Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Nikso

Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2009
Mitens foorumilaisilla on kokemuksia Galantin ruostesuojauksesta, etenkin näiden tuoreempien vehkeiden (oma laite vm. 2000) kohdalla? Onko auton oma ruostesuojaus tai tehtaan ruosteenesto mistään kotoisin ja kannattaako Galant ruostesuojata (no, totta kai se varmaan kannattaa?)?

Ja tärkeämpi kysymys: kannattaako suojausoperaatiota kokeilla omin nokkineen? Onko täällä kukaan kotikonstein tehnyt suojausta onnistuneesti? Menikö ihan vaan kaavalla, että muovit rengaskoteloista veks, pohjan pesu painepesimellä, kuivatus, kotelosuojaa pohjaan (koteloiden lisäksi) tarttumapintaa varten ja sitten perään massaa? Ainakin tuota metodia autowiki suosittelee, kun katsoo hakusanalla "ruostesuojaus".

Yritin hakea kyllä joo neuvoja hakutoiminnolla, mutten ihmeempiä löytänyt.
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Noinhan se homma menee, mutta kun galantit tuppaavat olemaan aika ruosteherkkiä autoja. Todennäköistä on että eteläsuomessa olleen yksilön tai oikeastaan jo japanissakin olleen yksilön saumat on ainakin ruosteessa (tehtaan suojaus jättää pahimmat paikat saumoineen auki). Oma lukunsa on EA:n takakaaret joihin pitää saada ohutta kotelosuoja-ainetta myös sisäpuolelle pitkällä letkulla. Se on varmaan galantin omistajan hankalin homma toi ruostetta vastaan taistelu. Jos sulla on nosturi niin yritä itse. Muuten en oikeesti suosittele. Firma voi tehdä hyvinkin mutta voi toisaalta vaan roiskia massat päälle. Isommat ruosteet olis syytä puhaltaa pois ennen maalausta tai sitten annitrol + hionta kombolla..... pelkkä hionta EI toimi.
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Tähän tyyliin teen itse ja kun on tarpeeksi pölhö niin kuin minä, niin kyllä sen ilman nosturiakin saa tehtyä. :p Onhan se yhtä hel***tiä, mutta kun malttaa käyttää aikaa, niin hyvä tulee. Ja tosiaan hapon käyttöä varten kannattaa pestä pohja liuotinpesuaineella pariin kertaan, niin saa vanhat kotelosuoja-aineet ym. rasvaisuuden pois. Se kun estää tai ainakin hidastaa merkittävästi hapon toimintaa.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29317.msg365579#msg365579
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Skydiver sanoi
Tähän tyyliin teen itse ja kun on tarpeeksi pölhö niin kuin minä, niin kyllä sen ilman nosturiakin saa tehtyä. :p Onhan se yhtä hel***tiä, mutta kun malttaa käyttää aikaa, niin hyvä tulee. Ja tosiaan hapon käyttöä varten kannattaa pestä pohja liuotinpesuaineella pariin kertaan, niin saa vanhat kotelosuoja-aineet ym. rasvaisuuden pois. Se kun estää tai ainakin hidastaa merkittävästi hapon toimintaa.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29317.msg365579#msg365579

Hienot ohjeet! Nämä menivätkin meikältä ihan ohi, kun keskityin vaan hakemaan tietoa täältä Galant-osiosta. Taitaapi mennä niin, että kokeilen omin nokkineni. Käytettävissä on nimittäin hallinosturi ja ihan hyvät tilat. Kiitoksia vinkeistä!
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Ja sitten yks asia ton Annitrolin kanssa, se sitten tippuu päälle sieltä. Mulla tippu sitä SUORAAN silmään......
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Vielä kysymys: näköjään jossain tehdään niin, että ML-kotelosuojan perään laitetaan vaan alustasuoja-aine eikä massaa. Onko tästä kokemuksia? Ilmeisesti massa on kuitenkin se järkevämpi vaihtoehto kuin pelkkä alustasuoja-aine? Massan luulisi ainakin kestävän sitä kulutusta paremmin.
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Epäilisin, että samasta aineesta käytetään vaan molempia nimiä? Dinitrolin ja Tectylin aineiden viralliset nimet ainakin omille käyttämilleni massoille on alustasuoja-aine.
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

No voehan perse. Vedin ruosteidenputsauksen jälkeen pinnoille Zinc 182 ruosteenestomaalia (myös niihin mestoihin, mitä ei ihan peltipuhtaaksi saanut ruosteesta), mutta sitten menin ja unohdin pintamaalin, ja vedin siihen zincin päälle suoraan ML-kotelosoossit. Tuliko mokattua vai meneekö noinkin? Huomenna pitäis päräyttää ne massat sitten pohjaan.
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Ei kai sinne pohjaan nyt pintamaalia kovinkaan moni laita? Paremmin tietävät tarkentakoot, mutta kyllä minä lätkisin vain massat päälle ja antaisin mennä.
 
Vs: Galantin ruostesuojaus: kannattaako itse tehdä?

Kuten tuolla linkin takana olevassa toisessa aiheessa kirjoitinkin, niin pohjamaalin päälle olisi asiallista laittaa pintaväri niihin kohtiin, jotka on putsattu peltipuhtaaksi. Ei se kuitenkaan ole mikään katastrofi jos se jää pois, joten pistä vaan massaa perään. ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom