Galanttia ostamassa (-91 4x4)

Pabu

New Member
Liittynyt
13 Huhtikuu 2009
Pitäisi toinen auto saada perheeseen. Auto tulisi lähinnä matka-ajoon Jkl-Lahti välille. Kilometrejä kuitenkin tulee sen verran vähän, että diesel ei kannata.

Selailin nettiautoa ja tämmöinen Galant pärähti ruudulle (
Mitsubishi Galant 2,0 Dynamic-4 -91). Kiinnostus heräsi samantien, koska Suomessa tuolla nelivedolla tekeekin jopa jotain talvisin.

Sinällään tuo malli on minulle täysin vieras, joten vinkit hyvistä ja huonoista puolista otetaan mieluusti vastaan. Onko jakopää ketjulla vai hihnalla (ja jos hihnalla, niin vaihtoväli ja onko kallis vaihtaa)? Miten tuo neliveto kestää? jnejne.
Sinällään olen elänyt siinä uskossa, että tuo tekniikka on aika kestävää ja tuo mittarilukema ei ole vielä mikään paha, jos vain autoa on huollettu hyvin?
 
Vs: Galanttia ostamassa (-91 4x4)

ilmoituksessa ei varsinaisesti mainita on gti malli vai "tavallinen"

gtissä on lyhyt hihnan vaihto väli 50tkm
normaali mallissa on vaihtoväli virallisesti 90tkm mutta ainkin ite ole ajanu sen 100tkm
8-venttiili koneessa puhtia on 109heposta, ei mikään tykki mutta menee suhteelisen hyvin tehoihin nähden
kunnossa ollessaa kulutus n. 10l/100km
matka ajossa tuo 8v moottori on mukavampi kuin tehokkaampi 16v, on huomattavan paljon alavääntöisempi.

takajarru satulat jumittaa suhteellisen helposti ja vasaralla saa halkaistua satulanrungon valitettavan helposti.
kerran kun tekee kunnolla sen jarruremontin niin toimii muutaman vuoden.

ruoste paikkoja yleensä helmoissa edessä ja takana, nostettu tunkilla kasaan helma ja siitä lähteny kukkimaan.

ruiskun boxi kannattaa avata, ja tutkia onko kondensaattori vuotanee, niiden vaihdolla käyttöikä oletettavasti tuplaantuu :peukku

4vedosta en osaa sen tarkemin sanoa mutta katsastus konttorilla sitä EI SAA ajaa jarrutesteriin keskilukko vaurio mahdollinen.
olettaisin että noin pienillä kilometreillä juuri sisään ajettu :peukku

300tkm kohdalla ja sen jälkeen, ventiilin ohjurin kumit ja vesipumppu pettää ellei ole vaihdettu jakopään yhteydessä.
vettä vain häviää jonnekin ja tyhjäkäynillä sinistä ovat merkit.

varaosien hinnat on suhteelisia, 8v koneeseen kohtuu hintaisia jopa edullisia, 16v koneeseen vähän arvokkaampia.
kirosin juuri ite kun meno normi tulppiin ja johtoihin 106e tarvikkeena :nykii

täältä foorumilta voi kysellä ja haulla löytää paljon juttuja egr poistosta yms. käypäsistä pikku kikoista ;)
 
Vs: Galanttia ostamassa (-91 4x4)

Ei ole GTI :) itsekkin mietin tuota valkoista gallua emännälle pirssiksi :) saa nähdä kukas sen ostelee ;D
 
Vs: Galanttia ostamassa (-91 4x4)

Onko mitään konstia erottaa 8v ja 16v ulospäin? Ku harvon niistä on konehuoneesta kuvia.

Monestihan 16v:ssä on ne muovit ovien alalaidoissa ja 8v:ssä ei ole. Oisko tämä varma merkki? toki ottaen huomioon, että voihan niitä jälkiasentaa.

Entä esim. pakoputki? Ku tuossa ainaki näyttäis olevan tuo putken pää tuommonen hemmetin ruma, niinkuin mullakin oli 8v:ssä. Onko 16v:ssä samanlainen?

Tuo auto näyttäis ylimaalatulta, kun on takakontin lukkokin saanu väriä. mistähän maalaaminen johtuu? Onko kolari, ruoste vai muuten vain huono maalipinta?
 
Vs: Galanttia ostamassa (-91 4x4)

Jos viininpunainen niin lakkavika on yleistä, valkoisessa varmaan kolari/ruoste todennäköisempi syy.

16v (GTi) on erilaiset puskurit ja kylkimuovit, selvästi paremman näköinen kuin 8v (GLSi), molemmissa lukee kyllä takaovissa Dynamic-4. VIN-koodissa E38A jos GLSi, ja tällöin ei ole nelipyöräohjausta. GTi on E39A ja 4WS löytyy. Sitä ei kannata pelätä, ihan kiva varuste ja luotettava.

Pakoputken ulostulo on vakiona GTi:ssä ainakin 2 putkea rinnakkain, joten erilaiset lienee. Tosin tämän ikäisissä se putkisto voi olla ihan mitä vain.

Ruoste ei ikäisekseen ole paha ongelma, ECU kannattaa avata ja vaihtaa tarvittaessa konkat aina, koska se hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Pakosarja on melko varmasti halki, hihnanvaihdon kanssa pitää olla tarkka 16v koneessa ja vaihdelaatikot on molemmissa heikoin lenkki tekniikasta.
Synkrot ja kytkinakselin laakerit on laatikosta usein heikossa kunnossa ja öljyjen vaihdot voimansiirtoon on olleet monesti myös vähän niin ja näin. Kulmavaihteen öljymäärä tulee ehdottomasti tarkastaa, vuotaa monesti hitaasti ja vaikeasti havaittavasti kardaanin liitoksesta ja syy ei yleensä ole stefassa vaan siinä kardaanin tumpissa (yoke), mitsulta saa korjausosan tai alkuperäisestä voi sen plommin tiivistää paremmin vaikka sikaflexillä. Vajaaöljyisellä kulmavaihteella ajaminen tuhoaa sen. Kardaanin tukilaakereita on myös 2 kpl ja ovat yleensä hajalla, ainoa korjaus on uudet alkuperäiset, jenkeistä n. 90e/kpl ja suomesta 130e/kpl merkkiliikkeestä.
 
Vs: Galanttia ostamassa (-91 4x4)

Juu kyllä tuo GLSi on. Yleensä GTI ilmoituksessa se mainitaan. :)

Heikoin lenkki vaihdelaatikko. :) Jos laatikko kestää tuplata tehot niin onko se nyt niin heikko. Ainahan ajanmyötä synkrot kuluu ja muuta. Koeajossa kannattaa kuunnella sitä laatikkoa. Rohina ja kolina johtuu varmasti huonoista laakereista. Ei ole mahdoton homma laakeroida uudelleen.

Käsittääkseni noissa GLSi malleissa ei ole välttämättä ABS:ä. Toisinaan hyvä juttu ainakin minusta.
Jarrusatulat kannattaa irrottaa kerran vuoteen. Vaikka keväällä, kun vaihtaa renkaita. Teräsharjalla palojen liukupinnoista paskat pois ja uudet rasvat. Jos palat jumittaa, niin raakasti viilalla pienentää sitä liukuosaa palasta. Takajarrujen jumittumisen voi myös aisia käsijarrusta. Jos käsijarrun kahva on löysä alapäässä kielii se, että takapalat on jumissa ja ei palaudu kunnolla. Kahvassa ei ole omaa jousta vaan takasatuloiden luona on ainoat palautusjouset.

Kullä minä voin suositella kaikille E38/E39 galantteja. Helppoa tekniikkaa ja kohtuu edullista.
 
Vs: Galanttia ostamassa (-91 4x4)

Ilotalo sanoi
Heikoin lenkki vaihdelaatikko. :) Jos laatikko kestää tuplata tehot niin onko se nyt niin heikko. Ainahan ajanmyötä synkrot kuluu ja muuta. Koeajossa kannattaa kuunnella sitä laatikkoa. Rohina ja kolina johtuu varmasti huonoista laakereista. Ei ole mahdoton homma laakeroida uudelleen.

Heikoinhan se on, muut kestää paremmin. :) Mutta eihän se nyt aivan surkea laatikko ole, kestää tosiaan tehoja melko hyvin, ainoastaan synkrot on ala-arvoiset. Joskaan ei ne monessa muussakaan autossa paljoa paremmat ole. Kuulalaakerit kytkinakselilla (ja etuperän tukilaakereina) ei kestä kovin kauaa ja 300+ tkm ajetussa ovat varmasti vaihtokunnossa. Itse vaihto ei ole paha homma, laatikon irrotus on kylläkin aika työläs. Kytkin voi olla monesti myös vähän ongelmallinen, ja aika usein huonosti irrottava kytkin onkin synkroja syönyt. Viat hydraulijärjestelmässä ja käytännössä aina väljistyneessä poljinmekanismissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom