Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Nikso

Member
Liittynyt
4 Joulukuu 2009
Hojo!

Vävymiehen 1.8 Galant sammui suoraan ajosta, ja syytä vialle on jäljitetty jo hyvä tovi. Alla kaverin kuvaus jo tehdyistä operatiosta, eikä gallu vieläkään herää talviunilta. Olisiko foorumilla asiantuntijuutta homman suhteen, nimittäin salapoliisityötä on tehty jo melkoinen määrä, eikä vieläkään tunnu mikään toimivan. Alla kuvaus tehdyistä hommista.

"Eli: Auto sammui kesken ajon. Sen jälkeen ei edes köhi. Sulakkeet kaikki ok. Sen jälkeen tarkastettu, että bensaa tulee konehuoneeseen asti. Ruiskupumppu vaihdettu varmuuden vuoksi, kun bensan paineita ei pääse mittaamaan. Jännitteet tarkastettu pumpun liittimiltä. Kipinä tulee, mutta sytyspiiriltä tarkastettu silti kaikki sytkävahvististimet sun muut Mitsun omat kikkareet yleismittarilla. Mitsun oma sytkäennakko kytketty pois, ja jätetty vain perusennakko. Jako on kohdallaan, ajotusmerkit kaivettu esiin ja tarkistettu. Puolan resistanssin on ok. Nokka-akselin asentoanturin singaalijännite tarkastettu. Ilmamäärämittari pitäisi olla ok.

Ai niin ruiskusuuttimilta tulee bensaa ku yrittää käynnistää, ne olivat irti hetken. Ja puristukset: ei hyvät, mutta sinne päin kuitenkin."
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

vikakoodit luettu? pitkä yli 20sek startti ja samalla lukee vikakoodit ja heti jälkeen (ilman että virrat sammuttaa välillä)
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Kerrankin on luettu kotiläksyt etukäteen, on tehty täsmälleen oikeita tarkistuksia -ja KERROTAAN mitä on tehty ja todettu, avausviestissä. 10+!

Se onkin samalla se huono uutinen. Melkein kaikki järkeenkäypä on näköjään jo kokeiltu, eli kokeiltavat käyvät kyllä vähiin.

- miltäs tulpat näyttää starttailujen jälkeen, märät vai kuivat?
- voisiko olla MASSIIVINEN imuvuoto kyseessä?
- tankissa varmasti hyvälaatuista bensaa?
- jos ei mikään muu auta, niin kattivaurion uhallakin voisi kokeilla käyntiin hinausta lyhyen matkan, niin ettei palamatonta bensaa mene kattiin asti. Jos koneella on mitään edellytyksiä käynnistyä, niin moottorin pyörittäminen hieman kovempaa voi riittää.
- toinen "viimeinen" keino on eetteri. Siinäkin omat riskinsä
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Vävymies kiittää nopeista replyistä ja vastaa:

"Vikakoodeista en löytänyt mitään "kriittistä". Käyntiinhinausta vois toki yrittää. Tulppaa en tarkastellu ku yheltä pytyltä, kuivalt näytti. Ja tankissa niin hyvää bensaa kuin Suomesta saa."
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Oliko suuttimista siis tullut bensaa pyttyyn asti? Kasteleeko tulpat? Jos suutintukille tulee muttei paine riitä niin pumppuvika tai ecuvika?
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Kannattaa vilkaista ne muutkin tulpat, en nyt muista minkälainen puola-sytkä systeemi tuossa mallissa on (yksi vai kaksi puolaa, jne.). Irtotulpalla sen äkkiä kokeilee, että kipuna tulee kaikille pytyille.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

-Kipinää tulee kaikille tulpille, ne ovat irti. Helpompi pyöritellä ykk kohdallee.
-Yksi puola, integroituna virranjakaan
-Pumppuvikaa epäilin jo, siksi pumppu on vaihdettu jo uuteen
- Mahd ecuvika?
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Ecuvika on aina mahdollinen, mutta kuulostaa erikoiselta ilmenemismuodolta, koska ecu kuitenkin liipaisee edelleen suuttimia ja puolaa.... tietty jos ecu sekoaa niin, että se pitää esim. tyhjäkäyntivenan kiinni, ja/tai sekoittaa ennakot totaalisesti..... en tiedä riittäisikö sellainenkaan tuollaiseen (ei edes lupaile)....

Toisaalta fakta on kuitenkin se, että tuon ikäinen on hyvin potentiaalista kauraa ECU-vioille. Onko sinne ECUN sisään vilkaistu? Täystuhot näkee yleensä päällepäinkin.

Toinen mitä mietin, syötä virtaa suoraan pumpulle sieltä konehuoneen liittimestä, jos vaikka rele olisi jotenkin viallinen (tai ecu). Tosin SILTI jos suuttimille tulee edes vähän bensaa, niin luulisi lupailevan/köhivän edes -tekeehän kaasarikonekin niin, jos sille antaa huikan kaasarin läpi. Mutta äkkiähän tuon sähkön suorasyötön kokeilee....
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Mittasin jännitteen bensapumpun liittimiltä käynnistettäessä, alenemaa vain vähän, joten en toisaalta usko relevikaan, mutta kaikkihan on mahdollista. Toki pumpulle voisi rykästä suoran syötön ihan vain kokeen vuoksi. Yksi mitä mietin itse, on puola. Vaikka resistanssi onkin ok sekä ensiö, että toisiopuolelta, voi eristykset olla kuitenkin valmista kauraa. Jännite niin korkea, että se hyppää toisiolla, tuloksena heikko kipuna. Sitähän ei tietenkään huomaa pelkällä yleismittarilla, ei välttämättä edes eristysvastusmittarillakaan. Kuulostaa kaukaa haetulta mutta rupeaa olemaan vaihtoehdot vähän vähissä.

Kuhan olen jakajan vaihtanut, seuraavaksi soitan manaajalle, jos sitä kotteroa riivaa vaan paha henki.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Kyllä se "äkkikuolema" minunkin korvaani kuulostaa sytkävialta jotenkin... JOS kipinä, ja/tai suuttimien liipaisu puuttuisi, niin silloin ääni menisi ehdottomasti sille jakajan anturille, tai eculle. Mutta nythän kipinä tulee, ja suuttimilta tulee bensa. Jotain mystistä kyllä nyt on, koska tutkimukset ovat kyllä olleet oikean suuntaiset, ja perusteelliset.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

mutta tuleeko se kipinä enää paineen alla pytyssä?
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Lainaus
mutta tuleeko se kipinä enää paineen alla pytyssä?

Vaikea sanoa
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Ja saatteeksi kaikillle, jotka moisen pienen käynnistysongelman kanssa aivosolujaan rasittaa:

Koulutus/ammatti minulla on sähköalalla, joten esim anturien mittauksista minulla on pieni eristeenkäryn tuulahdus, että mitä mittaan ja miten mittaan. Elektroniikan kanssa olen paininut töissä, ja myöskin vapaa-ajalla, joten ymmärrän yleisempien komponenttejen toiminnan. Mittaajasta johtuvat mittavirheet ovat silti täysin mahdollisia.

Auton konepellinkään alle tässä ei aivan ensimmäistä kertaa kurkistella, mutta mikään tietäjä/taitaja en ole.

Minulle saa ehdottaa itsestäänselvyyksiä, minua saa pitää tyhmänä ja minulle saa esittää mitä vain kyseistä ongelmaa koskien. Kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

pyöriikö startatessa kone kuin tyhjää?

mulle tuli mieleen sellainen että jakajan kiila olisi pettänyt ja hirttänyt 180astetta uudelleen kiinni, eli antaa bensan ja kipinän väärään aikaan väärään
sylinteriin.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Mulla on jakaja irti ja kiila ei ainakaan näytä kärsineeltä. Kiilan lukkotappi on paikallaan, joten tuntuu sinänsä hieman epätodennäköiseltä. Mutta todenäköiset vaihtoehdot ovatkin pikkuhiljaa suljettu pois.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Kiilasta tulee mieleen, todella etäinen ja harvinainen vaihtoehto (mutta kuten sanottu, ne selvät vaihtoehdot on kyllä jo käyty): jakajan kiila on ehjä, mutta mitenkäs kampuran alahihnapyörän kiila? Silloinhan esim. jako näyttäisi olevan paikoillaan, mutta kampura olisi todellisuudessa pielessä. Sytkän ajoitusta ei taida helposti saada katsottua lampulla, kun ei autoa edes saa käyntiin...
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Tarkoitatko kampuran jakohihan pyörää, vai laturin/ohj.tehostimen pyörää?

Teoriassa kyseisenkin voisi testa esimerkiksi niin, että pyörittelee koneen ykk:hon ja tökkää nipparin tulpanreiästä sisään. Tussilla merkki tarkalleen esim venakopan tulpanreiän tiivisteen kohdalle. Pyytää jotakuta kääntämään konetta, ja tarkastaa, että mäntä on varmasti korkeimmillaan kun ajoitusmerkit on kohdallaan.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Jakohihnan pyörää. Mutta se teoria on kyllä TODELLA kaukaa haettu, en ole tuon koneen kohdalla kuullut kiilarikoista ikinä. Toki jos kampuran pultti on jäänyt joskus löysälle... mutta silti, epätodennäköistä.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Ei mitään tietoa kyseisestä koneesta, mutta kumminkin kaverilla oli jagessa egr venttiili jumittunut. Ei käynnistynyt eikä antanut mitään vikakoodeja. EGR venttiilin väänsi kiinni ja käynnistyi heti.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Sammuuko se check engine valo ACC asennossa? ts. käykö se poissa.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Virrat kun laittaa päälle, check engine valo palaa hetken, ja sammuu sitten.

Mielestäni kyseisessä koneessa ei kierrätetä pakokaasuja, joten silloin se ei ole egr-venakaan.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Vävymies sanoi
Virrat kun laittaa päälle, check engine valo palaa hetken, ja sammuu sitten.

Mielestäni kyseisessä koneessa ei kierrätetä pakokaasuja, joten silloin se ei ole egr-venakaan.

Sillon ainakin ecu toimii jos se valo käy pois, ettei se nainakaan pitäisi olla ihan dööd.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

-96 koneessa on kyllä 99% varmuudella EGR.

Ei se ECU voi ihan tööt olla, kun kerran kipinä ja tulee ja suuttimetkin aukeaa.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Pitääkin vilkasta se venttiili, kuhan seuraavaksi hallille kerkiän
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Vaikka egr olis täysin auki niin koneen pitäs käydä jotenkin...
Ja muistaakseni 4g93 soch 16v koneessa ei ole egrrää...

Jotenkin mulle tulee mieleen että jakajassa on jotain hämminkiä, pätkii ja sekoilee kampiakselin
Asento tai nokan asentotieto... 2pulssia sieltä pitäs tulla, 4x ja 2x nokan kierokselle
Mutta mulla ei hajua mistä vois mitata.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Oletettavasti saman aikakauden 2 litrasessa on sama jakaja kuin 1.8:ssa?

Meinaan vaan, että kyselin paikalliset varaosaliikket läpi, eikä galanttiin löytyny virranajakajaa. Soitin piruuttani Mitsun tiskille ja siellä hinta oli niin posketon, että vaihtoehdoksi jää purkaamot.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

93-96 1.6 lancerin jakaja ehkä lähimpänä, voi olla kyllä 97-02 2.0 galantinkin kuten mainitsit...
1.3 colt (12valve ruisku) puuttuu kiekkakellon johdot mutta saattas olla sekin hätä käypä.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

se nyt riippuu onko tuo 96 vielä 93-96 mallia vai seuraava koppanen EA?

mutta jos kyseessä 93-96 niin sillon 2,0 ei ole sama jakaja vaan tuo 1,6 on sopivampi(1,6 ja 1,8 on sama kansi) 2,0 jakajan runko syvempi kanteen nähden. tosin jos en väärin muista niin kaikista menee sisukset ristiin kuitenkin .
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

93-96 malli on kyseessä.

Rupean kyselemään purkaamoilta jakajaa autoon. Muuten vaihtaisin pelkkiä sisuksia, mutta jakajasta meni pultti poikki, kun kurkkasin sen sisään. Liottelin kyllä kunnolla, mutta pultti ei yksinkertaisesti auennut. Laiskottaa niin paljon etten viitsi ruveta poraamaan ja kierteittämään uudelleen.

Tuli mieleen, että kun autosta on jakaja irti, sitä voisi pyörittää startilla. Eculta uupuu kampi- ja nokka-akselin asentotiedot, ja silloinhan check engine valon pitäisi jäädä palamaan. Jos ei jää, eculla on ainakin jotakin häikkää

Kerron lisää infoa, jos jotakin ilmaantuu.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Vävymies sanoi
93-96 malli on kyseessä.


Tuli mieleen, että kun autosta on jakaja irti, sitä voisi pyörittää startilla. Eculta uupuu kampi- ja nokka-akselin asentotiedot, ja silloinhan check engine valon pitäisi jäädä palamaan. Jos ei jää, eculla on ainakin jotakin häikkää

Kerron lisää infoa, jos jotakin ilmaantuu.

näinhän tämä on,mutta pistä rättiä alle kun pyörität ettet turhaan sotke jokapaikkaa öljyllä
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Nyt menee hyvin mystiseksi.

Kokeilin pyöräytää konetta hieman, tosin vain hetken. Valo ei syttynyt... Teoriassa valonhan pitäisi syttyä, vaikkei kone edes pyörisi, kunhan sytkävirrat on päällä. Sitten taas kokeiltaessa erinäisiä antureita, sain check engine valon loimottamaan. Siksi mieleeni juolahtaakin kysymyksiä:

-Voisiko ecun rom-muistissa olla bitti vinossa?
-Olisiko eculta joku satiainen kärähtänyt?
-Miksi esim ruiskusuuttimet saavat silti liipaisun, vaikka ecu olisi sökö?
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Missäs päin suomea tämä potilas sijaitsee..? Mulla olis pihas samanlainen, tosin 93 mallinen, tuu hakemaan halvalla varaosiksi.. :peukku
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

No en tiedä olenko rapannu liian pitkään liian vanhan auton kanssa (Volvo 142:sen kun uudemmissa Galantissa ja Accordissa ei ole ollu vikaa), mutta perus asia vissiin pätee uudempiinkin bensa-autoihin eli jos kone saa bensan ja kipinän, niin se käy ja jos toinen tai molemmat puuttuu, niin ei käy. Tässä tapauksessahan ilmeisesti oli tutkittu, että kipinä tulee joka pytylle, mutta vaikka kuinka hinkkaa, niin tulpat pysyy kuivana. Voisin alkaa ainakin itse metsästämään syytä, että miksi ei bensa tule perille ja missä kohtaan bensan tulo lakkaa, jos kerta on testattu, että pumppu toimii ja siitä eteenpäin bensa lähtee.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Eikos tuo virranjakajan kuoleminen ole aika tyypillinen juttu näissä tämän ikäluokan galluissa ja lansereissa ?
Ja toinen sitten se eku...

Pitäis varmaan itsekkin alkaa metästämään tommonen virranjakaja jo varalta talliin odottelemaan...
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Sanokaas muuten, että sopiiko vm. 2000 Carisma 1.6 gdi:n virranjakaja tuohon '96 1.8 Galantiin? Tuli nimittäin tuollainen Carisma vastaan, mistä virranjakajan saisi edukkaasti, jos vain sattuu sopimaan.
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

tuskinpa sopii,gdi.n jakaja. onko siin ees semmosta eiks niissäkin erilliset puolapaketit eikä perinteistä jakajaa enää ollenkaa.

näin ainakin mun 1,6 16v carismaskin jo
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

kutakuinkin vastaavan tilanteen takia mulla on taas kallu-95 2l glsi alla....edelliseltä omistajalta auto kuoli ..tiskiltä uusi virran jakaja mutta mutta 1.8l glsi ulkoisesti samallainen mutta hengetön...tallilta -93 piuhat ja jakaja mukaan korvakuulolla säätö ja kiitin hyvästä autosta....
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Onkos joku onnistunut purkamaan/korjaamaan tuon jakajan?

Mikä sieltä porsii ?
 
Vs: Galantti '96 kuoli kesken ajon.

Akeem sanoi
Onkos joku onnistunut purkamaan/korjaamaan tuon jakajan?

Mikä sieltä porsii ?

on onnistunu purkaa,myöskin kasaamaan ;D

sieltä menee joko puola,taikka sitten ne muut kilkuttimet(asentotunnistimet yms mitä siinä toisessa paketissa on.se ei ole purettavissa) omaani sain ihan oikean puolan hata-autosähköstä tampereelta,käsittääkseni sieltä saa niitä muitakin osia.
 
Takaisin
Ylös Bottom