Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
No niin veikkauksia kuvan perusteella, viikonloppuna kattelen enemmän itse, mutta otetaan nyt veikkauksia vastaan myös.. Mitäs vikaa.. (Ja selviääkö ilman tankin/pumppu+laipan vaihtoa)

Eli
a) tuo korkeapaine letku sökönä / löysänä
b) tankin laipasta tuleva putki murtunut / sökönä.
c) Jokin muu, mikä.

Kuvassa siis tankki ja tankin laippa, ja villisti on ruutannut..
Olen kuullut muualta, että olisi jotenkin tyyppivika moinen, mutta en ole aiemmin moiseen törmännyt?

Omaan silmään näyttäisi olevan enemmän letkun / sen liittimen ongelma, kuin tuon laipan putken? miten lie? Miten ootte näitä korjannut? tuo orkkisletku tuohon väliin on suht suolaisen hintainen, ja/tai tietääkö kukaan saako tarvikkeena?
 

Liitetiedostot

  • vuoto.JPG
    vuoto.JPG
    138.3 KB · Lukukerrat 791
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Veikkaus: putki murtunut laipan juuresta.
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Niko Päivinen sanoi
Veikkaus: putki murtunut laipan juuresta.

Eli tankin vaihdoksi menee.. kun nuita laippoja lienee aika mahoton ehjänä irti saada, vai pitääkö ehjään putken pätkään mahdolliseseti jollain puristusklemmareilal vääntää jotain patenttia? :)
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Mulla oli tossa e33:ssa sama juttu kun tankkia vaihdoin, putki oli jo valmiiksi vähän laho ja letkua irrottaessa katkes koko putki. Yhdellä nyrkkipajalla tekivät uuden kupariputkesta ja juottivat sen laippaan kiinni. On se putki siellä jo 2-3v ollut ilman ongelmia. Oma lukunsa on kyllä saada se laippa ensin irti tankista. Ja varmasti alkaa olemaan tonikäsissä enemmän tuurikauppaa että saako noita ehjänä vaihdettua, jos meinaat koko tankin vaihtaa sentakia. Romuttamoillakin kun mielellään katkasevat sen kudosletkun niin saattaa se "ehjäkin" (lue valmiiksi lahonnut) putki katketa sitä letkunpätkää irrottaessa.
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

J. Puhakka sanoi
vai pitääkö ehjään putken pätkään mahdolliseseti jollain puristusklemmareilal vääntää jotain patenttia? :)
Se katkeaa yleensä ihan siitä laipan juuresta, ei siihen oikeen mitään patenttia saa rakennettua.
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

joo laipanjuuresta putki mädäntynyt.ite olen noita korjannu sillai että laipan kiinnitysmutterit laikalla 2-3 osaan ni saa laipan irti ja säilyy ehjänä 5mm pinnapultit tankissa.

sen jälkeen pumppu laipasta irti ja katsonu millai putki on taivutettu /kuinka pitkä sisäpuolella oleva osa. sit vaan poralla vanha laipasta irti ja uusi putki (rautainen )migillä hepaten kiinni ja tankin korjaukseen käytettävällä plastig padingilla tiiviiksi. ja sitten vaan tavallisella polttoaineletkulla liittänyt auton korissa olevaan metalliseen putkeen eli ton orkkis kierteellä olevan letkun heivannu mäkeen. hyvin on kestänyt jo monessa autossa. lanceriin kun tota laippaa ei tarvikkeena saa ja mitsulla ostettava koko tankki pumppuineen laippoineen ja nelikkoon se maksaa vaivaset 900e ja risat :seina

eikös ST tota laippaa saanu tarvikkeena galanttiin,jep saahan sitä ainakin täältä karjaan ad varaosa putkasta 130e hintaan :eek:
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Kyllä sen laipan saa mitsulta käsitykseni mukaan ihan erikseenkin. Samaa sanoivat pajeron kohdalla, mutta hetki kun tutkittiin niin löytyihän se pelkkä laippakin oli 85 euroo.
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

2bad4you sanoi
Kyllä sen laipan saa mitsulta käsitykseni mukaan ihan erikseenkin. Samaa sanoivat pajeron kohdalla, mutta hetki kun tutkittiin niin löytyihän se pelkkä laippakin oli 85 euroo.

käyttävät vissiin eri ohjelmia sit, kun ei asan mukaan saa ku "fuel pump assy" :p (jossa pumppu + tiiviste + laippa)
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

mikko412 sanoi
eikös ST tota laippaa saanu tarvikkeena galanttiin,jep saahan sitä ainakin täältä karjaan ad varaosa putkasta 130e hintaan :eek:
Saa,etuvetosiin.

Sekin sitten VAIHTUU 6/90,ts KAT/ilman KAT.
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

ST sanoi
Saa,etuvetosiin.

Sekin sitten VAIHTUU 6/90,ts KAT/ilman KAT.

ja tuo laippa on nuin törkeen kallis?, ja siis saa KAT autoon vm 92?
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

J. Puhakka sanoi
ja tuo laippa on nuin törkeen kallis?, ja siis saa KAT autoon vm 92?
Saa KAT autoon,tarkkaa hintaa en muista mutta toinen oli kalliimpi ja toinen halvempi,kolminumeroinen summa kuitenkin..
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Dodiih diagnoosi tehty kuvien kera.
Eli eli, liitoksesta se ei vuoda, eikä putki tunnu mitenkään haperoltakaan, mutta uskottava se kai on, jos nyt mitenkään omiin silmiin voi uskoa.
Eli putki vuotaa "läpi", eli kun sen kuivaa niin se kohta kastuu kuin itsestään :nykii

Ja nyt otetaan ehdotuksia tuon korjaamiseksi helpoimmalla, ie. joka ei meinaa että tankki pitää irroittaa. Itselle tuli mieleen patentti.com, eli paineletku irti, putken ympärille pujotetaan jotain jämerämpää letkua kuin kortonkia niin taakse kuin menee, päihin klemmarit ja paineletku kiinni. Liekkö ois kovin pitkäikäinen ratkaisu?

Eli laipan vaihtoonkin tarvittaneen tankin pudotus?, tai ainakin irroitus jossain määrin, ruuvit näytti siltä että ei oo irtoamassa "helpolla"

ps. Bonuksena kuvassa kolme on 20 vuotta Oulun Seudulla kulkeneen galantin pohja.
 

Liitetiedostot

  • P1010666 (Custom).JPG
    P1010666 (Custom).JPG
    141.4 KB · Lukukerrat 717
  • P1010669 (Custom).JPG
    P1010669 (Custom).JPG
    137.6 KB · Lukukerrat 672
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Se kolmas kuva.. (rehellisyyden nimissä, pakoputki on vaihdettu)
 

Liitetiedostot

  • P1010665 (Custom).JPG
    P1010665 (Custom).JPG
    100.9 KB · Lukukerrat 587
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Eli putki on lahonnut niin ohueksi, että siinä on jossain kohtaa hiushalkeama. Ja se sitten tihkuu kuvaamallasi tavalla.
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Eikä sen kuuluisi olla noin terävällä mutkalla, putki on ilmeisesti murtunut tuosta taittuneesta kohdasta. Kyllä toi sun patentti.com pitäisi kestää, dynyssä on sama pumppu ko sullaki, ja siinäki on painepuolen letku kiinni sellasella klemmarilla ko noitten alipaine, vesiletkut ym. on kiinni.
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

J. Puhakka sanoi
Eli laipan vaihtoonkin tarvittaneen tankin pudotus?, tai ainakin irroitus jossain määrin, ruuvit näytti siltä että ei oo irtoamassa "helpolla"

ps. Bonuksena kuvassa kolme on 20 vuotta Oulun Seudulla kulkeneen galantin pohja.

Kyllä, tankkia täytyy pudottaa alaspäin että tuo laippa pumppuineen mahtuu tulemaan pois, siihen hommaan ei kannata ryhtyä tämän takia. Rautasahalla putket poikki, puukolla veistät röysteet pois ja tavallinen bensaletku tilalle. Ota riittävän pitkä pätkä ettei letku mene kaksinkerroin mutkan kohdasta.

J.K. Omasta etelän suolasohjossa tahkotusta Galantista lähti tankin kiinnikkeet nätisti auki :) Nimim. 3. tankki menossa (lue: ei kannata ostaa käytettyä tankkia) ;D
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Dodih, tänään oli the day.. putken katkasu meni ihan hyvin.. mutta kun sit kun katkasin toisesta kohdasta myös niin kattoin että jopas on hepposen tuntonen tuo.. ja eipä siihen tarvinnut kun koskea niin katkesi tankin laipasta ko. putki :seina (Ja kun ei mikkään mee kohtuuvella niin sit ei mene)

Eikä siinä sitten oikeastaan edes ehtinyt v*tuttamaan kun oli sopivasti olut vieressä. Siitä sit alkoin seuraavaa työvaihetta työstää eli puottamaan tankkia alaspäin että kai se on sit pakko (no mitäpä sitä muuta voi, ei tuota enää patenteilla voinut korjata) vaihtaa koko laippa (sattumalta on ylimääräinen). Kaikki ruuvitkin lähti ehjänä irti kun tietää miten ne otetaan. (työvälineisiin ei kuulu ruuvimeisseli, lukkopihdit näyttelee suurta osaa tässä).. kantojahan ruuveissa ei ollut enää ollenkaan.

Kuutisen tuntia tuli mattua auton alla tilassa jonka tuommonen perustunkki antaa. Maanantaina hakemaan uudet pultit kunnon kannalla tullin pultista (yllättävän lyhyet nuo pultit) :p Auto saa olla pukeilla sen aikaa.. Eli pitänee varmaan korjata tuo toisen laippa tässä ajan kanssa, mutta tästäpä voiskin nyt lähtä ostaa päkin olutta :peukku
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Hehe, eihän se korjattu laippa toiminut.. joten vihtori matti, urho matti..
Eikä liene ihme.. kuka arvaa miksei.. Jäi myös mietityttämään tuo laippojen tankin puolisen kaman erilaisuus, alkuperäinen on -92 galantista, tuo korjattu on jostain muusta GLSI sedanista..
 

Liitetiedostot

  • oemlaippa1.JPG
    oemlaippa1.JPG
    54.9 KB · Lukukerrat 441
  • oemlaippa2.JPG
    oemlaippa2.JPG
    60.1 KB · Lukukerrat 453
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

"Korjattu" laippa *facepalm* ;D
 

Liitetiedostot

  • fixedlaippa2.JPG
    fixedlaippa2.JPG
    57 KB · Lukukerrat 428
  • fixedlaippa1.JPG
    fixedlaippa1.JPG
    59.8 KB · Lukukerrat 638
Mikä osa?

Ei nyt varsinaisesti liity tähän, mutta kun kerran tankista puhutaan, ni mikä osa on sellane jonku suodattimen näköne pien mötikkä siinä tankin laipan luona ja se on yhden laipalta lähtevän letkun välissä? Näyttää ainakin siltä että osa on ollu siellä koko auton iän. Ja autohan on Galant GTi Dynamic-4 vm.90
 
Vs: Galantin bensan painepuoli vuotaa tankin seutuvilta..

Sellanen sininen? Liittyy varmaan jotenkin niiden kaasujen suodatukseen mitä tankista höyrystyy, tai sit takaiskuventtiili myöskin liittyen samaisiin kaasuihin..
 
Takaisin
Ylös Bottom