Galantin jarruremppa

HB -91

Galant -91 GLi & Saab 9000 -89
Liittynyt
8 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Eli piti vaihtaa levyt ja palat joka kulmaan, mutta kävikin niin että takaa oikealta puolelta katkesi jarrusatulan kiinnitys pultti. Noh, ei muutakun poraamalla auki ja poraus sattu menemään alkup. reiän viereen (uus reikä n.millin entisen vieressä). No uutta pulttia ja männän vastinkappaletta (johon siis katkennut pultin osa jäi) hakemaan varaosa liikkeestä, vaan eipä niitä saa varaosina, kuulemma ainoastaan tehdaskorjattuna merkkiliikehuollossa vaihtaa.

Eli onko kellään tietoa saako tuota osaa mistään muualta (romiksilta oon ettiny, vaan ei oo vielä ollu) tai onko kellään kenties ylimääräistä? Osa on Galantista joka on valmistettu ennen 5/90.

Ja osahan on se takalevyjarrun osa johon jarrupalat kiinnitetään ja yläpäässä on toinen liukutappi ja se tulee kahdella pultilla kiinni renkaan keskiön runkoon.
 
eli osan nimi on jarru ies!eikö oo outo nimi? sehän käy kaikista 2.0 koneella varustetuista galluista esim:-83-92 väliltä.pitäis löytyä,ainakin takuu purkaamoilta löytyy ;)
 
Kiireiden takia vein auton merkkihuoltoon ja sanottiin että tämä jarru ies pitää tilata, mutta päivän päästä soitti ettei sitä saa juuri nyt tilaamallakaan, joten veivät osan koneistamolla ja vanha reikä täytettiin ja siihen tehtiin uuet kierteet.

Samalla vaihatin vetonivelten suojakumit (oli jo halki vasemmalta) ja soittivat vielä perään, että vetonivel oli väljä, joten annoin luvan vaihtaa senkin. Noh, arvata saattaa että hintaa alunperin itse suorittamalle jarruremontille tuli niin paljon että hirvittää, rapiat 500 euroa!!! Että kannattaa käyttää merkkiliikkeen palveluja :)

Eteen jäi vielä jarrulevyt vaihtamatta, joten kysynkin, että lähteekö ne ihan koputtelemalla irti vai onko niissä ahdistussovite tai tarvitseeko ulos vetäjää yms.? Ei jaksa enää turhan takia ruveta aukomaan jarruja.
 
HB -91 sanoi
Eteen jäi vielä jarrulevyt vaihtamatta, joten kysynkin, että lähteekö ne ihan koputtelemalla irti vai onko niissä ahdistussovite tai tarvitseeko ulos vetäjää yms.? Ei jaksa enää turhan takia ruveta aukomaan jarruja.

Jarrulevyissä on kierteellä varustettu reikä/reiät, johon kierretään sopivaa pulttia. Kiristettäessä pultti painaa napaa vasten ja vääntää levyä paikoiltaan. Rostoffia väliin ja vasaralla naputtelua, niin pitäis lähteä. Pultti oli muistaakseni 8mm.
 
Jos on alkuperäiset levyt vielä, niin varaappa viereen iso ulosvetäjä ja rälläkkä... ;D

pulteilla kun koitat, niin on mahdollista että levy menee halki kierteiden kohdalta eikä kierre enää pidä...

nimim. levyt irti 4 palasena... ;)

Eki
 
ralli art sanoi
eli osan nimi on jarru ies!eikö oo outo nimi? sehän käy kaikista 2.0 koneella varustetuista galluista esim:-83-92 väliltä.pitäis löytyä,ainakin takuu purkaamoilta löytyy ;)

Tosta en menisi takuuseen... 83-87(E15) galluissa on ainakin jarrulevy eri kuin 88-93(E33)
mutta viisaammat korjattakoot ;D
 
eki75 sanoi
Jos on alkuperäiset levyt vielä, niin varaappa viereen iso ulosvetäjä ja rälläkkä... ;D

pulteilla kun koitat, niin on mahdollista että levy menee halki kierteiden kohdalta eikä kierre enää pidä...

nimim. levyt irti 4 palasena... ;)

Eki

Uskoisin mulla olleen alkuperäiset levyt. Oli sen verran ohukaisiksi menneet. ;D
Varovasti kiristellen pulttia ja takoen levyä, irtosi se aika helposti.
Tosin jonkin aikaa sai ruuvailla ja naputella. Rostoffia pultin reiästä sisään sekä pyöränpulttien juuresta, niin kyllä lähtee. Toisaalta jengat saattaa olla sen verran pahasti ruosteessa, että pulttia ei saa kunnolla jengoille tai jengat lähtee pultin mukana... ::)
Nimim. Aamu seitsemältä aloitin rempan ulkona auton omaa tunkkia sekä ristikkoavainta hyväksikäyttäen ja kello 8:25 katsastuskonttorilla odottelemassa vuoroa uusien levyjen ja palojen parantaman jarrutehon avustamana. Luonnollisesti katalysaattorin lämmitysajo motarilla sisältyy aikaan... ;D
 
No hyvä kun lähti noin helposti... mulla ei lähteny vaikka tein just samaan tapaan... rost offia peliin kunnolla joka puolelle/ pulteilla kiristin ja lekalla naputtelin.... ;) niin ja kierteetkin oli hengissä...

varaosa autosta(vm-88) ne irtos ihan nätisti, mutta se olikin liikkunut belgian perällä, kun taas nelikko oli nähnyt vähän suolasempia teitä.... ;)

sitä vaan että kannattaa varautua siihen ettei lähde ihan noin helposti.. :)


Eki
 
"JKorpela": E33:een on kahta eri levyä, se toinen niistä on kyllä sama kuin E15 Gallussakin (mutta toinen ei).
 
Jkorpela sanoi
ralli art sanoi
eli osan nimi on jarru ies!eikö oo outo nimi? sehän käy kaikista 2.0 koneella varustetuista galluista esim:-83-92 väliltä.pitäis löytyä,ainakin takuu purkaamoilta löytyy ;)

Tosta en menisi takuuseen... 83-87(E15) galluissa on ainakin jarrulevy eri kuin 88-93(E33)
mutta viisaammat korjattakoot ;D
mää vaihdoin ex-89 gti galluun,täydelliset -86 gallun taka satulat eikä mitään onkelmia...tiiä sitten 8)
 
Vanha aihe mutta kysytäänpä että mitenkä sen takajarrujen männän saa helpoiten sinne sisään,meneekö painamalla vai pitääkö pyörittää ja painaa? Autohan on siis 89´GTi Galant.
 
Nuhapumppu sanoi
Vanha aihe mutta kysytäänpä että mitenkä sen takajarrujen männän saa helpoiten sinne sisään,meneekö painamalla vai pitääkö pyörittää ja painaa? Autohan on siis 89´GTi Galant.

pyörittämällä! muutoin hajotat käsijarru sydeemin...
 
JKorpela sanoi
Nuhapumppu sanoi
Vanha aihe mutta kysytäänpä että mitenkä sen takajarrujen männän saa helpoiten sinne sisään,meneekö painamalla vai pitääkö pyörittää ja painaa? Autohan on siis 89´GTi Galant.

pyörittämällä! muutoin hajotat käsijarru sydeemin...
Siis pelkästään pyörittämällä vai pyörittämällä ja samalla painamalla ??? En vielä ole oikein sinut tuon auton kanssa :seina
 
ihan pyörittämällä käsin ja käsin painamalla menee hyvin (yhtaikaa painaa&pyörittää) ta pitäs mennä..

ja esimeskiksi mä tein hyvän työkalun putkesta johon rälläkällä tein "lovet" sopii suoraan männän koloihin ja helposti meni sisälle ;D
 
tein viime kesänä jarrurempan ja jotenki ihmeen kaupalla sain painamalla ne männät sinne sisää...nyt kun talvi tuli ja piti päästä käsijarrua kiskomaan nii ei toiminu ihan niinku pitäis...otin jarrut auki ja laitoin kasaan tolla oikeella tyylillä...nyt toimii, eikä ees ollu menny rikki
 
Kellään tietoa käykö Galantin/Eclipsen takasatula?

Ite itelleni vastaten, eipä käy.
 
Helvetin mahtavaa,just sain vaihdettua taakse uudet jarrupalat,ku katsastus alkaa olla lähellä. No eikun kasaan,eihän se saatana pidä vieläkään ja kaiken hyvän lisäksi ABS:ät lakkasi toimimasta :seina :seina Mikäs noihin takajarruihin avuksi,vai pitääkö uusia molemmat satulat kerralla?
 
Pikkusen menee ohi aiheen, mutta menköön!

Tänään lähin ajeleen oulusta kohti kauhavaa ja n. 50 km päästä huomasin, että takaa tulee semmonen v***umainen kitinä ja pysähdyin kattoon niin vasen takavanne tulikuuma ja hirvee käry. Ei muuta ku parit tiukat jarrutukset ja nokka kohtti kotia. Kotia pääsin ja meni puolitoista tuntia ku avasin jarrut, putsasin, rasvasin ja laitoin takasin kasaan :eek:

Ja taas mentiin, loppu se laahaaminen. Että se hyvä puoli noissa takajarrruissa on, että ne on nopia huoltaa ;)
 
Sellainen kysymys vielä että voiko nuita satuloita ehjätä itse,kun tuolla toisessa langassa puhuttiin GTi Lancerin jarrusatuloiden remontista,niin miten käytännössä tuo tapahtuu??? Ja osaisiko kukaan sanoa mikä noissa jarruissa on vikana kun käyttö jarru ottaa taakse hyvin mutta käkkäri ei niinku yhtää ???
 
Sielt on tod.näk. neulalaakerit kävelly hevonvi*ttuun, jos ne on samantyyppiset kun lankussa. Itehän en noista tajua mitään, mut kuulemma (asiantuntija kyseessä) avaa satulan, putsaa ja herkistelee paikat ja vaihtaa sen neulalaakerin/t ja sylinterin kumit. Lisäks kässärivaijerit kannattaa vaihtaa. Jos noilla ei toimi niin satula vaihtoon. Kato jos levyt ja palat vaihtoon samalla.
 
Palat on vasta vaihdettu. Varmaankin tuo neulalaakeri mennyt sitten :seina Tietäiskö kukaan passaako GLSi satulat GTi:hin?
 
Takaisin
Ylös Bottom