB · Lukukerrat 702
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Ei toinna laittaa toimintaan...se tuskin pelaa enää siellä takanakaan sekä tukivarret joiden PITÄISI kääntyä, eivät takuulla liiku kun ovat ruostuneet sisältä täytee ruostetta ja se kumi ei anna siellä nii paljo myöden.
Nimimerkki: taka-akseliston purkanut osiin...

Just kuulema viikolla alkoi tuon faijan käytössä olevan 4ws vuotaan tuolta pohjasta juuri pidikkeen kohdalta. Taidan rapsia pois sieltäkin letkut...

ps. onko sun dynyn valkonen ja ROP-rekkarilla? meinaan jos on ni voin kertoo ettei kannata alkaa remontteeraan kun siel on perästä poistettu pumppukin takamurikasta ::)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=38390.0
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Punainen Zfb rekkarilla. Kysymykseen jäi edelleen vastaus saamatta... Ohjaus korjataan joka tapauksessa oli siellä 1 tai 10 vikaa.
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Juuri kesällä tuli uusittua kaikki putket yhteen vastaavaan. Yritän ottaa irrallaan olevasta hammastangosta kuvia alkuviikosta. Systeemi on mulle tuttu ja on toimiessaan loistava lisä hyvässä autossa, vaikka nää ymmärtämättömät sitä täällä haukkuukin... ;D
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

vph sanoi
Juuri kesällä tuli uusittua kaikki putket yhteen vastaavaan. Yritän ottaa irrallaan olevasta hammastangosta kuvia alkuviikosta. Systeemi on mulle tuttu ja on toimiessaan loistava lisä hyvässä autossa, vaikka nää ymmärtämättömät sitä täällä haukkuukin... ;D
Enpä ole haukkunut ja tiedän todellakin että loistavahan se on toimiessaan.
En tiedä mitä korpikuono tekee, entisöikö täysin, jos niin niin ymmärrän.
Olen vain itsekin useamman omistanut(2kpl 3000gt jossa sama systeemi ja 2kpl dynyjä ex) ja nytkin on 2kpl dynyjä olemassa ja ainakin yksi 4ws ohjausakseli lisäksi irrallaan varastossa + takaperän pumppu.
Ja mielestäni linkkasin kyllä että mitä sieltä menee, on ne täällä foorumilla kerrottu mut kerrotaan vielä:

ohjauspiiri = ottaa etuohjausakselista "ohjauksen" taakse.
Kääntöpiiri = tulee edestä ohjaustehostimen säiliöltä asti ja takana perämurikan sisällä on pumppu (1 ratas ottaa perän isommasta rattaasta voimansa) ja tämän vuoksi takapiirin venttiilit ei avaudu ellei ole pyörimisnopeutta tarpeeksi. Paikallaanhan 4ws ei käänny mihinkään.
Jotenkin noin yksinkertaistettuna. Voi olla ettei ihan täysin oikein mutta "maalaisittain" kerrottu.
Etuakselin ohjausakselistossa ei ole mitään "lisämokkuloita" vaan suoraan nipoista lähtee putket taakse.

Kannattaa ladata e3x galantin koko wsm jossa on selitetty hyvinkin (korjausmanuaali).
ps. nämäkin linkit löytyy foorumilta:
http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=16022

ja vielä 3000gt manualit:
http://www.stealth316.com/2-stim.htm

Mikäli haluaa takapiirin toimivan täysin on syytä:
- vaihtaa letkut täysin uusiin
- avata takatukivarsien etupäiden "kääntyvät" nivelet (em postauksessani) ja putsata ne jotta se pääsee liikkumaan oikeastikin
- täysin rebuildata takaohjausakseli.
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

vph sanoi
Juuri kesällä tuli uusittua kaikki putket yhteen vastaavaan. Yritän ottaa irrallaan olevasta hammastangosta kuvia alkuviikosta. Systeemi on mulle tuttu ja on toimiessaan loistava lisä hyvässä autossa, vaikka nää ymmärtämättömät sitä täällä haukkuukin... ;D

Kuvat olis mahtava homma, saattaisin ymmärtää hieman paremmin:D. Jollain tapaa patentoitu ja ohitettu tuo tsydeemi kun kuskinpuolelta kuitenkin tulee hydraaliletku vänkärin puolen mötikkään ja ylemmässä on sokea. Liekö alemmassa ollu joku haarotin vai miten lie. Joo ja tarkotus korjata sitä niin paljon että se täydellisesti toimii. Vaikea ymmärtää näin maallikolla kun ei oo ikinä vastaavaa systeemiä nähny toimivana. Kiitos vastauksista!
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Sarkasmi on vaikea laji, anteeksi jos loukkasin jonkun tunteita...
 

Liitetiedostot

  • 4wshammastanko.jpg
    4wshammastanko.jpg
    169.5 KB · Lukukerrat 582
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Mitenkäs tuon helpoiten testaa sitten että se varmasti toimii niinku pitää?, ajamalla autoa kaikki renkaat ilmassa? :) vedättämällä dynossa?
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

J. Puhakka sanoi
Mitenkäs tuon helpoiten testaa sitten että se varmasti toimii niinku pitää?, ajamalla autoa kaikki renkaat ilmassa? :) vedättämällä dynossa?

Auto pölökkyjen nokkaan, joku ajelee sitä vaikka 40kmh ja käätelee rattia laidasta laitaan, pöjötät vieressä ja toteat toimivaksi :peukku
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Tulipas hyvä kuva juuri asiasta mitä hain. Liekö nuita enää saa valmiina mistään nuita putkia vai kannattaako suorilta teettää letkuliikkeessä?
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Noita putkia ei ole kaikkia saanut enää vuosiin. Joitakin yksittäisiä pätkiä saattaa saada, maksoi aikanaan 50 eurosta ylöspäin ja niitä on siellä toistakymmentä erilaista. Itse olen vääntänyt niitä hehkutetusta kupariputkesta, painelinjoihin 8x1 mm ja säiliöltä takapumpulle menevät vastaavasti 12x1mm ja 10x1mm. Kupariputken etuna helppo muotoiltavuus, ne putket menee aika ahtaissa väleissä ja saa hyvinkin alkuperäisen näköisen asennuksen tehtyä. 8mm putki kestää kevyesti järjestelmän 80-100bar paineen.

Letkuilla jos tekee painelinjat niin toimintaan tulee viivettä, ihan kuin järjestelmässä olisi ilmaa. Ohjausventtiilin ja hammastangon välillä liikkuva öljymäärä on niin pieni että letkut vissiin joustaa liikaa vaikka olisi ihan hydrauliikkaletkua.

Alun perin putket on liitetty o-rengas liitoksilla, mutta olen käyttänyt ihan perus hydrauliikkaliittimiä M14x1.5 kierteellä ja hydrauliikkakierreliimaa väliin. Takana ohjausventtiilillä on muutama nippa M16 kierteellä. Ohjauspaineputkiin etu-ja takapäähän tulee lyhyet paineletkun pätkät koska etu- ja takakelkka pääsee liikkumaan koriin nähden, nämä letkut suht lyhyinä ettei tule sitä viivettä.

Ehkä kuvat selventää asiaa kun tuli niin pitkä vuodatus. Tämä on sitten vaan yksi tapa tehdä asia, kukin tekee tyylillään :seina

Taka-akselin päällä olevat putket on helpoin vaihtaa kun pudottaa akselin alas, on yllättävän helppo ottaa... ;D
 

Liitetiedostot

  • WP_20150921_18_01_44_Pro.jpg
    WP_20150921_18_01_44_Pro.jpg
    161 KB · Lukukerrat 565
  • WP_20150921_18_11_45_Pro.jpg
    WP_20150921_18_11_45_Pro.jpg
    93.3 KB · Lukukerrat 488
  • Valokuva0112.jpg
    Valokuva0112.jpg
    198.3 KB · Lukukerrat 505
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Kyllä foorumi avartaa ;D ois ollu mielenkiintoista vielä nähdä miten olit tehny tuon etupään painelinjan putki härdellin, mutta enköhän tolla räjäytyskuvalla saa ne väännettyä. Paljonkos maksoi tuo sun remontti kokonaisuudessaan, ei varmaa ihan ilmainen kuitenkaan?
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Etuhammastangon putkista on vaikea saada kuvaa kun auto on kasattuna, mutta tilaa on niin vähän että ei siihen montaa tapaa ole ;D

Syöttölinjat säiliöstä ei ole kriittisiä muuten kuin koon suhteen, liian ahdas putki saa takapään pumpun kiljumaan kovalla pakkasella kun jäykkä öljy ei virtaa taakse asti. Painetta näissä ei juuri ole.

Hintoja en muista mitä maksoi kun viimeksi tein, ostin 8mm putkea 25m ja tein samalla polttoainelinjat jotka oli yhtä kelvottomassa kunnossa. Hydrauliikkaliittimet ei ole kalliita mutta niitä menee paljon, ainakin meilläpäin ne hinnoitellaan pärstäkertoimen mukaan :p pari euroa/kpl. Omalle työlle ei kannata laskea hintaa...

Veikkaisin että meni yhteensä yli satanen, käytin cuporin putkea kun sille luvattiin paineenkesto. Bilteman putkea en ole tähän sovellukseen uskaltanut kokeilla :p
 

Liitetiedostot

  • WP_20150921_20_30_26_Pro.jpg
    WP_20150921_20_30_26_Pro.jpg
    145.3 KB · Lukukerrat 500
  • WP_20150921_20_26_24_Pro.jpg
    WP_20150921_20_26_24_Pro.jpg
    175.9 KB · Lukukerrat 480
  • WP_20150921_20_25_35_Pro.jpg
    WP_20150921_20_25_35_Pro.jpg
    133.1 KB · Lukukerrat 464
  • WP_20150606_13_26_52_Pro.jpg
    WP_20150606_13_26_52_Pro.jpg
    135.9 KB · Lukukerrat 481
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Varaosaohjelmassa ne löytyy hammastangon kuvasta.
 

Liitetiedostot

  • hammastanko.jpg
    hammastanko.jpg
    121.3 KB · Lukukerrat 501
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Vaatiko jotain "temppuja" noiden alkuperästen putkiliitosten availu?

Omassakin dynamicissa kaikki putket varmaan alkuperäisiä vielä, saattaa tulla ko. operaatio harrasteltavaksi ennen pitkää.
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Ainakin mitä oon muutaman jo avannu nii oon vaa lämmittäny, crceetä ja auki ne on kaikki tähän mennessä lähteny, vph varmaan osaa vastata paremmin. Eli selviää suhteellisen vähillä kustannuksilla, onneksi :D täytyy vklp alkaa taas kunnolla roplaa tota kun on viisastunutkin huomattavasti! Tuossa hammastangolla kuvassa keskellä ylempi putki, joku liitoskohta missä keskellä pultti, voiko tuolla säätää painetta vai onko ihan perus Mitsun orkkis hydraalikka liitos vai mikä tuo on, omassaski näytti olevan se?
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Pultti on ihan pelkkä liitos, kyseessä on pelkkä läpivienti ja pultti on ontto. Jos autossa ei ole nelipyöräohjausta niin ohjausakselin juuresta tuleva putki päättyy tähän.

En ole itse kohdannut totaalisesti jumiutunutta liitosta, taka-akselin päällä korroosio hävittää mutterien kulmat mutta olen laittanut putket tylysti poikki ja sovittanut pienempää 6-kulmahylsyä tai lukkopihtejä. Paljon helpompi jos akseli on irti ;D

(Korjasin edelliseen viestiin kierteet, piti olla M14 ja M16, kaikkea ei muista :seina)
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

vph sanoi
Pultti on ihan pelkkä liitos, kyseessä on pelkkä läpivienti ja pultti on ontto. Jos autossa ei ole nelipyöräohjausta niin ohjausakselin juuresta tuleva putki päättyy tähän.

En ole itse kohdannut totaalisesti jumiutunutta liitosta, taka-akselin päällä korroosio hävittää mutterien kulmat mutta olen laittanut putket tylysti poikki ja sovittanut pienempää 6-kulmahylsyä tai lukkopihtejä. Paljon helpompi jos akseli on irti ;D

(Korjasin edelliseen viestiin kierteet, piti olla M14 ja M16, kaikkea ei muista :seina)
Ok, kun mulla ei sitä ole kun hammastangolla ei mee ku yks hydrauliletku, kaikki alkuperäiset rapsittu siitä pois tai tukittu. Taidan siis jättää koko liitoksen välistä pois ja vetää putken suorana vaan, niin lyhyt muutenki ettei oo järkevää alkaa liitosta tekee.
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Ööö...Ei. Se on T-kappale, haara kolmeen. Se ontto pultti on se kolmas haara. Suttasin tuohon kuvaan miten öljy kulkee, jos se selventää asiaa. Jos sen jättää pois niin etupään tehostus toimii vain toisen suuntaan. :-\
 

Liitetiedostot

  • 4wshammastanko1.jpg
    4wshammastanko1.jpg
    65.8 KB · Lukukerrat 429
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

No voihan vittujen lihamylly. Toivottavasti tollanen liitos löytyy hydraalikka liikkeestäki. Jos ymmärsin vieläkään oikein niin pultti on suoraan hammastangossa kiinni ja sen läpi menee hammastankoon öljykanava?
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Korpikuono sanoi
Jos ymmärsin vieläkään oikein niin pultti on suoraan hammastangossa kiinni ja sen läpi menee hammastankoon öljykanava?

Kyllä, juuri näin. Jos ei löydy helposti kotoperäistä ratkaisua niin täältä löytyy ylimääräinen ;)
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

vph sanoi
Kyllä, juuri näin. Jos ei löydy helposti kotoperäistä ratkaisua niin täältä löytyy ylimääräinen ;)

Nyt ymmärrän ne hydrauliletkun pätkät siellä, entisen omistajan täytynyt saada etupään ohjaus kuitenkin pelaa nii teettäny erikseen pari letkua sinne ;D pitäs kuulemma löytyy liikkeestäki tollanen, vieläku oikeen kokoinen nii sehän olis jo paremmin ku hyvin. Suuret kiitokset neuvoista!
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Niin siis se pulttihan on ns. banjopultti. Tuskimpa se montaa euroo maksaa timanttitiskiltäkään. Toki voi joutua odotteleen mut onpahan kierre sitte oikea.
ASA sanoo pultiksi M10x20 banjo.
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Toivottavasti saat sen kuntoon. Vanhassa autossa voi aina tulla yllätyksiä :seina
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

vph sanoi
Toivottavasti saat sen kuntoon. Vanhassa autossa voi aina tulla yllätyksiä :seina
Ensimmäiset yllätykset tuli tänään. Kävin vapaapäivänä hydrauliikkaliikkeessä ja sanoivat että jos kupariputken ja hydrauliikkaliittimen yhdistää nii niillä metalleilla on niin suuri jalousero että liittimen helmi ns sulaa sinne ja se alkaa vuotaa. Noh, viisastuneena lähdin metsästää alkuperäistä messinkinippaa ja ei sitten mistään löytyny. Kaikissa liikkeissä jarruputkien messinkipäät päättyy 12 mm. Wurthilla ois ollu mutta ois pitäny ostaa monen sadan euron sarja. Saas ny nähä mistä minä nuo nipat löydän ku ei jaksa rautaputkesta alkaa vääntää ku se ei taivu vaikka kuin rukoilis apua ylhäältä ja alhaalta. Hommanhan siis pystys tekee jos käyttää rautaputkea ja hydrauliikkaliittimiä, samoja metalleja jotakuinkin molemmat.
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Samaa minullekin sanottiin aikanaan. Saman hydrauliikkaliikkeen kahdella eri myyjällä oli jopa erilaiset mielipiteet asiasta, meinasivat alkaa riidellä keskenään ;D
Oma kokemukseni on tämä:
Olen omistanut toisen nykyisistä autoistani 11 vuotta. Ensimmäisen putkikorjauksen tein siihen vuonna 2006, jatkoin ruostunutta putkea kupariputkella hydrauliikkaliittimillä koska en viitsinyt vaihtaa koko putkea. Kesällä 2015 uusin loput putket kokonaan ja mielenkiinnolla avasin vanhat jatkokset, muistissa tuo vanha oppiriita hydrauliikkaliikkeessä. En ainakaan silmämääräisesti huomannut mitään syöpymistä, eivätkä liitokset olleet vuotaneet vaikka autolla on ajettu vuoden ympäri. En sulje pois mahdollisuutta etteikö syöpymistä voisi tapahtua mutta juurikin oman kokemuksen perusteella uskalsin laittaa täyskupariset putket.

Luulisi että kupari tai Cu/Ni putket ja teräsjuntturit aiheuttaisivat enemmänkin jarruttomia autoja liikenteeseen?
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Ja varmistaakseni itselleni yöunet kävin kaivamassa roskiksesta pätkän 9 vuotta sitten korjattua putkea :mad:

Oikealla kupariputkea
 

Liitetiedostot

  • WP_20150925_20_09_07_Pro.jpg
    WP_20150925_20_09_07_Pro.jpg
    107.9 KB · Lukukerrat 289
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Liitos avattuna, hydrauliikkaliitin oli toki ruosteinen mutta leikkuurenkaassa ja kupariputkessa en näe vikaa...
 

Liitetiedostot

  • WP_20150925_20_14_10_Pro.jpg
    WP_20150925_20_14_10_Pro.jpg
    109.5 KB · Lukukerrat 288
  • WP_20150925_20_14_55_Pro.jpg
    WP_20150925_20_14_55_Pro.jpg
    97.2 KB · Lukukerrat 290
  • WP_20150925_20_15_18_Pro.jpg
    WP_20150925_20_15_18_Pro.jpg
    88.7 KB · Lukukerrat 301
  • WP_20150925_20_15_29_Pro.jpg
    WP_20150925_20_15_29_Pro.jpg
    93.2 KB · Lukukerrat 291
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Viimeinen kuva on putken toisesta päästä. Suomalainen suolavesipaska taitaa syövyttää liitokset ennemmin jostain muualta :p

Mutta toki omalla vastuulla, ehkä minulla on ollut vain hyvää onnea... :-\
 

Liitetiedostot

  • WP_20150925_20_16_00_Pro.jpg
    WP_20150925_20_16_00_Pro.jpg
    92.1 KB · Lukukerrat 289
  • WP_20150925_20_16_00_Pro.jpg
    WP_20150925_20_16_00_Pro.jpg
    92.1 KB · Lukukerrat 301
  • WP_20150925_20_16_14_Pro.jpg
    WP_20150925_20_16_14_Pro.jpg
    89.5 KB · Lukukerrat 291
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Onko kokemusta käydä timanttitiskiltä nuita kysymässä? Liekö kuin hintavia nuo alkuperäiset nipat? Ajattelin sinnekin soittaa vaan kun vklp puskee taas päälle eikä ne tietenkään ole auki. Tai japan importsilta? Jos niitä messinkisiä ei kohtuudella löydy niin lyön nuo hydrauliikkaliittimet ja toivon parasta, auto kuitenkin ykkösautona ja toista ei ole niin saisihan se tulla kerralla kuntoon ;D
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Alkuperäisenä nippoja ei saa erikseen vaan tulevat putkien mukana. Joka putkelle on olemassa varaosanumero ja netin avulla niitä löytää vielä. Omalla kohdalla ongelmaksi muodostui niiden tilaaminen, sekä Vehon aikaan että nyt Deltan tiskillä jos osaa ei löydy Euroopan tai Japanin varastosta niin seinä nousi pystyyn. :seina Mitsubishi USA:lla tavaraa tuntuu edelleen olevan saatavilla.

Onkohan kukaan asioinut itänaapurin varaosaliikkeiden kanssa, niillä tuntuu olevan paremmat kontaktit sekä suoraan Japaniin että USAan...?
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Ok, eli suomeksi sanottuna ne kannattaa tehä ite. Eipä oo eka kerta kun ei saa osia gtiihin ;D haen ne liittimet ja putket ja runttaan kiinni, menee jo aika hankalaksi.
 
Vs: Galant gti dynamic -4 4ws korjaus

Tuo jalouseron seurauksena syöpyminen on aika paljolti ympäristötekijöistä riippuvaa. Se helmi sattuu olemaan siellä putken sisällä öljyn suojaamana, jolloin tilanne on aivan eri kuin se että asetetaan ulkoilmassa kaksi levyä päällekkäin. Ruostuminen = raudan oksidoitumista = hapettumista, joka vaatii tapahtuakseen happea. :)

Ei muuta kuin normaaliliittimillä nippuun, kestää kyllä monen monta vuotta ja kriittiseksi tulee joka tapauksessa liitin-putki-kontakti, jonka huomaa sitten vuotona. Se helmi ei sieltä kyllä häviä.
 
Takaisin
Ylös Bottom