Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
nokonzok sanoi
Tosin itse ajattelin kokeilla ilman säätöä riittävän jäykän alustan perusteella.

Eikös VR4:kin sovi vakiokorkeuden säilyttävät Nivomatit :). Eihän tuo ole jumppa eikä mikään laittaa vaikka katsastusta varten tuollaiset, jos muuten tuntuvat liian kesyiltä.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 - mistä varaosia-FAQ

MikkoM sanoi
Eikös VR4:kin sovi vakiokorkeuden säilyttävät Nivomatit :). Eihän tuo ole jumppa eikä mikään laittaa vaikka katsastusta varten tuollaiset, jos muuten tuntuvat liian kesyiltä.

Niin Leguu...Galluunha ne ei muistaakseni käyneet vapariinkaan.
 
Vs: Galant/Legnum VR-4 - mistä varaosia-FAQ

MikkoM sanoi
Käy ihan samalla tavalla, kun kerran sedanin pamput käy farmariinkin ;). Mutta näin siis etuvedoissa, VR4:sta en sano varmaksi. Joitain coilovereita kumminkin kaupataan samoja sekä etu- että nelivetoihin. Siitä vaan olen pähkäillyt kiinnityspisteiden olevan yhteneväiset. Ominaisuuserojahan noissa on totta kai.

No ei käy. Kun itelle koitettii GDI:hin vaihtaa.
Jousi on erilainen. Eli jousetki sit vaihdettava. Pelkkä iskarin vaihto ei onnistu.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Laittakaahan tänne linkkejä eri alustavaihtoehdoista.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Leguun löytyy vaihtoehtoja Teiniltä :

-Basic wagon edestä -40mm takaa -30mm
-Super wagon

sekä pelkkinä jousina löytyy -35/-20 (HUOM! ei käy nivomatteihin)

http://www.tein.co.jp/e/price_list/item.html
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Harri K sanoi
Leguun löytyy vaihtoehtoja Teiniltä :

-Basic wagon edestä -40mm takaa -30mm
-Super wagon

sekä pelkkinä jousina löytyy -35/-20 (HUOM! ei käy nivomatteihin)

http://www.tein.co.jp/e/price_list/item.html

Teinin Super Wagon-alustasatsin hinnat yksittäin tilattuna Japan Importsin kautta 970 euroa. Sain myös tarjouksen, että kolme alustaa kerralla -> hinta 890e / setti.

K-Sportiin olin yhteyksissä kanssa joskus kun lähettelivät mailia AutoDB:hen liittyen ( ;D ); Unit set Mitsubishi Legnum 4WD suspension price is 545 USD which includes the complete 2 pcs front and 2 pcs rear suspensions!
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

D2 näyttää kans löytyvä sekä Galluu että Leguun

http://www.d2racingsport.com/mitsubishi-model.htm
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

miikka sanoi
Teinin Super Wagon-alustasatsin hinnat yksittäin tilattuna Japan Importsin kautta 970 euroa. Sain myös tarjouksen, että kolme alustaa kerralla -> hinta 890e / setti.
Tarviikos näihin setteihin TUV-lappuja tms. ja jos tarvii onko saatavilla?
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Onko kenelläkään tietoa käykö tommonen D2:n alusta vm-97 legnumiin?


http://www.race.fi/product_details.php?p=19743
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Anza69 sanoi
Eikös tossa ole jotain tieto, että ei tarvitsisi olla e-hyväksytty alusta.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE-BAE8-42B6-85CA-2E9CDAA39DFD/0/19432082007_Autonalustankorkeudenmuuttaminenjousimuutoksin.pdf

Mites onkos kukaan laittanut tällaista alustaa leguun
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s2213p9640
Itseä vähän himottais :)

Vaikkei olisikaan mikään hyväksytty alusta niin mites semmonen hämäyskikka että maalais vaan tolpat ja jouset mustiks ja ois autuaan tietämätön koko asiasta. Ja eikös sinne jollain tekniikalla pystys kaivertaa vaikka mitsun /KYBin merkin . Mutta niin ei minunkaan jousista rekisteröintikatsastuksessa kyselty E -hyväksyntää. Kun olivat japaninpäästä ja inssi vielä varmistamalla varmisti että auto tuli noitten jousien kanssa. Prosentit tuli otteeseen, E-hyväksynnistä ei puhetta. Kannattaisiko homma siis tehdä juurikin niin että sarja kiinni ennen leimaa ja sanoo että tämä oli japanista tullessa, vai saako noihin peräti lisätä myöhemminkin E-hyväksymättömän sarjan?

edit. Kyllä määkin ton dokumentin tulkitsin niin että kun ei oo tyyppihyväksytty auto niin siellä saa vaikka käyttää melkeen tyyliin oravaa ja käpyä jousena. :peukku
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Kaikis parhain homma on toi et jousia saa lyhentää. Niinku vanhaa ladaani joskus aikanaa rälläkkällä pari kierrettä jousesta pois ja johan tippu alas :D. Anoo et näissä autoissa se olis laillista kuhan on asiallinen :peukku
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Anza69 sanoi
Eikös tossa ole jotain tieto, että ei tarvitsisi olla e-hyväksytty alusta.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE-BAE8-42B6-85CA-2E9CDAA39DFD/0/19432082007_Autonalustankorkeudenmuuttaminenjousimuutoksin.pdf

Mites onkos kukaan laittanut tällaista alustaa leguun
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s2213p9640
Itseä vähän himottais :)

Tuosta tulkinnasta on ollut keskustelua aiemminkin ja olen edelleen sillä kannalla, että näiden tyyppihyväksymättömien osalta sitä hyväksyntää ei tarvitse olla juurikin tuon ohjeen mukaisesti. Alustan tulee kyllä olla kyseiseen autoon tehty. Tämä on siis vahva käsitykseni ja näin aion itse toimia ja kokeilla seuraavaan katsastukseen.

Tiedossani ei ole ketään, joka olisi tuota alustaa alle laittanut, mutta miksipä se ei toimisi. Jos himottaa, niin sitähän pitää sitten sinun kokeilla! :peukku
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Skydiver sanoi
Tuosta tulkinnasta on ollut keskustelua aiemminkin ja olen edelleen sillä kannalla, että näiden tyyppihyväksymättömien osalta sitä hyväksyntää ei tarvitse olla juurikin tuon ohjeen mukaisesti. Alustan tulee kyllä olla kyseiseen autoon tehty. Tämä on siis vahva käsitykseni ja näin aion itse toimia ja kokeilla seuraavaan katsastukseen.

Tiedossani ei ole ketään, joka olisi tuota alustaa alle laittanut, mutta miksipä se ei toimisi. Jos himottaa, niin sitähän pitää sitten sinun kokeilla! :peukku

Kyllä minä olen myös vahvasti samaa mieltä ja ainakin tuo meidän käyttämämme konttori on samalla linjalla. Ja jos aivan tarkkoja ollaan, voisi TÜV-lappujen tarpeen tyypitetyissäkin autoissa kyseenalaistaa. Se on vain yksi tapa osoittaa sopivuus, ei kuitenkaan tarkasti luettuna ainoa. Kunnia tästä tulkinnasta Ast:lle, mutta itse kyllä "sillä silmällä" lukiessa olen samaa mieltä.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Skydiver sanoi
Alustan tulee kyllä olla kyseiseen autoon tehty.

Eli rälläkkä hommat ei onnistu. Mutta muuten saat kyllä. Noissa Tein:eis tulee merkintä että ovat legnumiin sopivat ( niissä lukee EC5W papereissa jotka tulee mukana) mut epäilen ettei inssi tutki et lukeeko EC5A vai W siellä.
Itselläni alla on siis pelkät Tein:in madallusjouset ja aika varmasti saan leimasta läpi ne parin kk sisään...
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Kysyin paikallisella katastuskontorilla miten homma menee. E-merkintä ei tarvii olla mutta alustasarja tätyy olla TUV-hyväksytty. Jos Camskillista ostaat saat TEIN UK:lta TUV-todistus joka kelpaa myöskin Suomessa... Tommonen TEIN WAGON sarja on muuten tilattu Camskillistä (ei EDFC koska mootorit ei kuulema saa). Saa nähdä vaan miten menee... 8)
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Teiniltä ei TUV todistuksia saa, mutta eipä sitä vaadi AKE:n ohjekaan minun nähdäkseni.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

ast sanoi
Teiniltä ei TUV todistuksia saa, mutta eipä sitä vaadi AKE:n ohjekaan minun nähdäkseni.

Samaa mieltä. Yhtäkään Tein alustaa ei ole TÜV-hyväksytty.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Konttorilta kyselin ohimennen alusta-asioissa ja ei tarvita e-hyväksyntiä/TÜV-hyväksyntiä vaan todistus esim maahantuojalta/valmistajalta että alustasarja on kyseiseen autoon tarkoitettu(käytännössä taitavat vain katsella akselimassoja jne). D2:n osalla ei ainakaan liene ongelmia kun maahantuoja voi kirjoittaa todistuksen kun asiaa sieltä kysyin.

Kuhan joku lappu löytyy niin näitten tyyppihyväksyttömien autojen kanssa voi laittaa mitä vain alle.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Itselläni oli evossa D2 alusta ja hyvien kokemusten vuoksi sellainen odottaa legnumiakin vähän muutetuin jousijäykkyyksin. Mulla on sellaisia kokemuksia ettei ole alustasta kyselty mitään riippumatta auton tuontimaasta. Helpoiten ja halvimmalla pääsee kun rekisteröintikatsastuksessa jo on kaikki aftermarket osat kiinni, niin säästyy muutoskatsastukselta ja turhalta rahastukselta. Ei se osien mustaksi maalaaminen kannata. Jos autosta löytyy muutoskatsastamaton alusta liikenteessä,voi vittumainen LP viedä kilvet ja tyrkätä sakkoa - kokemusta on... :D
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Mites muuten tollassen säädettävän alustan muutoskatsastus noin muuten. Ihmettelen vaa kaikki autot mihin tähänmennessä oon laittanu alustasarjat ni ne mittaa ton pyörän keskiosasta kaareen, mutta eihän se pysy samana jos säätelee vähän :) Ja tietenki kytät pysäyttää ja sakot tulee. Tääl porvoos riittää et on punaset jouset ni ne on madallus jouse :D
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

SpoonCivic sanoi
Jos Camskillista ostaat saat TEIN UK:lta TUV-todistus joka kelpaa myöskin Suomessa...
Juu ei tullut ainakaan mun setin mukana mitään TYVI lappusia.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Anza69 sanoi
Mites muuten tollassen säädettävän alustan muutoskatsastus noin muuten. Ihmettelen vaa kaikki autot mihin tähänmennessä oon laittanu alustasarjat ni ne mittaa ton pyörän keskiosasta kaareen, mutta eihän se pysy samana jos säätelee vähän :) Ja tietenki kytät pysäyttää ja sakot tulee. Tääl porvoos riittää et on punaset jouset ni ne on madallus jouse :D
No sehän se idea siinä mittauksessa ja otteeseen merkitsemisessä on, ettei niitä sen jälkeen saa mennä säätämään. Ne pitäisi sitten uudestaan muutoskatsastaa uudella korkeudella. Noin periaatteessa,jokainen sitten tekee omat valintansa miten toimii.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Mites toi jousen kuluminen sitetn menee ??? Ajan myötä jousihan painuu alaspäin. Pitää varmaa kohta rupee muutos katsastaa jouset kerran vuodes uudelle korkeudelle.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

_AH_ sanoi
No sehän se idea siinä mittauksessa ja otteeseen merkitsemisessä on, ettei niitä sen jälkeen saa mennä säätämään. Ne pitäisi sitten uudestaan muutoskatsastaa uudella korkeudella. Noin periaatteessa,jokainen sitten tekee omat valintansa miten toimii.

Tokihan se katsastetaan alimmassa mahdollisessa korkeudessa jossa joustovarat riittää, mikään ei ota mihinkään kiinni ja maavaraa jää vaadittavat 80mm. Kyllä sitä sit jälkeenpäin nostaa saa mutta ainakin on alin hyväksyttävä korkeus, eli suurin madallus, otteessa.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Ale sanoi
Tokihan se katsastetaan alimmassa mahdollisessa korkeudessa jossa joustovarat riittää, mikään ei ota mihinkään kiinni ja maavaraa jää vaadittavat 80mm. Kyllä sitä sit jälkeenpäin nostaa saa mutta ainakin on alin hyväksyttävä korkeus, eli suurin madallus, otteessa.
Oon kuitenkin vähän eri mieltä tosta että saisi mennä muuttamaan sen jälkeen kun on kerran mitat merkitty otteeseen.
Koska silloinhan sinne voisi sen jälkeen vaihtaa mitä tahansa tilalle, kunhan korkeus on vähintän tuo merkitty.

On tullut vastaan sitten sellaisakin tapauksia että otteeseen on merkitty että autossa korkeussäädettävä alustasarja tjms. ja ei mitään varsinaisia etäisyyksiä. Tällöin se säätely olisi sitten mahdollista ilman katsastuksia.

Duunikaverille kävi niin päin että Primeraan oli muutoskatsastettu tavallinen madallussarja ja osti sitten tarvikkeena uudet normaalit jouset/iskarit niin leimamies pisti muutoskatsastamaan takaisin vakioalustalle että otteesta lähti merkityt mitat pois.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Ale sanoi
Tokihan se katsastetaan alimmassa mahdollisessa korkeudessa jossa joustovarat riittää, mikään ei ota mihinkään kiinni ja maavaraa jää vaadittavat 80mm. Kyllä sitä sit jälkeenpäin nostaa saa mutta ainakin on alin hyväksyttävä korkeus, eli suurin madallus, otteessa.

No ei mee ihan noin. Korkeushan merkitään otteeseen ja sitä ei saa muuksi muuttaa. En ole koskaan nähny "alin hyväksyttävä korkeus"-mainintaa otteessa, ootko sä?

Niin ja noin se menee jos muutoskatsastetut madallusjouset ottaa pois ja vakiot tilalle niin pitää muutoskatsastaa alustasarja pois.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

miikka sanoi
Niin ja noin se menee jos muutoskatsastetut madallusjouset ottaa pois ja vakiot tilalle niin pitää muutoskatsastaa alustasarja pois.

Onko tosiaan noin? En tunne näitä kuvioita kovin hyvin, mutta kuulostaa kyllä aika hassulta jos auton vakioksi muuttamiseen tarvitaan muutoskatsastus. Silloinhan se luonnollisesti on taas hyväksyntävaatimusten mukainen ilman sen kummempia selvityksiä. Vaan eipä tietysti ole ensimmäinen kerta kun järki on vähän hukassa näistä hommista.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

nokonzok sanoi
Onko tosiaan noin? En tunne näitä kuvioita kovin hyvin, mutta kuulostaa kyllä aika hassulta jos auton vakioksi muuttamiseen tarvitaan muutoskatsastus. Silloinhan se luonnollisesti on taas hyväksyntävaatimusten mukainen ilman sen kummempia selvityksiä. Vaan eipä tietysti ole ensimmäinen kerta kun järki on vähän hukassa näistä hommista.

On se noin vaikka tyhmältä kuulostaa...
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Olisko noko hakenu mentaalista tukea renkaiden leveydestä. Yleistähän tuntuu olevan, että otteeseen haetaan vakiokoon (vaikka 15"->18") tilalle reilusti isommat ja sitten luullaan, että kaikki välimallitkin on sallittuja?

Itse ainakin luulin sen olevan noin, samoin alustan kohdalla.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Mulla kyllä oli Carismassa aikoinaan otteessa maininta, "säädettävät joustintuet, lokasuojan kaaren ja pyörän navan välinen etäisyys edessä min. xx mm ja takana min. xx mm" tai jotain tuonne päin. Joka tapauksessa inssi kysyi katsastuksessa onko se nyt matalimmillaan ja myöteisen vastauksen jälkeen merkkas kyseiset mitat minimi etäisyyksiksi juuri sen takia, että esim talvella voi nostaa autoa hiukan ylöspäin.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

pexi sanoi
Mulla kyllä oli Carismassa aikoinaan otteessa maininta, "säädettävät joustintuet, lokasuojan kaaren ja pyörän navan välinen etäisyys edessä min. xx mm ja takana min. xx mm" tai jotain tuonne päin. Joka tapauksessa inssi kysyi katsastuksessa onko se nyt matalimmillaan ja myöteisen vastauksen jälkeen merkkas kyseiset mitat minimi etäisyyksiksi juuri sen takia, että esim talvella voi nostaa autoa hiukan ylöspäin.

Jooh mä näin yhen kuplan rekisteriotteessa samanlaisen merkinnän kerran, että "alusta korkeussäädettävä, pienin maavara 80mm ja suurin maavara xx mm" (en muista tarkkaan). Kuitenkin tuota autoa ei ole tarvinnu sen yhden kerran jälkee käyttää muutoskatsastuksessa, vaikka välil vuosikatsastusten välillä on ollu eri alustan korkeuksia säädettyinä. Kuplassahan on vakiona korkeussäädettävä alusta, mutta niis ei oo mitää merkintää rekisteriotteessa. Tosin voi olla että katsuri ei edes tajua kattoa kuplista maavaroja, ellei se nyt näytä oikeasti jotenki oudolta.

Mut tää on kyl yhtä pöhkö järjestelmä muutoskatsastuksissa. Renkaathan menee liukuvasti, (vakio esim 15" ja muutoskatsastettu 18") ja vieläkun molemmat mitat näkyy otteessa, niin sillo käy kaikki variaatiot tolta väliltä, kunhan ne kumit mahtuu pyörii.

Eli tossa alustahommassa legun osalta, jos o jaappanissa ollu säädettävä/muutos alusta, haluu suomessa vakioalustan, tulee muutosprosentit otteeseen auton vakioinnista.

Sama pätee muissaki osissa, pl. jarrut ja turvallisuutta lisäävät tekijät. Mm. moottori, jos turbotat koneen -> rinnastetaan moottorin vaihtoon -> muutosprosentit. Sitte jos seuraava omistaja haluu turbon syystä tai toisesta pois, muutoskatsastus ja taas merkitään prosentit. Eli tuossa tapauksessa tulee tuplaprosentit, vaikka viimesellä kerralla muutat auton takaisin vakiosta.

Eli tää ajoneuvohallintokeskuksen järjestelmä on taas niin fiksusti suunniteltu, vähän sama kun veisit autonäyttelyyn keskeneräisen auton. :seina
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Hemppis sanoi
Mut tää on kyl yhtä pöhkö järjestelmä muutoskatsastuksissa. Renkaathan menee liukuvasti, (vakio esim 15" ja muutoskatsastettu 18") ja vieläkun molemmat mitat näkyy otteessa, niin sillo käy kaikki variaatiot tolta väliltä, kunhan ne kumit mahtuu pyörii.

Eli tossa alustahommassa legun osalta, jos o jaappanissa ollu säädettävä/muutos alusta, haluu suomessa vakioalustan, tulee muutosprosentit otteeseen auton vakioinnista.

Sama pätee muissaki osissa, pl. jarrut ja turvallisuutta lisäävät tekijät. Mm. moottori, jos turbotat koneen -> rinnastetaan moottorin vaihtoon -> muutosprosentit. Sitte jos seuraava omistaja haluu turbon syystä tai toisesta pois, muutoskatsastus ja taas merkitään prosentit. Eli tuossa tapauksessa tulee tuplaprosentit, vaikka viimesellä kerralla muutat auton takaisin vakiosta.
Jos sulla on muutoskatsastettu 18" nakit niin ethän sä voi käyttää muuta kuin sitä 18" kokoa joka on muutoskatsastettu. 15-17" variaatiot sitten ihan oman mielen mukaan. Korkeussäädettävälle alustalle pitäisi periaatteessa muutoskatsastaa jokainen korkeus erikseen.

Niin, ja mun mielestä jos vaihdat takaisin vakiomoottorin, ei siitä todellakaan enää prosentteja tule. Ne korkeintaankin jäävät otteelle vaihdetun koneen vuoksi. Ennemmin menisi toisin päin; jos todistettavasti moottori on alkuperäinen autossa alunperin ollut, prosentit voidaan poistaa. Eihän mistään osasta merkitä koskaan prosentteja kuin kerran.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

miikka sanoi
Korkeussäädettävälle alustalle pitäisi periaatteessa muutoskatsastaa jokainen korkeus erikseen.

Periaatteessa sun mielestä mut mites lain mukaan ja käytännössä..

Täähän voidaan toki testata. Vaikka myönnettävä on että tässä maassa taitaa olla turha odottaa yleispäteviä juttuja katsastuksiin liittyen, eli toikin jäisi sitten yhden konttorin tulkinnaksi. Parempi sekin kuitenkin kuin ei mitään.

_AH_ sanoi
Oon kuitenkin vähän eri mieltä tosta että saisi mennä muuttamaan sen jälkeen kun on kerran mitat merkitty otteeseen.
Koska silloinhan sinne voisi sen jälkeen vaihtaa mitä tahansa tilalle, kunhan korkeus on vähintän tuo merkitty.

Voi toki vaihtaa muttei saa. Eihän sinne saa vaihtaa mitään tilalle vaan pitäisi muutoskatsastaa uudestaan. Samat tolpathan siellä säilyy vaikka korkeutta muutetaan.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

LegnumVR4 sanoi
Juu ei tullut ainakaan mun setin mukana mitään TYVI lappusia.

OK! mutta jotain sieltä TEIN UK:lta tulee... Onko se TUV-lappu vai vastavuustodistus tai jotain ihan muuta koska sain tämmösen viestin Camskillistä kun kysyin:
"I just spoke to TEIN UK about the Basic coilover kit and Yes, they can supply a certificate upon purchase the kit"
Saa kattoa vaan mitä tulee.
Hyödöllistä vai ei.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Ale sanoi
Voi toki vaihtaa muttei saa. Eihän sinne saa vaihtaa mitään tilalle vaan pitäisi muutoskatsastaa uudestaan. Samat tolpathan siellä säilyy vaikka korkeutta muutetaan.

Tosin AKE:n ohjeessa puhutaan nimenomaan "Alustan korkeuden muutoskatsastuksesta", ei suoranaisesti iskarien tai jousien muutoskatsastuksesta. Saahan tarvikeiskarit tai jouset laittaa kunhan korkeus ei muutu. Muutoskatsastuksen tarve korkeuden säilyessä otteeseen merkittynä voidaan mielestäni kyseenalaistaa.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

SpoonCivic sanoi
OK! mutta jotain sieltä TEIN UK:lta tulee... Onko se TUV-lappu vai vastavuustodistus tai jotain ihan muuta koska sain tämmösen viestin Camskillistä kun kysyin:
"I just spoke to TEIN UK about the Basic coilover kit and Yes, they can supply a certificate upon purchase the kit"
Saa kattoa vaan mitä tulee.
Hyödöllistä vai ei.

Noissa on usein vähän menneet puurot ja vellit sekaisin. Moni valmistaja puhuu TÜV-hyväksynnästä, mutta tällöin kyse vain valmistusprosessiin liittyvien tiettyjen kriteerien täyttymisestä. Ei siis TÜV-hyväksynnästä siinä mielessä mitä tässä tarkoitetaan. Mielenkiintoista nähdä mikä lappu sieltä sitten mukaan tulee, mutta väitän kyllä edelleenkin, että TEIN alustat ei ole TÜV-hyväksyttyjä. Ja jos ihan tarkkoja ollaan, sellaisen hyväksynnän tekeminen esim. Legnumiin olisi täysin tarpeetonta, koska hyväksyntää ei vaadita EY-tyyppihyväksymättömiin autoihoin ollenkaan. Hyväksynnäthän on aina mallikohtaisia.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

äh.-ettekö te lue mitä mä kirjotan. TEINien mukana tulee todistus että se soveltuu ko. autoon. Eli tässä tapauksessa legnumiin.
Kyseessä ei ole mikään TUV-lappu kuitenkaan. Akselimassat yms sieltä löytyy sekä jäykkyyserot normaaleihin jousiin verrattuna.

http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/vr4/jouset_yms/IMG_9233.JPG/full niinkuin ko. kuvassa paperilappu (Japania ja englantia lappu täys ;D )
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Harri K sanoi
äh.-ettekö te lue mitä mä kirjotan. TEINien mukana tulee todistus että se soveltuu ko. autoon. Eli tässä tapauksessa legnumiin.

http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/vr4/jouset_yms/IMG_9233.JPG/full niinkuin ko. kuvassa paperilappu (Japania ja englantia lappu täys ;D )

mulla tuli tollane cobran jousien mukana mutta D2:sta tosiaa piti ilmottaa maahantuojalle ja sieltä laitto sitte käypäset laput tulemaa
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

White_Eagle sanoi
mulla tuli tollane cobran jousien mukana mutta D2:sta tosiaa piti ilmottaa maahantuojalle ja sieltä laitto sitte käypäset laput tulemaa

Niin eli D2 maahantuojalle. Ettei kukaan sekoita tähän auton maahantuontia ;D
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Jepp no hyvää!!! Niin, että mitään E tai TUV-merkintä ei tarvii olla... Hyvää tietää... :peukku Nyt voisin tilata ihan mitä vaan... "Happy days are here again!!!" :D Anteeksi nyt vaan...
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Ale sanoi
Periaatteessa sun mielestä mut mites lain mukaan ja käytännössä..

Täähän voidaan toki testata. Vaikka myönnettävä on että tässä maassa taitaa olla turha odottaa yleispäteviä juttuja katsastuksiin liittyen, eli toikin jäisi sitten yhden konttorin tulkinnaksi. Parempi sekin kuitenkin kuin ei mitään.

Voi toki vaihtaa muttei saa. Eihän sinne saa vaihtaa mitään tilalle vaan pitäisi muutoskatsastaa uudestaan. Samat tolpathan siellä säilyy vaikka korkeutta muutetaan.

Lain mukaan ja käytännössä on kaksi kovin eri asiaa. No, toisaalta hyvä ja toisaalta taas ei.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Niin D2:lla on juuri tuo puurot ja vellit sekoittava homma.
TÜV-todistus kyllä löytyy valmistajalle koskien tuotantoa, mutta osakohtaisia todistuksia ei ole.
Se maahantuojankin kirjoittama lappu on siten yhtä tyhjän kanssa tyyppihyväksyttyjen autojen kohdalla, mutta sillä voi koittaa osoittaa alustan olevan ko. autoon, mutta inssille se ei välttämättä kelpaa koska ei ole ns. virallisen tahon kirjoittama.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Nyt hitto muistinki yhen jutun tosta omasta calibrasta. Kävin tossa keväällä katsastaa sen ja olin laittanu noita kumipaloja jousien välii ku ei muuten olis ehjänä päässy nosturille :D Vähä liian matala oli. Alusta oli kuitenki muutos katsastettu ja katsastus mies katteli vähän aikaa. Sitten tokasin hänelle, että on juurikin tämän katsastuksen taika alla noi kumitutit. Eipä se mitään niista sanonu ku on laillista laittaa ne alle. Ei tarttennu muutoskatsastaa kumituteilla korotettua madallussarjaa ;D
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

_AH_ sanoi
mutta sitten juurikin tyyppihyväksymättömien kanssa sillä voi todentaa alustasarjan olevan juurikin ko. malliin tarkoitettu.

Öö, miksi se pitäisi todistaa? AKE:n ohje ei vaadi että osat tyyppihyväksymättömiin autoihin pitäisi olla tarkoitettu kyseiseen malliin.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

ast sanoi
Öö, miksi se pitäisi todistaa? AKE:n ohje ei vaadi että osat tyyppihyväksymättömiin autoihin pitäisi olla tarkoitettu kyseiseen malliin.

Kiinnostaisi saada varmuus tuohon asiaan suoraan akelta eikä lukijakohtaisia tulkintoja. Joku voisi lähettää vaikka mailia.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE-BAE8-42B6-85CA-2E9CDAA39DFD/0/19432082007_Autonalustankorkeudenmuuttaminenjousimuutoksin.pdf

Eikös tuo ole aken kanta asiaan. Ton kaa ku menee katsastaa ni ei luulis olevan mitää epäselvää asiasta ???
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

ast sanoi
Öö, miksi se pitäisi todistaa? AKE:n ohje ei vaadi että osat tyyppihyväksymättömiin autoihin pitäisi olla tarkoitettu kyseiseen malliin.

Taitaa olla konttoreiden toiminnassakin eroavaisuuksia. Kait ne niistä akselimassoista kuitenkin ovat kiinnostuneet jousien osalta.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

Anza69 sanoi
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2048E9DE-BAE8-42B6-85CA-2E9CDAA39DFD/0/19432082007_Autonalustankorkeudenmuuttaminenjousimuutoksin.pdf

Eikös tuo ole aken kanta asiaan. Ton kaa ku menee katsastaa ni ei luulis olevan mitää epäselvää asiasta ???

Siitähän tässä koko ajan väännetään kun jokainen tulkitsee ohjetta omalla tavallaan.

Tuossa muuten sanotaan harvinaisen selvästi miten alustan korkeus tulee merkitä otteelle, eipä anna mitään mahdollisuutta merkitä vaihtoehtoisia korkeuksia:

Rekisteritietoihin tulee merkitä muutoskatsastuksessa hyväksytty etäisyys pyörän navasta lokasuojan kaaren yläreunaan käyttäen kooditettua erikoisehtoa: osa-alue mitat; erikoisehto ”Ajoneuvoon on asennettu alustasarja. Etäisyys pyörän navan keskeltä lokasuojan kaaren ylimpään kohtaan: edessä ( ) mm takana ( ) mm”.
 
Vs: Galant / Legnum Alusta vaihtoehdot

miikka sanoi
Tuossa muuten sanotaan harvinaisen selvästi miten alustan korkeus tulee merkitä otteelle, eipä anna mitään mahdollisuutta merkitä vaihtoehtoisia korkeuksia:

Eipä se sitä kyllä kielläkään. On sinun tulkintasi ettei ole mahdollista merkitä vaihtoehtoista korkeutta.
 
Takaisin
Ylös Bottom