Galant V6 2.5 moottoriöljyt

-Jesse-

New Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2013
Tere,

Kun en haulla löytänyt, että olis hetkeen ollut moottoriöljyistä keskustelua niin pistetään kyselyä mitä öljyä V6 Galluissanne käytätte/ootte käyttäny ja mitä olette tykänneet.

Tämä lähinnä siksi, että ennen käyttänyt vähän mitä Motonetin hyllyltä on sattunut käteen osumaan, mutta nyt valinta osui Castrolin Magnatec 5W-40 öljyyn. Heti ensimmäisellä kylmäkäynnistyksellä nostajista niin kamala meteli, että öljyt menee heti vaihtoon. Naputtanut ennenkin, mutta ääni on ollut vaimea ja loppuu hyvin äkkiä. Löysin sitten vanhoista aiheista, että samalla öljyllä muutkin huomanneet samaa.
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Oljysuositukset#Galant_97-03_VR4
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Tuossa suositellaan juuri sitä öljyä mitä en enää Galanttiini laita :peukku

Googleenkin kun pistää, että nostajat + Magnatec niin löytyy aika pitkä lista aiheita missä kerrotaan naputuksen lisääntyneen (merkistä riippumatta) juuri noilla öljyillä. Oli siellä toki muutama päinvastainenkin kommentti...
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Mä olen käyttänyt galantissa juurikin tota castrolin 5W50 ja aina on toiminut moitteettomasti ja tohon nostajiin niin kun ne naputtaa niin kannattaa ottaa irti joko vaihtaa tai sitten putsaat vaan niin loppuu naputus. Samaista öljyä käytän myös evossa ja ei ole mitään ongelmia vaan toimii. Ja sitten en suositte mobilia käytettäväksi jos et halua lisätä koneeseen 3tkm välein öljyä.
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Teboilin Diamond (5W-40) toiminut hyvin ainakin itsellä. Mobilista jokseenkin samoja kokemuksia mitä edellä kerrottu. Ja mitä noihin nostajiin tulee, niin ehkä kannattanee kokeilla tuota moottorinpuhdistusta (forte/diesel/vast.) öljynvaihdon yhteydessä jos vaimeasti naputtavat. Saattavatpi hiljentyä ehkä jopa koko vaihtovälin ajaksi. Eri juttu on mikäli nostajat olleet tuossa jamassa jo kauemmin niin sitten ei enää tehoa. Kokeilemisen arvoinen vaihtoehto kylläkin. :peukku
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Omaan V6 Galanttiin menee Motonetin halvin täyssynteettinen Motox (onko se nyt 5W40, en muista) ja vaihdot 10tkm välein. Tällä reseptillä on menty itse asiassa kaikissa omissa autoissa ilman ongelmia, poislukien 3000GT mihin laitan Valvolinen VR1:stä.
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Kiitos vastauksista!

Calle: Castrol Edge 5W-50 vai Magnatec 5W-40? Ovat hyvin erilaiset öljyt ja Magnatecciä ei tietääkseni saa 5W-50...

Calle & ced: Nostajat tosiaan olleet aiemmin ihan ok ja joka öljynvaihdon yhteydessä on huuhtelut tehty (STP:n aineella) kun aiempien omistajien käyttämistä öljyistä/vaihdoista ei tietoa. 240tkm tuolla nyt tuupattu ja nostajien vaihto varmasti kohta aiheellinen, mutta nyt syy selkeästi öljyissä. Tai niin ainakin nyt väitän, varmuus saadaan kun 4h päästä kun koneessa uudet öljyt ;D

Mielestäni pieni öljynkulutuskin parempi kuin rallattavat nostajat. Eiks terveen koneen kuulu vähän öljyä syödäkin :p
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Oma V6 ei ainakaan syö öljyä käytännössä yhtään. Tai näin väittäisin kun kertaakaan ei ole vaihtovälin aikana tarvinnut lisätä eikä ole edes laskenut alle puoleenväliin tikkua.
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

-Jesse- tarkoitin kyllä tota 5W40 ja magnatecciä ja toi motonetin motox ei ole huonoa millään tavalla. Itse aikoinaan tein ton diesel huuhtelun tohon koneeseen ja toimi todella hyvin ja hiljeni rapina koneessa. Niin jos noi nostajat on tonverran ajettu niin voin ehdottaa et suosiolla vaihdat uusiin.

Kyllä sitä öljyä pitää kulua se litran 10tkm mut ei litraa 3tkm.
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

No mulla on GDI Galantti ja ei taida noiden venttiilivälysten tasureiden naputusten suhteen olla ainakaan helpompi tapaus kuin V6. Mulla on ollu myös nuo Tebskan 5W40:set diamondit ja ei ole ollu naputus ongelmia 10tkm välein vaihtanu öljyt. Timantille timanttiset öljyt ;)
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Joo ei mulla missään oo tommosta 1l/3tkm öljyn kulutusta ollu, paitsi mun Letukan 305 veekasissa ;D Ei taida ees riittää 1 litra ;)

Katsoin noi Gallun aiemmat öljyt (vaihtoväli on aina ollut n. 10-12tkm):

- toissa kesänä tais koneessa olla Castrol GTX 10W-40 enkä muista että olis lisäillä pitäny eikä ainakaan naputtanut totuttua enempää
- viime kesänä oli koneessa Mobil Super 2000 10W-40 ja lisätä sai vissiin kaks kertaa 10tkm aikana. Loppua kohden alkoi naputus selkeesti lisääntymään
- nyt talven oli Mobil 1 ESP Formula 5W30 ja näihin ei taas tarvinnut lisätä kertaakaan. Hieman naputus lisääntyi taas loppua kohden
- edellistalven öljyistä ei oo jääny tietoo, olisko ollu samat litkut

Nyt koneessa on sit Mobil 1 New Life 0W-40 ja samaa tuttua vaimeaa naptusta piti tän aamun kylmäkäynnistyksessä kun ennenkin ja noin 20-30 sekkaa kuului. Paljon parempi siis kun noilla Magnateceilla ja kyllä oma tuomio on, että ainakin omaan Galluun nuo ei sovi enkä omien kokemuksien enkä lukemani perusteella muillekaan suosittelis.

En tiedä kannattaako noista tutuista ja turvallisista vaihtoehdoista poiketa, mutta tekis mieli seuraavaks kokeilla Gulfin tai sit noita Teboilin öljyjä. Vaihtoväliä taidan ainakin hieman lyhentää kun tuntuu, että aina alkaa naputus lisääntyyn loppua kohden.

Ja eikös ne nostajat vaihdeta sit vasta kun naputtaa lämpöselläkin koneella ;) No joo täytyy nyt seurata mihin noi äänet tosta kehittyy, mitään tietoa kun ei ole onko nuo joskus vaihdettu. Tuskin on...
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

0W40 öljyjä ei kyllä muistaakseni suositella tuon ikäisissä Mitsun moottoreissa käytettäväksi missään olosuhteissa. 5W30 on tietääkseni notkein öljy, mitä suositellaan talviöljyiksi.
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Se vähä mitä minä näistä ymmärrän niin eihän tuossa ole erona kuin parempi juoksevuus kylmänä ja rupee nopeammin ohenemaan käyttölämpötila viskositeettiin (SAE 40). 0W-30 löytyy ainakin omasta omistajan oppaasta ja jos 5w-40 tuohon maailman aikaan ollut "all season"-suositus en näe miksi uusi 0W-40 ei kävisi. Varsinkin kesälämpötiloissa noiden kahden erot hyvin pienet. 0W-30 tai 5W-30 menee kyllä koneeseen taas talveksi...
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Mulla ei ollu käsikirjassa yhtään 0W öljyä mainittuna. Ilmeisesti V6:ssa poikkeaa sitten hieman nuo suositukset GDI:stä.
 
Vs: Galant V6 2.5 moottoriöljyt

Mulla on ollut v6 -99 galant nyt viis vuotta ja soveltuvin öljy on ollut tämä: http://www.championlubes.com/FI_FI/products/product_16106.aspx?cat=21412

Ja öljyt olen vaihtanut 2-3 krt vuodessa ja viskositeetti on ollut aina sama 0w40. Tämä maksaa halpahallissa 5l 29,90 ja toimii paremmin kuin Castrolin vastaava 0w40 mikä maksaa 60€ 4l. Olen myös kokeillut kaikki muut valmistajat mitä norm. varaosaliikkeestä löytyi (shell, neste, teboil, mobil, valvoline, castrol ja oli vissiin joku muukin). Nyt kolmatta kertaa lähtee tuo koneeseen ja tuskin tarvii enään merkkiä vaihtaa. Autolla ajettu 230tkm. Toimivuudella tarkoitan moottoriin kuulumattomia naputuksen ääniä sillä auto on toiminut nämä vuodet moitteetta.
 
Takaisin
Ylös Bottom