Galant (vm. 82) syö bensaa liikaa?

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tässä nyt seurannut kulutusta omassa autossa ja kyl tuntuu että bensa tuntuu wanhalle maistuvan ;D, ajelin täs parin päivän aikana 50km kaupungissa niin tuntu että 10 litraa meni, eli sehän silloin tekee 20litraa sataselle :eek:

toisaalta toissapäivänä ajoin 12 litralla 100km, tosin siinä oli 50km maantieajoa, eli onkos toi nyt normaalia kaupunkikulutusta tuo 20l / 100km vai onkos jossain vikaa, tulpat jne? seokset on mitattu ja ovat kunnossa. talvikin liene vaikuttaa kulutukseen?

vai onko tuo kaupunkikulutuksen aiheuttaja tuo varsinkin mutkissa takavetoisia vaivaava perän siirtyminen sivuttais-suunnassa kun painetaan kaasua ;D ??
 
Mitenkäs tuo sytkän ajoitus? Myöhäisellä ajoituksella saa kummasti tehon laskemaan ja bensaa palamaan...
 
micco sanoi
Mitenkäs tuo sytkän ajoitus? Myöhäisellä ajoituksella saa kummasti tehon laskemaan ja bensaa palamaan...

hmmm, enpä ole tuota kyllä tarkastanut, olen olettanut että tuo säätää sytkänsä itse? siinähän on kärjetön sytkä? mutta en kyllä tiedä säätääkö se sitä itse?

Pitäskö tehdä vaan niinku vanhassa kärjellisessä että merkit kohilleen ja ajotuspyssy kauniiseen kouraan.. siinä vaan on yks ongelma, jotenkin pitäs varmaan tukehduttaa konetta että saa nuo kierrokset sinne 800 rpm? milloin merkit kai pitäisi katsoa?, ku tuosta tyhjäkäyntiruuvista en alle 950 rpm ole tuota kierroslukua saanu. (kättä vaan kaasarin päälle ;D

niin ja jos jollain olis nuo säätöarvot niin vois kans laittaa tähän threadiin.. mä muistelen että se oli 800 RPM ja 5 ATDC tai BTDC.. (autodatan kirjasta)

Jos nyt tarkemmin rupee miettimään, siinähän tosiaankin vois sytkät ehkä olla pielessä hieman?, tosin tehot tuntus olevan tallella mutta tuo nykii tasakaasulla sillai pikkusen kierrosalueella (1500-1800) ja silloin myös kun löysää kaasun pois ja painaa takaisin niin pikkuinen nykäys on havaittavissa.. itsellä ainakin se kärjellinen kapistus teki tuota muistaakseni kun sytkät oli sekasi. 8)
 
Sytytys on ainakin tuon aikakauden turboissa ihan perinteinen alipaine/painesäätimellä ja painoilla pelaava järjestelmä. Elektroninen ohjausboksi ei siis säädä varsinaista ennakkoa paitsi turbossa nakutustunnistimen perusteella myöhäisemmälle.

Säädettävällä ajoituslampulla kannattaisi tehdä käyrä sytytysennakon käyttäytymisestä. Tyhjäkäynnillä tarkatus on yksi tyhjän kanssa jos ei tiedä miten ennakko käyttäytyy kierroksilla.

Jos jajaka on vastaava kuin turbossa siinä on mm. säädettävät epäkeskot jousikiinnikkeet joten käyrään voi vaikuttaa helposti. Ongelmaksi muodostuneekin mistä löytää jotain ohjearvoja käyrää varten. Vanhassa autodatassa voisi olla jotain pisteitä listattu, yritän muistaa vilkaista.
 
Takaisin
Ylös Bottom