Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Nikso

Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2009
Terves.

Yritin hakutoiminnalla haarukoida probleemaani, mutta en suoraa vastausta löytänyt, joten kysellään.

Eli tässä oli äskettäin melkoisia pakkasia, joiden aikana perheen uusi Galant istui pihalla. Auto on tuotu äskettäin Saksasta, eikä siinä ole vielä lohkolämppäriä ja öljyt ovat (valitettavasti) vielä alkuperäistä Saksan soosia.

Anyway, vaimo sai auton kerran pakkasilla käyntiin, mutta se lyhyen käynnissäolon jälkeen sammui pakkaskelillä. Pirssiä on yritetty käyttää säännöllisesti juuri jumahtamisen estämiseksi.

Auto istui taas pari päivää pihalla reilun -20 raatin pakkasessa, ja kun tuli tarve lähteä (yritettiin odottaa leudompia kelejä, mutta niitä ei sitten koskaan tullutkaan), auto ei pihahdakkaan. Haimme tuoreemman akun autoon, ei mitään vaikutusta. Puhaltelin auton sisätilan lämpöiseksi sisätilanlämittimellä, eikä se auttanut mitään (tämän vinkin löysin täältä forumeilta), sitten tuuppasin pari puhallinta lämmittämään moottoritilaa, eikä sekään auttanut. Startti jauhaa kovasti ja muutaman kerran auto on hörähtänyt, mutta käyntiin ei lähde.

Tänään ei ollut pihalla enää kuin -5 astetta, ja kokeilin taas uudemman kerran, mutta sama homma.

Eli, olenko ryssinyt autosta nyt jonkun elektronisen vimpaimen soiroksi, joka estää käynnistymisen vai mitä ihmettä?
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Ymmärsinkö oikein, että dieseli peli saksalaisella polttoaineella varustettuna? Jos näin, niin ei mene dieseli hiutaleet suodattimen läpi.
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

GDI EI ole diiseli!

Vaan suorasuihku bensa.
Olethan mitannut myös syylärinnesteiden pakkaskeston? Meinaa hajotat pian syylärin,vesipumpun ja ties mitä näillä pakkasilla ellet heti vaihda pakkasnesteitä!
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Harri K sanoi
GDI EI ole diiseli!

Vaan suorasuihku bensa.
Olethan mitannut myös syylärinnesteiden pakkaskeston? Meinaa hajotat pian syylärin,vesipumpun ja ties mitä näillä pakkasilla ellet heti vaihda pakkasnesteitä!

Mittasin, ja väitti -24 olevan kestävyyden. Tosin pari päivää sitten käytiin muutama pykälä yli tuon rajan. Meneekö jo nopsasti jäähän tuossa vaiheessa?
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Nikso sanoi
Mittasin, ja väitti -24 olevan kestävyyden. Tosin pari päivää sitten käytiin muutama pykälä yli tuon rajan. Meneekö jo nopsasti jäähän tuossa vaiheessa?

ei mene, hyhmään korkeintan menee, mutta ei ihan siihenkää heti kyllä.
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Nonnih, tänää vaihdoin varmuuden vuoksi tuon jäähdytysnesteen lämpötila-anturin (kun ilmeisesti nekin ovat joskus Galantissa pakkasella tiltanneet). Ei auttanut asiaa millään tapaa. Koetettiin mäkilähtöäkin varmuuden vuoksi, ei mitään.

Nyt Galant on sitten tallissa sulamassa. Kun auto on kauttaaltaan lämmin, kokeillaan seuraavan kerran. Silloin luulisi kaiken lämpöherkän olevan jo oikeassa lämmössä. Voisko tuosta kampura-anturista olla syylliseksi?

Joku voisi kysyä nyt, että miksei sitä autoa alkujaankin pidetty tallissa? Vuoden 1970 ok-talon talli on rakennettu kuplavolkkarin mitoilla. Galant mahtuu juuri ja juuri sisälle äärimmäisen epämukavasti.
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Jos tallista hörähtää heti käyntiin, niin oliskohan vettä tankissa. Aja tankki mahdollisimman tyhjäksi ja täyteen uutta tavaraa sekä polttoaine suodattimet vaihtoon. Jos tallistakin lähtee nihkeästi käyntiin, niin tulpat vaihtoon ja sitten ihmetellään taas.
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Ellei lähde sittenkään, on syytä tarkistaa ettei jako ole hypännyt...
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

MitsuMi sanoi
Jos tallista hörähtää heti käyntiin, niin oliskohan vettä tankissa. Aja tankki mahdollisimman tyhjäksi ja täyteen uutta tavaraa sekä polttoaine suodattimet vaihtoon. Jos tallistakin lähtee nihkeästi käyntiin, niin tulpat vaihtoon ja sitten ihmetellään taas.

Tai sitten pakoputki jäässä, viime aikoina ollut melko monen auton vaivana.. Lämpösessä sulaksi ja sitten reikä äänenvaimentimeen siihen kohtaan missä epäilee ett jäätä on.. saattaa hörähtää käymään mutta sammuu melko pian..
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Nonnih, Galant vietti yön tallissa, tänään kokeilin uusiksi ja sama tulos kuin aikaisemminkin: eli ei mitään. Startti pyörittää moottoria, mutta ei lupaa ei sitten niin pätkän vertaa.

Mitens muuten Galanteissa toi kaasun painelu startatessa tämmösessä tilanteessa? Sotkeeko pakkaa entistä pahemmin? Tuli kokeilua, ja ei vaikutusta.

Mitens auto oireilee, jos jako on hypännyt? Ja miten hankalaa tilanteen tarkistaminen on?
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Jos bensa haisee reilusti auton ulkopuolelle, kun olet kaasua painellu, niin eiköhän ala olla tulpat sitten jo melko märkinä eli vaihtoon tulevat menemään.
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

MitsuMi sanoi
Jos bensa haisee reilusti auton ulkopuolelle, kun olet kaasua painellu, niin eiköhän ala olla tulpat sitten jo melko märkinä eli vaihtoon tulevat menemään.

Ei bensa haise, joten tuskin ne tulpat ihan juntturassa sitten ovat.
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Jos ei bensa haiskahda yhtään auton ulkopuolella, vaikka olet startatessa kaasua painellu, niin epäilen polttoaineen saanti ongelmaa. Onko sulla se talli, missä auto on ollu, niin lämmin talli vai onko se pakkasen puolella? Jos on pakkasen puolella, niin bensa putki voi edelleen olla jäässä.
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Hinaattiin kiesi pari päivää sitten (ammatti)asentajakaverille, joka sai auton käyntiin. Tyhjäkäynti oli vaivalloista, mutta kun jäähdyttäjästä otti korkin veks käynti tasaantui, mutta ajamaan ei kuitenkaan pystynyt, sillä kierroksilla kone muistaakseni sammahti. Tyhjäkäynnillä jäähdytysnesteestä nousi kuplia. Lisäksi öljyn kulutus lähti kasvuun.

Kaveri epäilee, että kannen tiiviste olisi jotenkin päässyt palamaan. Mitäs te muut asiantuntijat asiasta ajattelette?
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Jahas, nyt sitten nykyinen Mitsu-edustusliike arvelee, että kansi halki. Prkl. Onko se mahdollista rikkoa noin helposti talvipakkasessa, kun jäähdytysnesteetkään eivät ole olleet jäässä tms?
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Harvemmin noissa gdi koneissa on ollut kansivikoja tai kannentiivistevikoja (tai ei ainakaan täällä foorumilla ole semmoisia ollu), mutta kyllähän semmosetkin ovat iäkkäämmissä autoissa mahdollisia ja varsinkaan, kun ei tiedä edellisistä käyttäjistä mitään. Kyllähän nuo oireet aikavahvasti viittaavat vähintäänkin kanenntiivistevikaan tai jopa kansivikaan. Jos ei ole ollut sulla pakkasnesteet missään vaiheessa jäässä, niin kyllähän noita ongelmia saadaan myös ajamalla moottori ylikuumaksi. Ja jos se sakemanni, joka on auton omistanut, niin ollut puusilmä, niin helposti vapailla moottoritienopeuksilla saa auton keittämään jos ei seurata nestepintaa. Toinen hyväkonsti on saada vikoja aikaiseksi saksassa, niin ajelee 40 asteen kesähelteellä urkuselällään ja sitten pysähtyy moottoritien varrelle huoltoasemalle ja sammuttaa samantien auton, niin varmasti on lämpöpiikkiä tiedossa..
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

Mystiikan määrä nous just toiseen potenssiin. Paikallinen Mitsun merkkihuoltamo Auto-Suni totesi testien jälkeen, että kiesissä ei mitään vikaa. Säätivät ja putsasvat tämän kaasutinläppäkotelo-hässäkän ja säätivät, kun ilmeisesti Galant vm. 2000 on jo kiesi, josta ei tuosta vaan saa akkua rykiä irti. Ilmasivat jäähdytysjärjestelmän ja silvuplee, kiesi toimii normaalisti taas. WTF? No, pääasia ettei tarttennu tehdä kansiremppaa.

Eli meidän auto korjaantui lämpösessä itsestään?
 
Vs: Galant vm. 2000 2.4. gdi talvinen käynnistysongelma

12 vuotta itse omistanut vm. 00 GDI Galantin ja kaasuläppäkotelon tutkinu läpi ja sitä ei kyllä säätämään pysty. Akku on tullu käytettyä lukuisat kerrat irti ja ei se ainakaan ongelmia aiheuta vaan akun ottamalla yöksi irti, niin on saattanut joskus onnistua ongelmia korjaamaan (lähinnä tyhjäkäyntiä). Ja kyllähän tuo voi todellakin lämpimässä korjautua jos on tankissa ollu vettä ja bensaputki jääty. Kantsii kyllä seurailla jäähdytinnesteen pintaa ja ei pelkästään paisuntasäiliöstä vaan avata joskus syylärin korkkikin (tietysti vasta kun kone on jäähtynyt). Jos autoon ei ole vastikään vaihdettu jäähdytinnesteitä, niin aika omituiselta tuntuu ilmaustarve ellei jäähdytinnestettä häviä johonkin.
 
Takaisin
Ylös Bottom